Lumea, ianuarie-martie 1928 (Anul 11, nr. 2826-2904)

1928-01-14 / nr. 2836

y I > > fy > sam. ..'mn......ia>: -------------------------- ■r. . b 5i:BL!04 fc.-iii | Ni. j . ! J-â'UJ j.... ----------».■• ■••----■ - 1 * *1 ji^Bi xi wo.am^ 3 LEI MUMABUI 9""ww"*"*■ _________Politică si afeS - Ziar ingepengam ^üü din țară ULTIMA ORA 'SfrB '* ’’ ' y»; p min misionar al nuvemuldi lat Paris In cercurile noastre militare se afirmă că un ofițer superior a fost trimis de guvern la Paris având o misiune importantă asupra căreia se păstrează cel mai mare secret. Reglementarea! comerț"«!»*! bancar De la președinția Consiliului nu s’a comunicat că proectul penru reglementarea comerțului bancar nu e împărtășit de membrii guvernului, fiind produsul unei asociații cu caracter particular. Membrii guvernului s’au întrunit aseară în Consiliu sub preșidenția d-lui Vintilă Brătianu. D. Duca, ministru ad-interim la externe a pus în curent Consiliul cu stadiul demersurilor în chestiunea transportului de mitraliere din Ungaria. A subliniat acordul perfect ce domnește între statele Micei Antante asupra acestor chestiuni. Deocamdată afacerea se află in fața Ligei Națiunilor, care de la ridicarea controlului militar intercalat în Ungaria, a devenit organul competent a sancționa abaterile de acest fel. Guvernele acelor țări care formează Mica Antantă, solidare. eșteaptă măsurile Ligei Națiunilor pentru a aviza apoi. Ajutorarea regiunilor lipsite de hrană Consiliul a luat apoi în discuție chestiunea ajutorărei regiunilor lipsite de hrană. S’a decis ca vechea comisiune ministerială având în frunte pe d. Argetoianu să înceapă chiar de azi stabilirea ordinei, de împărțire a porumbului. Primele județe care vor fi ajutorate sunt: Mehedinți, Olt, Romanov și Vaslui. Legile ce vor fi votate Costiului s’a ocupat apoi de ordinea în care se vor discuta legile la deschiderea Corpurilor Legiuitoare. Legile care veni în primul rând în discuția Parlamentulu sunt: legea cultelor, standardizarea, exploatarea islazurilor comunale, reforma învățământului secundar, codul permanent unificat și codul justiției militare. Domicilii obligatorii pentru profesorii universitari D. dr. C. AngheescU, ministrul instrucțiunei publice, a primit însărcinarea de a da formă de lege dispoziției ca profesorii universitari să aibă domiciliul obligator in orașele unde au catedra. D. dr. Lupu a susținut interesele cooperativelor de pescari, cerând ca la arendarea bălților ele să fie preferate. Osemintele domnitorului Cuza vor rămânea la Ruginoasa Consiliul a revenit apoi asupra dispoziției de a se strămuta osemintele domnitorului Cuza de la Ruginoasa la Iași. Avându-se in vedere că există o dispoziție testamentară expresă în această privință, s’a decis ca osemintele să rămână înhumate mai departe în biserica Ruginoasa, unde se află actualmente. Biserica va fi restaurată, iar osemintele vor fi depuse într’un sarcofag. Ceremonia care urma să aiba loc la Iași, va avea loc la tărnosirea bisericei restaurate. Consiliul a luat sfârșit la ora 8.30 seara. Iorga, i-a arătat nevoia pe care o are politică.(ara pentru stabilitatea De ori până azi Consiliul de miniștri ---------de aseară..............: Imprumutul se tratează la București Dl. Jézé, care a sosit Mercuri dimineață în Capitală, ca reprezentant al unui grup de bancheri francezi, a avut în cursul zilei de ori o nouă întrevedere cu d-nii D. Burileanu, guvernatorul Băncii Naționale și Vintilă Brătianu. Se dezminte știrea că d. Victor Antonescu ar fi pe punctul de a pleca la Paris. Tratativele în vederea acestui împrumut se vor urma pentru moment în țară. Misiunea <1-1«1 Titulescu la Berlin RJSDL N. Titulescu, ministru de externe, va sosi la Berlin în ziua de 5 Februarie. D-sa va lua colaci cu reprezentanții guvernului german și va fi primit în au diență de Mareșalul Hindenburg, președintele republicei. Dl. Titulescu va discuta cu d. Stresseman lichidarea rentei neștampilate, chestiunea biletelor Băncii Generale, depozitele în aur ale Băncii Naționale de la Banca Reichului, taxele în aur ale statului depuse pentru cerealele cumpărate în simpul neutralității la Reichsbank, în chestiunea lichidărei bunurilor germane. Dl. Titulescu va rămâne la Berlin 3—4 zile pentru a tranșa chestiunile rămase în litigiu între ambele sttde. Imprevedere al V. Brattienii-Iorgya Eri a avut loc o nouă întrevedere între d-nii Vintilă Brătianu, președintele Consiliului, și N. Iorga. D. Vintilă Brătianu l-a pus în curent pe șeful partidului național cu greutățile prin care trece pentru moment privește tratativele guvernul în ce pe care le duce, în vederea și contractărei împrumutului de stabilizare. D. Vintilă Brătianu, fără a face uu nou apel la sprijinul d-lui P. Maniu Indila D. Iuliu Maniu, președintele partidului național-țărănist a sosit prin Capitală. D sa a avut mai multe întreveceri cu fruntașii partidului aflători in Capitală. Plecarea -i-lor miniștri Chica și Boerescu D-nii miniștri plenipotențiari Dem. Ghica și Boerescu au părăsit aseară Capitala, plecând să-și ia posturile în primire. Ministrul țării la Vatican a obținut un concediu de o lună astfel încât după acest interval va prezenta scrisorile de acreditare. D. Boerescu pleaă direct la Londra având o misiune specială din partea guvernului pentru d. Titulescu. Intern cere întțrtabărei studențești de la Iași Ministerul de Interne a interzis întrunirea proectată de studențimea ieșană pentru Sâmbătă, în semn de protestare contra dețunerei sub stare de arest a patru colegi ai lor. Procesul luii Boris Ștefanov Consiliul de Războiu al Corp. 11 armată va judeca in ziua de 30 Ianuarie procesul lui Boris Ștefanov. Recursul studenților condamnați de Consiliul de Războiu al Corpului 11 din București a fost fixat pentru ziua de 18 Ianuarie. La 25 Ianuarie procesul studenților se va judeca acuzați că au lovit doi supuși italieni pe Calea Griviței. Punerea în aplicare a legei amnistiei din ianuarie 1928 Tribunalul secția II, a pus eri pentru întâia oară în aplicare, legea amnistiei care a fost promulgată la 6 ianuarie 1928. Beneficiarii acestei legi sunt sătenii Const. Mandache și Ion Pădurariu, ambii din Prisacani. Ei sunt menținuți arestați din ziua de 10 Noembrie 1927, penru ultraj cu lovire și dezarmare. Luându-se la ceartă cu un jandam, l’au bătut ,și dezarmat. Pentru acest fapt ei au fost arestați și dați in judecată. Eri fiind procesul lor, d. Rang a cerut Trbunalului compus din d-nii președinte Râșcanu, cimilriu și procuror Buzea, să semne în aplicare noua lege a amnistiei. Cererea a fost admisă, și sătenii au fost puși în libertate. Ce cuprinde testamentul lui Xenoffon Gheorghiu la fața Tribunalului secția 111, prezidat de d. președinte Eșeanu, s’a deschis ori testamentul olograf lăsat de veneratul profesor Xenofon Gheorghiu. Testamentul a fost scris în 14 iulie 1925 Prin acest testament, regretatul profesor arată că ,voind să dee dnei Ecaterina Buruiană, care timp de 30 ani i’a servit cu cel mai mare devotament, o dovadă de cea mai bună recunoștința îi lasă și veghează loiaitatea averei mobile și imobile*. Prin testament, defunctul profesor a lăsat și unui nepot al său suma de 10.000 lei ca amintire*. Agresatul profesor a mai testat și 12,000 lei ca cheltueli de înmormântare cu rugăminea ca legatura să facă pomenire și toate celelalte certne ale religiei creștine ortodoxe. Trei luni închisoare pentru un harbuz — Un interesant proces de speculă — Tribunalul secția I, a judecat eri apelul făcut de precupețul Marin Rădulescu din piața Halei condamnat de judecătorie ocol II Urban la 3 luni închisoare și 1000 lei amendă, pentru că a vândut un harbuz mai scump cu câțiva lei. Tribunalul a fost compus din d-nii I prim președinte Winder, Agricola Ionescu și procuror Misihănescu. Apărarea, susținută de d-nii N. Petrea și Em. Marcu, a arătat că precupețul nu se poate face vinovat de contravenție la legea speculei, întrucât harbajii nu intrau în prevederile legei speculei. Tribunalul a achitat pe ore* cupei. de direcție ai Cernerii de cernerț — Conflictul dintre Cameră și Primărie — Serviciul taxei advatorem a alcătuit un nou tarif de taxele ce urmează a se aplica asupra mărfurilor aduse în oraș. Mai toate taxele fiind mult mărite, d. Fred Șaraga, vicepreședintele Camerei de comerț, s’a prezentat aseară d-lui ajutor de primar I. Șoarec, declarându-i următoarele : „A fost uzan(a pani acum ca aceste tarife și toate taxele comunale să se stabilească după discuții cu cei interesați, cari suportă aceste taxe. Față de noua procedură, d. Fr. Ștraga a declarat că în nici un caz comercianții nu vor accepta taxele mărite. * Ca prim gest de protest d. Fr. Șaraga a enunțat solidarizarea comitetului de direcție al Camerii de comerț cu toți comercianții. Este vorba deci de demisia comitetului de direcție. * Comitetul de direcție nu va primi reînoirea mandatului său din partea Camerei, fără ca să aibă mandat pentru rezistența activă împotriva noului tarif al taxei ad-va orem. Dl. Fred Șaraga se va prezenta d-lui C. Racoviță pentru a-l pune la curent de procedura urmată la revizuirea tarifului. O© misia D. Mihalsche despre Comitatului actualul guvern Buc. 13. — Eli a avut loc la Pitești congresul organizațiilor din cinci județe din Muntenia ale partidului naional-țărănist. D. Mialache luând cuvântul a declarat: —„Vom începe lupta pentru a întrona alte obiceiuri, un alt suftet în țara noastră. Prestigiul autorităței și priceperei partidului liberal nu mai există. Țara vrea să trăiască o nouă viață. „In orice țară din lume, un guvern in situația celui de azi n’ar mai fi stat o clipă la cârmă. Mulți credeau aceasta. Eu n’am crezut. A crezut și Regența. Numai liberții se fac că nu pricep. „Țara sirnt dela un capăt la altul, că nu mai are nici un rost acest guvern, de aceea este datoria noastră să-l doborâm. „La arme legale, vom rspunde cu acte legale, la arme ilegale cu armele care vor veni. Un interesant proces intre d-nii prof. A. C. Cuza și dr. Corneliu Șumuleanu Tribunalul secția III, camera de Consiliu, a judecat ori un interesant proces. In localitate a luat ființă acum câțiva ani, „Societatea culturală studențească“, pentru educarea studenților creștini. Dn comitetul acestei societăți au făcut parte din profesori A. C. Cuza, dr. C. Șumuleanu, I. Găvănescul, General Tarnovschi, ing. Gr. Sejan, prof. I. Paulescu și I. Moța. Ca președinte al societății este d. prof. A. C. Cuza. In ziua de 13 Noembrie, a fost covocat comitelui acestei societăți, pentru soluționarea diferielor chestiuni la ordinea zilei. N’au fost însă invitați la aceasta ședință, d-nii prof. dr. C. Șumuleanu, Găvănescul și Moți, cărora li s’au retras la acea ședință calitatea de membrui în comitet. Față de hotărârea luată de ceilalți membrii ai comitetului, cei excluși au făcut cerere la Tribunalul secția 111, pentru anularea procesului verbal care cuprinde decizia de mai sus. Tribunalul a fost prezidat de d. președinte Eșeanu. D. prof. A. C. Cuza, a fost reprezentat prin d. Omer Popovici, iar d. profesor Șumuleanu, prin d-nii Cornelia Codreanu și Ionescu. D. Omer Popovici, a arătat că Tribunalul nu poate judeca această cerere întrucât are un caracter cultural și nu comercial. Tribunalul a admis „sine de primire” respingând cererea. Ploi torențiale și inundații în Germania Berlin 12. In urma ploilor torențiale căzute în ultimile zile în Germania, fluviul Elba s-a revărsat, provocând mari inundații. Mai multe localități au suferit pagube. Numeroase clădiri amenintă cu prăbușirea.________ CEREȚI -RĂJUSTICA" Arestarea la Chișinău a unei banda de 15 tâlhari i_ O luptă cu polițiștii — In strada Str. Haralambie 192 din Chișină, la locuința dlui M. Buianer s’a comis o îndrăzneață spargere. Prin stricarea unei uși, indivizi necunoscut au pătruns în locuința numitului comerciant care a fost jetul de 100.000 lei, D. comen Mateescu de la poliția Chișinău a pimit un denunț în care îi se indica numele și adresa spărgătorilor. D-sa a făcut investigații discrete, reușind să afle că într’o locuință părăsită de la margiea orașului se adăpostesc 15 bandiți. S’a format o poteră de jandarmi cari conduși de d. comisar Mateescu au dat atacul asupra cetatei ocupte de bandiți După o luptă serioasă, răufăcătorii — 15 la număr—au fost arestați. Sechestrarea averei contabilului librăriei Socec Am arătat în numărul de ori, că în urma reclamatei d-lui Al. Gheorghiu, directorul librăriei Socec, a fost arestat contabilul instituției, Jean Wolf din strada Cucului. Pentru a se despăgubi de eventualele fraude ce se bănuesc că le-ar fi comis cont bitul. Tribunalul secția III, a fost sezist ori de o cerere introdusă de d. avocat I. Bincu din partea librăriei Socec, de a se admite un sechestru pe averea personală a conta bitului. Tribunalul a admis cererea. Executarea unor criminali în America New York 12-Executarea d-nei Snyder și complicelui ei Grey, condamnați la moarte pentu asasinarea fostului Snyder, a fost fixată joț al d-nei pentru Joi la miezul nopții. Avocații condamnaților fac toate eforturile spre a obține grațierea criminalilor, dar se crede că ei vor fi totuși executați. Execuția va avea loc în închisoarea Sing-Sing. Un Incendiu catastrofal face și victime omenești Londra 12.Un mare incendiu a distrus arsenalul armatei din Rio de Janeiro. 17 persoane au fost rănite. Pagubele se urcă la trei milioane dolari. România și transportul de arme din Ungaria Belgrad 13. — Ministrul României a declarat reprezentanților presei că chestiunea înarmarilor Ungariei va forma obiectul unor cercetări din partea guvernelor si alelor Micei Antante. Întrucât Polonia a dezmințit justificarea prezentată de guvernul maghiar, pot spune că Ungaria se înarmează contrar dispozițiilor tratatului de pace. Conducătorii statelor care compun Mica Alianță sunt convins că vor reuși să împedice orice atingere a păcei. Arestarea unui scriitor francez Paris 13.—Poliția din Turin a arestat pe scriitorul Segré. Motivele nu se cunosc până în prezent. Luptă crâncenă Intre jandarmfi grecii și colo msti agifi Belgrad 12.—Ziarul „Vreme“ anunță din Skoplie că un detașament al jandarmeriei grecești, a întâlnit în apropiere de frontieră o bandă de comitegii bulgari, comandați de cunoscutul agitator Pops oianoff. După o luptă, care a durat câteva ore, banda a fost nimicită. Popstoianoff a fost identificat printre comitagii uciși. Trei răniți au fost capturați. unui mare scriitor Londra 13.—Eri a încetat din viață la vrâstă de 87 ani Tiberiu Merciy, fost poet, nuvelist și apreciat critic literar. O mare firmă comercială și-a suspendat plățile Paris 12.— Din Anvers se anunță că una din cele mai mari arme de comerț al lânei suspendat plățile. Pasivul atinge și o câteva milioane. Incendiu pe un vapor Londra 12. —* Se anunță din New York, ca pe bordul vaporului american „Președintele Folk asosit ori în port cu o mare încărcătură de cauciuc s'a declarat ori un mare incendiu. Cauzele care au provocat incendiul, nu au putut fi determinate încă. Deasemeni, nu se pot evalua nici pagubele cauzate de incendiu. Brazilia va reintra în Loc. Națiunilor Londra 12. Ziarele discută pe larg declarațiunile făcute de Lloyd George după recenta vizită la preșidenția Braziliei. Se crede că în curând Brazilia va reintra în Liga Națiunilor. Informații — Citifi azi în „ Politica“ : XERXES FINANCIAR de Mihail Manoilescu. — Caseta percepției fiscale din com. Vadul lui Vodă, jud. Cehul, a fost spartă de bandiți cari nu au găsit acolo decât 18.000 lei. — Gheorghe Păduraru, originar din Bălți, a fost arestat de poliția locală. El a săvârșit un furt la d. V. Grigoriu din str. Gh. Adamache. — Pe când făcea târgueli în piața halei, un pungaș a reușit să sustragi din haine d-nei Ella Rabinovici din localitate, un porifeu ce conținea important suma de butoi.