Lumea, octombrie-decembrie 1925 (Anul 8, nr. 2127-2204)

1925-10-01 / nr. 2127

K Politici și socială — Ziar independent De ori pînă azi București 29 (Telefonate) Demisia generalului Lucescu Dl. general Eugen Lucescu, directorul superior al armamentului și-a dat demisia. D-sa va fi numit director general al uzinelor Cuj r. Procesul Reinitz Procesul asasinului Reinitz, va avea loc zilele acestea la Oradea Mare. In acest scop el a fost transportat din penitenciarul din Satu-Mare. Se prevăd dezbateri importante. Avocat condammat pentru fals Tribunalul Cluj a condamnat la un an recluziune și pierderea pe timp de 5 ani a drepturilor publice, pe avocatul Horvath, pentru fals în acte publice. El falsificase termenul unei citații. Partidul maghiar și alegerile comunale . Conducerea partidului maghiar a fost încunoștiințată de către organizațiile sale din provincie că reprezentanții guvernului și ai partidului liberal talonează terenul în vederea unei colaborări cu prilejul alegerilor comunale. Partidul maghiar e de părere că o asemenea colaborare nu s-ar putea înfăptui decât după ridicarea stărei de asediu. Aeroplane uriașe . La manevrele navale britanice participă câteva aeroplane uriașe, cântărind fiecare 15 tone și având pe bord instalații de locuințe și dormitoare pentru echipaj. Aeroplanete acestea pot efectua zboruri de zile întregi, fără a fi nevoite să facă vreo escală. America consimte la reducerea dobânzilor franceze Ziarele franceze anunță din Washington că în ședința de eli, delegația americană a prezentat nouă contra propuneri, admițând cererea franceză de a încorpora datoriile comerciale provenite din stocurile cumpărate în 1914, în datorie publică și consimțănd la o reducere a dobânzilor neplătite. Pare că în sânul comisiunei americane ar exista oarecare divergență cu privire la fixarea capacității de plată. Unii delegați americani ar fi dispuși să admită că dacă Franța va avea dificultăți în viitor, chestiunea datoriilor să fie din nou discutată. Alianță între Italia și Soviete Ziarul londonez „Daily News“ este informat că Mussolini ar fi propus guvernului Sovietelor încheierea unei alianțe cu Italia. Tratativele ar fi progresat în mod considerabil. Din Berlin se anunță însă că această știre trebue primită cu multă rezervă. Nennțelegerea ....................... ■TMni imm mammm ttuujmmMammmmmmErmj polono-ruse vor O îaiEâtmratet Cicerin, comisarul la externe al Sovietelor, a avut ori după amiază la Varșovia, o conferință cu reprezentanții presei polone. După amiază a vizitat pe primul ministru Grabsky și pe președinții Corpurilor Legiuitoare. Seara, ministrul de externe, Skrzinsky, a oferit un dineu în onoarea lui Cicerin, în departamentele sale particulare. In discursul pe care la rostit, Skrzinsky a interpretat sosirea lui Cicerin la Varșovia ca un act politic, însemnând manifestarea dorinței de a stabili între ambele țări vecine relațiuni de încredere. A declarat că Polonia e doritoare să aducă în sprijinul acestei vederi concursul voinței sale pacifice și și-a exprimat speranța că conversațiile ce vor urma, vor duce la o înțelegere corespunzătoare nevoei de a salvgarda marile interese permanente ale celor două țări. Skrzinsky a constat ferma voință a guvernului polon de a lucra pentru cauza generală a păcei și a ridicat paharul în sănătatea oaspetelui. Cicerin a răspuns, spunând: „In spiritul ideilor expuse, am abordat marea sarcină a desvoltării relațiilor economice între ambele țări, pe baza esențială a consolidărei relațiilor lor politice. Politica țărilor noastre ar trebui să aibă o influență moderatoare și să contribue la o desvoltare pacifică constructivă". Cicerin a convocat apoi pe reprezentanții [presei polone, cărora le-a spus că, cu ocazia prezenței sale la Varșovia va putea să contribue prin convorbiri amicale cu fruntașii politici polonezi la eliminarea neînțelegerilor existente, la crearea câtorva puncte cardinale pentru negocierile diplomatice viitoare între ambele țări Scopul acestor negocieri este o strânsă apropiere între aceste state. A arătat apoi că relațiile actuale se îndreaptă spre lichidarea tuturor punctelor litigioase de Polonia și Rusia. In momentul când în politica internațională există atătea surse de conflict, stabilirea unei linii hotărâte a politicei țărilor noastre, are o importanță deosebită — a încheiat Cicerin. — - - ■— m Întrevederea dintre Suveran și primul-ministru Buc. 30. După toate probabilitățile întrevederea între M. S. Regele și d. Ionel Brătianu, va avea loc Sâmbătă la Sinaia. Cu acest prilej se va discuta în vederea viitoarei activități parlamentare. Pe baza discuțiilor ce vor fi urmate, primul ministru va întocmi Mesajul Regal pentru deschiderea Corpurilor Legiuitoare. Unificarea taxelor pe timbru și succesiuni Buc. 30. — D. Vintilă Brătianu revede în prezent proectul de lege pentru unificarea taxelor pe timbru și succesiuni. Acest proect e menit să fie votat de Parlament, înainte de noul buget, întrucât d. ministru de finanțe cooptează pe un spor de venituri prin unificarea taxelor pe timbru și succesiuni. In vederea sorbirilor religioase de la Iași Buc. 30.— D. Ispir, secretarul general al ministerului cultelor, a lucrat în cursul zilei de eri cu d. Mărzescu, la stabilirea pogromului serbărilor religioase ce vor avea loc la Iași în cursul lunei Octombrie. Muncitorii și ultimile arestări II Buc. 30. Comisiunea sindicatelor unitare muncitorești din Capitală au hotărât darea în judecată a funcționarilor polițienești cari au operat în ultimul timp numeroase arestări printre muncitori. Ameliorarea sănătății d-lui Ferechide Buc. 30. Starea d-lui M. Ferechide, președintele Senatului, s-a îmbunătățit. In cursul zilei de eri d sa a făcut o plimbare la șosea cu un automobil închis. Congresul internațional al forajelor Bac. 30.—Ele au continuat în Capitală la „Fundația Carol“ congresul internațional de foraje. D. Alfred Wrth (Düsseldorf) a făcut o interesantă comunicare cu privire la indicațiile tehnice petroliferei americane. D. ing. Mehula, directorul societății A. E. G. din București, a făcut o comunicare asupra adoptării electricității în exploatările petrolifere. Alegerile comunale din Germania Berlin.— Alegerile comunale au fost fixate pentru ziua de 25 Octombrie. In afară de cele 8 partide mari își mai pun candidaturi și alte grupări politice mai noui. Dintre toate partidele cel mai serios concurent este social-democrat, care are partidul mulți sorți de izbândă Comuniștii și naționaliștii șovini sunt slabi, fiind devizați de certuri interne. Nou) procese pentru delicte electorale Buc. 30. D-nii avocați Vlădescu și Mușetescu, au înmânat președintelui Tribunalului Muscel, un număr de 20 acțiuni penale, adresate Curței cu juri, pentru darea în judecată a mai multor primari, administratori de plasă și a președintelui Tribunalului, Ion Aronescu, pentru delict electoral, cu prilejul alegerilor pentru Camerile Agricole. Lichidarea averilor germane —. .. din România r 1 . In curând vor începe tratativele — Buc. 30.— Ministerul nostru de externe, a primit în cursul zilei de o zi din partea guvernului german, o notă prin care cere începerea tratativelor pentru scoaterea de sub lichidare a averilor supușilor germani aflate sub sechestru. Minstrul de externe a hotărât să numească o comisiune care va lucra cu delegația germană. Comisiunea germană este compusă din folanii Alfred Nieman, subsecretar de stat la ministerul de finanțe prusian, Schönbergen și Kantier. Zilele acestea ministerul de externe va răspunde guvernului german că admite începerea tratativelor. Se pare că aceste tratative vor începe la București, între 10-15 Octombrie. Leul la Paris —Leul la Paris a cotat 10.15 la Zurich 2.48 34. i Programul de guvernământ al partidului național Un interview acordat de d. I. Maniu Buc. 30.—Dl. Iuliu Maniu, președintele partidului național, a acordat un interview ziarului „Patria", oficiosul din Cluj [al partidului național. Intre altele a declarat : „Partidul național vrea dreptate pentru toți cetățenii acestei țări, indiferent de lege și naționalitate, pentru toate clasele producătoare, țărani, meseriași și intelectuali. Noi nu dușmănim pe nimeni. Am fost asupriți, dar nu vrem să fim asupritori, numai să-și facă toți cetățenii acestei țări datoria în mod sincer, real și cinstit“. In ce privește conlucrarea cu partidul țărănist, a spus: „Oricât au năzuit adversarii să doboare partidul n’au reușit. Dimpotrivă, național, ei Partidul național i-a biciul pe toți și îi va învinge pe liberali, în tovărășie cu țărăniștii. Negocierele franco—americane vor duce la bun sfârșit Paris 29.—Caitlaux a remis în reuniunea plenară a delegației franco-americane o notă explicativă a punctului de vedere și capacităței de plată a Franței. Delegația americană a început imediat examinarea propunerei franceze și va prezenta răspunsul în ședință plenară următoare. Un înalt personaj american a declarat că ministrul de finanțe Mellon este satisfăcut de progresul negocierilor cari își urmează calea normală. Bursa” Bcurești Paris 10.05. Londra 1023. Mork 211. Zurich 8.63 Bruxelles 9.30. 40.90. Milano Praga 6.20 Viena 29.70. Berlin 50.40 Ofensiva franceză — Paris.— Se enunță din Fez că trupele franceze au ocupat localitățile Hmuar și Harrara la nord-est de Ouessaz. Rezultatul examenului de bacalaureat Aseară s'a dat rezultatul la proba scrisă. Din 152 candidați înscriși, au căzut 28. Azi începe examenul oral. Un automobil cade în prăpastie Buc. 30.Automobilul d-lui avocat Titel, din cauza unei manevre greșite, a căzut în prăpastie lângă Bran. Ajutorul de șofer a fost omorât. ed. și Administrat str. Ștefan cel Mare 6 Atelierele tipografice str. Uzinei No. 33 — IAȘI — Abonamentul pe un an 650 lei NI p ® 12 ft 250 Ultima si străinătate ........ ...... . [ din tari] Oră Viitoarea întrunire a Ligei Națiunilor Londra 30.—Viitoarea întrunire a Consiliului Societăței Națiunilor va avea loc la Geneva la începutul lunei Decembrie. Era vorba la început să se țină conferința la Madrid, dar în cele din urmă s-a renunțat la acest proect, urmând să aibă loc tot la Geneva. Ofițeri superiori trecuți in rezervă Buc. 30.— Pe ziua de 1 Octombrie, mai mulți ofițeri superiori au fost trecuți în cadrele reervei. Printre aceștia sunt generalii Badescu Bucur, Boțea Gh., Bo Const, Colonel» lonescu Iustinian, Iliescu^Athanase, Rădulescu Ion, Păur^V. Ion, toți din infanterie. Generalul de brigadă Aron Kron din arma cavaleriei, generalul de brigadă Negru Athanase, inspectorul geniului, însetează interimatele Buc. 30. D. Ionel Brătianu sosește în astă seară în Capitală, iar Joi, primul ministru își va relua activitatea politică. La acea dată încetează interimatul jf d-lui Văitoianu, la președinția Consiliului și al d-lui I. Nistor la ministerul de interne. Druzii au distrus sate și fântâni Paris 28. Druzii în retragerea lor din fața trupelor franceze, au distrus satele și puțurile. Din această cauză, e lipsă totală de apă, ceea ce poate aduce pete mai mari nenorociri. GUVERNUL și sporirea salariilor funcționarilor — Un comunicat — Buc. 30.—Oficiosul guvernului publică următoarele în legătură cu sporirea salariilor funcționarilor publici: „Potrivit programului său, guvernul, fără să aibă în vedere nici un scop politic de partid, e hotărât ca după ce va trece în bugetul anului 1926 plățile obligatorii, restul care va fi disponibil, va fi dat pentru sporirea salariilor funcționarilor publici. Convalescența d-lui Tătărăscu Buc, 30.— D. Gh. Tătărăscu, subsecretar de stat la interne, a plecat la viața din Vâlcea, pentru a-și petrece convalescența. Epilogul incidentelor și exceselor din Piatra Neam) Demisia polițaiului. — Atitudinea prefectului.- Intervenția comunicafei israelite. -Ancheta procurorului general Am publicat eri cele întâmplate la Piatra Neamț. Incidentele cari au luat proporțiuni mai mari din cauza exagerărilor date unor fapte fără prea mare însemnătate, au provocat consecințe de ordin politc și judiciar. Elevul Hergheligiu, care a fost lovit în timpul încăerărlor și internat la spital, e în afară de orice pericol. De altă parte se anunță că polițaiul orașului, fiind în dezacord cu prefectul de județ Comănița, și-a înaintat telegrafic demisia ministerului de interne. Evreii acuzați de a fi participat la încăerare, sunt menținuți arestați în interesul instrucției. Iată numele lor: Saim Daniel, Ițic Iacobi, frații Schuller și Leiboviei. Comunitatea israelită sesizată de cele întâmplate, regretănd profund turnura ce a luat-o incidentele, dezaprobă excesele și speră că se vor putea restabili raporturile bune între ambele populațiuni ale orașului. D. procuror general Kesim sosit în localitate, s’a interesat de mersul instrucțiunei. Nu se amână conferința pactului de siguranță Paris 29. Agenția „Havas" află că guvernul francez n’a făcut nici o propunere pentru amânarea conferinței pactului de siguranță, anunțată la Locarno pentru ziua de 5 Octombrie. Informațiile din sursă germană anunțând amânarea conferinței sunt neîntemeiate. Inforrrtafîiiii 2T— Dl. căpitan N. Vițelaru, de la compania de pompieri din localitate, a fost trecut în cadrele rezervei pe ziua de 1 Octombrie. —Sofia 29.—Ziarul „Epoca“ anunță că colonelul Calfoff, ministrul de externe al Bulgariei, la întoarcerea sa de la Geneva se va opri la București. Această nouă vizită a ministrului Caltoff la București este în legătură cu încheierea acordului româno-bulgar, referitor la rezolvarea diferendelor în litigiu dintre ambele țări vecine. că — Ziarul „Curier Porani“, scrie organizațiunea internațională teroristă înființată de curând de avocatul elvețian Ober, a trimis o scrisoare de amenințare fruntașilor bolșevici ruși, prin care îi avertizează să înceteze prigonirea elementelor anticomuniste, în caz contrariu va recurge la represalii față de autorii acestor prigoniri. In scrisoare se arată că pentru fiecare anti-comunist, omorât sau executat din ordinul Cekei bolșevice, va fi asasinat un ambasador sovietic din străinătate. La executarea în masă a anti-comuniștilor din Rusia, se va răspunde cu asasinarea diplomaților sovietici, a funcționarilor ambasadelor bolșevice și a fruntașilor comuniști străini afiliați internaționalei Illa. ^ — Londra 29.—La 22 km. de coasta engleză submarinul No. 61 s’a ciocnit cu un vapor. Submarinul s'a scufundat aproape imediat. Din echipagiul compus din 40 de marinari, numai trei au fost salvați. ^Ceilalți au pierit sub apă. ’ A — Berlin.— Ziarele germane anunță că proectatul voiaj al lui Cicerin la Berlin este în legătură cu aranjarea diferendului existent acum între Polonia și Germania. Cicerin are mandat să stăruie pentru încetarea războiului vamal dintre Polonia și Germania și să trateze în acelaș timp încheierea unui pact de siguranță între Polonia și Germania și să trateze în acelaș timp încheerea unui pact de sguranță între Polonia și Rusia Sovietică. El caută să mijlocească o apropiere între Polonia și Germania pentru ca la adăpostul acestei înțelegeri să poată încheia un pact de siguranță cu Polonia, izolând astfel statele baltice de România. — Paris.— „New York Herald“ află că Primo de Rivera a comunicat ambasadorului spaniol din Londra cucerirea localității Ajdir de către trupele spaniole. — Paris.— Mareșalul Lyautey a cerut guvernului francez să fie înlocuit. — Londra 29.—Se anunță din China, că fluviul Galben, continuă să se reverse. — Paris.— Aviatorul japonez Kawasci, care face raidul Tokio« Paris a sosit aci. — Berlin. Un incendiu arszbucnit ori noapte în fabrica de muniții Vickers din Dartford, distrugând o parte din clădirile fabricei. Focul, care a continuat toată noaptea, a putut fi stins cătră ziuă.