Lumea, februarie-iunie 1923 (Anul 6, nr. 1295-1400)

1923-02-07 / nr. 1295

r ( ÁRUI VB Mr. 12S5 Red-fiMJiDhísíratí8 ®^r- Ștefan cel K»r^ Aíelieral Ttpograj.e . 81r- Uzinei No.33 la}i i-V1 <WK«ncn if ^’LEFON 310 j ANDI^trist PUBIt °«ȚfI SE PRIMESC ^ Al fi OLTRILE ADMNISTRației CÂT ȘI ale tipografiei MUrcuri 7 Februar 5923 _ . 4 Se primesc ABONAMENTE in provincie la depositari 300\ 2V 160 *2 6 hmi go - ° $9 'ijn iiKinăr 2 LEI .■iii,illllll'lllil'TrliI i din țară :^șp= rr4bz și străini late Eșuarea conferinței din Lausanne -Turcii refuză sa semneze tratatul des pacs- Lausanne 5— Turcii au remis ori răspunsul la tratatul de pace propus de Aliați. Răspunsul expune obiecțiunile relative la chestiunea Mossul și la chestiunea intereselor private. Prima impresie pe care a produs-o răspunsul Turcilor nu este defavorabilă. Delegații aliați au examinat apoi răspunsul în mod amănunțit. Delegații turci propun în răspunsul lor să se scoată din tratat clauzele referitoare la Mossul, care urmează a fi discutate cu Marea Britanie. Turcii s-au declarat dispuși să semneze tratatul relativ la clauzele teritoriale renunțând la chestiunea portului Karagaci, plebiscitul în Thracia, garnizoana din Galipolli, militarizarea Strămtorilor și chestiunea minorităților, rezolvată conform cererei Aliaților. Turcia acceptă ca căile ferate să rămână în sarcina statelor deservite respectiv. Clauze speciale vor stabili condițiunile de stabilire ale supușilor străini în Thracia. * Delegații turci părăsind ședința fără a semna tratatul de pace cu Aliații, aceștia au însărcinat pe d. Rombart să facă ultimele intervenții pe lângă Ismed Pașa. Lord Curzon și-a amânat plecărei. D. Bombard a declarat reprezentanților presei că tratativele au eșuat prin voința reprezentanților Turciei. Aceasta este o mare nenorocire pentru toată lumea, dar mai ales pentru poporul turc—a adăugat delegatul francez. ♦ 1 Tentativa d-lui Rombart pe lângă Ismed Pașa a eșuat. Cei 3 șefi ai delegațiunilor întrunite la conferință au căzut de acord asupra imposibilităței continuării tratativelor. Delegația engleză a părăsit aseară Lausanne.* Leafsid 5.— Răspunsul turcilor la propunerea de pace a Aliaților care constitue un memoriu elocvent a fost înmânat delegaților aliați la Lausanne, ori după amiază. Delegații turci s-au întrunit cu delegații aliați discutând asupra punctelor cuprinse în tratatul de pace. Aceste negocieri începute la orele 11 s’au dovedit a fi lipsite de succes. Ședința s-a sfârșit prin retragerea delegației turcești, care a refuzat să semneze tratatul. Deși timpul hotărât pentru încheierea conferinței a expirat, Aliații au decis de a da turcilor oportunitatea să mai examineze hotărârea lor atât de gravă pentru poporul turc.* Știrea despre întreruperea tratativelor de pace a produs o adâncă impresie în București, căci nu se aștepta ca turcii să nu semneze pacea. La ministerul de externe situația e considerată ca extrem de serioasă și de natură a da loc unor intervenții cari ar putea privi toate statele. Și de altfel desfășurarea evenimentelor la Lausanne a decurs astfel, în ultimele zile, incăt nu exclude o posibilitate a unei rupturi. Părerea cercurilor autorizate este că evenimentele trebuesc urmate cu mare încredere, căci ar putea surveni complicații mult mai probabile, ora Prelungirea S ® fiiSn © î Parlamentara Buc. 6.—Sesiunea Parlamentuui va fi prelungită, se crede pănă la jumătatea lunei Mai, deoarece guvernul ține mult ca să fie dotate imediat după Constituție și budget, reforma administrativă proectul de autonomie al căilorerate, prelungirea privilegiilor Băncii Naționale, ratificarea apelor minerale, naționalizarea „Reșiței“, legea de reorganizare a corpului avocaților. Guvernul vroește să profite de faptul că partidele de opoziție i-au ajuns la înțelegere și să treacă repede legile prin Parlament. Codificări în proectul cu reformă fiscală București 6. Proectul cu reformă fiscală a trecut Sâmbătă după amiază prin toate secțiunile Senatului, unde a suferit importante modificări. Dri dimineață dl. Tony Iliescu, raportorul legei fiscale a înmânat d-lui Vintilă Brătianu proectul în noua lui formă. In ședința de Mercuri a Senatului va începe discuția generală asupra proectului. Proectul după ce va fi votat de Senat, va remis Camerei spre a fi ratificat, și în urma modificărilor introduse. Guvernul lituanian somat să părăsească kernel Londra 5. Ziarele anunță că Aliații în conferința ambasadorilor, au acordat un ultimatum de 7 zile guvernului lituanian de a retrage din Memea toate elementele armate. In caz contrar Aliații vor rechema comisiunea vor preda această chestiune lor și Ligei Națiunilor. Autonomia căilor fe====== rate . •: Buc. 6 — Dl. Vintilă Brătianu lucrează la întocmirea proectului lege pentru autonomia căilor ferate. Acestea urmează a fi conduse de un consiliu de administrație în care guvernul va avea un delegat al său. Proectul va fi depus în Parlament în luna Martie. Italia sechestrează vase românești Buc. 6 . O măsură luată de mult timp de guvernul Mussolini, a fost ținută în secret de guvernul român, iată de ce e vorba: Nici un vas român nu mai poate intra în porturile italiene deoarece dl. Mussolini a dispus sechestrarea vaselor, proprietatea României. Guvernul italian legitimează această măsură prin faptul că guvernul român nu achită detertatorilor italieni bonurile de tezaur antisemite Buc. G.—Fin dl. procuror Vlădescu a deschis acțiune publică împotriva a 4 studenți, cari au fost deferiți cat. 11 instrucție spre cercetare. Elevul Iliescu a fost degradat, fiind la Medicol Militar Studeții Roșu și V. Atanasiu, cari fusese puși’ în’ libertate Vineri de Micul Parchet, au fost din nou arestați. Ei se află în localul Poliției, unde sunt anchetați.O nouă întrunire studențească în Capitală Buc. 6.— Azi urmează să aibă loc în Capitală o întrunire studențească la care vor participa și delegați din provincie. In acest scop studenții din Capitală au hotărât să le iasă în întâmpinare la Gara de nord. Guvernul care a fost pus în cunoștință a încuviințat acest lucru. Autoritățile au încuviințat deasemenea cererea studenților, rugând însă pe delegați, de a nu provoca manifestații. Ceilalți patru studenți arestați continuă a fi arestați la Văcărești. Mandatele lor de arestare rămâne sa fie infirmate sau confirmate Vineri la Camera de punere sub acuzare. Eri după rimează au fost infirmate mandatele de arestare ale studenților M. Crețu și Râpeanu, acuzați de rebeliune. Înlocuirea Comisiunei Interimare a Capitalei Buc. 6.— Guvernul e hotărât să înlocuiască definitiv comisiunea interimară a Capitalei. Decretul a fost întocmit și va supus spre semnare Suveranului, și înainte de a se proceda la demisie, au fost convocați șefii de culori. BURSA BUCUREȘTI Buc. 5.— Franci francezi 12,60, Lira sterling 920, Dolarul 195, Lire italiene 940, Coroane cehe 5,85, Berlin 0,58, Coar. austriace 0,032, Coroane ungare 9,50. Isi jurul agitațiilor Stas MAubirl pectins §ondelor din Siomânia Buc. 6— Privitor la despăgubirile pentru pagubele suferite prin incendiarea sondelor de Alufi cu ocazia retragerei trupelor roâne suntem în măsură a anunța că Aliații nu vor da despăgubiri decât particularilor și societăților petrolifere care au în majoritate capital străin. LILÜLA PARIS Enc. 6.— Leul a cotat era la Paris 7,70 (șeapte centime șeapte ■zeci). Londra 73,09, Belgia 89,30, Feriin 0,045, Spania 248,75, Olanda 615, Milano 74,70, Elveția 292,50. :FrankeiIi izoleasi Huhr&sB de =tleritoriul german- Paris 5. Se anunță din Duseldorf că Francezii au ocupat localitățile Hochwinckal- Lensel și Werkbahn, desăvâreșind astfel planul de izolare al regiunei Ruhr. La Duisburg a fost oprit un automobil poștal încărcat cu revolvere. O santinelă a rănit cu un foc de armă pe un german la Castel lângă Mayenta. La Maestern un lucrător german care a provocat o sentinelă, a fost împușcat.* Londra 5.— Guvernul din Berlin este decis ca în scurt timp să cedeze întregei depresiune franco-belgiană. Spiritele în Ruhr se liniștesc. Comunicațiile telegrafice și telefonice au fost reluate. Terenurile conduse de funcționarii aliați circulă normal. Un director de mine care a refuzat să dea unele lămuriri autorităților aliate, a fost expulzat. Un director german a revocat la Duisburg doi înalți funcționari pentru că au fost prea concilianți cu Aliații. Din München se anunță că autoritățile franceze din Ruhr au dispus ca 83 trenuri să fie exediate imediat în Franța. nă a fost al d-lui Prof. dr. P. Anghel. Un coleg al distinsului medic, spunea că această încheere a votărei a fost de bun angar pentru lista Slătineanu?,întrucât îndeobște la vânat, d-sa închee vânătoare cu un foc în plin. In cursul dimineței a circulat printre profesor zvonul, că d. prof. I. Simionescu ar fi comunicat telegrafic să i se retrage candidatura. Biuroul alegerei n‘a primit absolut nimic de la d. Simionescu. Telegrama despre care se vorbea s-a constatat că n‘a fost primită de nimeni. Zvonul pare că a fost o glumă colegială, cu un subtil substrat de truc electoral. D. Pro-Rector, în telegrama înaintată Ministerului, aseară, imediat după terminarea alegerea, îl roagă stăruitor, să accelereze numirea viitorului rector, având în vederea redeschiderea Universităței fixată pentru ziua de 13 Februarie dimineață. A. DELADORNA _ Alegerea noblul Rector al Universitatii ~~~~1 — Candidații.— Si s clasaiî listei dârsxS&si SlăSisteanu.— Raportul «Mirac. de. Ml. Slătineanu și ministru Anghelescu.— Finarea discuteles ai universita|ii. — Fri a avut loc la Universitatea noastră alegerile pentru Rectorat. Alegerile s-au ținut în sala de ședințe ale colegiului Universitar. Biuroul a fost prezidat de dl. Pro-Rector dr. C. Bacaioglu, asistat de dl. P. Dragomirescu ca scrutator și de d. dr. Gh. Botez, secretarul general al Universității. Alegerile au început la ora 9 dimineață. Candidații colegiului universitar au fost următorii : Deoparte lista dr. A. Slătineanu, Tr. Bratu, I. Simionescu, susținute de majoritatea consiliilor profesorale a facultăților de Medicină și științe,—și a doua listă Dr. G.Bogdan, — Dr. C. Bacaloglu, — O Tafrali, susținută de unanimitatea facultății juridice și parte dintre profesorii celorlalte facultăți. Partizanii listei Slătineanu contau pe 30 voturi, și reușiită listei complecte. Adversarii garantau reușita, cel puțin a d-lui dr. C. Bacaioglu cu 28—29 voturi. Dar omul propune și D-zeu dispune... cum spunea un d. profesor, cu prilejul alegerei neașteptate a d-lui dr. G. Demetriadi, ca reprezentant al Universității în actualul Parlament. * Primul profesor care a votat a fost d. G.Ibrăileanu, decanul Fac. de Litere și Filozofie. Părnă la ora ’12,jum. când votarea a fost suspendată au votat 43 domni profesori, din 59 înscriși pe lista electorală pentru alegerile rectorate. După amiază, alegerea a reînceput la ora 2 p. m. La ora 5 p. m. după îndeplinirea formalităților cuvenite, d. Pro-Rector a a început despoiarea scrutinului. Primul buletin scos din urnă e a d-lui dr. Al. Slătineanu. Asistența isbucnește în aplauze. Despoiarea continuă într’o caldă animație. Glumele se încrucișează, progonosticurile variază: ori blocu! Slătineanu-Bratu-Simionescu, on Slătineanu-Bratu- Bacaloglu, D-nu profesori ai facilitătei juridice pariază pentru reușita listei: Simionescu-Bacaloglu-Bogdan. Inainte in încă determinarea de spoiere scrutimului rezultatul votului a fost stabilit. După verificarea obișnuită, d. Pro-Rector, zîmbind a dat cetire următorului rezultatul: D-nii dr. A. Slătineanu 34 voturi ; Tr. Bratu 32; I. Simionescu 3, apoi D-nii dr C. Bacaioglu 22; dr. Gh. Bogdan și I. Gavanescul 17. Deasemenea au mai obținut, fără a fi a fi candidat d. X. C. Cuza 3 voturi; O Tafrali 1 ; dr. N. Leon 1 și Al. Philppide 1 vot. Potrivit legei învățământului secundar și superior, Rectoratul Universității a recomandat Ministrului în strucțiimei pe cei trei candidați cari au obținut mai multe voturi. D. ministru are latitudinea,— potrivit legei,. —— să numească pe cine va crede de cuviință dintre cei trei recap natadați. Suntem în măsură de a ști că d. I. Simionescu a declarat că ori de unde ar veni intervenții sunie sub nici un motiv nu va primi sarcina de rector. Deasemenea dl. Tr. Bratu, consideră alegerea sa ca un omagiu și o satisfacțiune ce i s-a dat de către colegii săi. D-sa nu mai dorește sa reînceapă activitatea rector al acestui așezămănt, de în împrejurările de astăzi. Rămâne dl. dl. M. Slătineanu, pe care dl. Ministru Anghelescu va fi nevoit să-l confiirme, —deși între d-sa și vitorul rector raportulrile personale sânt, de cătva vreme cu desăvârșire întrerupte.* Au absentat de la vot domnii profesori: I. Simionescu, Victor Cosim, G. Ștefan, doctor Anton Dobrovici, I. Petrovici și V. Vălcovici. Ultimul buletin pus în ur- 1 Ultim SBâ știri — Un redactor al nostru întâlnind pe d. director regional Scutaru, după întoarcerea d-sale din București și cerăndu-i amănunte asupra plecărei d-sale din fruntea regionalei ieșene acesta a răspuns : „Se va face ceva mai târziu însă sub altă formă“. — Dl. C. B. Penescu, directorul Teatrului Național a plecat astăzi la București pentru a discuta cu d-1 C. Banii ministrul Artelor, alcătuirea noului budget și repararea efectivă a imobilului Teatrului. Astăzi va vea loc la Comună o consfătuire pentru a decide modificările care urmează a fi aduse regimului păinei în urma admiterei de către Ministerul Industriei și Comerțului a doleanțelor brutarilor din localitate. Comuna va căuta să micșoreze prețul de cumpărare a făinei pentru a se evita astfel o scumpire a prețului pâinei. In urma unui ordin al Direcției regionale a căilor ferate, transporturile de mărfuri au fost reluate cu începere de astăzi, pe toate direcțiunile, conform programului. Tot astăzi, trenul Iașin Dorohoi, care fusese transformat temporar în tren mixt, va redeveni tren personal. . Un regretabil conflict, care s-a terminat cu ruperea unui baston a avut loc în una din serile trecute pe str. Lăp>ușneanu, între doi d-ni profesori universitari. Origina conflictului e o veche polemică în domeniul filologiei. Un trecător care s-a întâmplat să fie martor la această altercație jenantă, fiind rugat de către beligerantul învins să accepte a figura ca martor, în fața instanțelor judecătorești, după ce i-au ajutat profesorului să-și găsească pălăria, s‘a scuzat că’ nu poateprimi acest rol, întrucât d-sa e în contra amestecului chiar al d-lui Ministru Anghelescu în conflictele universitare. Trecătorul în chestiune, e un simpatic fost consilier comunal. — Consiliul profesoral al facultății de științe în ședința de eli, a ales cu unanimitate de voturi, pe d. Alex. Popovici profesor Batonică ca Decan al menționatei facultăți, pe un period de 2 ani, în locul d-lui I. Borcea al cărui mandat a fost expirat. Bârlad . — Un grup de elevi au atacat pe stradă pe directorul revistei „Ideal" sub motiv că „un jidan revistă“. nu are dreptul a scoate o Dl. Cușman directorul numitei reviste a fost grav bătut. —Duminica dimineață a fost găsit pe linia c. f. r. în apropierea de gara Nicotină, corpul frănarului Neculae Casapu, oribil mutilat, având capul sdrobit și măinele rupte. Din cercetări s-a stabilit, că suindu-se Sâmbătă noaptea într-un tren și stând pe scară, a alunecat sub roțile vagonului care l-a mutilat atăt de oribil. Corpul lui a fost ridicat și trimes la morga spitalului, Sft. Spiridon spre a-i se face autopsia. Comisiunea budgetară a Parlamentului a admis trecerea în budgetul general a sumei de 5 milioane pentru lucrările de refacere ale pavagiului orașului Iași. ’— Comitetul județean al partidului poporului a proclamat ca șef al celor 7 sectoare electorale din localitate, pe d. avocat Henri Suțu. — Cabinetul 1 Instrucție a eliberat ori mandatele de arestare în contra autorilor jefuirei de la Hotelul Coroana, asupra administratorului Gh. Victor. Mandatele lor, vor veni spre confirmare mâine în fața Tribulului Secția 1H. ORA 3 NOAPTEA Din ce cauză a eșuat conferința din LaUSO fine Lausanne 6.Cauza principală a întreruperei conferinței de pace a fost divergența de vederi relativ la statutul străinilor în turcii refuzând să acorde Thracia, vreun fel de garanție, cu toate protestele aliate. Conferința nu s’a întrerupt nicifidecum din cauza propunerilor economice ale Aliaților. Ismed Pașa a declarat că atestă a i se notifica pe cale oficială sfârșitul conferinței. Până atunci raporturile Turciei cu statele aliate vor continua a fi rezolvite de acordul de la Mudania. In urma notificărei sfârșitului conferinței dejunge la nici un pace fără a i se arezultat, fiecare parte își va relua libertatea de acțiune. Maii cutremura la Lafayette 6.— La New York au avut loc mari cutremure de pământ. Aparatele sismografice au fost deranjate. Cutremurul s'a resimțit mult mai puternic în America de Sud unde se spune că era ca și cel din 1908. In rândurile populației domnește o panică de nedescris. Atentat timpotriva primciei ministru bulgar Sofia 6.— La reprezentația de gală dată cu ocazia împlinirei a 65 ani da la reprezentarea celei dintâi piese bulgare, un individ a aruncat bombă, care a exploadat în o laja d-lui Stambulinsky, în care se mai aflau câțiva miniștrii. Din fericire nu a fost nici o victimă. Sunt mici stricăciuni. © importantă ieitr © ¥ adoră între Lord Curzon și Lausanne 6.—înainte de a părăsi conferința, avut o întrevedere Lord Curzon a cu Venizelos la care a asistat și Generalul Plastiras, care fusese chemat telegrafic din Athena. Se atribue o deosebită importanță acestei întrevederi. © hotărâra a fgasver» râului din Badaiv Berlin 6. Guvernul din Baden a hotărât ă invite pe funcționarii săi de a nu se supune autorităților franceze, ci de a executa numai dispozițiile guvernului german.