Lumea, iulie-septembrie 1928 (Anul 11, nr. 2982-3057)

1928-07-02 / nr. 2982

§5g|| ultima ora piâp0' străinătate Pe eri pânfl azi Ce-S cu împrumutul și] stabllîzaifea — Ultimile știri primite de guvern — Guvernul a primit ori dimineața o înștiinare telegrafică din Londra din partea însărcinatului român prin care se anunță că convenția cu „Stock Exchange“ a fost semnată de delegații români și reprezentanții finanței engleze. Dl. Oscar Kiriacescu reîntors din Paris, a plecat eri la Constanta, unde a raportat d-lui Vintilă Brătianu, președintele Consiliului, mersul tratativelor. Fiind întrebat de ziariști, d. Kiriacescu a declarat că în cel mult 7—8 zile aranjamentele financiare cu străinătatea vor fi terminate. D-nii Victor Antonescu, Rădulescu și împuterniciții străini vor sosi zilele acestea în Capitală pentru a semna acordurile definitive. D. Vintilă Brătianu a avut o lungă consfătuire cu d. Kiriacescu, căruia i-a dat ultimile instrucțiuni în vederea realizării împrumutului, cu care d. Kiriacescu a plecat imediat la Paris. * Tratativele cu Germania vor fi reluate imediat după instalarea noului guvern german. Ele vor continua, fără să împiedice acordurile principale pentru stabilizare și împrumut. Oficiosul guvernului scrie următoarele : „Contrar tuturor știrilor, putem anunța că tratativele pentru împrumut sunt pe calea bună«. La sfârșitul săptămânei viitoare împrumutul va fi semnat și comunicat oficial. Cu acest prilej se va proceda la convocarea Camerelor în sesiune extraordinară și la adunarea generală a acționarilor Băncei Naționale. * Se afirmă că Banca Franței ar fi adresat Reichsbankului o înștiințare în sensul că socotește necesară stabilizarea leului în interesul general și în consecință este decisă a prelua asupra ei această operație chiar dacă marea finanță germană refuză să acorde concursul. . • Acordul semnat la Londra primește renta română și duce la rezultatul că Stock-Exchange, adică Bursa londoneză va admite la cotă noul împrumut al României. Cât despre împrumutul însuși convenția care-l privește, urmează să fie semnată, acordul din Londra însemnând numai că o dificultate a fost înlăturată în scalea încheerei lui. In tot cazul,chiar daca împrumutul va fi încheiat, el nu va putea fi lansat acum, ci la toamnă. Până atunci Banca Franței se arată dispusă să ne acorde un mare împrumut. * Din Londra se anunță că eri, la Bursă, renta română consolidată, 4 la sută din 1922 a fost foarte fermă. S'au făcut numeroase tranzacții la 48 jum. fa)ă fie 47 jum. cât cotase în ajun. Guvernul dezminte Oficiosul guvernului dezminte că Patriarul Regent Miron a fost rechemat de la Karlsbad și anunță că își va continua până la sfârșit cura. Congresul medicilor din țară dri dimineață s’a deschis în Capitală al treizeciunulea congreses al asociatei medicilor din mr. prof. Titus Gane a adus elogii memoriei lui Gh. Gh. Mârzescu. S'a procedat apoi la dezvelirea bustului lui Gh. Gh. Mârzescu. D. Inculeț, ministrul sănătăte a urat spor la muncă congresiștilor. Amundsen decorat Consiliul de miniștri spaniol a acordat medalia „Plus ultra“ exploratorului Amundsen și inventatorului italian Marconi. Plecarea de Huy gen. Averesen D. general Averescu va pleca între 10 și 15 iulie la Berlin, întrevederea Titulescu-Iorga înainte de a pleca la Vălenii de Munte, d. prof. N. Iorga a fost vizitat de d. Titulescu, cu care a avut o convorbire de două ore. Un ziar care nu mai apare" Ziarul „Berliner Tägliche Rundschau, organul partidului populist german, enunță că din lipsa de fonduri își va înceta apariția pe ziua de 1 Iulie. Președintele Hindenburg a căpătat un nenoi . Herman Mueller, primul ministru german a prezentat felicitări președintelui Hindenburg, cu prilejul nașterei primului său nepot. Comitetul Internațional i - al păcela întrunit la Varșovia, și-a terminat aseară lucrările votând o rezoluție prin care se cere încheerea cât mai grabnică a tratatului comercial între Polonia și Germania. Situația corului metropolitan in fața consiliului eprhial Membrii consiliului Eparhiei al Moldovei și Sucevei, fiind sesizați asupra situației de la corul Mitropolitan creată în urma demiterii fostului diriginte Dimitriu—a înaintat I. P. S. S. Mitropol tului Pimen al Moldovei, o amplă și documentată întâmpinare. Plenul consiliului Eparhial opiniază că pentru păstrarea înaltului prestigiu, de care se bucură Mitropolia Moldovei, postul să fie scos la concurs. Petiționarii precizează că solicită această măsură în special, în temeiul legii, care nu permite ca recrutarea funcționarilor la Eparhii să se facă in alte condițiuni, decât cele prevăzute în legea Statutului și Regulamentul pentru disciplina funcționarilor mireni în serviciul bisericesc. Adresa încheie atrăgând luarea aminte Înaltului chiriarh, că concursul este un principiu obligator aplicat în present de toate eparhiile tfirei. Cereți -Politica" I Excrocheriile unui comerciant din localitate Parchetul Trib, lași, a cercetat ori o interesanta reclamație. Banca de agricultură și export in localitate, fostă Societatea generală de export, a făcut o reclamare contra unui oarecare Pincu Care, pentru abuz de încredere. Banca convenise ca el să cumpere cereale în numele ei la Fălești, avansându-i o sumă de 1.500.000 lei. In ultimile zile, Care încărcase două vagoane mari cu cereale expediindu-le la frontieră. Aci s'a stabilit însă că Care, nu umpluse vagoanele decât pe trei sferturi. De asemenea, a cumpărat cu banii societății mai multe vagoane cu porumb, pe care le-a depus însă la o altă stafie pe numele lui și la dispoziția altei Bănci, la care deasemenea a încasat sume de bani. In modul acesta a adus Băncei pierderi de 250.000 lei. Procesul neregulilor dela prefectura din Botoșani Curtea de Apel secția II, a judecat ori în continuare neregulele dela Prefectura Botoșani. Ca autor al acestor nereguli sunt arestați Scarlat Ivanovici fostul perceptor la Bucecea și Gh. Ionescu, fost șeful Broului Prof. Botoșani. Ambii sunt condemnați de TVIK B -1oșani câte 2 ani închisoare pentru fals, sustragere și delapidare. Deasemenea a fost condamnat la 2 ani închisoare și al fost funcționar al Prefecturei Botoșani—C. Leonte pentru sustragere de acte. Inculpații sunt acuzați că după o viată de cinste, au comis o serie de nereguli—cu recipisele soldurilor din comunile rurale, de pe urma cărora le-a rămas în buzunar locopolei. In apel, Curtea a admis să se aducă de la Prefectura și Adța financiară Botoșani, actele de gestiune ale inculpaților. O consecință tardivă a crahului Băncii Generale Sindicul falimentului Bănii Generale, acționase in judecată Div. IV București, pentru anularea contractului de vindere-cumparare a tractorului și lemnelor de la Moinești. Sindicul motivase cererea se de anulare, pe aceia, că contractul se încheiase după ce era notoriu că Banca se afla în încetare de plăți. Procesul se dezbătuse în fața Trib, secția 111. Reprezentanții Diviziei au admis martori la descarcare, că nu știau că Banca era în încetare de plăți. Sindicul, prin d. Demostene Botez, a cerut și Tribunals a admis o contra-dovadă cu martori. Ele urmau să fie ascultați de General Epure, comandantul Diviziei și Sandu Weinrauch, fostul director al Băncii Generale. Cum nici unul nu s’a prezentat, reprezentantul Sindicului a cerut din nou Tribunalului citarea martorilor. flucticiare — Parchetul Trib. Neamț, în unire cu organele de inspecție c. f. r., cercetează datorită căror împrejurări s'a produs deraierea marfarului 5416 în stația Piatra N., cu care prilej a fost omorît comerciantul Froim Braunstein și s’au sfărămat complect 8 vagoane goale. Sovietele concentrează trupe iar granița finlandeză Berlin 1. Ziarul „Lokalenzeiger“ află că la frontiera intre Finlanda și Rusia, sovietele au concentrat numeroase forțe armate. Controlul călătorilor la granița rusă se face cu foarte mare rigurozitate. Aproape de graniță ferestrele vagoanelor trebuesc închise, iar perdelele trase. Se crede că prin aceste măsuri, autoritățile sovietice încearcă să ascundă tulburările care eu avut loc la Moscova și Leningrad. Comandantul trupelor finlandeze a trimis mai multe regimente la Londera spre Rusia. Alți doi negri linșați de mulțime New York 1.Un nou caz de linșare s-a petrecut ani în orășelul Brookhaven din statul Mississipi. Mulțimea furioasă a spart porțile inchisorei și pătrunzând înăuntru e ridicat doi negri acuzați că au tras focuri de revolver asupra unui alb care le datora o mică sumă de bani. Negrii au fost legați de un automobil și târâți pănă afară din oraș și spânzurați. Se cunoaște locul unde se află Amundsen . Ultimile știri primite, din Norvegia enunță ca mai iulțiți pescari au văzut în ziua de 18 iunie avionul lui Amundsen zburând la 50 mile sud est de insula urșilor spre Spitzberg. Vântul puternic batea dinspre nord. Avionul zbura la o mică înălțime și s-a putut observa că motorul funcționa in condițiuni bune. Se pare că Amundsen și Guilhaud trebuesc căutați în fiordurile de la sud de Spitzberg. Din ordinul ministrului de războiu norvegian care a verificat spusele pescarilor, toate vasele și avioanele care concurează la salvarea lui Amundsen vor pleca pentru a extinde cercetările spre sudul insulei Spitzberg. Mari furtuni în Germania Berlin 1.—In întreaga Germanie au băntuit ori mari furtuni, însoțite de ruperi de nori și descărcări electrice. In Silezia mai multe case au fost incendiate. 5 țarani aflați pe câmp au fost omorâți de trăsnet. In căutarea echipajului „Italiei“ Berlin 1. — Spărgătorul de ghiață „Krassin“, pus la dispoziție de guvernul sovietic pentru căutarea și salvarea echipajului dirijabilului „Italia" a ajuns în fiordurile din nordul insulei Spitzbergului, unde va continua cercetările în direcția celor 7 insule. Iarăși Atateril HI Cab. III instrucție, pusese pentru eri pe rol continuarea cercetărilor în afacerea Atalchi. În acest scop, a fost citat pentru eri atât faimosul Atalchi cât și unul din dușmanii lui Max Telnic, denunțătorul lui Atalchi, în chestia furtului de blănuri de la magazinul Jean Juster din București. Asachi mai fusese citat și acum două săptămâni dar atunci ni se prezentase. Interogatoriile propuse pentru ziua de a zi n’au putut fi efectuate, întrucât nici de data aceasta Asachi nu s’a prezentat la cabinetul de instrucție. Un dar regelui Afganistanului Berlin 1. Ele au fost expediate la Teheran avioanele primite în dar de regele Afganistanului din partea guvernului german. 40 minieri asfixiați Paris 1.—In catastrofa minieră din Saint-Etienne, au fost omorâți 40 minieri, 20 au murit intoxicați de gaze. IA 91 Red. și Administrația •tr. Stefan cal M Vielter ele tipografica •tr. Uzinei No. 33 — I A SI - J3ONAMENTUL pe un an 350 l ? pe jum. „ 440 pe 3 luni 230 Amănunte asupra groaznicei „* nenorociri dela Slănic-Tg. Ocna Știri telegrafice primite aseară de autoritățile locale, în legătură cu tragicul accident din apropierea Tg. Ocnei, relatează următoarele :" Autocamioneta proprietatea șoferului Butnariu, plecase în seara de 28, pe la orele 11 din Slănic, având ca pasageri 12 persoane care se îndreptau spre gara Tg. Ocna. 1.pre ei se afla și colegul nostru Stejar Ionescu, care făgăduise prietinilor dela Opina“ că-1 va vizita Sâmbătă. La km. 5 după .Cerdac“ în apropierea satului Schit, s’a rupt direcția mașinei. Automobilul cârnind brusc spre dreapta, s'a lovit de un bolovan. Din cauza loviturei, mașina s’a rostogolit de două ori peste cap, până a ajuns în apa Slănicului. Toți 12 călători au fost aruncați la diferite depărtări. Stejar Ionescu căzând în apa Slănicului, cu capul peste o piatră, a rămas mort pe loc. Deasemenea și șoferul Butnariu care conducea mașina s’a ales cu răni grave. Ceilalți pasageri s’au ales numai cu confuziuni. Nenorocirea, după cum relatăm mai sus, s’a petrecut in puterea nopței. De cu zi peouase. Apa Slănicului era mare. Cei ușor răniți nu s’au mai numărat—ca să vadă cine lipsește ci au fost bucuroși să găsească un ajutor. Abea a doua zi dimineață, trecând prin partea locului alte mașini, s’a dat în pârău de resdaurul lui Stejar Ionescu?“*'’ Informații •— Cereți astăzi „Lumea" In pagini, cuprinzând suplimentul ilustrat. — In urma unei telegrame primite în ulrimul moment, I. P. S. S. Mitropolitul Pimen, a plecat aseară în Capitală. înaltul Prelat va rămânea în București pănă la sosirea Sanctităței sale Patriarhului Miron, înalt Regent. Arhipăstorul Moldovei va fi primit în cursul săptămânei viitoare în audiență de Înalții Regenți A. S. R. Principele Nicolae și Gh. Buzdugan. Tribunalul secția 11-a s'a pronunțat aseară în procesul de delapidare intentat lui Gh. Moraru, conductorul vagonului poștal Bălți-Iași, acuzat de a fi simulat un furt, spre a putea sustrage un grup cu suma de 500 mii lei din caseta vagonului Conductorul a fost condamnat la 3 ani închisoare și restituirea banilor. • _ " De notat că în legătură cu acest proces, unul din apărătorii lui Moraru, d. Rang, a reclamat Ministerului pe d. judecător Dimitriu, care prezida procesul. Aceasta întrucât d. Dimitriu nu i-ar fi dat cuvântul în continuarea procesului. — La Parchetul militar din localitate, de câteva zile, continuă instrucția cu privire la felul cum a fost administrat depozitul militar de remontă, de la Flămânzi. Justiția militară a fost sesizată că s’are săvârșit unele nereguli Corpul nefericitului nostru coleg a fost transportat la Tg Ocna. Odată cu rămășițele pământești ale lui Siejor Ionescu, a fost trensportat la Tg. Ocna si internat In sptal și șoferul Butnariu. Ceilalți ușor rânii au fost luați de alte automobile și aduși în Tg. Ocna, unde au fost pansați. Corpul nefericitului Stejar Ionescu, a fost adus ori cu o mașină în Iași și transportat la locuința lui din strada Coroi, unde a fost așezat pe un caiasele. Au depus coroane ziarele „Opinia“, ,Lumea“, ,Mișcarea“, Cercul ziariștilor, Viața Românească, partidul național- ărănesc, Baroul, etc. Deasemenea s’au depus frumoase jerbe de flori din partea prietenilor sei d-nii Theodor și Dan Bădăran, Demostene Botez, Ionel Teodoreanu, Mihai Codreanu, Fred Șaraga, etc. Prin fața corpului neînsuflețit al lui Stejar Ionescu au definit numeroși intelectuali, prieteni ai defunctului. Mama și sora regretatului Stejar Ionescu eu venit ericim. din Ploești și au veghiat foaia noaptea împreună cu nefericita lui soție, la căpătăiul detunatului. Inmormântarea rămășițelor pământești ale celui care a fost Stejar Ionescu, va avea loc azi la ora 5. Membrii baroului și nn parti pal Veni,lR/l^Wi3,ncade vor lua tare. LEL, ceea ce a avut ca urmare o descindere la depozitul Flămânzi. Registrele și oile scripte au fost reț nute de Parchet, spre a fi revizuie. In afară de dedministrator căpitan Matei, au mai fost interogate și alte persoane în legătură cu această chestiune cu rezolvarea căreia sa ocupă d. maior Dimitrie Rudeanu, raportor la Consiliul de Războiu. Autoritățile judiciare au înregistrat ori o senzațională reclamație în contra societăței de asigurare „Centrala Moldovei“ din localitate. Prin acea reclamație se denunță autorităților motivele care au determinat înființarea societatei „Centrala Moldovei“ și motivele pentru care Societatea a fost desființată. Deasemenea se mai arată modul, și în special condițiile ce se impun asiguraților, spre a putea să-și scoată o parte din enormele sume vărsate societății. Dri dimineață la Primăria locală, de față fiind reprezentanții autorităților, a avut loc tragerea loteriei F. S. S. R. Numărul câștigător este 15956, al cărui posesor încă nu s’a prezentat. Numerile au fost scoase din săculeț și combinate de drăgălașa Cocuța Martiniuc, fiica d-lui prof. Martiniuc. Femeia Pachița Boghean a fost arestată de Brigada de Urmăriri, dovedită fiindcă a fura dintr'o biserică o icoană de cur Hoaia a fost înaintată Parchetului. — Individa Aneta Neculau din str. Țicăul de Sus No. 55, a fost arestată de poliție, acuzată fiind că a comis un furt, în daune d-nei Alexandrina Marin, vecină cu cea dintăiu. Deasemeni a fost arestată pentru furt,femeia Margareta Fișlineanu din Bulevardul Ferdinand — Buc. 30. — Aviatorii greci Adamidis și Adamais plecați din Paris ,pentru a face raidul fără escală Paris—București, au aterizat pe faerodromul Băncasa, reușind să parcurgă radal în 11 jun. ore.