Lumea, aprilie-iunie 1924 (Anul 7, nr. 1665-1736)

1924-04-03 / nr. 1665

AtacuribolșeviceULTIMA ORA ia Nisftru Se dezarmează soldații români și se omoară locuitorii Cu ocazia deschiderei și în timpul conferinței de la Viena bolșevicii, organizați în bande disciplinate, au încercat să facă mereu incursiuni pe teritorul român recurgând la atentate împotriva soldaților cere fac paza graniței. In ultimile lor încercări de a pătrunde în satele românești, au atacat și dezarmat grănicerii luându le armele și chinuindu-i In niște șire de pee de lângă graniță s’au descoperit cadavre de soldați români și evrei din grăiniceri și de țăani din satele învecinate. Domnește în toată regiunea spaima și nesiguranța zilei pe mâine. și străinătate Consiliul de Miniștrii Hotărârile luate pentru împiedicarea agitațiilor sludastrești Buc. 2.— Eri dimineață, acasi la d-l Ionel Brîtianu a avut loc un Consiliu de Miniștri. Discuția a decurs în jurul apropiatei serbări de la Chișinău Toți au admis să se dea o deosebită importantă acestei serbăr care sărbătorește unirea Basarabiei cu România. S’a fixat un program care va fi comunicat celor însărcinați cu organizarea serbărei. După ce s’au ocupat și de pregătirile în vederea vizitei principelui Japonte au examint agitații și studeneii din ultimul timp. Consiliul a căzut de acord hotărând să dea ordin să se purceadă la măsurile cele mai categorice, și mai severe ca să se poată pune odată capăt nesiguranței, și anarhei sub care trăim. Dacă agitațiile studențești continuă să mai producă aceiași panică și neliniște, Universitățile se vor închide pe timp nelimitat. Pentru orice acte de brutalitate s au violență semnalele de poliție, studenții vor fi imediat dați în judecată Către sfârșit d. ministru Duca a făcut un expozeu al mersului tratativelor de la Viena între delegiția noastră și cea a guvernului sovietic. Din ultimile rapoarte sosite la minister reesă că în ședința de alaltă ori după amiază comisiunea sovietică a venit cu propuneri mai conciliante. Nu sunt excluse posibilitățile unui acord. Coferința va mai dura câteva zile. DUCA Nota delegației române câftre soviete Buc. 2.— Delegatul nostru la conferința de la Viena, d-l Langa Râcanu, a remis delegației sovietice reprezentată de d. d. Krestinski o notă prin care declară că stă la dispoziția delegației ruse în vederea unei colaborări în modul cel mai larg posibil. Delegația română egata oricând să rezolve toate celelalte chestiuni ce ar putea permite reluarea raporturilor normale între ambele stale numai dacă Rusia Sovietică convine să scoată din cadrul discuții unei chestiunea Basarabiei. Furtuni pe Dunărea Buc 2.— O năprasnică furtună a deslănțuit, în ultimile zile, pe Duunărea. Vaporul „Esfenia” înconjurat de patru șlepuri și evalatoare, rupându-și ancorele a fost luat de valuri. In fața lui venea un alt vas încărcat cu 6000 de tone de porumb. Ciocnirea vaselor a fost însă evitată grație virajurilor iscusite ale conducătorilor. Cu mari greutăți vasul și șlep șirile au putut fi îmdreptate în țpr<n port și au ancorat suferind «Vurieri. Bursa Paris Buc. 2. — Leul a cotat la închidere 9.25 centur*©. Londra 76.97 Dolarul 17.95 Belgia 78.73, Italia 79.40, Ira g j 54.10, Elveția 317.25, VienaP02a 1 Winla in Capitala Prințului Japoniei Buc. 2.—Se anunță că guvernul japonez va pune, la opinea zilei, în Parlament, ratidcere convenției cu Basarabia. Se poate chiar ca ratifcarea să se fi făcut și să ne fie amințată cu ocazia vizitei principelui Japoniei. Principele Japoniei și-a anunțat sosirea în Capitală, joi de dimineață.* Eri dimineață, dl. ministru Duca s’a prezentat la Palat și a avu o convorbire cu M. S. supunându-i, în acelaș timp, și planul de recepție al princepelui Japoniei. *—*—OCXXXCQ----**• O crima misterioasă din Capitală Buc 2.— O crimă misterioasă s’a petrecut ori dimineață în fața bisericei italiene, lângă circumscripția a 12-a din București. Ion Rotărescu a tras un foc de revolver asupra lui Doru Dumitescu, auditor la Universitatea din București. Glontele nemerind în abdomen, victima a căzut într’un sac de sânge și într’o stare foarte gavă a fost transportată la spital. Criminalul s’a făcut imediat nevăzut. Cauzele crimei nu se cunosc. —.OOXXOO— Lucrările Parlamentului Camera Prezidează d. M. Orleanu, Pe banca ministerială d-nii C. Mârzescu, Lapedatu, Angelescu, Moșoiu și Văitoianu. D. ORLEANU invită pe d-nii deputați să binevoiască a lua parte la serbările ce vor avea loc la Chișinău, Duminică 9 Aprilie, unde se va sărbători unirea Basarabiei. D. O. MĂRZESCU depune un proect de lege pentru unificarea majoratului la 21 de ani, în toate provinciile alipite. D. IOANIJESCU, liberal, protestează contra modului cum se fac colonizările și cere ministrului de domenii o anchetă în acest scop. Dl. MOLDONEANU vorbește despre întrunirea de Duminică a palidului Național din Ardeal care a avut loc la Dacia și acuză guvernul că a împiedecat, cu mijloace violente, manifestația. Dl A. IONESCU cere guvernului să ia măsuri contra a doi vicepreședinți ai Comisiunei Inerimare din București care la o întrunire a negustormei din Galați au criticat poltica actualului guvern înfierând, în special, sistemul impunerilor. Dl. 1AC08E3CU roagă pe d. ministru de Finanțe să ordone Administrațiilor Financare să nu ipue sătenilor achitarea integrală a prețurilor pământului cu care au fost împroprietăriți. Dl. M. SASU arată că Aria Financiară a județului Brăila a impus populației niște taxe în vederea unor construcții necesare adminisrației locale. Găsește abuzivă măsura și indică guvernului să ia măsuri. Se votează 30 milioane pentru credite. Dl. MÂRZESCU amintește de acuzațiile care s’au adus, de dl. Grigore Filipescu, magistraturei din Romanați. Arată că în urma anchetelor ordonate toate acuzațiile sau dovedit a fi de domeniul fantaziei. Spune ca nu se poate pune la dispoziție d-lui Mihalache dosarul anchetei ordonate contra unui magistrat din Pitești. Acelmagistrat a fost judecat de Consiliul Superior al Magistratei găsit nevinovat a fost achitat. Roagă pe dl. Mihalache să renunțe în dosarul amintit deoarece legea judecătorească prevede că acțiunile consiliului superior sunt secrete. D. MIHALACHE, reluând cazul magistratului de la Pitești, spune că nu poate renunțe la ererea sa. D. MÂRZESCU ripostează ca în hotărârile Consilului Superior al Magistraturei, nu se pot discuta în parlament și că dacă se refuză legea e în acel sens. Se intră în ordinea de zi . Dl. LEPĂDAȚII cere să se voteze proectul de lege prin care învățătorii scoși la pensie pe ziua de 1 Aprilie 1924 vor mai rămâne în învățământ încă 2 ani. Legea se votează. Dl. C. GEORGESCU liberal, discută proectul comercializărei intreprinderilor Statului. Arată că toate campaniile duse de opoziție, pe această chestiune, pornes numai din dorința de a șicana inițiativele guvernului. Dacă opoziția ar depăși interesele de partid nu ar avea nimic altceva mai bine făcut decât să promoveze această încercare. Arată importanța acestui proiect și îndeamnă pe toți bunii patrioți din parlament să se gândească că servesc interesul țării ajutând la trecerea acestei legi. Senatul Prezidează d. Ferekde. Pe banca ministerială d-nii Al. Constantinescu și Săveanu, D. CONSTANTINESCU, depune un proect de lege pentru încuraja ea biserici culturei. D. TRUFIN, liberal (Dorohoi) întreabă care-i se afia acareturilor de la moșiile expropriate. Se impune—spune d-sa—ca să nu le lăsăm să se dărâpăneze căci pot fi pe viitor de mare folosință țărănimei care sufere mult de lipsa hambarelor când sunt ani îmbelșugați. Se votează legea pentru încheerea unei tranzacție între Epittopia Casei Sfântului Spiridon din Iași și dna Eugenia Docan din Dorohoi Senatul trece în secțiuni. -------OOXXXOO D. I. MIHALACHE Aprilie 1924 Licitația pentru vinderea redevențtei de petrol a Statului Ofertanții. Suma oferită Buc. 2 Eri dimineață a avut loc la Ministerul de Industrie licitația pentru vânzarea redevenței de petol a statului. S’au prezentat la liciație cinci ofertanți. Un grup de rafineri din țară, în frunte cu dl. Ilie Bercovici a prezentat oferta societății „Redevența“. Această ofertă a fost cea ma importantă. Pa întreaga redevența cuvenită statului cinci ani de zile aceștia au suferit suma de un milird de lei sau cinci milioane de dolari. Intreaga redevența de petrol securea la cincizeci de mii de vagoane. Grnta societăței „Referenț r” în frunte cu lie Bercovici ai fost cea mai avantoasă și deci cea cea acceptata, cu rezerva aprobarei ulterioare a consiliului de miniștri. Piața redevenței urmează după stipularile aprobărei, să se facă în dolari și anticipată integral. Cei cinci 1 milioane de dolari vor fi întrebuințați,exclusiv, la plata datoriilor făcute de căile ferate și a celorlalte datorii făcute către diferite întreprinderi comerciale. Vizita H. S. Regelui la Madrid amânată Motive de ordin infern spa- ' niole reclamă amânarea Buc. 2. Din cercuri precis inițiate suntem în măsură a da ca sigură amânarea vizitei proectate de M. S. Regele la Madrid. Guvernul nostru ar fi primit, in ultimul timp, o notă a guvernului spaniei care invită pe Suverani, din motive în legătură cu încordarea opiniei publice spaniole, să-și amâe pe la toamnă vizita. M. S. Regele in urma acesei invitații va decide, sigur, in acelaș sens. —ooxxoo— Greva elevilor din Bârlad Elevii din cl. VI a școalei normale .Regele Ferdinand I au declarat grevă. Ei refuză de a mai frecventa cursurile din cauza unei certe violente avuta cu pedagogii școlii. Această ceartă, un moment aplanată prin intervenția d-lui Paul Constantinescu, a fost reluată și greva continuă. Dl director D. Mironescu care lipsea din localitate s’a înapoiat și în astă seară are loc o conferință pentru a se purcede la măsurile necesare. Colaborarea N. Iorga-Maniu — Condițiile ei. Ofertele făcute d-lui Iorga - Buc. 1.—Ein seară comitetul partidului național din Ardeal s’a întrunit, sub preșidinția d lui Maniu și a redactat răspunsul pe care l-a trimis d-lui Neculai Iorga. In ce privește colaborarea răspunsul e foarte favorabil. Partidul național care d-lui Iorga să-i fixeze punctele de vedere în chestiunea valabilătăței , constituției și legalităței actualului Parlament. Depinde deci numai de atitudinea d lui Iorga pentru ca colaborarea între cele două partide să devie în curând o realitate. Partidul Național oferă d-lui Iorga, în căzui când nu ar avea nimic de obiectat la condițiunile propuse, un loc de frunte. Fioroasă crimă Bacău sau Cașin 2.—De o lungă vreme femeia lui Gh. Păslaru nu ducea vînă bună cu soacra sa. In ultima vreme, mai ales, relațiile lor se înăsprise din cale afară. In noaptea de 283 pe când îi lipsea feciorul de acasă, mama lui Pâslariu a ieșit să vadă ce zgomote se aud prin curte. Nora sa se repezi pe urma ei și aplicându-i o puternică lovitură de bardă în moalele capului o tranși la pământ, lemnată. Tăiând-o apoi până la trunchiul pe care se tăia lemne o ciopârți în bucăți cât mai mici și apoi o împrăștie pe țarina din marginea satului. Ajungând acasă pregăti o masă mare, aduse vin și-și aștepta bucuroasă bărbatul. Când într’un târziu Gh. Pâslariu sosi acasă sărbătoriră cum se cuvenea marele eveniment, Inhibând unde e mama să petreacă și ea cu ei, femeea sa îi răspunse că a plecat la o lehuză bolnavă care a chemat-o într’un ajutor... A doua zi cadavrul ei in bucăți aduna câinii satului. —ooxxoo— înaintări și mutări în armata Buc. I.—S a prezentat M. S. Regelui decretul de mutări și înaintări pe ziua de 1 Aprilie. Acest decret conține importante schimbări în cadrele armatei, și în comandamentele corpurilor de armată. Printre cei mutați vor fi și d-nii General Petala mutat la inspectoratul al 3-lea al Armatei cu reședința în București în locul rămas vacant prin plecarea d-lui Petala va veni dl. Pop Dănilă general de la corpul liu de armată unde va fi adus d-l colonel Demetrescu înaintat la gradul de general de brigadă. Au fost înaintați la gradul de generali medici, medicii colonei Gafencu, Constantin Ilie, etc. etc. i. —rOOXXOQ—-~ Red. și A str. Ștefan AGEN 1 str. Lăpușneanu Atelierce tipograf Cfr str. Uzinei No. 33 Condamnarea trădătorilor germani .Achitarea lui Ludentopf- Berlin 2.—Din München se anunță că Hitler, Bniebel, Poprer și Weber au fost condamnați la 5 ani de închisoare plus cheltueli de judecată. Li s-au socotit și lunile de prevenție. Ludendorf a fost achitat. Ceilalți acuzați au fost condamnați la câte 15 luni de închisoare. Fostul premier Saxon condamnat Lipsea. Fostul prim ministru Saxon, Leigner a fost condamnat la trei ani de închisoare. Sursa București Buc. 2. — Franci Francezi 10.65, Fr. elvețieni 33.40, Dolalarul 193, Lire sterline 828, Francul Elvețian 33,60, Lira italiană 84e, Cehoslovace 581, Austriece 0,27,20. Informații — in cercurile ceferiste se afirmă că organele superioare ale căilor ferate vor dispune facerea unui supliment de anchetă în privința fraudelor descoperite la direcția regională Chișinău, întrucât siuația unora din funcționarii uzați a fost agravată mai mult din cauza intriginii decât a vinovăției reale. In cursul acestei săptămâni va fi convocată în Comună pentru ultima oară comisiunea constituită pentru fabricarea azimelor, întrucât urmează a se publica ordonanța respectivă precum și sancțiunile pentru nerespectarea clauzelor impuse la fabricarea și vânzarea azimelor. Primăria Comunei a primit ori un aviz din partea serviciului special de mișcare din direcția generală a căilor ferate prin care este înștiințată că s’a dat ordin tuturor direcțiilor regionale ca să pună la dispoziția primăriei Iași, toate vagoanele necesare pentru transportul materialelor destinate lucrărilor de pavare. In urma acestei dispozițiuni, comuna a luat măsuri ca toate încercările de granit, pietriș, bolovan, nisip, etc. Să fie intensificate.