Luceafărul, iulie-decembrie 1989 (Anul 32, nr. 26-50)

1989-07-01 / nr. 26. szám

CUVINTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Urmare din pag. 1 şi sporirea venitului naţional de peste 40 de ori, din care de 33 de ori în aceeaşi perioadă de după Congresul al IX-lea. Pe drept cuvînt, atît în Programul-Directivă, cit şi în Tezele pentru Congresul al XIV-lea, se înfăţişează pe larg dezvoltarea puternică a forţelor de producţie pe întregul teritoriu, creşterea puternică a fondurilor fixe, a construcţiilor de locuinţe şi a altor aşezăminte culturale, care au schimbat în mod radical înfăţişarea patriei noastre, nivelul general de trai al întregii naţiuni. Fără nici o îndoială, aşa cum pe drept cuvînt se subliniază în documentele adoptate de plenară, au fost unele greutăţi, au fost o serie de lipsuri, intr-o anumită perioadă s-au manifestat abuzuri, încălcarea legalităţii socialiste, dar partidul nostru comunist a tras concluziile necesare, îndeosebi după Congresul al IX-lea, şi a adoptat măsurile pentru lichidarea cu desăvîrşire a acestor stări de lucruri, pentru ca asemenea ilegalităţi să nu se mai poată întîmpla niciodată. Au fost adoptate măsurile necesare în vederea dezvoltării puternice a democraţiei muncitoreştirevoluţionare, realizîndu-se un nou cadru democratic, care asigură participarea activă a întregului popor la făurirea conştientă a viitorului său liber şi independent, socialist şi comunist. (Aplauze puternice, îndelungate). Ce se poate spune şi ce trebuie să subliniem cu tărie acum, cînd facem bilanţul drumului parcurs în construcţia socialismului, cînd privim cu îndreptăţită mîndrie la nivelul înalt la care a ajuns România astăzi, care, dintr-o ţară slab dezvoltată, a devenit o ţară industrial-agrară în plină dezvoltare pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei, tehnicii, ale cunoaşterii umane în general ? Se poate şi trebuie să afirmăm cu toată tăria că numai şi numai socialismul a asigurat aceste măreţe şi minunate realizări ale naţiunii noastre. (Aplauze puternice, prelungite). Aşa cum trebuie subliniat că, pe ansamblu, socialismul şi-a demonstrat forţa şi vigoarea sa şi că el reprezintă viitorul omenirii de libertate, de bunăstare, de egalitate şi pace. (Vii aplauze). Pe baza realizărilor noastre, a succeselor înregistrate în dezvoltarea generală a socialismului, trebuie să adoptăm o atitudine fermă împotriva oricăror încercări de denigrare a socialismului. Considerăm că preocuparea pentru perfecţionarea dezvoltării socialismului în diferite ţări trebuie să se realizeze nu de pe poziţii de negare sau subapreciere a forţei socialismului, ci de pe poziţii de afirmare a forţei şi superiorităţii socialismului , care reprezintă viitorul întregii omeniri. Trebuie să se respingă cu fermitate încercările cercurilor reacţionare, imperialiste de a destabiliza şi a ponegri socialismul, în scopul vădit de a frîna — cel puţin —, de a întîrzia — într-un fel sau altul — drumul sau marşul popoarelor spre lichidarea asupririi şi inegalităţii, spre o lume mai dreaptă şi mai bună. Trebuie să subliniem cu întreaga forţă că numai şi numai socialismul asigură popoarelor condiţii pentru lichidarea înapoierii, sărăciei, pentru adevărata independenţă economico-socială, pentru bunăstare şi fericire, pentru o pace trainică, pentru colaborare intre toate popoarele lumii ! (Aplauze puternice, prelungite). In dezbaterile ce vor continua în partid şi cu întregul popor trebuie subliniată cu tărie importanţa aplicării legilor generale ale dezvoltării sociale, a principiilor socialismului ştiinţific la condiţiile şi realităţile din fiecare ţară. Pornind de la faptul că socialismul se realizează în condiţii diverse de la o ţară la alta, că nu există şabloane şi „modele“, trebuie să avem permanent în vedere că socialismul nu se poate înfăptui decît pe baza principiilor socialismului ştiinţific, a înlăturării inegalităţilor şi a asupririi omului de către om, prin realizarea unor relaţii noi de producţie, a unei adevărate dreptăţi sociale. în acelaşi timp, trebuie să punem cu putere în evidenţă rolul fundamental, hotărîtor al proprietăţii socialiste asupra mijloacelor de producţie, faptul că proprietatea întregului popor şi proprietatea cooperatistă reprezintă una din cerinţele vitale pentru realizarea noii orînduiri sociale. Aceasta impune ca o necesitate obiectivă să acţionăm permanent pentru întărirea şi dezvoltarea proprietăţii socialiste, pentru perfecţionarea mijloacelor de bună gospodărire a acesteia de către colectivele de oameni ai muncii. Proprietatea particulară asupra principalelor mijloace de producţie, împărţirea societăţii în clase antagoniste, în asupritori şi asupriţi reprezintă, de fapt, o încălcare a legilor obiective ale naturii şi dezvoltării sociale, constituie rezultatul violenţei şi forţei, însăşi dezvoltarea socială, a ştiinţei, a tehnicii a impus realizarea marii industrii, a muncii sociale în comun, aşa cum viaţa arată că numai marea proprietate în agricultură asigură condiţiile necesare dezvoltării continue a forţelor de producţie. Ceea ce trebuie să realizeze socialismul este lichidarea proprietăţii particulare asupra mijloacelor de producţie şi trecerea acestora în mîinile adevăraţilor stăpîni — ale muncitorimii, ale intelectualităţii, a pămîntului în mina ţărănimii, în cadrul cooperativelor agricole de producţie, al marii proprietăţi socialiste. Orice diminuare a rolului marii proprietăţi industriale şi agricole socialiste, întoarcerea la anumite forme ale proprietăţii capitaliste — chiar a micii proprietăţi — înseamnă o dare înapoi cu zeci şi zeci de ani, înseamnă a pune în pericol nu numai dezvoltarea socialismului, dar însăşi dezvoltarea economico-socială a popoarelor, bunăstarea şi independenţa lor. Este bine să nu se uite tezele lui Lenin după care „mica producţie generează capitalism şi burghezie permanent, zi de zi, ceas de ceas, spontan şi în proporţii de masă“. Gîndindu-ne la toate acestea, este necesar ca, în cadrul largii dezbateri democratice ce va avea loc pînă la Congres, să subliniem cu toată forţa necesitatea întăririi şi dezvoltării continue a proprietăţii socialiste, a apărării acesteia ca una din cerinţele vitale pentru dezvoltarea viitoare a patriei noastre, care va asigura — aşa cum a demonstrat practica anilor construcţiei socialismului — progresul continuu al forţelor de producţie, al ştiinţei, culturii, al nivelului de trai, material şi spiritual, al poporului, ridicarea patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie, întărirea independenţei şi suveranităţii României ! (Aplauze prelungite, îndelungate. Se scandează îndelung „Ceauşescu şi poporul!"). Stimaţi tovarăşi, Sunt bine cunoscute realizările din primii trei ani ai actualului cincinal, în care producţia industrială a crescut anual cu peste 5 la sută. Pe primele 6 luni din acest an, am realizat în industrie o creştere a producţiei de circa 6 la sută şi avem toate condiţiile necesare pentru realizarea în bune condiţii a planului pe întregul an, în agricultură, am obţinut în primii trei ani ai actualului cincinal producţii anuale de peste 30 milioane tone cereale. In primele şase luni din acest an, am obţinut şi în agricultură, în general, rezultate bune. Se desfăşoară din plin lucrările de recoltare a cerealelor de vară. Orzul a fost recoltat de pe circa 83 la sută din suprafaţa însămînţată şi se poate afirma că avem cea mai bună producţie de pînă acum. Pe ansamblu, vom obţine cel puţin 7 000 de kg de orz la hectar pe întreaga ţară. (Aplauze puternice, prelungite). Pînă acum, un număr de 22 de judeţe au obţinut producţii de peste 7 000 kg, iar 14 judeţe, de peste 7 500 kg la hectar. Avem şi un judeţ care s-a apropiat de 8 000 de kg, îi mai lipsesc numai 20 de kg. Dacă strîngea fără pierderi, trecea de 8 000 kg ! Avem 3 cooperative agricole de producţie cu o producţie de orz de peste 11 000 de kg. Aceasta reprezintă, de fapt, obiectivul noii revoluţii agrare în deceniul următor, pînă în anul 2000 ! (Vii şi puternice aplauze). Un număr de 27 unităţi agricole au obţinut o producţie de 9 000 şi peste 10 000 de kg la hectar, iar 102 unităţi cooperatiste şi de stat, o producţie între 8 000—9 000 kg orz la hectar. Avem şi 203 unităţi cu producţii între 7 000 şi 8 000 de kg. într-adevăr, putem afirma că producţiile obţinute la orz demonstrează marile posibilităţi ale agriculturii socialiste româneşti şi că, de pe acum, începe să se afirme în viaţă aplicarea cerinţelor noii revoluţii agrare privind efectuarea lucrărilor agricole. A început şi se desfăşoară din plin recoltarea griului într-un număr important de judeţe. Pe baza rezultatelor şi a evaluărilor, se poate spune că vom avea şi la grîu cea mai bună producţie de pînă acum ! Se prezintă, de asemenea, bine şi celelalte culturi agricole — porumbul, floarea-soarelui şi altele. Avem deci toate condiţiile să obţinem în acest an, aşa cum ne-am propus, cea mai bună producţie agricolă de pînă acum ! Realizări importante avem în toate sectoarele economico-sociale. Este necesar să menţionăm că toate aceste realizări din întregul cincinal şi din întregul deceniu au fost obţinute în condiţiile grele ale crizei economice mondiale, care a afectat, din 1980, într-o măsură sau alta, toate statele lumii, şi îndeosebi, ţările în curs de dezvoltare. Dezvoltarea economico-socială a patriei noastre a creat condiţiile necesare pentru plata, an de an, a datoriei externe şi lichidarea acesteia, în luna martie a acestui an. Aceasta reprezintă, aşa cum am menţionat, o mare victorie, care demonstrează forţa economiei noastre, care ne-a permis să asigurăm adevărata independenţă şi suveranitate a patriei, să nu mai depindem şi să nu mai plătim sub o formă sau alta tribut nimănui, pentru că şi dobînda reprezintă de fapt o camătă, un tribut. (Vii aplauze). Am realizat lichidarea datoriei externe, alocînd, totodată, peste 2 000 miliarde lei, echivalentul a circa 200 miliarde dolari, pentru dezvoltarea economico-socială a patriei, în deceniul acesta. în acelaşi timp, din 1980 şi pînă în 1989 au avut loc două majorări ale retribuţiilor reale ale oamenilor muncii, precum şi sporirea tuturor pensiilor. După cum este cunoscut, începînd de anul trecut a fost majorată retribuţia minimă de la 1 500 la 2 000 lei lunar, iar pînă la sfîrşitul lunii iulie toţi oamenii muncii vor primi retribuţiile mărite. în acelaşi timp, au sporit cheltuielile social-culturale finanţate de la buget, de la 9 975 lei pe o familie, în 1980, la 12 436 lei, în 1985, şi la 14 900 lei în acest cincinal, pînă în 1990. A avut loc o creştere generală a nivelului de trai material şi spiritual al întregului nostru popor, demonstrînd cu puterea faptelor că tot ce realizăm în România serveşte dezvoltării patriei, bunăstării poporului, ridicării nivelului de trai material şi spiritual al întregii naţiuni, ţelul suprem al politicii partidului nostru, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm cu succes în România. (Aplauze puternice, prelungite). Totodată, în prima parte a acestui an am anulat datoriile cooperativelor agricole de producţie, de peste 113 miliarde lei, ceea ce demonstrează atît forţa economiei naţionale şi a sistemului financiar, cît şi politica justă, de sprijinire a dezvoltării agriculturii, pentru asigurarea sporirii contribuţiei sale la dezvoltarea generală a ţării. (Aplauze puternice, prelungite). Toate realizările din acest cincinal — ca de altfel tot ceea ce am realizat în anii socialismului — demonstrează cu puterea faptelor de netăgăduit justeţea politicii partidului nostru comunist de aplicare creatoare a legilor obiective, a principiilor socialismului ştiinţific la realităţile din patria noastră. Remarcabilele înfăptuiri în dezvoltarea patriei demonstrează cu putere superioritatea socialismului, faptul că numai şi numai în condiţiile cînd poporul a devenit cu adevărat stăpîn pe destinele sale se poate asigura lichidarea, într-un timp relativ scurt, a înapoierii, se asigură progresul economico-social, bunăstarea, independenţa şi suveranitatea ţării. Trebuie să subliniem cu toată tăria că tot ceea ce am realizat este rezultatul muncii pline de abnegaţie a minunatei noastre clase muncitoare, a ţărănimii, a intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului nostru popor, care, într-o deplină unitate, înfăptuiesc neabătut politica internă şi externă a patriei noastre, care asigură înălţarea României pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Pentru toate aceste măreţe realizări, adresez de la tribuna Plenarei Comitetului Central al partidului cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, întregului popor, împreună cu urarea de noi şi noi realizări şi succese în toate domeniile de activitate, de ridicare a patriei la un nou nivel de dezvoltare economicosocială, de bunăstare şi progres. (Vii şi puternice aplauze se scandează îndelung „Ceauşescu — eroism, România — comunism !“). Dragi tovarăşi, Este necesar ca, în următoarele 6 luni, să facem totul pentru înfăptuirea în cele mai bune condiţii a planului pe întregul an, atît în industrie, cît și în agricultură și în celelalte ramuri. Să încheiem acest an cu cele mai bune rezultate și să punem astfel o bază trainică pentru realizarea cu succes a întregului cincinal ! Prevederile planului de dezvoltare economico-socială pe 1990, adoptat în unanimitate de plenară, asigură realizarea în cele mai bune condiţii a prevederilor întregului cincinal 1986—1990. în anul 1990, producţia-marfă industrială va fi cu circa 40 la sută mai mare faţă de 1985, iar producţia agricolă, cu circa 35 la sută mai mare. Doresc să atrag atenţia în mod deosebit asupra activităţii comerţului exterior, şi în primul rînd a măsurilor de realizare ritmică, zi de zi, a producţiei de export şi exportului. Va trebui, de asemenea, să se înfăptuiască cu fermitate toate prevederile planurilor şi programelor de dezvoltare economico-socială, pentru îmbunătăţirea calităţii în toate sectoarele, creşterea mai puternică a productivităţii muncii, a eficienţei economice şi rentabilităţii. Se impune să luăm toate măsurile pentru ca, începînd din trimestrul III al acestui an, să nu mai avem produse şi întreprinderi cu pierderi. Să aplicăm cu toată fermitatea programele de organizare şi modernizare, normativele economicofinanciare şi noul sistem de preţuri. Să întărim în toate domeniile ordinea, disciplina, spiritul revoluţionar de muncă. Realizarea în cele mai bune condiţii a planului pe acest an şi pe 1990 va asigura atît ridicarea nivelului general de dezvoltare al patriei noastre, cît şi trecerea la un nou nivel şi stadiu al societăţii noastre socialiste, care va crea şi condiţiile necesare pentru trecerea la înfăptuirea celui de-al 9-lea plan cincinal şi a perspectivelor de dezvoltare a României pînă în anii 2000, astfel încît să încheiem planul pe acest an şi pe întregul cincinal cu cele mai bune rezultate şi să dăm un nou avînt dezvoltării generale a patriei. (Vii şi puternice aplauze). Stimaţi tovarăşi, Documentele adoptate de Plenara Comitetului Central stabilesc orientările de perspectivă privind dezvoltarea societăţii româneşti pînă în anii 2000 şi în continuare pentru începutul mileniului al treilea. Pornind de la stadiul actual, în cincinalul al 9-lea şi pînă în anul 2000 trebuie să asigurăm creşterea în continuare a forţelor de producţie, accentuînd în toate domeniile dezvoltarea intensivă, ca o cerinţă esenţială pentru realizarea obiectivului strategic al partidului şi poporului nostru. Deşi în multe domenii, din punct de vedere fizic, producţia realizată este la nivelul ţărilor celor mai dezvoltate, este necesar să facem astfel încît în cincinalul viitor şi pînă în anul 2000 să realizăm o asemenea perfecţionare şi modernizare a activităţii încît să asigurăm un înalt nivel tehnic, calitativ, valorificarea superioară a materiilor prime, a forţei de producţie a poporului nostru. Se poate aprecia că pornind de la nivelul de dezvoltare din 1990 pînă în anii 2000—2005 se va putea dubla producţia industrială şi asigura o producţie agricolă stabilă de 40—45 milioane tone cereale, o dublare a venitului naţional, ridicarea generală, pe această bază, a gradului de civilizaţie, a nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Toate acestea impun să se acţioneze cu şi mai multă fermitate pentru dezvoltarea cercetării tehnico-ştiinţifice, astfel incit România să devină, în această perioadă, pînă la sfîrşitul mileniului al doilea şi începutul mileniului al treilea, o puternică forţă a progresului tehnico-ştiinţific, cu un înalt nivel, tehnic şi ştiinţific, de dezvoltare, în toate domeniile. Aceasta reprezintă, de altfel , aşa cum am menţionat nu o dată — cerinţa logică pentru înfăptuirea Programului partidului, pentru făurirea cu succes a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintate spre comunism. A rămîne în urmă în domeniul cercetării ştiinţifice şi tehnicii, al cunoaşterii umane înseamnă a rămîne în urmă în construcţia socialismului, în dezvoltarea generală a forţelor de producţie, a întregii societăţi. Or, societatea noastră socialistă creează cele mai bune condiţii pentru realizarea rapidă a unui înalt nivel de cercetare ştiinţifică şi tehnică, de ridicare a gradului general de cunoştinţe pentru a asigura crearea unui popor cu o înaltă conştiinţă revoluţionară, ştiinţifică, culturală. Dispunem de o puternică forţă ştiinţifică. Avem importante realizări în cercetarea ştiinţifică şi tehnică, precum şi programe de largă perspectivă pentru toate domeniile economico-sociale, şi pentru cercetarea fundamentală, în mod corespunzător este necesar să acţionăm cu toată hotărîrea pentru realizarea programelor de modernizare şi organizare a activităţii pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pentru a acţiona ca adevăraţi revoluţionari în toate domeniile. În acelaşi timp, trebuie să perfecţionăm în continuare învăţămîntul de toate gradele, asigurînd o temeinică pregătire profesională, tehnică şi ştiinţifică, a tuturor oamenilor muncii, începînd din 1990 întregul tineret va urma treapta a II-a de liceu, deci se va generaliza învăţămîntul de 12 ani. încă din primii ani ai celui de-al 9-lea cincinal vor intra în producţie tinerii absolvenţi ai învăţămîntului de 12 ani, în toate sectoarele. Se creează astfel condiţiile pentru ridicarea nivelului general profesional, tehnic, ştiinţific şi cultural al tuturor oamenilor muncii, al întregului popor. Trebuie să aşezăm la baza întregului învăţămînt cele mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, ale cunoaşterii umane în general, concepţia revoluţionară despre lume şi viaţă , materialismul dialectic şi istoric. O atenţie deosebită va trebui să acordăm, în continuare, înfăptuirii ferme a politicii partidului şi statului cu privire la apărarea şi păstrarea mediului înconjurător, îndeosebi va trebui asigurată îndeplinirea riguroasă a programelor naţionale de combatere a eroziunii solului, realizarea programelor de împăduriri, de combatere a poluării şi păstrarea curată a apelor, a mediului înconjurător în general. Pornind de la principiile autogestiunii şi autofinanţării bazate pe autoconducere, trebuie să asigurăm aplicarea fermă a normelor economico-financiare, a principiilor de formare a preţurilor, de creştere continuă a rentabilităţii economice în toate domeniile de activitate. Nu doresc să mă refer acum la dezvoltarea diferitelor ramuri şi sectoare de activitate ; ele îşi găsesc locul corespunzător în Programul-Directivă şi asigură dezvoltarea armonioasă a economiei naţionale, avînd la bază atît dezvoltarea industriei, cît şi a agriculturii ca ramură de bază şi, in mod corespunzător, şi a celorlalte sectoare, care dau o perspectivă de lungă durată de ridicare a patriei noastre la un înalt nivel de dezvoltare, pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Este necesar ca, în cadrul dezbaterilor în întreprinderi, centrale, ministere, institute de cercetări, în unităţile agricole de stat şi cooperatiste, în toate sectoarele să se analizeze şi să se stabilească noi măsuri, să se prezinte noi propuneri privind perfecţionarea şi înfăptuirea neabătută în condiţii cît mai bune a obiectivelor privind dezvoltarea viitoare a patriei noastre. Să facem astfel ca dezbaterile ce vor avea loc, din partid şi cu întregul popor, să asigure ca documentele ce vor fi prezentate Congresului şi vor fi adoptate de Congres să reprezinte gîndul, voinţa unanimă a naţiunii noastre, hotărîrea de a înfăptui neabătut programul de făurire a socialismului şi comunismului în România ! (Urale şi aplauze puternice, prelungite ; se scandează îndelung „Ceauşescu — P.C.R.!“, „Ceauşescu, România, stima noastră şi minciuna !“). Stimaţi tovarăşi, Dezvoltarea puternică a economiei ţării noastre a creat condiţiile necesare participării active la diviziunea internaţională a muncii, la schimbul de valori materiale şi spirituale cu alte state ale lumii, fără deosebire de orînduire socială. Schimburile economice şi de cooperare în producţie ale României cu alte state au crescut de peste 45 de ori faţă de 1950. Un loc important îl ocupă schimburile economice şi de cooperare cu ţările socialiste, care au o pondere de circa 50 la sută din volumul comerţului nostru exterior. Relaţiile economice cu ţările în curs de dezvoltare au crescut continuu şi astăzi reprezintă circa 25 la sută. S-au dezvoltat, de asemenea, relaţiile cu ţările capitaliste dezvoltate, care deţin şi ele 25 la sută din comerţul exterior al României. Avînd în vedere nivelul actual al schimburilor internaţionale, cît şi programul de dezvoltare economico-socială a patriei, avem în vedere să extindem schimburile economice, cooperarea în producţie cu toate statele, fără deosebire de orînduire socială. Trebuie să se înţeleagă bine de întregul partid, de întregul popor, de toate cadrele din economie, că dezvoltarea schimburilor economice, extinderea cooperării în producţie reprezintă o necesitate obiectivă. De aceea trebuie să acţionăm cu mult mai multă hotărîre pentru dezvoltarea colaborării economice, să participăm mult mai activ, pe baza cooperării în producţie, la dezvoltarea relaţiilor economice, acordînd o atenţie deosebită în acest sens cooperării în producţie cu ţările în curs de dezvoltare. Aşa cum se subliniază in Directive, pînă în anul 2000 trebuie ca activitatea de comerţ exterior să cunoască o dezvoltare mult mai puternică, iar exportul să reprezinte cel puţin 30 la sută din totalul producţiei-marfă. Consider că este necesar să subliniez rolul important pe care l-a avut şi îl are C.A.E.R. în dezvoltarea cooperării şi colaborării între ţările socialiste membre şi, totodată, necesitatea colaborării mult mai active cu toate ţările socialiste. Acum se discută mult în C.A.E.R. despre problemele perfecţionării activităţii economice. Unii economişti ar dori să se renunţe la principiile C.A.E.R. şi ne recomandă să luămi ca bază Piaţa Comună şi principiile din Piaţa Comună. Este evident că asemenea recomandări sunt cu totul străine de socialism și, de C.A.E.R. După părerea noastră, cadrul actual și principiile de bază ale C.A.E.R. reprezintă o bază bună și trebuie să constituie cadrul pentru dezvoltarea colaborării viitoare. Aceasta presupune însă să se înfăptuiască neabătut prevederile din statutul C.A.E.R. privind necesitatea unei egalizări relative a nivelurilor de dezvoltare ale ţărilor membre. Perfecţionîndu-şi formele şi relaţiile de colaborare, de specializare şi cooperare în producţie, trebuie să se pornească de la necesitatea dezvoltării fiecărei economii naţionale, a unei dezvoltări relativ egale, să se asigure o cît mai bună independenţă economică, tehnică şi ştiinţifică a ţărilor membre. Fără a se izola, dezvoltînd colaborarea cu Piaţa Comună şi alte organisme regionale, C.A.E.R. trebuie să-şi păstreze independenţa şi să aibă un rol mult mai activ în asigurarea progresului economico-social al ţărilor membre. în general, noi considerăm că în actuala etapă de dezvoltare şi pentru multă vreme de acum înainte, păstrarea independenţei economico-sociale a ţărilor din C.A.ER., a altor state, constituie o necesitate vitală şi că orice abatere de la aceasta va avea efecte negative. în acest spirit, România este hotărîtă să participe activ la activitatea C.A.E.R., la realizarea programelor adoptate în comun pînă în anul 2000, aşa cum este hotărîtă ca, şi în cadrul C.A.E.R., şi bilateral, să dezvolte relaţiile cu diferite alte organisme economice şi să realizeze o largă colaborare şi cooperare — repet — cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Avînd în vedere problemele actuale economice grele, manifestările puternice ale crizei economice mondiale şi înrăutăţirea considerabilă a situaţiei ţărilor în curs de dezvoltare, este necesar să se ajungă la înlăturarea vechilor practici de inegalitate şi de asuprire a acestora, să se ajungă la principii noi de relaţii care să permită dezvoltarea economico-socială, a independenţei fiecărei naţiuni, să asigure stabilitatea economiei mondiale şi progresul fiecărui popor. Aceasta presupune o îmbunătăţire radicală a sistemului financiar internaţional, renunţarea cu desăvîrşire la condiţionarea relaţiilor economice de considerente politice sau de altă natură. Este necesar ca toate statele și. Continuare în pag. a 4-a Luceafărul» ■ pagina a 3-a