Lumea, iulie-septembrie 1926 (Anul 9, nr. 2355-2432)

1926-07-01 / nr. 2355

ȘTIRI DIVERSE ANCHETE IN PROVINCIE SPECULA I TARGUȘORUL ȘTEFANIȘTI Un reporter al ziarului nostru în Moelă vizitând orășelul Stefănești într'o zi de fun, a pulul observa unele fapte care arată până unde merge specula în orășelele mici. Intre altele un fepl i-a fost semnalat mai Insistent de către popul era nevoașă. Se știe că printr’o tradiție se obișnuea ca negustorii de paseri și verdețuri să iasă înaintea sătenilor la câțiva kim. de târg, și acaparârndu-le tot ce aveau de vânzare obligau populați să cumpere apoi de la ei cu prețuri mărite. Deși în târgul Ștefănești sau lipit afișe care anunță, că negustorii de pasări n’au voe să cumpere până la ora 12, urmând ca în acest interval să se aprovizioneze populația nevoiașă, totuși nu se procedează astfel. O bandă de negustori speculanți esă înaintea populației, în marginea târgului și bruschează pe oricare din cetățenii care vin și ei să negocieze produele sătenilor. Aprovizionarea directă de la săteni este astfel imposibilă. Trustul acestor negustori câștigă la o pereche de pui 20—25 lei iar la o găină între 15-18 lei. Se impune ca autoritățile respective să ia măsuri pentru respectarea ordonanțelor emise. S’ar putea înfrâna astfel o speculă neomenoasă. Hra orașului se prezintă în condițiuni relativ higenice. E bine aprovizionată cu de toate Ca nea de vită și de porc nu sosește—și câteodată e chiar frumoasă (când cele mai chipeșe vie nu se transportată la București de către un anumit consorțiu ! Mai greu de obținut este carnea cușer. La această marfă, nu se respectă prețul indicat de Primărie. O altă „asociațiune“ impune un spor b kig, care face imposibilă aprovizionarea cu carne a celor nevoiași. Se adaugă astfel de către comunitatea israelită o taxă de Siei Iarg. Se explică aplicarea acestui spor prin aceia că trebue să se poarte cheltuelile unui proces care durează de mai bine de un an și a cărui soluționare populația largului o cere prin bună învoială. S'ar isprăvi odată cu aceste texe asupra cărora nu s’au prea dat multe socoteli în cursul anului de când se percep. O reclamație în acest sens semnată de o bună parte a populației israelite din Ștefanești ne-a fost expediată prin poștă. Ar fi timpul ca cei în drept să pue lucrările la punct. Serbarea din Piatra Neam] — Inaugurarea busturilor lui Calistrat Hogaș, Ioan Negre și Mihai Stamatin foștii directori ai liceului — Duminică la ora 11 dimineață cu o deosebită solemnitate s'a inaugurat busturile celor trei Profesori și directori ai liceului „Petru Rareș”: Hogaș, Negre și Stamatin. Busturile sunt așezate în fața liceului. Azistă toate autoritățile și un numeros public din toate straturile societăței. După terminarea serveiului relgios, ia cel dintâi cuvânul protoereul județului părintele Popovici care în câteva cuvinte aduce elogii memoriei celor trei dascăli dispăruți. Dl. prof. Dragan aduce omagiile asociației corpului didactic seconder celor trei aleși căzuți din rândurile ei. Vorbește întâi de cel mai cunoscut, de Stamatin arătând inteligența lui scăpitoare și puterea lui de muncă. Dl. prof. Trifu directorul liceului spuna că sunt morți cari au m,rit de mult și morții cari trăesc mereu, cei troi dascăli au jertfit totul pentru scopuri culturale, civilizație și progres. Societatea noastră școală sărbătorește cea mai frumoasă aducere aminte a trecutului vechi. Prin priceperea, străduința neclintită ne-a dat strălucirea de care ne bucurăm astăzi. Hogaș a fost intemeetorul, Negre organzatorul și Stamatin cel mai bu conducător care s’a jertit pertru acest așezământ de cultură. Arată activtatea fiecărui dască pe tărâmul școlar și termină focând un cald apel la tneret să ia pildă la sărbătoriții de astăzi cari sunt martirii muncii și eroi idealurilor. .> Dl. prof. Crivăț spune că i-a cunoscut pe toți trei imortalizați acum în bronz în preajma bisericei și a școaii. Pu Negre îl stăpânea o singură idee : învățăura nu trebue să fie un lux al unei clase priveligisste ci o forță națonală, așa se explică că a sat 40 de ani în învățâmânt aând 5000 de elevi. Vorbind de Hogș arată cât de minunate au fost scrierile lui. Stamatia a fost armoniatorul voințelor, omul sufletesc și muncitor. Se face n binele, aceșta a fost principul lui. Teoria a aplicat-o cu sfințenie. Negre armoniza simțiile, Hogaș era organizatorul sufletelor iar Stamatina voințelor. $ " Dl. Vasile Șoarec avocat vorbește în numele părinților, spune că școala românească este în plină sărbătoare. Ne-am adunat asăzi când si a fura este atât de măreață să fim martori la eternizarea în bronzi a memoriei celor trei dascăli. Arată că operile lui Hogaș au împodobit 1teratera românească. Pe Negre l’a cunoscut ca copil când a fost revizor școlar. Pe Mihai Stamatin de asemenea l’a cunoscut acum 17 ani când a fost transferat aci. Dl. ing. M. Elorescu deputat, spune : Mi a fost dat mie din cei 57 promoții ai liceului din 1869 până azi să rostesc cuvântul nostru școăresc. Se sărbătorește după ani apoteoza muncei și idealizmului tocmai atunci când la București se eternizează memoria lui Mihai Eminescu. E ceva mitic, sfânt ce se leagă în sărbătoarea de astăzi. Acum în fața altarului sfânt al liceului avem trecutul, presentul și viitorul. Am spus-o și la serbirea semicentenarului liceului în fața tuturora și a lui Stamatin și repet și azi. Se desprind 2 figuri cari plutesc asupra capetelor noastre: Negre și Hogaș, ceea ce am propus în 1920 este astăzi realizat. Dl. Col. Calmuschi primarul oraș.dur rostește câteva cuvinte bine simțte arătând importanța acesti semnări. Spune că administrația comunală este fericită să primească aceste monumente pe cari le va îngriji și pastra cu sfințenie. Mai vorbește apoi bătrânul profesor Nicolau aducând gii celor trei dascăli morți,elo• J.D. Trifu încheie seria cuvântărilor dând cetire scrisorei d-lui D. Hogea unul din cei mai vechi absolvenți ai gimnaziului în care aduce pioase elogii celor trei profesori a căror figuri a fost imortalizate în bronz. Dl. Trifu ma urnește la toți acei cari au contibuit la desăvârșirea acestei opere , în special primăriei care a dat ca sprijin foarte larg comitetului de inițiativă. La ora 12 luniea s’a terminat. m. serba- Coresp. DISPARIȚIA unui grup de 34 mii lei la oficiul Bârlad Un grup al Băncei Tache Protopopescu, ce fusese predat Conductorului Darie, a dispărut din o casă de fer de la oficiul poștal local. Grupul era în valoare de 34000 lei. Conductorul Darie a observat lipsa lui azi de dimineață. S'au anunțat autoritățile care au început cercetările. Bujor. LUMEA Serbarea de fine de an liceului de „M. Kogălniceanu“ Luni 28 Iunie, a avut loc In sala de gimnastică a liceului de fete „M. Kogălniceanu“ serbarea de fine de an. Un program întocmit cu pricepe și gust a fost o dovadă vie de munca depusă în furul acestei instituțiuni de sub conducera d-rei Simionescu. Prima parte a fost consacrată musiei și poetei. Coul școalei a executat câteva arii splendide sub conducerea d-lui prof. Mihailescu. Au urmat recitări și două dansuri executate de elevele claselor IlI-a și V-a. După aceste d ra directoare luă cuvântul, apoi s’au împărțit premii elevelor meritoare. Isprăvindu-se producțiunea, publicul a vizitat frumoasa expoziție de lucru de mână și desemn după care serbarea a luat sfârșit, Frasin de la Prefectura din Fulticeni Parchetul local a primit un denunț, prin care se aduce la cunoștința d-lui procuror ca la Prefectură s'au comis mari fraude cu construcțiile școlare din județ. Cercetările D. procuror general Matasă dând curs denunțului, a trimis afacerea cabinetului de instrucție. Pe altă parte Prefectura început și ea cercetări. D. judecător de instrucție Russu a făcut o descindere la prefectură, ridicând numoase dosare, acte justificative și diferite planuri de construcți, referitoare la construcțiile școlare din anii 1923—1925. Mai multe persoane au fost interogate. Cercetările continuă pentru a se vedea dacă denunțul e întemeiat. Voiajorul Iosub Bachăr a fost cinstit până acum 5-6 luni, când s'a gândit că n’ar fi rău dacă ar profita de încrederea ce aveau în el diferiți comerciați din Moldova. In calitate de de voiajor al câtorva firme din București, Botoșani și Suceava, a încasat sume de bani de la cunoscuți comercianți din Fălticeni și....a luat direcția Bucureștilor La parchetele din Fălticeni și Suceava priindu-se "reclamații împotria lui Bachăr, au fost încunoștiințate și autoritățile polițienești din capitală despre faptele necinstite ale acestuia, care nu au putut să-l prindă. Dii noapte, Bachăr a venit la Fălticeni și a căzut de-a dreptul în mâinile comisarului de serviciu, care l-a înaintat parchetului. Cor. Arestarea unui proces Infirmații — D. Prof. dr. Al. Slafineanu' Rectorul Universității pleacă astăzi în Capitală. — D. general 1. Zadik, comandantul Corp. 4 armată vapleca în concediu pe o lună, cu începere de la 1 August. In tot timpul absenței din Iași a d-lui general 1. Zadik, lucrările Comandamentului va fi girate de d. general Frimu, Comandantul Corp. 4 teritorial. — D. dr. Gh. Botez secretarul general al Universității din Iași, va pleca pentru timp de două luni la stațiunea climaterică Câmpulung—Bucovina. Lucrările cancelariei Rectoratului în tot timpul absenței sale din Iași,— dela 1 Iulie până la 1 August,— vor fi conduse de d. secretar Dobândă. ^ — Duminică 4 Iulie, ora 10 dim. va avea loc, la biserica Boteanul din Capitală, un pas rasial pentru pomenirea a zece ani de la moartea pictorului moldovean, Ștefan Luchian. După slujba religioasă, reprezentanții Ministerului de Arte, membrii Sindicatului Artelor Frumoase și admiratorii marelui înaintaș al plasticei românești, vor face un pelerinaj la mormântul artistului—din cimitirul Bella. IN AVANTAJUL DV. CUMPĂRAȚI NUMAI DE LA Depozitul de cherestea --------------------------------------------DIN --------------------------------------------23 STRADA UZINEI No. 23 (VAD COMERCIAL DE CHERESTEA DE ZECI DE ANI) -----------------al Societă ei Anonime Române------------------19 Comerțul Forestier Ai Bogat asortat cu tot felul de materiale lemnoase, servindu-se clientela prompt, extrem conștiincios Ș: MAI EFTIN CA ORIUNDE. Face și mari înlesniri de plată fără nici o dobândirm?freze///?fâ/?d apa DE gura Romania Tribunalul Iași Secția III-a PUBLICAȚIE No. 4222 1926 Mai în 22 zile Soții Elena și Gheorghe Macri cea întâi casnică și cel al doilea meseriaș, ambii dom. lași str. Muzelor No. 24, au cerut acestui Trib. prte nefiția înreg. la No. 12620925 autorizarea Portăreilor Trib. iași pentru îndeplinirea formelor de urmărire a imobilului din Iași str. Sărărie No. 1, popr. soților Maria și Theodor Ghiulizu, cea întâi cascasnică și cel al doilea proprietar, ambii cu domiciliul ales în Iași str. Sărărie No. 1. și admițându-se cererea s’a făcut comandamentul No. 33871925 somându-se pe soții debitori Maria și Th. Ghiurizu ca în termen de 30 zile socotite de la comunicarea lui să plătească creditorilor Elena și Gh. Macri suma de lei 160.000 capital cu procente 24orro pe an de la 19 Noembrie 1924 osebit cheltueli și onorer de avocat ce datoresc în baza obligației ipotecare aut. de Trib. Iași S. III-a sub No. 60021923 înscrisă la No. 5351923 și învestită cu form, eșecul sub No. 1041925 din care rezultă că la 22 Noembrie 1923 soții Maria și Th. Ghiurtz se împrumută de la Elena și Gh. Macri cu suma de lei 160.000 pe termen de 2 ani și cu dobândă de 24oo pe an achitată cu anticipație integral pe primul an și cu anticipație semestrial pe anul următor, garantând plata acestor lumi cu ipotecă în Imobilul din ași Str. Sărărie No. 1, cu tot locul și construcțiunile de pe el, stipulând între altele obligația debitorilor de a asigura imobilul și a nu primi chiria cu anticipație pe mai mult de 6 ani, sancționând neplata capitalului și a procentelor la termenele fixate prin dreptul creditorilor de a scoate în vânzare imobilul ipotecat și în care cazuri pe lângă cheltueli vor mai plăti și 2000 lei onorar de avocat. Debitorii Maria și Th. Ghiurizu nefiind următori cu plata, nici în urma comunicației comandamentului la cererea creditorilor s’a făcut situația imobilului urmărit care este: un imobil situtuat în Iași strada Sărărie No. 1 construcție de cărămidă acoperit cu tablă compus din 4 camere și 2 bucătării cu 2 ceardacuri de lemn unul la față și altul în curte. In subsol sunt 2 camere și o pivniță de piatră. In curte se mai află o altă casă ce servește de moară construcție de cârpici acoperită cu tablă compusă din 4 camere având instalat în una din ele un motor „Atlas“, în alta un atelier și în celelalte 2, moara. O cameră de scânduri acoperită cu tablă și 2 latrine acoperite cu scânduri. Imobilul are instalație de apă și terenul în suprafață de 7830 m. pe îngrădit cu sârmă ghimpată și se megieșește la Nord cu str. Sărărie pe o lungime de 55.20 m. la Sud cu imașul orașului tot pe o lungime de 55.20 m. la răsărit cu proprietatea Școalei de Arte și Meserii pe o lungime de 142 m. și la apus cu propr. M. Brestecico pe o lungime de 142 m. Se notează că motorul și mașinele morei sunt propr. D-lor Pandele și Const. Filip cont. act. de asoc.rns. Trib. Iași S. llla sub No. 5662*924. Concomitent cu această urmărire s’a mai îndreptat asupra acestui imobil și acela a D-lui I. V. Popescu pensionar dornic. Iași 21. Trei Erarhi No. 4, cu comandamentul No. 731251925 cu care i’a somat pe soții Maria și Th. Ghiurtz la plata sumei de lei 40.000 cu procente de 24oo pe an de la 24 Martie 1925 osebit cheltueli și 2000 lei onorar de avocat ce reclamă în baza ipotecei aut. de Trib. Iași S. llla sub No. 19531924 și învestită cu forma executorie la No. 304,925 care prin jurnalul No. 6836 s’a conexat cu acea exercitată de soții Macri în sensul de a se forma o singură urmărire cu un singur dosar No. 692/925. Afară de aceste douăarcini prevăzute mai sus asupra imobilului urmărit mai există și tei 20.000 datoriți d-lui V. Gheorghiu conf. inscripției No. 61 996 și 240 lei Percepția Circ. II-a Iași. După patru termene urmate în zilele de 19 Octombrie, 16 Decembrie 1925, 26 Februarie și 17 Mai 1926 când amănânduse din cauza neapariției în Moni, Of. la stăruința soților Macri s’a ordonat din nou vânzarea și adjudecarea acestui imobil care va avea loc în pretorul Trib, Iași Silla, în ziua de 5 Iulie 1926 orele 12 din zi, iar prețul de la care se începe licitația fixat de creditori prin cererea tecută la Trib. este de tei 140.030. Sunt somați toți acei care pretind vre-un drept de ipotecă, privilegiu, chirie sau oricare altul ca înaintea adjudecărei să arate Trib, pretențiunile lor sub pedeapsă de a nu li se mai fice în seamă. Președinte Indiscifrabil 2013 3—1 Portărel Indiscifrabil DOCTOR m 5APUN ȘI PASTA DE CINTI &.EGPAIN o dea draft saa a fost WITO in mitingBn; - Adânc întristații: Natalia soție Speranța și Căpitan George Stavrat cu copii, Eugenia și Grigore Tufescu cu copii, Cecilia și Lt. Colonel Bendescu cu copii, Colonel Alexandru Cujboi frde, precum și întreaga familei au nemărginita durere a enunța pierderea scumpului lor tată, socru și bunic, PETRU CUJBA fost profesor și director decedat în noaptea de 27 iunie după o lungă și grea suferință în etatea de 74 ani. înmormântarea va avea loc. Mercuri ora 4 p. m. Cortegiul va porni de la biserica Bunavestire unde se află depus corpul neînsuflețite | Aceasta ține loc de invitație. N. POLINGHER Vechiu medic de spital Boli interne, de copil, și venerice. Tratament special al slăbirei nervoase, impotenței, transi epilepsie Tratamentul sifilisului cu șiruri de bismuth. Electroterapie, băi de lumină eficace pentru: Anemie, Arterioscleroză, Nefrile, Nevralgii, Obestrere, Reumatism. IAȘI —Str. Gh. Mártáson, 22 (peste drum de Teatrul National) 19674 Dr. S. Dulbergher După o practică de 31 ani în spitalele din străinătate și din țară fost asistent de clinică, specialist la boli de femei, medicină internă și în noul tratatament cu băi de lumină, eficace pentru următoarele boli: Reumatismus, Ischias, Gută, Diabet, Astmă, Nefrită, Bronschită Nevralgie, Artritele, dureri de stomac și intestine, Anemie, Obesitate, Tuberculoză, Pleurezie, Arterioscleroză, Siphilis, Scrofaloză, Malaria, boli nervoase se impotează. Pentru săraci gratis de la 9-10 ani. Atentatele persoanelor marcante vindecate stau la dispoziția clienților. Consultațiuni de la 10—12 și 4—8. Str. Costachi Negri No. 10. 19355 CA U T serviciu ca biciclist curier, cunosc orașul. Adresa: Curteanu, Silvestru 33 2017—2x 150 MI LEI de dat cu hipotecă. A se adresa Doamnei Maria Popovici, Observatorul Astronomic Copou. 20128—3x Spre știința cetățenilor Biroul central al populației de pe lângă Prefectura Poliției Iași cu sediul în str. Alexandri No. 3, aduce la cunoștința generală ca cu începere de Sat“. 23 Iunie 1926, toți cetățenii, fără deosebire de sex, se vor adresa direct biroului central de populație în str. Alexandri No. 3, pentru toate, actele referitoare la biroul populației adică înscrieri, mutații anunțări, informații etc. ce, până acum, se făceau la comisariatele de poliție. Comisariatele au rămas numai cu controlul și darea în judecată a acelora ce vor fi găsiți neînscriși, fără buletin de populație, cu anunțările sau cu mutațiile nedeclarate în termenul legal. "• Totodată învită toate persoanele care nu sunt înscrise sau pe acelea care și-au schimbat domiciliul din strada sau casa, în care au fost înscrise, să se prezinte cel mai târziu până la 1 August 1926 ultimul termen ce se mai acordă, cu o cerere nestimbrată, prin cere să ceară un» scrierea sau să declare mutația pentru ei sau pentru persoanele, care locuesc sau a locuit cu ei în momentul înscrierei, socotindu-se între aceștia servitorii și lucrătorii. Altfel li se vor aplica disp. art. 77 din reg. pop. care prevede 4000 lei amendă, iar, pentru insolvabili, închisoare. Pentru ca publicul să fie saatisfăcut imediat ce se prezintă* este rugat, să aducă fotografiile* actele de naștere, de căsătorie și militare, pentru toți membrii familiei care trebuesc trecute în buletinul personal. Orele de cancelarie pentru public, sunt numai dimineață da la ora 9—13 (9—1 a. m.) După amiază serviciul este suspendat precum și duminicile și sărbătorile legate. Saici odată întrebuințați se găsesc la Banca Moldova Secția Agentură și Comision. ________ 200993 Un practicant zețar se caută la tipografia ziarului. Str. Uzinei 33,,