Lumea, octombrie-decembrie 1928 (Anul 11, nr. 3060-3140)

1928-11-26 / nr. 3111

Eri a avut loc la locuința d-lui Rădcanu o conferință intimă sub preșidenția d-l ui Iuliu Maniu la care au participat d-nii: Maniu, Mihalache, Midgearu, Mihai Popovici și Răducenu. S’au discutat chestiuni de politică financiară și economică. In special s'a discutat chestiunea desăvârșirii operațiunei stabilizării, chestiunea împrumutului extern și convenția cu Germania. In ce privește stabilizarea, în cercurile ințiale se spune că d. Charles Rist, vice-guvernatorul Băncii Franței, care a sosit ori în Capitală, va rămâne mai mult timp în țara noastră, pentru a da concursul său, ca expert la desăvârșirea operațiunii stabilizării. In acest scop, d. Risi și-a luat un concediu de la Banca Franței. In ce privește împrumutul, guvernul intenționează să obție mărirea sumei, întrucât după calculele făcute, suma la care convenise d. Vintilă Brătianu e inferioară nevoilor actuale și reale ale țării. In privința convenției cu Berlinul, se pare că guvernul ar dori o mobilizare mai rapidă, măcar a primai tranșe. In acest scop, guvernul va trimite la Berlin un ministru, probabil pe d. Răducanu, pentru a expune doleanțele calvi Mane vor sosi în Capitală reprezentanții unui grup de bancheri amerieni și anume : un jurist, specialist In materie de împrumuturi și un expert financiar. Liberalii amenință oficiosul partidului liberal publică următoarele : „Risipa pe care guvernul o face in banul statului, dublând numărul funcționarilor sub formă de consilieri, va trebui să aibă sancțiuni la momentul oportun. ,E bine să se știe de pe acum și de unii și de alții, că la momentul oportun se va cere prin justiție loturile încasate pe nedrept de la stat și se vor trage la răspundere acei cari au făcut asemenea numiri“. Starea Regelui Angyalei j Eri s’a publicat un buletin medical asupra stării sănătății Regelui George al Angliei. Medicii au constatat că starea Suveranului e foarte serioasă. Regele simte dureri la plămâni, dar pănă acum nu s’a înregistrat o slăbire a puterilor sale. Medicii au luat dispoziția ca schimbarea gărzii la Palat să nu se mai facă cu muzică ca pănă acum. Regele nu e de loc deprimat. Eri dimineață a avut loc un nou consult, cu acest prilej s’a luat radiografia plămânilor. Medicii afirmă că rezultatul ar fi mulțumitor. S'a dat următorul buletn medical: Regele George a trecut o zi mai calmă. Temperatura este puțin mai urcată. Nu s-a produs o nouă extindere a congestiunei pulmonare. Ultimul buletin medical data* seară, constată o ameliorare a boalei; temperatura a scăzut. Modificarea legii iaanit Sarilor In armată . In cercurile militare superioare se afirmă că legea înaintărilor In armată va fi modificată în sensul infințării examenelor 3BIgifoe>re area de certificate prov zorii licențiațaor Deoarece diplomele universtare se eliberează cu întârziere și pentru ca noii licențiați și doctori să-și poată valorifica imediat titlurile academice dobândite, ministerul instrucțiunei a făcut cunoscut Facultăților universitare din țară că pot elbera certificat licențiaților imediat după decernarea titlurilor academice. Un an de la moartea lui Ion I. C. Brătianu dri dimineață a avut loc la biserica Amzei din Capitală un serviciu religios cu prilejul implinirei unui an de la moartea lui Ion I. C. Brătianu. Au participat in afară de membrii familiei d-nii: Iulii Maniu, Mihai Popovici, Mironescu, Lugojanu, Hotu, baronul Stârcea, precum și foștii miniștri in guvernul liberal. Dl. Duca a ținut un discurs relevând personalitatea lui Ion I. C. Brătianu, filiului Camerei de Comerț din Capitală . Numărul demisiilor membrilor din consiliul Camerei de Comerț Ilfov a sporit ori la 28. E iminentă dizolvarea consiliului. In locul vechilor consilieri guvernul va institui o comisiune interimară compusă din 10 membri, ceru vor alege un președinte, tul Se afirmă că d. Cerchez, fospreședinte al Camerei de Comerț, care e omul de încredere el d-lui Vintilă Brătianu, ar fi trecut la național-țărăniști, astfel că se dă ca sigură numirea d-sale ca președinte al comisiunei interimare. Examenele de generali au fost anulate Consiliul superior al armatei a ținut zilate acestea mai multe ședințe. S'a dkcutat chestiunea examenelor de generali. S’a făcut propunerea ca toți candidații prezentați la recentul examen să urmeze un curs de informații timp de șase săptămâni, cu începere de la 1 Februarie, după care vor face călătorii de comandament și abea atunci se va vedea care anume îndeplinesc condițiunele de a fi avansați la gradul de general. Comisiunea examinatoare compusa din d-nii generali: Petala, Zadik și Olteanu, va conduce și aceste noui probe. D. general Petala a și luat contact cu marele stat major al armbtei pentru stabilirea programului de instrucție. Suntem informați că trecutul examen a fost anulat. Sefirmă că ministrul de razboiu, constatând că la ultimul examen au căzut numeroși candidați cari formează floarea corpului ofițeresc, dorește să dea posibilitate tuturor candidaților să se pună la curent cu cele mai noui probleme imilitare; de aici a rezultat necesitatea unui curs de informații pentru această categorie de ofițeri. După ce toți acești ofițeri vor poseda cunoștințele necesare gradului de general, se vor întocmi tablourile, potrivit drepturilor fiecăruia de a fi avansat. De ori până azi Misiunea d-stil Charles Hist la ~~ București == Tratativele pentru stabilizarea leului și convenția cu Germania. Un grup de bancheri americani în Capitală O impresionantă dramă — Un funcționar a monstruozitate, apoi a comis a voit să se sinucidă — O impresionantă dramă s'a produs in comuna Vulcănești— Ismail. V. Târziu, funcționar în serviciul d-lui Volcenco, a încercat să se sinucidă prin spânzurătoare. El a fost impedicat însă de către patronul său, întrebat asupra motivului încercarii actului disperat, Târziu a declarat că a comis o monstruozitate. El a violat copila patronului său, care are as și jumătate. Apoi, a ucis-o, îngropând-o sub un pom. Criminalul a fost arestat. Sătenii afiând cele petrecute, au voit să linșeze pe vinovat. Au intervenit jandarmii cu care s'a produs o încăerare. Arestatul a putut fi înaintat Parchetului. 40 pasageri jefuiți de ^ bandiți Buc. 25.— Pe șoseaua Constanța—Mangalia, 4 bandiți înarîi Tiji cu carabine și purtând mantile rusești, au jefuit pe pasagerii a 4 automobile și 14 căruțe țărănești, în total 40 persoane, de suma de peste 600.0OO tei. Majoritatea celor jefuiți au fost desbrâcați de haine și lăsați în costume sumare. Unul dintre cei atacați, anume Dumitru Deliu din Mangalia, încercând să se împotrivească bandiților, a fost grav rănit de un glonte de carabină. Bandiții au dispărut apoi cu prada în desișul pădurii. Doi arestați se sinucid Londra 24. La Tokio s’a descoperit o mare afacere de corupție în care sunt implicați 30 consilieri comunali; toți au fost arestați. Doi din ei s’au sinucis în închisoare, făcându-și »harakiri“. Alți trei partizani ai [generalului Prologeroff asasinați Sola 24. La Haskovs, cu prilejul unui congres al foștilor subofițeri din armata bulgară, s’au produs ciocniri sângeroase intre partizanii generalului Protogeroff și ai adversarului său Mihailoff. Doi partizani ai lui Protogeroff, anume Stancu Apostolof și Ptotcr Popoff au fost Magistrații reclamați pentru abuzuri electorale nu vor putea prezida localurile de vot Buc. 25.— Eri a avut loc la Ministerul de Justiție, o ședință comisiunei centrale electorale având a se pronunța asupra unei chestiuni foarte interesante cu privire la prezidenții localurilor de vot. După lungi dezbateri s’a redactat următoarea circulară, care§lafiin^4i*2.i.P.^,3en'Jenea a *° s! - * * ‘------ ------ í loff, un alt aderem ° rt. Mofögeroff. ților birourilor electorale județene . In conformitate cu prevederile art. 42 din legea electorală secțiile de votare vor fi prezidate numai de magistrați. Acelea cu residenția la sediul judecătoriei — de căttre judele respectiv, celelalte de prezidenți și judecătorii Tribunalelor — desemnați prin tragere la sorți în ședințe publice, iar în lipsa lor, de ajutori de judecători. Cum la alegerile precedente, s-au produs reclamații contra unui mare număr de magistrați și chiar chemări în judecată pentru abateri la dispozițiile legei electorale, comisia a decis ca magistrații chemați în judecată pentru asemenea infracțiuni să nu mai fie desemnați pentru a prezida în alegerile din Decembrie cor., aceleași birouri de votare pe care le au prezidat atunci când s’au produs reclameniie contra lor. Scufundarea unui vapor cu întreg echipajul Londra 25. Vaporul Lowen- Slok s’a scufundat în Atlantic cu întreg echipajul din cauza furtunii violente care bânuite pe ocean. Două noui cutremure la Galați Galați 25.—Aseară pe la ora 5, s’au resimțit două nouă cutremure de pământ în scurte intervale, care au durat câteva secunde. Sguduiturele au fost foarte puternice și eu produs mare panică în oraș. Judiciare — Tribunalul a admis ori continuarea comerțului firmei „Coroana“ din str. Ștefan cel Mare proprietatea d lor Chieghel și Güinberg. In comisiune au fost numiți Băncile Moldova și Goldstein, Lazăr Marcuzohn și frații Aschkenazi. Tribunalul a dat drept firmei să facă cumpărări de mărfuri pe cont propriu. Tot eri judele sindic a dat aviz favorabil firmei ,înlesnirea“, pentru a putea continua comerțul. — D-na Zaveta Petrescu, soția unui plutonier, a fost dată în judecată pentru ultraj, pentru că s’a opus la o descindere a d-lui comisar regal Rudeanu, în locuința ei. In fața judecătoriei, d. Gărcineanu a cerut să se aducă autorizarea Parchetului civil pentru descindere. Căci numai dacă există această autorizare, d. maior Rudeanu ar fi fost ultragiat prin opunerea femeei de a i se percheziționa casa, judecătoria a admis covacra. Tribunalul a confirmat ori mandatul de arestare a moșneagului C. Bondur din Osoi, care și-a ucis ginerile, lovindu-l la cap cu un topor. IA $f Red. ț Adsfiens grația I 8h. Ștefan cel Mare ■M^.. Aierri .Ui tipografic* etr. Uzinal No. ** — IAȘI — ABONAMENTUL pe un an 850 lei pe jum. „ 440 „ pe 3 luni 230 » din tară ULTIMA ORA si străinătate Alta vapoare amenințate să se scufunde Paris 24.— La Manillas a primit o radiogramă de pe bordul vaporului japonez »La Kanaru“, arătând ca e amenințat de naufragiu în apropiere de coastele Filipinelor. Un grapor american a plecat imediat in ajutor, Londra 24.— Furtuna continuă cu furia pe Atlantic. Vaporul sueez „Virgilia“ a transmis semnale de ajutor da lângă coasta portugheză. Vasele plecate în ajutor n’au mai putut găsi vaporul naufragiat. Londra 24.— D n Olascow se anunță că vaporul german ,Hemwik, a naufragiat la 25 grade longitudine vestică. N’au putut fi salvate decât 17 persoane de pe bord. Marea este foarte agitată, cu 8 persoane omorâte de uragan Londra 24.—In provincia Yorkshire s’a dezlănțuit o violenta furtună. Vântul bătea cu 160 km. pe oră. 8 persoane au fost omorâte- Stabilizarea leului — Ce va face d. Rist — Buc. 25.—Aseară, cu Orientul Expres, a sosit în Capitală, venind din Paris d. Charles Rist, vice-guvernator al Băncei Frânței, însoțit de Jd. Savel Rădulescu, directorul diviziei economice din ministerul de exerne. La gară d. Rist a fost întâmpinat de d-nii Madgearu, ministrul industriei și comerțului, Cristescu și Stăncescu de la Banca Națională. D. Rist s’a dus la Atherée Palace, unde este găzduit. In cursul zilei de astăzi d, Rist va avea conferințe cu d-nii: Meniu, Mihai Popovici, Mad- Extinderea cercetărilor In atacarea fraudetor petrolifera Buc. 25.— Guvernul a extins cercetările, asupra funcționarilor din Direcția G-rasă a minelor, în vederea precizărei vinei fiecăruia din ei în afacerea fraudelor terenurilor petrolifere. D-rul Ernest Ee, secretar g-ral la ministerul de industrie și comerț, a cerut funcționarilor ministerului să declare tot ce știu în legătură cu această afacere. D. jude instructor Enescu, a constatat cu surprindere că un director care se afla sub ordinele directorului g-ral Damaschin care a fost suspendat, încearcă să saboteze cele două anchete funcțional să nu dear fi ct *Üh"tfel de lămurire. " Informații — In cercurile guvernamentale se afirmă că taxele de import pentru zahăr vor fi reduse, așa că prețul zahărului va suferi o simțitoare scădere. — D. prof. N. Costăchescu, ministrul instrucțiunei, a sosit ori dimineață în localitate, unde va rămâne pănă astă seară. Dl. Costăchescu a luat contact cu șefii autorităților locale, căror din nou le-a recomandat să lupte pentru îndepărtarea politicei din administrație. La sediul organizației național-țărăniste, a avut loc o consfătuire a membrilor. A participat și d. prof. Costăchescu, care a dat unele instrucțiuni cu privire la desfășurarea propagandei electorale. Blocul muncitoresc neputând cădea de acord cu partidul socialist al muncitorilor, șeful acestui partid, d. dr. Ghelerter, nu mai candidează la Iași, după cum era vorba. — In urma acordului încheiat cu partidul liberal, 5 locuri au fost rezervate U. E. Reului. D. Bilderman candidează la Bucureși și Chișinău—la Chișinău, al doilea pe listă, primul fiind d. Inculeț, senator de drept. D. Horia Carp, candidează primul pe lista de Senat la Bălți, d. Iacoby la Cluj, iar pentru locul de la Cetatea Albă discuțiile urmează la Uniune asupra a doi candidați: d. dr. David Galați și Rena Ornstein. Cel desemnat de Uniune va candida al treilea pe lista de la Cetatea Albă, cap de listă fiind d. Inculeț, iar al doilea d. P. Dragomirescu—Iași. — In cursul dimineții de ari, consideratul agricol din localitate, a fost informat despre disparata agronomului Al. Botez din Podul Rionei. De mai multă vreme acesta lipsește de la serviciu. Verificăndui-se gestiunea, s’a stabilit că recent, agronomul Botez încasase suma de 300.000 lei, destinați cumpărării pietrelor de hotar. Cazul va fi deferit Parchetului. — D. Cezar Ioan, director al Prefecturei poliției locale, s’a prezentat la post. gearu și Savel Rădulascu. D-sa va lucra la Banca Națională și cu d. Bolghert pentru desăvârșirea și punerea in aplicare a mecanismului stabilizărei leului. Zilele acestea vor sosi In Capitală și reprezentanții bancherilor tstrâfni. Guvernul român va face demersurile necesare pentru a intra cât mai curând în posesia primei tranșe a împrumutului. Suntem informați că d. Charles Risi va grăbi toate formalitățile în vederea înfăptuiei stabilizărei leului. — Comitetul de conducere a organizației național-țarăniste din Chșinău, a decis susținerea candidaturei d-lui dr. Negrescu, la Primăria Chișinăului. Organizația averescană a depuseri lista de candidați la alegerile din Decembrie. Candidează pentru Cerneri deputaților d-nii : I. Petrovici, Petre Pogonat, Mihail Sadoveanu, Gr. Lohan, Florin Sion, Pr. I. Niculea, I. Axinte și N. Petrea. La Senat d-nii: Meisner și O. Popovici. La consiliile județene și comunale d. C. Căpriță. « Blocul muncitoresc a depus candidaturile la Cameră. Candidează dinl: I. Niculi, Moise Held, Gh. Parfenie, C. Vrabie, Gh. Calciu, C. Sofronescu, Ad. Horovitz și I. Tabultac. — Aseară la orele 6 a avut IftfÍí Jf la P^J/JuCíb^J/pr o întrunire Au luat cuvântul d-ni prof. univ. Mironescu, Rang, Sava Gola, Jacotă, Râșcanu și aii. D. Râșcanu aduce elogii partidului social-democrat, cel d nui partid care a agitat în țara noastră marile revendicări populare : votul universal și exproprierea. Oratorii au fost ovaționați. — Aseară, lt. col. Dumbravă, a dat o decizie prin care se retrage delegația de inspector d-lui comisar Vasiliu. D-sale s’a încredințat ș fiul Brigăzii de urmăriri. D. comisar Vasiliu C. a fost numit șef al biroului circulației. D. Diaconu, șeful comisiei gării, d. Ionescu — spectacolele și Hușanu, poliția palatului, D. Eugen Cios, a preluat inspectoratul 11 poliție. — Tribunalul secția 11-a a reconfirmat ori mandatul de arestare al perceptorului I. Rogozeanu din Opole—Vlădeni, acuzat de delapidare. — La Cab. 1 Instrucție a continuat ori cercetările in legătură cu descinderile dela fabrica Nicotină—Iași, Erizia s’au luat declarațiile proprietarilor fabricei. — Eri dimineață, înaintea Consiliului de Război din localitate, a apărut spre judecare procesul bandei Macoviciuc, acuzată de tâlhării. Procesul va continua mâine. — Galați 25.—Cutremurul de pământ a ținut 48 secunde la Galațț. Mai multe clădiri au fost avariate. Un imobil din strada Brăilei s’a surpat in parte. In centrul orașului numeroase clădiri au suferit ușoare stricăciuni. In unele case, mobilele s’au deplasat. — Galați 25. Lista partidului poporului la Galați are în frunte pe d. Trancu-lași. E de remarcat că pe întreaga listă nu figurează nici un candidat iorghi St. — D. comisar Em. C. Vasiliu de la poliția locală, a fost transferat la poliția Tg. Frumos. D. comisar Vasiliu, șeful Brigăzii de urmăriri, rămâne la Iași. D-nii subcomisari: Iurea, Prigoreanu și Arseni Filip de la poliția Tg. Frumos,au fost detașați la Prefectura poliției Iași. rrmtm,