Lumea, aprilie-iunie 1926 (Anul 9, nr. 2280-2354)

1926-04-01 / nr. 2280

ls§ străinătate din taréi t Primul Consiliu de miniștri averescan Suveranul și Ul. P Petrovici  — O discuție dramatică — Dl. general Averescu a prezentat aseară pe lista cabinetului averescan pe dl. Ion Petrovici la ministerul instrucțiunei publice. Azi dimineață însă, înainte de a depune jurământul, dl. Negulescu a pus chestiunea de încredere și a declarat ca, dacă nu i se acordă ministerul instrucțiunei nu înțelege să primească nici un minister. Dl.general Averescu a chemat pe dl. Petrovici și a făcut un apel călduros la fruntașul ieșan, rugându-l să primească până după alegeri ministerul lucrărilor publice. Dl. general Averescu a insistat pe lângă dl. Petrovici, spunându-i ca, pentru această mare favoare pe care o va face, va obține satisfacțiuni pe care nici nu le bânuește. Dl. Petrovici a râmas intransigent și a refuzat să primească ministerul lucrărilor publice. Dl. gen. Averescu l-a rugat să primească a fi ministru fără portofoliu, având totodată și interimatul lucrărilor publice. Dl. Petrovici a continuat a refuza — „Eu cred că dacă am drept la satisfacție, aceasta nu este pentru sacrificiile ce mi le cereți, ci pentru meritele modeste pe care le am“. Generalul a insistat, spunând că Suveranul cetind lista cabinetului și ajungând la dl. Petrovici, a spus: — „E foarte bun, e foarte bun. Ar fi imposibil să se prezinte cabinetul fără dl. Petrovici“. Dl. Petrovici a acceptat atunci să rămână ministru fără portofoliu, urmând ca după alegeri să i se încredințeze ministerul lucrărilor publice. Situația d-lui Petrovici Suveranul aflând că d. Ion Petrovici rămâne ministru fără portofoliu a spus : — „Take Ionescu a fost și el odată ministru fără portofoliu. Asta însamnă vicepreședinte al Consiliului". Generalul Averescu a ținut să accentueze cu glas tare: — „Dl Negulescu este ministru pănă după alegeri. D. Petrovici va fi ministrul instrucțiunei publice, după alegeri“. Toți fruntașii partidului, fără deosebire au avut cuvinte de laudă și omagii pentru atitudinea d-lui Petrovich Noul secretari generali & Au fost numiți secretari generali d-nn: General Uică, la războiu. Colonel Sava Rădulescu, interne. Dr. Vata, sănătatea publica. Henric Otetelișanu, instrucția publică. Deleanu și inginer Ieroslavici, industrie și comerț. Alte numiri : Secretar general la ministerul muncei a fost numitd. Pleșoianu. S’au creat trei nouă subsecretariate de stat, în care vor intra d-nii Otetelișanu, Anibal ,Teodorescu și Papacostea. Acesta din urmă, care a fost numit director general al Poștelor, va lua după alegeri subsecretariatul Poștelor, care se va înființa la acea dată. Numiri de prefecți au fost numiți prefecți de județe : Axinte la Iași Ion Darie la Botcșani Bastache, Vaslui Nemțeanu, Fălticeni Maior Cicu, Bacău Chirculescu, Neamț Rădulescu, Putna Florian, Romanați Col. Milcoveanu, Doli Spineanu, Gorj Iaconim, Muscel Ionescu, Bălți Topciu, Tighina O misiune pentru generalul Râșcanu E probabil că d. general Râșcanu va fi numit guvernator al Basarabiei. ( Subsecretari de stat au fost numiți: La interne d-nii Bucsan și Bérlésem Finanțe, inginer Manoilescu. S’a oferit d-lui Jornescu subsecretariatul domeniilor. D. Jornescu a spus că până după alegeri înțelege să nu primească nimic. Probabil că după alegeri, d-l Jornescu va participa în cabinetul remaniat. Dl. general Mihai Ionescu a fost numit subsecretar la domenii și agricultură. Cum se va face remanierea D. general Averescu a declarat că după alegeri, d. Negulescu va trece președinte al Camerei, d. general Coandă, președinte al Senatului iar d. Trancu-Iași primar al Capitalei. O declarație a d-lui Argetoianu D. Argetoianu a declarat astăzi că va pleca în străinătate, unde va rămâne mai multă vreme, pănă când sistemul și oamenii politici de astăzi vor fi dispărut. O senzațională defecțiune in partidul național întreaga grupare argetoianistă din Craiova, în frunte cu d. Potârcă, a părăsit partidul național și s’au înscris chiar azi la țărăniști. Se comentează mult această demonstrație. Deasemenea o grupare de tineri din partidul național, în frunt cu d-nii Patruțiu și Pancu au părăsit partidul. Intre Suveran și d- Averescu După depunerea jurământului noului guvern, Suveranul a urat Președintelui Consiliului, spor în greaua misiune ce are de îndeplinit. D. general Averescu a răspuns Suveranului asigurându-L de întreg devotamentul partidului, devotament care a rămas neclintit In cele mai grele Împrejurări, Declarația d-lui Iorga Dl. Iorga a declarat: — „Totul este posibil în țara românească“. Fiind întrebat ce va face de acum înainte, a răspuns : — „Mulțumesc, bine. Lucrez, corectez niște manuscrise. E bine că sunt oameni cari au și alte ocupații“. Cazul Goldiș în ce privește pe d. Goldiș» d. Iorga a declarat: — „Am prezentat Suveranului lista de miniștri și I-am spus: Goldiș e și pe lista mea, sau mai precis încă Goldiș este și pe lista națională“. Declarația d-lui Maniu D. Maniu s’a mulțumit să facă următoarea declarație: — „A fost o glumă de prost gust“. Declarația d-lui Mihalache — „Guvernul astfel forma: nu poate fi decât un provizorat, care nu se va putea menține“. • Jjr MViîjîr Ji nu fesa: 1 Iofi Palat. Liberalii jubilează Ziarul „Viitorul“ oficiosul partidului liberal, comentând soluționarea crizei prin constituirea guvernului Averescu, scrie: „Cu adâncă mulțumire luăm aci că sub domnia Regelui Ferdinand, guvernele nu se obțin prin amenințările și șantajele întrebuințate de cei cari înconjoară pe d-nii Maniu și Iorga. Decizia Regelui constitue un act de înțelepciune politică și de înaltă moralitate“. Directorul Teatrului Național din București va fi numit ori d. Caton Teodorian, ori d. Victor Eftimiu. Șansele cele mai multe le are d. Teodorian. Lacretul de numire al noului guvern „Monitorul Oficiil” apărut aseară în ediție specială publică decretul de numire a noului cabinet sub președinția generalului Averescu, (lista pe care o publicăm în altă parte a zarului). La post D-nii Bucșan și Borlesen, subsecretarii de stat la interne și-au luat în primire posturile lor. La domenii Se depun stăruințe ca al doilea subsecretar de stable domenii să fie numit dl.Victor Moldovanu, membru al partidului național. O surpriză pentru dl. Maniu O serie de prieteni politici ai d-lui Maniu au făcut acestuia astăzi violente reproșuri pentru atitudinea adoptată față de țarănișii și asigurarea pe care le-a continu că va lua putterea Acesta, reprezentanți orgamizații importante în Ardeal, au declarat că părăsesc pe dl. Mfeniu. O Intervenție , evitată .■ S'au depus săruințe pe lângă înalții prelați catolici din Ardeal ca să susțină politica d-lui Maniu. Dl. Goga a întrunit ori pe înalții Prelați și le-a cerut o declarație prin care se declară satisfăcuți de reprezentanța Ardealului în acest guvern, care numără cinci miniștri și un subsecretar de stat. La posturile lor D-nii generali Nicoleanu și Romulus Voinescu rămân la posturile lor. Când vor avea loc alegerile generale Consiliul de miniștr Membrii noului guvern s’au întrunit aseara la orele 5 în Consiliu, sub președinția generalului Averescu. Consiliul a fixat data alegerilor generale pentru ziua de 26 Mai. Astăzi se vor confirma prefecții. Se va lansa un manifest către țară. Consiliul a desemnat o comisiune compusa din d-nii Ion Petrovici, Garoflid și Goldiș, care sa redacteze manifestul. Consiliul a luat sfârșit la orele 7 seara. La ieșirea din Consiliu, d. Goga a spus ca s’a luat dispoziția de a nu se comunica nimic presei, dar a promis ca la viitoarele Consilii se va introduce sistemul occidental, se vor da comunicate oficiale asupra celor dezbătute. oul ministru de externe, vorbește ziarului nostru — politica externă a noului guvern — După cum am anunțat la timp d. Mitlineu a fost numit Ministru de Externe în noul guvern format de d. general Averescu.^ In timp ce în Capitală generalul constituia l sta în care figurează d. Mitilineu, acesta din urmă se afla în tren spre Chișinău ...nici nu bănuia ce minister i se rezervase. Consiliul de Administrație al Bancei Basarabiei Ajuns la Chișinău pe la ora 11 dimineața, se duse direct la Banca Basarabiei unde a prezidat Consiliul de Administrație. Cu unanimitate de voturi d-sa a fost reales Președinte al Consiliului de Administrație. Telegrama Îmbucurătoare»* adică acea prin care d. Mitilineu era vestt că e ministru, sosi pe la ora 3 d. a. Imediat noul Maistru își înaintă demisia din Consiliul Băncei Basarabiei și se pregăti de plecare spre Bucureși, când fu întâmpinat de corespondentul nostru, căruia îi făcu următoarea declarație: — Cu câteva minute înainte am aflat că sunt... Ministru de Externe. In această calitate, voi urma politica vechiului guvern cu silința de a reuși să pun la punct în chip fdeorabil o serie chestiuni ce reclamă urgența de Italia și chestia Basarabiei Astfel,—spune d. Mitilineu— sunt sigur că Italia va ratifica alipirea Basarabiei. Dl. general Averescu, șeful noului guvern, este cât se poate de simpatizat în toate cercurile politice din Italia, care ți sub nici un motiv nu-i vor refuza sprijinul cel mai larg. Dl. Titulescu va râmine in diplomație Continuând, d. Mitilineu dezminte versiunea că d. Titulescu ar intra în guvern ca ministru de finanțe, declarând că d. Titulescu după luna de concediu ce o are, va rreveni la înaltul post ce-l ocupă în diplomația țarei. Nici o mișcare în corpul diplomatic nu va avea loc— afirmă d. Mililineu—locurile fiind plasate și în chip admirabil—termină noul ministru—căruia i-am mulțumit pentru cele spuse și pe cari le relatăm cititorilor In chip fidel.R. Vifor IAȘI Red. și Administrați. •tr. Ștefan cel Mare 3 Atelierele tipografice stc. Uzinei No. 33 - IAȘI -ABONAMENTUL pe un an 650 lat pe jum. „ 350 „ Declarațiile d-lui Goga făcute reprezentanților presei — Programul de lucru al noului ministru de interne - Dl. Octavian Goga, ministru de interne s-a prezentat cel dintâi la ora 4 d. a., pentru a-și lua în primire portofoliul. Dl. Tătărăscu, fost subsecretar de stat la interne, l-a primit pe d. Goga. A spus că, după patru ani de guvernare, Suveranul a dat guvernul acelora cari repreză dragostea și iubirea eie unorii imediațiui funcționarii superiori ai ministerului, d. Tăărăscu a spus că, prin ajutorul lor, a zdrobit cătușele legiuirilor contrare intereselor neamului. Dl. Goga, emoționat, a spus: — „Primul gând în momentele acestea se îndreaptă ca ve d-nii Ion I. C. Brătianu și Gh. Tătărăscu care, prin munca pe care au depus-o la ministerul de interne, au asigurat ordinea în țară“. D. Tătărăscu și-a luat rămas bun de la funcționarii superiori, jurându-i să dea și d-lui Goga acelaș concurs ca și D-sale. D. Goga a convocat apoi pe ziariști cărora le-a spus : — „Vă rog să fiți colaboratorii vieței de stat, răspândind sentimentul ordinei, al liniștei și păcei sufletești. D-voastră, inspiraorii opiniei publice, trebue să fiți călăuziți de acleași sentimente ca și toți bunii români. „Eu promit presei întreg sprijinul. Vă rog în schimb să-mi dați mâna prietenească, iar trei cu'I Ol]« veniul poate cere creditnței. „Vă rog să ne criticați, dar numai atunci când veți găsi ne* onestitate și meschinărie. Vă exprim încă odată dragostea mea pentru presă. Sunt conștient că presa poate să fie o binefacere, după cum și un izvor de otravă. Voi ajuta acea presă, care face operă utilă și dacă voi constata că se propagă în mod voit și conștient destrucțiunea, îmi voi face datoria. „In momentele destule de grele prin care am trecut,fata nu are nevoie de agitații, iar dacă se vor produce, voi ști să le reprim. Confirmarea mandatului lui Ștefănescu-Drageânești Buc. 31.—Dl. G. Mârzescu a sosit Marți la orele 1 noaptea cu simplonul, venind din Paris. Pe peronul gărei a fost întâmpinat de mai mulți foști miniștrii. După ce s’a întreținut cu prietenii, a pornit spre ieșire alături de d-nii Duca și Chirculescu. La un moment dat a apanst maiorul Ștefănescu — Dragănești, care a fost implicat în afacerea pașapoartelor. Acesta s’a repezit la d. Mârzescu și a lovit cu pumnii în față, strigându-i: — „Asta-i pentru Văitoianu și Manciu“. Dl. Mârzescu plin de sânge a căzut în brațele d-lui Duca. Agresorul a fost arestat și dat în judecată conform legei Micului Parchet. Ordonanța de urmărire a fost semnată de însuși ministrul justiției. Tribunalul Ilfov a confirmat aseară mandatul de arestare al lui Ștefănescu—Drăgănești. Confiscarea ziarului „Lupta“ Buc. 31. Ziarul „Lupta" ediția de provincie a fost confiscată din ordinul guvernului, deoarece în ediția I de Capitală, pagină întâia a apărut albă, iar la mijloc cu o manșetă cu următorul conținut: „La așteptarea unanimă a țarei de a i se da guvernul pe care l-a indicat voința ei, din nou se răspunde cu un guvern al familiei Brătianu. Dumnezeu să păzească România de urmările acestui act“. D. Goga, ministru de interne, a declarat că nu va suspenda ziarul „Lupta“, dar că va lua măsurile impuse de împrejurări, că un asemenea „ton“ să înceteze. Informații le— Suntem informați că în manifestul pe care noul guvern îl va lansa către țara, se va anunța între altele sporirea în mod simțitor a salariilor magistraților și soldelor ofițerești. (Din ediția specială, apărută eri la ora d. a.). — Buc. 31.—Siguranța Clasei fiind înșiințată eferte mișcări cu caracter sedițios, si dispus arestarea între jalții colonelului in prezervă Zăvoienul fostul director al ziarului „Dacia“., (Din ediția 11-a specială). —In fața Tribunalului secția III, camera de consiliu, s’a judecat eri, cererea de moratoriu introdusă de d. J. Mendelsohn, proprietarul cinematografului Sidoli. Vineri a fost adunarea creditorilor. După raportul de expertiză, pasivul s-ar ridica la 9 luni, milioane iar activul la aproape 25 milioane. a.»j. Tribunalul, față de activul prezentat, a acordat moratoriul pe 6 luni. —Buc. 31. La prefectura de poliție a Capitalei, a avut loc ori o conferință la cari au luat parte d-nii generali Mărdărescu, Devidoglu, Ștefănescu, Menu §1 Călătorescu. @ Conferința a avut de scop luarea măsurilor pentru prevenir oricăror menifestați UB«*