Lumea, octombrie-decembrie 1928 (Anul 11, nr. 3060-3140)

1928-10-01 / nr. 3060

ggTj.il if im MIlfl WaMlll||HNI I»1 11 și o zi ie n Grabă # Ministrul de instrucție s’a grăbit să treacă reforma învățământului secundar prin parlament. Dar nu s’a grăbit de loc de a pregăti lucrările de aplicare a legii. Programa analitică nu este întocmită nici până astăzi — deși deschiderea școlilor a intarziat simțitori Ministrul— decât se grăbea la votarea legii —■ punea celeritate în aplicarea ei. Azi avem legea, dar nu știu oamenii cum s’o aplice. Adică, nu știu nici forurile superioare, ce materie să se predea în clasele liceale și gimnaziale. Ministrul își are reforma lui. E întrebare dacă elevii vor avea anul acesta școala lor. Sezon La început de an școlar, toate grijile sunt absorbite de chestiile școlare. Ne stăpânesc copii. Din nefericire însă, ne conduc maturii din ministerul de instrucție publică, cari au încurcat așa treburile că nimeni nu poate ști când se va putea începe școala în licee și gimnazii. Verdictul La apariția acestor rânduri se va fi pronunțat verdictul în procesul criminalului monden. Cea mai mare deziluzie o vor avea amicii cari s’au grăbit să și amintească amănunte de acum 5 ani și să nu-și poată aduce aminte de fapte importante de acum câteva luni, ca de-o pildă , dacă criminalul după comiterea faptei a spus că a luat banii, sau i-a dat victima ?l Ca atâta „bunăvoință“ nu se poate scăpa un criminal din pușcărie , dar se deschide o poartă uriașă in misterul conștiinței omenești. Ne putem întreba dacă suntem numai „prietini“, sau înainte de toate oameni ? Ultimul asalt Național-țărăniștii se pregătesc pentru ultimul asalt. Și probabil că liberalii se pregătesc pentru ultima rezistență. In cazul acesta s’ar putea spune că „ultimul" din urma f Balanță Un ziar de specialitate anuință că balanța comercială a țării este pasivă cu vreo 4 miliarde lei. A întrecut importul, exportul. Dacă l-am exporta pe d. Vintilă Brătianu, credem că balanța s'ar echilibra. Expediere Opoziția populară declară că guvernul trebue să plece. Nici acesta nu este de altă părere. Și el admite că va pleca. Dar după votarea bugetului, pentru ca să nu plece, cu mâinele goale. Divers Un creditor al statului s’a sinucis, vroind să evite rușinea unei declarări în stare de faliment. Dacă procedeul s’ar generaliza, ministrul nostru de finanțe ar ajunge să-și echilibreze bugetul cu...cadavre. Caracterizare ! Toți prietenii mondenului criminal, transformați în martori ai apărării, relevă afabilitatea amicului lor. Se vede prea bine că nu i-au văzut decât la... petrecere ! Variantă Cu atâția martori binevoitori, criminalul aproape să iasă victimă—Victimă a excesului de amiciție care trezește suspiciune și îndoială în conștiința juraților. După verdict ii va putea spune: — Aț fost admirabili prietini, dar proști martori! arceme Nu știm care mire caută să facă economii,refuzând plata unor taxe „de salon“ Primăriei, la oficierea căsătoriei. Are de gând respectivul să se căsătorească de câteva ori că-i frică de o prea mare cheltuială ? In definitiv la căsătorie, mirele este de obicei mai larg — fiindcă nu dă din a lui; dă din altuia I LUMEA © simolo «adus,de liberalii ieșeni d-lui Minister C. Dimitriu, la un crai, la d. C. Brătianu Se pare că ta clica politică a liberalilor ieșeni se consumă ln Umilele dictonului popular: „impacă și capra și varza“! Acum două săptămâni d. George Brattanu a adunat acasă la D-sa pe toți fruntașii partidului liberal, purcezând a-și da tot asentimentul, celui care organizase procesul fraudelor petrolifere. Ieșenii au ținut să se arate că aprobă opera de purificare a partidului, întreprinsă, în condițiile știute, de d-l ministru al justiției, Stelian Popescu. D-l George Brătianu s’a grăbit să sintetizeze situația prin formula că „afacerea petroliferă departe de a fi o chestiune politică e una juridică“. Această formulă venea ca o înfierare a campaniei celora care acuzau pe ministrul justiției că vizează a-și face și o platformă politică din ceia ce s’a numit „panamaua petroliferă“. Acțiunea dela Iași a trezit un amplu interes în coloanele ziarului proprietate a d-lui Stelian Popescu și la dușmanii celor amestecați întru apărarea d-lor Tolea și Irimescu-Cândești. Dușmanul d-lui Tony Iliescu, vicepreședinte al Senatului, președintele liberal dela Vlașca, d-l luca, s’a grăbit să aprobe elogios acțiunea dela Iași. Telegrama de omagiu în legătură a publicat-o dl. George Brătianu în „Mișcarea". Frontul dela Iași, însă n’a mai înregistrat și alte solidarizări. Intre timp, d-nii Istrete Micescu și prietenii au ținut să arate că în mișcarea pornită dela Iași se văd fățiș unghiile ministrului de Finanțe, și ale d-lui Ionescu- Tramway, fost liberal, dezavuat de organizarea liberală de Ilfov de sub conducerea d-lui Niculescu-Dorobanțu și de multă vreme infim și devotat d-lui Stelian Popescu. Ziarul „Cuvântul“ a pretins că la mijoc ar fi o colaborare între dl. George Brătianu de la Iași cu dl. Stelian Popescu—colaborare încheiată peste și îndreptată asupra capetelor d-lor I. G. Duca și Vintilă Brătianu. Conjectura se complica, de aceia dl. George Brătianu și ieșenii au ținut să se spele pe mâini. După ce s’au pronunțat agresiv asupra celora ce se petreceau în Dâmboviță, la distanță de o săptămână, auimit să omagieze și pe cel arătat ca patron al d-lor Tollea și Irimescu-Cândești. Ieșenii s’au grăbit să-l omagieze pe dl. C. Dimitriu, ministru al comunicațiilor și șeful organizației liberale dela Dâmbovița, printr’un ceassolemn și sărbătoresc. Intorcându-se dela Chișinău, dl. C. Dimitriu a fost rugat să primească omagiul ieșenilor—omagiu care s’a consumat în formă protocolară și cu entuziasm, ori la orele 10, acasă la dr. George Brătianu. Iată cum au dus ieșenii la bun capăt o acțiune care pornise cu alte obiective. Au fost astfel împăcate și capra și Voiza guvernamentală. Primejdia ofticei în Iași — Alarma dată de profesorul dr. Ciucă — — Tuberculoșii, din lipsă de adăpost, se plimbă prin hanurile și gradinele publice din Iași, răspândind oftica — La ultima ședință a consiliului de higiena,—chestia vaccinărei anti-tuberculoase, ridicată de d. dr. C. Tănăsescu, a dat prilej d-lui profesor dr. Ciucă, de a scoate un nou strigăt de alarma, cu privire la — „Nu e suficientă vaccinarea copiilor fugaci,—spune distinsul profesor,—dacă rămâne mediul, în care tuberculoza se propagă fără încetare. Municipalitatea trebue să aibă in grijă aceasta. Și d. dr. Ciucă, aduce la cunoștință o constatare, cu deosebire gravă. Printr’o anchetă, făcută în despărțirea a cincea, d. dr. Cădere, medic comunal, din 187 locuințe, a găsit 96 contaminate de oftică. Cu privire la locuințe, un membru al consiliului, a observat, că mai ales sunt contaminate locuințele populației sărace, la care profesorul Ciucă, a răspuns: —„Este exact,—dar și locuințele burgheziei ar trebui să fie controlate, căci nici burghezimea nu e ferită de oftică. D. dr. Ciucă, a rugat pe primar a se ralia la cererea societăței pentru profilaxia tuberculozei ca epitropia Sf. Spiridon, să afecteze câteva paturi, pentru adăpostirea bolnavilor, căci se prezintă singuri, până la internarea lor într’un sanatoriu. Și distinsul nostru bacteorolog a adăugat: —„Un caz recent, va edifica pe toți. Acum câteva zile mi se prezintă un bolnav în stare foarte serioasă, cu tuberculele deschise. Am vrut să-l internez undeva provizoriu, până la internarea lui definitivă. Am telegrafia! În toate părțile și am obținut posibilitatea internarii lui la Bisericani. Dar bolnavul a plecat. După două zile am trimis să-l caute și în adevăr a fost găsit. In acest timp însă a dormit prin hanuri, s’a plimbat prin grădini și desigur a răspândit microbii ofticei în abundență“. Spusele d-lui dr. Ciucă, au produs o adâncă impresie—iar d. Osvald Racovița, primarul municipiului, a declarat că va căuta, a aduce la îndeplinire dezideratele consiliului de heigienă. DAN Citiți In pas- 4 Ultimiie știri uxt incident cu ocazia Postului mare în Ierusalim In ziua de Iom Kipur s’a întâmplat un incident a cărui soluție este incă așteptată. In timp ce miile de evrei credincioși erau adunați spre a se ruga la „Zidul plângerilor“ al vechiului Templu, a apărut un detașament polițienesc arabo-englez, invitând pe credincioși să scoată gardul ce despărțea pe barbați de femei. __-*■ .... «»---- —-Fuuaaaa-se, poliția a început a lovi în dreapta și în stânga. Credincioșii s’au refugiat într’o sinagogă învecinată unde au decis să trimeată imediat o delegație la guvernator. Neprimind un răspuns satisfăcător, delegația s’a prezentat toastului comandant, care a declarat că n’a știut nimic de cele proectate de poliție. Evreii din Palestina sunt în plină agitație. Adunarea națională evreiască a fost convocată în sesiune extraordinară. După cum rezultă, atacul poliției s-a executat după dorința președintelui consiliului suprem arab, șeful extremiștilor arabi Amnon Hussein, care a fost cândva guvernatorul Ierusalimului. fi Bărbații între ei Dezbaterile procesului Cretan au venit parecă sâ confirme, în forma cea mai elocventă, că bărbații între ei sunt animați de un solidarism dus la potența maximă. Și martorii și apărătorii pun întru disculparea eroului monden un zel deconcertant pentru omul naiv șl deroabă. Găetan apare din relatările tuturora drept un tip de gentlemen perfect, citate surprinzător de o virtuode corectă în relațiile de fiecare zi. Nici o cută nu știrbește integritatea morală a zilelor trăite până acum de acuzat. Totul concură limea dreaptă—care cu toate că zi are echivalent în realitate, fiind o pură ficțiune geometrică, în domeniul moral s’ar fi realizat uneori desăvârșit, ca de exemplu în cazul Găetan. Desigur, cazul acestui 4 solidarism bărbătesc manifestat pe tema procesului Găetan , din acele care pun ln lumină dreptate au femeile când câtă vorbesc de »feudalismul bărbaților“. Un spirit de castă mai perfect circumscrisă nu se poate imagina. Cele mai abjecte manifestări ale turpitudinei umane în ce are ea mai sălbatec și brutal, câștigă asentimentul și complicitatea masselor bărbătești. E un simptom descurejant și oneros. „ Advocați ai diavolului" s’au făcut toți martorii de până acum. Unul singur a venit ca un reconfort moral să producă fisură în acest solidarism perfect. E simpaticul nostru amic, Mută Bursan. Acestuia, sinceritatea i-a jucat o festă. A vroit să-l apere pe Găetan cu bunăvoință excesivă. Și cum excesul de bunăvoință este dușmanul bunăvoinței, dl. Bursan a spart frontul solidaritaței bărbătești. Intre altele, a declarat dl. Bursan: "Ce barbat n'are o vieață conjugală lăturalnică ?" Transcriem din nou, aci, aceste declarații pentru că ele sunt dovada că solidarismul tiranic al bărbaților tot are, uneori o margene,—dar mai ales pentru a le supune unei mari îndelungi meditări a cetitoarelor noastre. EM. SERGHIE Adiunarea majorităților în Capitală Parlamentarii liberali au fost convocați pentru ziua de 7 Octombrie în Capitală. Primul ministru și șeful partidului va face un expozeu politic, cerând majorităților supunere și ascultare în vederea apropiatei convocări a Parlamentului. Legea domiciliului forțat provoacă agitații printre profesorii Universitari ieșeni Am relatat ori circulara primită de decanatul, facultăței de medicină, cu privire la domiciliul forțat al profesorilor universitari. Dar această circulară a fost trimisă și fiecărui profesor aparte. Circulara a provocat o vie agitație printre profesori. D-nii prof. Slătineanu Ionescu, Mihăești; Zaharescu-Caraman , Dobrovici, Galeșescu și general Buioianu au cerut Decanului a da această chestiune în cercetarea consiliului Profesoral. Decanatul facultății de medicină a decis ca la deschiderea cursurilor să se convoace urgent consiliul profesoral al facultății de medicină Fără urme Epava de avion găsită acum câteva săptămâni pe coasta nord M inteppurtate in muzeul marinei franceze. Specialiștii au analizat resturile și au putut trage concluzia că ele parvin din avionul „Latham" pe care și-au găsit moartea Amundsen și Guilbaud. Probabil că avionul a căzut în mare, ambii voiajori au fost înghițiți de fundul apei, fără a lăsa vreo urmă. Astfel s'a încheiat definitiv cu o perdere ireparabilă pentru omenire—vestita și faimoasa expediție polară a generalului Nobile- Facultatea de medicină din Iași și studenții întorși prin Italia Decanatul Facultăței de medicină din Iași, a decis să nu primească în nici un an, pe studenții întorși din Italia, unde au frecventat unul sau doi ani la facultățile de medicină din Italia. Se știe că în cursul anilor trecuți, numeroși studenți pentru a nu pierde anul din cauza mișcărilor studențești, au plecat în Italia, unde au urmat până în prezent. Agitațiile curmându-se, studenții, au hotărât să se reînscrie la Universitatea locală. Dar cum numărul studenților este limitat la loc și acest număr este complectat cu studenții actuali — Decanatul a decis sa nu mai primească nici un student străin. * De notat că decanatul facultății de medicină din localitate a fost înștiințat de marile favoruri care se fac studenților străini — în universitățile din Italia. Ajunge demenționat ca un student cu frecvența la Drept — a putut să dee examenele la medicină. Iar taxele sunt în- Mareșalul Pilsudschi în Capitală . Mareșalul Pilsudschi a vizitat oricentrul de instrucție al aviației, dala Pipera. Cu acel prilej a avut loc o reușită producție aviatică, la care au participat aviatori de la cele trei grupuri din țară. Au fost executate și borab&rdfussis, DE PRETUTINDENI in jura conferinții dezarmării de la Geneva CONTELE BERNSTORFF și CONTELE APPONY Trusoul logodnicei lui Tunney Din New York se anunță că miss Lauder, logodnica șempionului boxului, Tunney, s-a îmbarcat, în tovărășia mamei sale, pentru Italia. Miss Lauder va celebra căsătoria cu Tunney la Sorrento. Trusoul ei este evaluat la 40 mii dolari (aproape 7 milioane lei). Tragedia unei aviatoare engleze Miss Honor Wellby, tânăra aviatoare engleză, care a întreprins al doilea zbor, nemntovărășită de nimeni, a fost victima unui oribil accident la Brooklands. Avionul, condus de Miss Wellby, s-a prăbușit peste o linie de drum de fier. Ea a fost elevă la școala de aviație din Henderson, unde a obținut brevetul ei de pilot, acum câtva timp. Miss Wellby nu a avut decât 22 ani. E prima aviatoare engleză, victimă a unui accident aeronautic. Bacalaureatul 000 Un candidat se prezintă la înscrierea pentru examenul de bacalaureat. Candidatul: Care este taxa pentru Bacalaureat? Secretarul comisiunei lei. Candidatul: Cu abonament nu costă mai ieftin ? ••• 800 aucerni la Geneva, unul în numele Germaniei, altul în numele Ungariei, dezarmarea generală și imediata convocare a unei conferințe internaționale de dezarmare. Soarele industriali Cyrano de Bergerac, romanic, Tisa să ajungă in lumii. BU* Ifon, mai practic, dorea să capteze formidabila sursă de energie pe care o constituie Soarele,... Dar iată că doctorul F. Pasteur, de la Academia de Științi din Paris, a reluat ideia marelui naturalist din secolul 18-lea. Utilizarea căldurei solare ar fi de o importanță incalculabilă ; ea reprezintă looooo milioane de miliarde tone de cărbune . Numai Sahara primește pe an de o mie de ori mai multă căldură decât cea degajată în acelaș timp, de toată cantitatea de cărbuni din întreaga lume; această căldură echivalează cu peste nouă mii cai vapori pe hectar. In prezent, există, în Statele Unite, câteva mici înstalațiuni înteresante, pentru captarea căldurei solare. Viitorul ne rezervă, desigur mai surprize... Circulația la Paris.) Cu ocazia deschiderea expoziției automobilistice, s-a alcătuit o interesantă statistică cu privire la circulația din orașul Paris. Iată numărul de vehicule care circulă în metropola Franței : 88 489 automobile particulare; 18.698 taxi-automobile; 2.702 tramvaie ; 1.358 autobuze ; 23.604 motociclete; 421.263 biciclete și aproape 36.ooo trăsuri hipomobile. Alcoolul este un aliment . Doi fiziologști, Emile Terraine și R. Bonnet, au întreprins recent înteresante cercetări cu privire la energia produsă în organizm de diverse alimente. Ei au ajuns la concluzia că alcoolul este un aliment „termogen“. El nu procură forță, ci reîncălzește pur și simplu organizmul. Alimentele cele mai capabile de a procura energia organizmului, sunt cele zaharoase. Pe când alimentele zaharoase dau dau noi forțe lucrătorului manual, cete alcoolice dimpotrivă îi scad din energia disponibilă. Cercetările acestor doi fiziologiști au fost comunicate Academiei de Medicină din Franța, Un aviator german bate două recorduri mondiale Pe aerodromul din Dessen, pilotul german Schinzinger a reușit să bata două recorduri de altitudine, pe un aparat Junker. Pilotul s-a urcat cu avionul până la înălțimea de 7.805 metri, cu o încărcătură de lop kgr., iar în al doilea zbor, s-a urcat până la 8.830 metri cu 56o kgr., bătând astfel două recorduri mondiale. Aparatul singur cântărește peste două tone. Recursul în contencios al fostului consiliu Municipal al Iașului In fața Curței de apel secția I,prezidată de d. prim președinte Volanschi, a venit ori spre judecare recursul în contencios al fostului Consiliu Municipal averescan, de sub conducerea d-lui N. Petrea — contra deciziei de dizolvare. Se știe că și actualul Consiliul Municipal a făcut o cerere de intervenție pentru respingerea acțiunei , aducând o serie de acuzațiuni unora din foștii membri ai consiliului municipal trecut. Recursul a fost susținut de d-nii P. Pogonat, Omeri Popovici și N. Petrea. Din partea ministerului de interne d. |Coman, iar cererea de intervenție a Primăriei a fost susținută de d-nii Lascar Rosetti, Laurențiu Pliat și Carp. Recurenții au cerut Curței să se aducă mai multe dosare de la Miisterul de interne—pentru a se spulbera o serie de acuzațiuni ce se aduc prin cererea de intervenție. Curtea a decis să facă Intervenții la Minister pentru aducerea dosarelor. Informații — „Mișcarea“ relevă faptul că s’au rechiziționat cai și de la cetățenii cari nau decât un singur cal și numai un singur animal de tracțiune. Sperăm că autoritățile superioare vor face dreptate celor nevoiași, restituindu-li singurul cal cu ajutorul căruia își asigură existența. — Candidați secției reale de la una din comisiunile de bacalaureat din localitate, simțindu-se nedreptățiți, întrucât după afirmațiile lor, la teza de Matematici li s’ar fi dat o problemă a cărei rezolvare ar necesita studii universitare, au înaintat d-lui Inspector-Șef un memoriu in acest sens, cerând totodată casarea examenului și acordarea unuia nou. Domnul Inspector Șef cercetează: — Consiliul de război al corpului IV armată, a judecat și condamnat la două luni închisoare, pe sergentul Tailer Leon din regi. 114 infanterie, autorul unui fum săvârșit prin efracție.