Lumea, aprilie-iunie 1925 (Anul 8, nr. 1972-2047)

1925-04-02 / nr. 1972

x Politică și socială — Ziar independent Red. <?i Adislisirstia atr. jteisn c-'i U,u-e *i AteliercietipograFice și Foto-Zigcografice •tr. Uiio ji No, 33 IAȘI Abonimeatui pe un an 650 lei . pe 12 350 lei din țară DE ERI București 1.— (Telefonate) Epilogul demisiilor Am arătat că guvernul va invita pe unii din profesorii demisionați. Ca să rerie la catedrele lor. Știrea noastră era perfect exacte. Se confirmă oficial. Invitații vor porni încă înainte de Paști. Se va oferi chiar o modalitate onorabilă pentru revenire : deschiderea cursurilor Facultății de Drept. Dar nu se vor bucura tot demisionată de această favoare. Este sigur că va fi solicitat d. Herovanu. Deasemenea d. Dragomirescu. Bineînțeles va fi invitat și d. Matei Cantacuzino. D-sa a avut însă grijatsă-și ia rămas bun și să anunțe celor în drept că nu va reveni în nici un caz. Bineînțeles că aceasta nu-i va împedica să revină. Altfel stau lucrurile cu d. Leatris. Fruntașii politici cari au aprobat recomandarea sa, au regretat tot timpul. D. Mărzescu n’a avut în Leatris un prieten , guvernul la fel. D. Leatris n’a înțeles să păstreze vre o recunoștință. Era socotit ca omul al d-lui Cuza. Mândria și nici disprețul d-lui Leatris nu sunt agreate de cei de la centru. Conducătorii liberali sunt în special fericiți de demisia d-lui Florin Sion. Toate demersurile făcute de d. Orleanu, pentru ruda sa, nu isbutesc să înduplece pe fruntașii eșeni. D. Mărzescu afirmă că d. Sion a fost primit împotriva asentimentului general. Drept mulțumire însă, a făcut cele mai mari nemulțumiri oamenilor cari l-au ajutat. Cât privește demisia d-lui Cuza ea a fost primită și se menține în urma unui acord cu celalte partide. Ca la Iași La Paris s-a închis Facultatea de Drept. Cauza : scandalurile provocate de studenții regaliști. Aceștia au făcut demonstrații violente contra profesorului Georges Scelle, șeful de cabinet al Ministerului Muncel. Demonstranții au fost arestați, judecați și condamnați. Poniția a ocupat Cartierul Latin. In fața Pantheonului, unde se află și Facultatea de Drept, s-au produs ciocniri. Studenții republicani au luptat timp de o oră cu studenții regaliști. Au fost răniți de o parte și de alta. Declinul comunist O telegramă sosită azi din Moscova, anunța rezultatul alegere din Guvernământul Moscovei. In locul celor 300 comuniști au fost aleși numai 132. Din 6338 de aleși în fruntea Sovietelor, din 1012 comune, numai 570 comune au obținut o majoritate comunistă. Rezultatul este deosebit de important și semnificativ. Consecventă Repartiția voturilor pentru președinție în Germania, exprimă aceleași raporturi numerice între partide, ca la alegerile din Decembrie. Au obținut atunci partidele Republicane 14.ooo.ooo de voturi, iar partidele din dreapta lo.ooo.ooo. O indicație precisă pentru alegerile de balotaj. Partidul National și Coroana Dl. Iorga, în ședința de azi a Camerei, în numele Partidului Poporului, spune că indiferent dacă vine, sau nu la putere, are cele mai bune sentimente pentru Rege, pe care vrea să-l servească, nu să-l compromită. O întorsătură originală Comisia Reparațiilor iși va declmna competința Comitetul româno-german va rămânea deocamdată, neaplanat. PE AZI Criza economică însă va continua. Și, desigur, din ce în ce mai acută. Germania are tot interesul în acest sens. Ultimile știri particulare ne fac să credem într’o întorsătură originală, care va surveni în curând. In loc de război economic se va propune un acord comercial. In schimb se va cere Germaniei să acorde României împrumuturi de stat și împrumuturi particulare pentru avantagii reciproce ecomice bine stabilite. Grea încercare Se precizează că d. Ionel Brătianu este contra ridicărei imunității parlamentare a d-lui Franasovici. Dl. Vintilă Brătianu este însă pentru. El cere acelaș lucru și pentru deputatul liberal Ioani*țescu, pe care în special îl acuză grav. Se va vedea în curând care din cei doi frați e mai stăruitor. Fiole fatale Revenim asupra cazurilor comentate într’un articol recent. ■Zilele acestea se vor lua măsuri pentru a se controla întregul stoc de neosalvarsan din țară. Până atunci însă, se recomandă suspendarea tratamentului, ajuns de atâtea ori fatal. —un exoo— Duelul Victor Moldovan — Comandor Pantazi Buc.i. Eni dimineață a avut loc în dosul Hipodromului Băneasa, duelul între deputatul Victor Moldovan și comandor Pantazi. S’au schimbat mai multe focuri de revolver, fără rezultat. Un nou vas de războiu sovietic Moscova 31, „Izvestia“, oficiosul bolșevic, anunță că în șantierele Nikolaev, s’a construit un nou vas de război sovietic, având o viteză de 25 noduri pe oră. Noul vas este destinat să mărească și mai mult flota din Marea Neagră . ULTIMA ORA I sf străinătate Urcarea tarifului pe C. F. R. Buc. 1. Se afirmă că noul spor al tarifelor pe C. F. R. va fi de 50 la sută peste actualele taxe atât pentru călători cât și pentu mărfuri. Incidentele studențești de la Paris Paris 31. In urma incidentelor de Sâmbătă, consiliul Universităței întruniteri dimineață, și-a dat avizul favorabil pentru închiderea facultăței de drept, până la noi dispozițiuni. Avizul a fost comunicat ministrului instrucțiunei, care a suspendat aseară pe decanul facultăței de drept din funcțiunile lui.• Paris 31. Tribunalul corecțional a judecat ori pe studenții cari au demonstrat cu prilejul manifestațiilor din „Cartierul Latin“. Tribunalul a pronunțat cinci condamnări de pedepse, variind între două zile până la două luni cu beneficiul suspendărei executării. Vinovații au mai fost condamnați la amendă de la 25—100 fr. Italia și protocolul de la Geneva Roma 1.—* Cu prilejul dezbaterilor asupra bugetului ministerului de externe, Mussolini vorbind asupra situației politicei externe a declarat: Politica internațională prezintă în momentul de față cel mai mare interes. Protocolul de la Geneva a fost imormântat. In această privință, punctul de vedere italian este acelaș ca al Angliei, chiar dacă unele probleme interesează itala într-un grad mai mare sau mai mic. Catastrofă minieră Paris 31. La Newcastle 900 minieri au fost surprinși în mină, 164 au fost salvați din galerii, 36 au pierit din cauza imposibilității de a se ajunge la ei. — OOXNOC— Atacul banditesc de la Capul Dealului Cum Cum au operat: — Cine sunt bandiții, au fost prinși în Un îndrăzneț atac banditesc, a fost adus la cunoștința autorităților. Comerciantul Menis Cu Smir din Rădăuți-Basarabia, venea acum câteva zile la Iași pe drumul Bivolari, spre a se aproviziona cu marfă de Paști. In apropiere de Capul Dealului de lângă Copou, doi săteni, au rugat pe comerciant să-i ia cu dânsul. Comerciantul le făcu loc în căruță. Pe drum cei doi drumeți au început să-l descoase ; cine e, ce acle are, pentru ce vine în oraș și cam câți bani ar avea la el. După ce au aflat ce au vrut, unul din drumeți, în apropierea viilor de la Șorogari, smulse hățurile cailor din mâna săteanului și opri trăsura, în timp ce celalt, scoțând un revolver din buzunar, ordonară comerciantului sub amenințare de moarte să le dea banii. Comerciantei, care nu se așteptase la acest atac banditesc, numai avu încotro și se lăsă perchiziționat și furat de tot ce avea asupra lui. Bandiții însușindu-și toate obiectele de preț ale comerciantului au sărit din căruță, dând bici cailor. Până sâ poată opri caii, bandiții au avut timp de ajuns să dispară. Comerciantul s-a plâns șefului de secție, d. plot.-major Nechita. După cercetări de două zile, șeful de jandarmi, află că un lucrător de la o vie din apropierea Capului Dealului face cheltueli cam mari. Arestat și luat la cercetare, a declarat că autorii tâlhăriei sunt doi lucrători de la via Leibovici din Șorogari, Ștefan Sihileanu și Neculai Macovei. Ei au fost arestați. Confruntați cu victima, hoții au fost recunoscuți. Cei doi lucrători neagă a fi participat la tâlhărie, însă după arătările victimei, s’a găsit la ei revolverul cu care amenințaseră. Banii nu s'au găsit asupra lor. Cei doi lucrători au fost înaintași Parchetului. După o scurtă cercetare, d-l prim procuror Catzichi i-a diferit Cab. II Instrucție pentru continuarea cercetărilor. — ooxxgy—— Bursa București Paris 11.70; Londra 1040; New- York 217; Zurich 41.77 12 Milano 9.00; Bruxelles 11.12 ; Praga 6.38; Belgrad 3.30; Viena 0.30 34; Marca aur 52.00; Zlotul 37.05. 1 4 ^COXXXQO— « f Leul la Paris Leul la Paris 8.80, la Zuric 2.42 1|2, Reinterai îi Iiiam Camara Prezidează d. M. Orleanu. Pe banca ministerială d-nii Lapedatu, Nistor, Cipăianu, Moșoiu, Inculeț, Mărdărescu, Vaitoianu. Dl. VAITOIANU depune două proecte de legi pentru deschideri de credite. DL MARDARESCU roagă în p iervertirea ordinei de zi pentru a se lua în discuție, proectul de lege al poziției ofițerilor. Dl. SAVEANU depune mai multe proecte, printre care unul pentru deschiderea unui credit de 230 milioane pentru reparații de material rulant. Dl. LEONTE MOLDOVANU roagă pe Președinte să fie interpretul lui pe lângă Adunare, pentru a cere grabnica însănătoșire a Suveranului. D. IORGA în numele partidului național spune că, idiferent dacă vine sau nu la putere are cele mai bune sentimente pentru Rege, pe care vrea să-l servească, nu să-l compromite. D. ORLEANU primește sarcina ce i s’a dat și declară că nu va întârzia să comunice Suveranului sentimentele Adunărei deputaților. D. IACOBESCU adresează două comunicări de mică importanță d-lor miniștrii de interne și al muncei. D. MIHALACHE (abea intrat) declară in numele partidului țărănesc că se asociază la urările de însănătoșire a Regelui. D. CRISTIAN TOMULESCU, vorbește de căzul maiorului Pântea, care, deși a fost dat în judecata comisiunei disciplinare și achitat, totuși comandamentul corpului 11 l-a trimis în fața consiliului de reformă. D. gen. MARDARESCU răspunde că consiliul de reformă este ceva cu totul deosebit de consiliul de disciplină și declară că afacerea se găsește actualmente în fața comandamentului corpului II. Se votează proectul pentru modificarea unui p articol din legea poziției ofițerilor. Se ia apoi în discuție proectul pentru modificarea dispozițiilor din legea de organizare a bisericei ortodoxe. D. GARBOVICEANU dă citire proectului. D. IONEL BRATIANU cere Camerei să ia în discuție proectul de lege pentru unificarea administrativă, votat de Senat. D. MĂRZESCU roagă Camera să fie ședințe de noapte pentru a se putea continua discuția și votarea proectelor la ordinea zilei. DIORDA declară că nu va încerca să rezolve diferendele între Papa și Biserica ortodoxă. Spune că va studia proectul care recunoaște că conține unele părți bune. Aceasta nu se datorește însă guvernului ci d-lui Lapedatu. D-sa a plecat de la un statut să legifereze o lege. El nu a făcut bine. Era mai bine să creeze D-sa totul de la început și să lase la o parte tot ce făcuse predecesorul său. In tot cazul trebuia lăsate la o parte lucrurile de prisos care au contribuit ca proectul să devie o simplă hârtie. Crede că e bine că s-a trecut episcopia Hotinului la Mitropolia Bucovinei și aceasta din cauza administrărei averei acelei episcopii. Se continuă discuția asupra reformei bisericești. A luat cuvântul apoi d. Trofinescu, din majoritate, care a arătat însemnătatea proectului. Senatul Prezidează d. FERICHIDE. Pe banca ministerială d-nii AL Constantinescu, Vintilă Brătianu, Duca, D. TIBERIU AXINTE, raportor conchide la validarea alegerei dela Gorj. Protopopul DAIANU (averescan) recunoaște că alegerea dela Gorj s’a făcut în deplină libertate. Crede insă că noul afes nu trebue validat, într’ucât a întrunit un număr mic de voturi față de totalul votanților; e de părere că ar trebui declarat balotaj.RAPORTORUL constată că partidul poporului a obținut la Gorj un succes destul de apreciabil, dacă se ia în considerație că timp de trei ani a stat în pasivitate politică. Arată legalitatea alegerei și în consecință cere validarea alesului liberal. PREȘEDINTELE îl declară validat pe alesul dela Gorj. Dl. EFTIMIE POPOVICI (Bălți) face o comunicare cu privire la împroprietărirea unor invalizi din jud. Bălți. Senatorii trec apoi în secțiuni pentru a lua în discuție legea pensiilor. —son»® ®—. Asasinarea unui scriitor rus Varșovia 31. Cunoscutul poet georgian și politician renumit, Kurulischwili, a fost omorât azi dimineață într'o cafenea din Varșovia, cu patru focuri de revolver de către fostul funcționar Lebrun. E vorba de o crimă din răzbunare, deoarece Kurulischwili se duse pe soția și fiica lui Lebrun. NOUL REGIM al băuturilor spirtoase Buc. 1.—Proectul de lege pentru reglementarea vânzării băuturilor spirtoase a fost întocmit. Iată unele capitole mai importante : Vânzarea băuturilor spirtoase se face numai in baza unei autorizații a ministerului de finanțe. Pentru dobândirea brevetului, solicitatorul trebue să îndeplinească următoarele condiții: Să fie român,să cunoască limba română, să fi făcut efectiv serviciul militar, să fie sănătos, să nu fi suferit vreo condamnare. Soția unui debutant poate continua comerțul soțului decedat, numai până la majoratul copiilor. Se interzice darea băuturilor pe datorie sau pe bază de munci agricole sau alte mărfuri. Brevetul de licență e valabil pentru un singur local și pe timp mărginit de 10 ani la oraș și 5 ani la sate. Proectul va fi adus în primul Consiliu de Miniștri și supus apoi spre votare în Parlament. Franța credincioasă protocolului de la Geneva Paris 31.—Herriot a declarat în comisiunea mixtă a afacerilor străine a Senatului, că Franța rămâne credinciosă protocolului în ciuda refuzului din partea Angliei și adaugă că nimeni nu s’a gândit vreoodată să tăgăduiască sau să discute asupra frontierelor Poloniei fixate prin tratatul de la Versailles. Dl. Herriot a declarat că intrarea Germaniei în Societatea Națiunilor rămâne condiția esențială a încheerei oricărui pact definitiv. Tratativele cu Vaticanul Buc. 1. D. Pennescu, ministrul României la Vatican, a trimis guvernului un raport prin care cere nouă instrucțiuni în legătură cu tratativele pentru Concordat. Starea M. S. Regelui Buc. 1. Ultimul buletin medical asupra situației M. S. Regelui constată: îmbunătățirea starei, temperatura 37,Ș. Nenorocirea dela bariera Trei-calici Aseară pe la orele 9 jum. trenul de Galați a surprins în dreptul barierei Trei Calici ,un cotiugar cu doi cai, în care se aflau două butone mari cu vin. Căruța a fost sfărâmată, caii omorâți și târâți la o mare distanță, iar conducătorul cotiugarului a fost rănit. Procesul de speculă al Morei . Furnica“ în fața Tribunalului secția II a venit spre judecare, apelul d-lui I. Cohn, proprietarul morei .Furnica“, făcut în contra sentinței Ocol. II Urban, prin care a fost condamnat pentru contravenție sa la noua lege a fainei și pâinei. Tribunalul a fost compus din d-nii Scheleti și Matasaru. Ca reprezentant al ministerului public de procuror Misihănescu. Apărarea, prin d-nii H. Suțu și I. Rang, a ridicat un incident pentru admiterea unui expert care să dovedească că Moara s-a conformat întotdeauna ordonanței, scoțând din grâu 85 la sută,—indiferent câte calități de făină scotea—și de martori pentru a dovedi că grâul măcinat, era proprietatea țăranilor și că moara având conducători tehnici, proprietarul nu seamestecă de loc in conducerea ei. Tribunalul a amânat pronunțarea pentru Joi. Diferendul economic cu Germania Buc. 1.—in urma reîntoarcerea în București a d-lui Zanceanu, delegatul României pe lângă comisiunea reparațiilor, s’a ținut ori la ministerul de externe o conferință, la care au participat și d-nii: Vintilă Brătianu și Duca. Comisiunea s’a ocupat cu cercetarea lucrărilor în legătură cu tratatele. S’a hotărât ca lucrările comisiunei să facă obiectul unui memoriu; s’a mai luat în discuție chestiunea tratativelor ce se urmează la Paris,cu privire la litigiul economic cu Germania. S’a constatat că, comisiunea reparațiilor nu a înștiințat încă în mod oficial guvernul român că-și declină competința în această problemă. -----CO.XXXQ—Informații — Dintr'o eroare de paginație s’a omis a se pune la clișeul din pagina lla numele candidaților la președinția Reichului. începând de la stânga spre dreapta, clișeul reprezintă pe dr. Marx, candidatul centrului, Jarres, candidatul partidului național german și Otto Braun, candidatul socialdemocraților. — Eri, pe când tramvaiul de Sărărie, trecea prin dreptul Regimentului 7 Roșiori, a dat peste locuitorul Constrtocanu din Tg. Copou. „ Izbitura a fost foarte puternica. După primele îngrijiri date la infirmeria regimentului locuitorul având o rană gravă la cap, a fost transportat la spital unde a fost internat. — Moscova 31. La Irkutsk (Sberia) în urma unei avalanșe d zăpadă, a exploadat cazanul locomotivei unui tren de pasageri. 60 persoane au fost omorâte, alte 80 rănite. — Buenos Aires.— Ciclonul care a bântuit cu furie în provincia Santa Fe a produs rănirea gravă a patru persoane și mai ușoară a altor 30. Pagubele materiale sunt însă foarte mari. — Cereți „Lumea Bazai săptămânal“ foc. 21. 20 pagini, 6 lei-