Kamikaze, iulie-decembrie 2010 (Anul 1, nr. 17-42)

2010-11-03 / nr. 34

JURNALUL UNUI ROMÂN ÎN STATEI ÎN CRIZĂ ȘI ÎN BUDĂ [31] Sportul cu balonul oval — nu e rugby, nici fotbal Dacă sportul cu balonul rotund este cel mai popular din lume, cel cu balonul oval, cască și platoșă este cea mai îndrăgită și urmărită activitate recreativ-colectivă din America. Futbalul american este o adaptare hollywoodiană a clasicului, a victorianului rugby englezesc. Ani de zile am trecut nepăsător cu telecomanda pe lîngă toate meciurile de football care ocupau după-amiezele televiziunilor americane. Deși instruit în (sub)cultura fenomenului sportiv de mase și avînd în spate o lungă carieră de ultras, fotbalul american nu m-a prins niciodată, nereușind să mă țintuiască în fața televizorului. Asta, însă, pînă de curînd, cînd, sătul să tot văd cum echipele mele favorite (Știința, Liverpool, Roma) o iau prin toate părțile și din toate pozițiile, am decis să pun punct și să o iau de la capăt într-un sport nou. Enough is enough, am zis și am schimbat canalul. Bineînțeles că la început n-am priceput nimic din ce se întîmplă pe teren și pe margine, dar mai cu goagăl, mai cu un telefon la un amic care-i suporter profesionist, am reușit, după cîteva săptămîni, să înțeleg măcar cînd se joacă și cînd e pauză. Una dintre primele observații a fost că se stă mult prin fenomenul ăsta, dînd astfel posibilitatea telespectatorului să facă dese drumuri spre frigider pentru refuel, încurajat și de reclamele la bere și chips. în ciuda fragmentării jocului, cum ar spune domnul Dinu, măcar se verticalizează la greu, mingea sau, mă rog, balonul cu colțuri nefiind pasat înapoi decît din scrimmage, un fel de grămadă organizată. Scopul final este, ca în rugby, să treci cu obiectul muncii de linia de fund a terenului advers. Jocul poate genera faze de o mare spectaculozitate, prin placarea unui oponent care aleargă cu cîteva mile pe oră mai repede decît orice tren românesc sau prin filmarea, de către cameramanii plictisiți, a DT-ului (un fel de pilier), care, după zece secunde de joc, este scos pe margine și readus în simțiri cu masca de oxigen. Așa m-a prins noul hobby, încît am dat Inter-Sampdoria pe Bears-Redskins, ceea ce mă face să cred ori că fotbalul european nu mai este ce-a fost, ori că, de la atîta americanizare care mi-a fost băgată pe ascuns în apă și în salariu, „soccer is for gay people and sissies“. SILVIU.BRIZU@KAMIKAZEONLINE.RO Concurs Kamikaze de încurajare a lecturii la om Va veni o zi, asta e sigur, cînd Mariean Vanghelie care este își va scrie memoriile care vor fi. Scrie cîteva rînduri din memoriile lui Vanghelie despre noaptea în care Geoană a fost președinte al României (sau despre orice altceva) și trimite-le la redactia(5)kamikazeonline.ro (sau postează-le direct pe site). Cele mai bune memorii ale lui Vanghelie vor fi premiate cu o carte de la Editura Nemira: Gnoza. Enigma Templului lui Solomon, de Philip Gardiner. Cîștigătorul concursului de săptămîna trecută este Kaka Mize, care, în calitate de director al Bibliotecii Naționale a României, a așezat alături următoarele cărți: Jack și vrejul de fasole - La răscruce de vînturi, Albă-ca-Zăpada și cei 7 pitici - Băgan, Cipi, acest pitic uriaș - Cartea albă a guvernării Boc, Constituția României - Letopizdeț. Viitorul modei. COCOR "Pe vremuri mergeam la Cocor pentru că acolo găseam cele mai grozave eșarfe. Astăzi locul a devenit mai mult decât un magazin; a devenit o galerie de prezentare pentru creatorii români Florin Piersic