Informatia Bucureştiului, ianuarie 1974 (Anul 21, nr. 6324-6348)

1974-01-03 / nr. 6324

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XXI Nr. 6324 4 PAGINI 30 BANI Joi 8 Ianuarie 1974. CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului nou Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai României socialiste, Peste citeva momente încheiem anul 1973, şi începem noul an animaţi de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obţinute In politica internă şi externă a partidului şi statului, In înfăptuirea măreţului program elaborat de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională şi, totodată, însufleţiţi de hotărîrea neabătută de a da viaţă obiectivelor făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza in cele mai bune condiţii sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obţinut noi şi însemnate progrese in dezvoltarea şi modernizarea industriei şi agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creşterea avuţiei naţionale, în perfecţionarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învăţămîntului, ştiinţei, artei şi culturii, a creşterii nivelului de trai, material şi spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcţie socialistă. Toate acestea demonstrează, o dată in plus, justeţea politicii marxist-leniniste a partidului, creşterea rolului său de forţă politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor, care îşi făureşte liber, în mod conştient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obţinute în acest an, pentru munca plină de abnegaţie consacrată edificării socialismului şi comunismului în România, conducerea partidului şi statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitări ! întregul nostru popor păşeşte în noul an hotărît să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist şi Congresul al Xl-lea al partidului cu noi şi remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieţii economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea şi organizarea tuturor forţelor societăţii într-o direcţie unică, îmbunătăţirea continuă a activităţii economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potenţial material şi uman al ţării, întărirea ordinii şi disciplinei socialiste, dezvoltarea iniţiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăţi. Realizările dobîndite în aceşti 3 ani, sporurile însemnate obţinute în dezvoltarea economiei naţionale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condiţiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicînd România pe noi trepte de progres şi antilizaţie. Dragi tovarăşi, Desfăşurarea vieţii Internaţionale In cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justeţea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justeţea politicii externe a partidului şi atatului nostru de dezvoltare continuă a colaborării şi prieteniei cu ţările socialiste, cu statele care au păşit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieţii internaţionale printr-o serie de succese importante în lupta forţelor progresului, democraţiei şi păcii: s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune, Conferinţa ţărilor din Europa pentru securitate şi colaborare, s-au făcut o serie de paşi înainte pe calea destinderii internaţionale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării şi înţelegerii între naţiuni. Totodată, unele evenimente, şi cu deosebire reizbucnirea ostilităţilor militare în Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forţe reacţionare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea şi pacea generală. Se poate spune că evoluţia omenirii pe calea destinderii se afla creia în faza de început. De aceea este necesar ca popoarele să acţioneze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Desfăşurînd o vastă şi intensă activitate internaţională, România şi-a amplificat relaţiile cu celelalte popoare, a acţionat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi şi respect al independenţei şi suveranităţii fiecărei naţiuni, pentru crearea unui climat în care toate ţările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluţionarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internaţional, în dezvoltarea conlucrării paşnice dintre naţiuni. Vizitele pe care le-am făcut in acest an într-o serie de state din Europa şi de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor ţări cu orînduiri sociale diferite, declaraţiile solemne şi acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi şi multilaterale între poporul nostru şi popoarele respective şi, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relaţii între state, la cauza destinderii, înţelegerii şi colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească şi mai mult prestigiul internaţional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi şi mari succese în lupta popoarelor, a forţelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orînduire socială, pentru promovarea unor relaţii noi, democratice în viaţa internaţională, pentru dezvoltarea cursului destinderii şi păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinţei general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice în Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominaţiei coloniale şi a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stăpînă pe bogăţiile sale, pe propriul său destin, de a-şi făuri o viaţă liberă şi prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste, în interesul dezvoltării progresiste a societăţii contemporane, al făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — nu vor precupeţi nimic pentru traducerea în viaţă a politicii partidului şi statului — expresie fidelă a intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale naţiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez tuturor cetăţenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare şi fericire, satisfacţii depline în muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani, dragi compatrioţi ! Am întrebat mai întii cit este ceasul. Voiam să ştiu dacă băieţelul meu venise pe lume în 1973 sau o dată cu primele minute ale Anului Nou... „Ora 0,15“, mi s-a răspuns. — Ai un băiat voinic, de aproape 4 kilograme. Să-ţi trăiască ! mi-au zis doctorii şi mi l-au arătat. Mi s-a părut grozav de frumos... Şi uitîndu-mă aşa, atentă, la el, mi-au încolţit în ...Pentru fiul meu minte o seamă de gînduri, ca un cîntec de leagăn primului meu copil. Nu e poate întîmplător că te-ai născut la cumpăna dintre ani, intr-un moment de sărbătoare. Aş vrea să-ţi fie drumul drept şi să-ţi însoțească calea toate bucuriile pămîntului. Aş vrea să ştii, la rindul tău, să răspunzi acestor mari daruri — pe care noi, părinţii tăi, societatea, lumea in care trăieşti ţi le oferă — ca un om integru şi demn. Să fii muncitor şi să nu şovăi să pui umărul acolo unde e nevoie de tine, chiar dacă, adesea, nu-ţi va fi prea uşor. O să te creştem aşa fel incit să fii tu, băieţelul meu, un om cinstit şi curajos, să cumpăneşti, cu înţelepciune, între bine şi rău, să nu osteneşti să cauţi, să munceşti, să gîndeşti... Să fii demn de vremea şi de locul unde trăieşti şi să răspunzi — prin faptă dreaptă şi cu omenie — la tot ceea ce azi construim pentru tine. ...Așa am sărbătorit eu la maternitatea „23 August“, noaptea de Anul nou. ELISABETA NEDELCU muncitoare la întreprinderea „Crinul“ Ce noutăţi ne oferă cooperaţia meşteşugărească ? REDACŢIA: Ziarul nostru a publicat numeroase articole, în care relevam atît realizările obţinute în 1973 de către cooperaţia meşteşugărească, cit şi opiniile şi sugestiile cititorilor pentru îmbunătăţirea în continuare a acestei atît de utile activităţi. Vă rugăm, în acest context, să ne informaţi care sunt direcţiile prioritare pe care se vor axa cooperativele celor două uniuni bucureştene, în anul care a debutat de curmă. LEONIDA DUMITRAŞCU, preşedintele U.D.M.R. — metal, lemn, chimie, construcţii. In atenţia noastră va sta sporirea bunurilor de consum destinate fondului pieţei. Volumul lor va fi cu 14o0 mai mare decit în 1973. Totodată vom urmări continua îmbunătăţire şi dezvoltare a lucrărilor după comandă şi a prestărilor de servicii. Vom lărgi gama articolelor de uz casnic şi gospodăresc cu încă 63 produse noi. Concomitent, vom acţiona pentru asimilarea a încă 63 de produse şi Ian- Liviu Nistor-Livescu (Continuare in pag. a III-a) nmmmuuminmiiii Din prima zi de muncă, sarcinile de plan şi angajamentele îndeplinite exemplar Am latrat in 1974 — anul cel al de al Xl-lea Concret al partidului, anul celei de a 30-a anivereSrt e eliberării patriei de sub jugul fascist —■ evenimente politice de o deosebită importanţă In viaţa ţării, a poporului român. In întreprinderile bucureştene, colectivele de muncitori, tehnicieni şi ingineri acţionează cu hotărlre fermă ca să devanseze şi mai mult ora bilanţului în înfăptuirea angajamentului asumat — cincinalul in patru ani şi jumătate. Obiectivele înscrise pe agenda de lucru din 1974 impun — drept condiţie indispensabilă — îndeplinirea ritmică a indicatorilor de plan, întrecerea continuă sub aceeaşi lozincă mobilizatoare — zi de zi, lună de lună cu sarcinile de plan şi angajamentele îndeplinite exemplar. O confirmă şi primele realizări consemnate in citeva întreprinderi din Capitală, in această primă zi de muncă din noul an. Pe aceleaşi suprafeţeproducţie sporita Ne aflăm în secţia de prelucrări mecanice a ÎNTREPRINDERII DE ELEMENTE PENTRU AUTOMATIZĂRI. Aici toate maşinile-unelte lucrau din plin la execuţia reperelor pentru produsul „Înregistrator de temperatură“ şi la F.L. 281 — traductor de debit electromagnetic. — De astăzi, lucrăm cu o capacitate mult sporită — ne-a declarat tovarăşul Marin Ciobanu, şeful atelierului de strungărie. Opt Strunguri automate şi paralele, precum şi numeroase dispozitive realizate prin forţe proprii, s-au alăturat potenţialului tehnic de care dispunem. Ele au fost montate pe spaţiul existent, ca urmare a reorganizării fluxurilor tehnologice. Aflăm că tot de astăzi şi secţia asamblare este beneficiara unor noi standuri da verificare a aparaturii realizate în atelierele întreprinderii. Noile capacităţi urmau să intre în funcţiune mult mai tîrziu. Este vorba deci de un devans echivalent cu un spor de producţie de 30 milioane lei. (Continuare In pag. a 111-a) In secţia a treia montaj de la întreprinderea „SEMA- TOAREA“ se fac ultimele detalieri ale planului pe acea lună. Combinele prezente în imagine sunt pregatite de dr locul lor urmind a fi luat de cele intrate la fabricaţie la unele ore ale dimineții. intîlniri sărb la cumpăna dintre ani Tradiţionala sărbătoare a revelionului i-a aflat, reuniţi, pe mii de fruct creşteni, In întreprinderi, printre tovarăşii de muncă, In cluburi ale tineretului ţi case de cultură, veniţi să intimpine noul an Aproape 5 000 de muncitori, tehnicieni şi Ingineri, din 27 de întreprinderi ale Capitalei — printre care Vulcan, IMGB, Semănătoarea, Griviţa Roşie, IREMOAS unităţi de construcţii — i-au reunit în „noaptea nopţilor“ pentru a sărbători revelionul. Ca şi toţi cetăţenii ţârii, ei au urmărit — cu mincrie patriotică şi emoţie — cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anunui nou. A fost o atmosferă sărbătorească, un (Continuare tn pag. a Il-a) 150 de copii au păşit în grădiniţa ce şi-a deschis, pentru prima oară, porţile în acest an Prima zi de... grădiniţă, în prima zi a anului 1974. 150 de copii ai muncitorilor din întreprinderile sectorului 7 au primit în dar de Anul nou o unitate preşcolară modernă (Grădiniţa nr. 209, aleea Parva nr. 12), cu încăperi polifuncţionale. Ea este dotată cu material didactic şi ilustrativ adecvat, care asigură activitatea instructiv-educativă în cadrul unui program cu durată prelungită Pentru ca noua grădiniţă să poată fi dată în folosinţă la termenul planificat a contribuit și I.C.T.R. — întreprinderea care patronează unitatea preșcolară. Ei au muncit pentru odihna noastră Prin forţa lucrurilor, pentru odihna noastră din cele patru zile de sărbătoare, au muncit mii de oameni, pe care poate nu i-am văzut şi cunoscut, dar a căror activitate este indispensabilă funcţionalităţii cotidiene a oraşului, desfăşurării normale a vieţii fiecărei familii. Acestor angrenaje ale marelui mecanism al Cetăţii, le închinăm rîndurile de mai jos. O ABUNDENŢA. Cei aproape 30.000 de salariaţi din unităţile comerciale au lucrat din plin în aceste zile. Dovada evidentă: ca’-'ătils de mărfuri cu adevărat panta®, alice desfăcute prin magazinele bucureştene: 360 vagoane de vin, 160 900 sticle vin spumant, 200 000 sticle cu băuturi răcoritoare, peste 200 tone citrice, sute de tone de carne, sute de tone de produse zaharoase, 1 000 000 ouă etc. Iar pentru noaptea de revelion, cea în care peste 33 000 de bucureşteni au hotărît s-o petreacă In restaurante, restaurantele-cantină sau casele de cultură s-au pregătit, după ultimele... statistici, 100 000 de sarmale, 20 tone de... peşte, 20 tone de carne, aproape o tonă de mezeluri, cinci tone de brînzeturi, cantităţi însemnate de citrice etc. • ÎNCONJURUL ECUATORULUI. In cele 4 zile, 6 800 de vehicule I.T.B. — REP. — (Continuare in pag. a II-a) INFORMAŢlA\ PE TOT GLOBUL lillilimilllllltllilllllll Urme de prezent Ca şi Columb, în ziua aceea de început — 27 octombrie 1492 , ca şi Columb, evocat adesea în dialogurile noastre — via „latina mater“ , ca şi Columb, dar cu mai mult temei decit oricînd în cele aproape cinci veacuri scurse — şi aceasta, datorită unei alte zile de început, zi memorabilă în istoria Cubei 1 ianuarie 1959 — am spus şi noi acum o lună: „N-am văzut niciodată un loc atît de frumos...“. Cuvinte ce ne-au însoţit apoi, de fiecare dată, sub impulsul unor generoase realităţi, pe tot parcursul cubanez. La Havana, graba — fie ea și reportericească — se pierde în NICOLAE GÂRCEAG (Continuare la pag. a IV a) secole, dinamic CITADINE 74 Agendă gospodărească Noul an înseamnă şi trecerea transpunerea în viaţă a unor proiecte şi planuri de măsuri. Din bogata a- gendă mă voi opri asupra preocupării pentru gospodărirea şi înfrumuseţarea sectorului. Astfel, in perioada imediaţi următoare şi pină în vară, silit pre- văzute asfaltarea şi construirea de la străzi, lucrări însumind o suprafaţă de circa 70 000 mp. Aş menţiona con- strucţia firului II IOR (str. Capora Ruică—bd. Muncii), terminarea licrărilor la prelungirea bd. Leontin Sălăjan modernizarea bd. Mărăşeşti. In ceea ce priveşte lucrările de amenajare şi întreţinere a spaţiilor verzi, se vor efectua sistematizări şi amenajări o suprafaţă de 50 hectare d in cartierrul Titan, iar în tot sectorul, pe suprafaţă de 300 ha, din care cea mai mare parte pină la 1 mai. Continuing acţiunea de plantare, pină la 30 mar-tie străzile şi arterele vor căpăta un plus de frumuseţe o dată cu cei 1800 arbori, 200 000 arbuşti, 37 500 trandafiri şi 70 milioane flori, din brazdeie şi răsadniţele de cartier. Pentru cei mici, pentru tineret, tot în aceast perioadă, vor apărea, pe harta sectorului noi baze sportive şi terenuri de joacă. Iată numai citeva exemple! contruirea a cinci complexe sportive — Spartac, Grupul şcolar MIU, Titani IOR şi parcul Titan-sud — cuprinzîmd 30 de terenuri sportive ; amenajarea cu prioritate, în zona blocurilor re- cent date în folosinţă, a 50 terenuri de joacă. Aş vrea să subliniez faptul că toate acestea se vor realiza şi de sprijinul nemijlocit al cetăţenilor, al Întreprinderilor din sector. Ne aşteaptă, aşadar, un an bogat în care avem multe de făcut pentru a da secttorului nostru un aspect cît mai frumos, la înălţimea cerinţelor oraşului^ capitală. DUMITRU CALOMfIRESCU vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al sectorului 4 Vom efectua un număr dublu de lucrări Am încheiat planul pe 1973 bune condiţii, întreprinderile noastre depăşindu-şi sarcinile cu 8 la suti Remarc, îndeosebi, sectorul d® pres-| taţii pentru populaţie, unde s-as' efectuat lucrări suplimentare in valoare de peste 5 milioane Iei. Planul de reparaţii şi întreţinere a locuinţelor pentru 1974 este sub- stanţia! sporit şi structurat, mai a-| (Continuare tn pag. a ll-a) -V CONSTANTIN JOKJ .....................................................A\\\\\\\\\\\^\\\\\\\\W^ O vîrstă de om Primele cuvinte scrise şi bucurîndu-se de lumina tiparului in aceasta a treia zi a lui 1974 sint stăpinite de emoţia şi de tracul noului început de an, atit de important pentru ţară şi pentru fiecare din noi in parte. Emoţie şi trac, fiindcă — în acord cu tot ce vor face oamenii buni şi muncitori în anul ce ne întîmpină, grav şi puternic, privindu-ne cu ochii săi limpezi şi de neocolit, — şi scrisul tresărind, se vrea mai înalt, mai vrednic de înţelesul celor treizeci de ani, ce se vor împlini de la Eliberare, de semnificaţia majoră a celui de al XI-iea Congres al Partidului. „ ..v°m avea, începem să avem cu toţii, vîrsta morală o descătuşam de exploatare şi de servituţi, de la cei născuţi acum trei decenii pina la batrinii falnici, respectaţi, trăind o senectute demnă, asigurată de statul nostru socialist. Cifră grea, cifră tinără totuşi, plină de energie. Ea poate fi a oricărui om matur, sau care e pe cale să se maturizeze, avînd în urmă o experienţă de trudă, de efort, de aprecieri şi reaprecieri ale drumului croit cu abnegaţie, înainte, de bunuri făurite cu mina şi mintea lui, şi de idei, de febra căutării, de o continuă întrupare a viitorului, adus către noi cu toate puterile noastre şi înfăptuit mereu cu un ceas mai devreme. Ce ne putem dori noi în acest început de an, in pragul împlinirii vîrstei morale, mature, pe care o avem cu toţii ? Ce îşi poate ura, şi ce poate să ureze semenului său, un om liber, netemător, mîndru de ţara lui şi de faptele ei ? Mulţi ani, belşug, pace. Multă stăruinţă în mai binele ţării şi în al nostru al tuturor. Ambiţie. Curaj. Agerime. Să fim şi mai harnici decit am fost, şi mai pătrunşi, dacă e loc, de gîndul că de noi şi de puterea noastră de lucru, strîns organizată, depinde totul şi destinul fiinţei iubite pe care o numim ROMANIA. Tot ce facem, să facem mîndri că existăm într-o ţară a cărei lege este munca nobilă, deschisă oricărui orizont, este înţelegerea umană, este omenia însăşi, forţa de nebiruit, de-a lungul istoriei...