Lumea, ianuarie-martie 1929 (Anul 12, nr. 3148-3216)

1929-01-11 / nr. 3148

bucurești Redacția, Adminisia, Biuroul de Initațium și Contenc SSr.Brezoaiul Telei. 56104 din teri UdMA OKA w a si strama pafam . " »“f^^rÍT!«INESCU‘‘ í O delegate de medic", in frunte cu dl. prof. dr. Alexandrescu-Dersca s’a prezentat ori dimineață d-lui N. Costăchescu, ministrul instrucțiunii publice, aducându-i la cunoștiință rezultatele nefaste asupra sănătății copiilor, date de aplicarea unei programe analitice în școlile secundare. Medicii au arătat că acest program, deși a fost redus în cursul anului școlar, a rămas totuși prea mult încărcat față de puterea de muncă a elevilor. S'a constatat că programa analifică cerând o muncă excesvă din partea elevilor, a adus după sine o stare generală de debilitate și surmenaj, dăunătoare sănătății copiilor. D. prof. Alexandrescu-Dersca a arătat d-lui ministru cazul unui elev, fiul unui funcționar superior din ministerul instrucțiunii, care a înebunit din cauza surmenajului intelectual. Delegația a cerut d-lui ministru Costăchescu să ia măsuri urgente pentru a îndrepta această stare de lucruri, care pune în pericol sănătatea copiilor. Dl. ministru al instrucțiunii a mai fost pus în curent cu faptul că la unele clase programul cuprinde cele 5 sau 6 materii principale în aceiași zi, ceea ce e peste putința de pricepere a școlarilor. "T. D. ministru Costăchescu a promis că va studia cu deamănuntul chestiunea pe care o va soluționa în cel mai scurt timp. Starea Reginei Maria Regina Maria se află de aproape 8 zile bolnavă de gripă. Deoarece Regina a părăsit primul înainte de vreme, s-a produs o înrăutățire în starea generală a bolnavei, la un moment dat temperatura trecuse de 38 grade. Astăzi, starea Suveranei e mult mai bună, astfel că peste câteva zile va putea părăsi pasul. De la Primăria Municipiului Capitalei —— ------« Delegația permanentă a Primăriei Municipiului Capitalei a ținută eritedință. Examinându-se faptul că serviciul de control, cu prilejul anchetei făcute, a găsit depusă suma de 27 milioane lei spre fructificare la diferite Banci din Capitală, delegația permanentă a hotărât să depună această sumă la Casa de Depuneri. Interzicerea întrebuințarea alcoolului metalic Ministerul de finanțe a făcut cunoscut Administrațiilor Financiare să nu permită sub nici un motiv întrebuințarea alcoolului metilic la prepararea băuturilor spirtoase, în industria parfumurilor și a articolelor de toaletă. Restituirile ce avem de primit de la Germania Peste câteva zile se va întruni la Berlin conferința, care se va ocupa de chestiunea restituțiunilor ce le avem de primit din partea Germaniei. Programul acestor restituțiuni prevede acordul forfetar în cazurile în cari restituțiunile in natură n’ar putea fi identificate. © Statul român e reprezentat la această conferință prin d-nii Neculcea și Costin Stoicescu, D. General Alevra, ministrul comunicațiilor, a făcut ori un expozeu reprezentanților presei cu privire la programul d-sale de activitate la acest departament. A arătat că guvernul intenționează să înfâptuiască un vast program de descentralizare la toate instituțiile publice. In reformele pe care le va introduce, nu se va rupe complect cu trecutul, ci se va întrebuința calea evolutivă. Se va căuta să se facă raționalizarea muncii la serviciile exterioare, pe când în birouri, locurile vacante nu vor mai fi complectate deoarece sunt funcționari suficienți. D. ministru Alevra a mai declarat ziariștilor că politica va fi îndepărtată din instituțiile publice. JiarV £ 1,5BI Programa analizei de cuz secundar primejduește sanarea :-------elevilor Reorganiatori adminstrativ Suntem informați că emul va aduce in ziua de 15uarte în discuția Parlamentului actul de lege pentru reorganiza £ j.ministrativă. Tratativele financiare dela Londra Suntem informați că negurile financiare de la Londa vederea contractarea împruj. lui întâmpină dificultăți. Băe importante engleze își ri^ părerea că guvernul român, bne să se adreseze Ligei, tărnilor. Casa Schroeder t reprezintă grupul Rotschild declarat că e gata să garant« D. Bernard Feldstein din str. I. C. Brăteanu 20, a reclamat poliției pe solia sa legitimă Ra* șela Feldștein, născută Streit. Reclamantul — după doui ani de căsnicie, pretinde că soacra nu i-a predat întreaga zestre la.I...e.ga sum, pe ere con".d . dânsul a îf.. If Na,un‘lorsemn.l de primire!, io.i. deva găsi necesara, . ... r Româna cere deocamdată ! ... ___.... .. , avans de 30 milioane dola. Oseba acestui fapt, d. Ber- Mo . * ~nard Feldstein comerciant de pa Manie Banei engleze au raspuns, mai ’ cur5 pe goia sa Poaca accepta sa se ofere imed.^-^ dorabilului conjugal avansul pe care sar stabili cel două rânduri ,a ambele da,e msetui fnanciar de la Geneva,,^^ fund cu dansa obiectele mir un raport preliminar. , de , din casă. Intre timp s a produs și oferta D Felds,ein un pretinde auto► decdl consiaiure. laplu Irusi petrolifer „Royd Dutch“ ar fi oferit guvernului român un împrumut de 50 milioane dolari, garantat de redevența statului, care ar urma să fie vărsată trustului, în natură.Cercurile bancare franceze cred a șli că Royal Dutch este Indies cu marea Bancă americană Morgin, în ce privește acordarea avansului de 50 milioane dolari. Programul de activitcițiî la ministerul comunicațiilor 1 Eiinîște în Iugoslavia — Solemnitățile de la Zagreb — Belgrad 10.— Eni dimineață s’a oficiat la Zagreb un serviciu divin cu prilejul aniversării nașterii Reginei. A participat o mulțime imensă, care aclama pe Suverani. Ordinea a fost menținută de jandarmi, poștali la 30 de pași unul de altul, fără arme. Au asistat toți membrii guvernului, funcționarii superori, ofițerii generali precum și un mare număr de oameni politici. N’au asistat însă la solemnități reprezentanți partidului democrat, cu excepța grupului d-lui Marincovici, ministru de externe ; a participat numai d. Davidovkci, șeful partidului democrat. Din partidul radical a fost reprezentată numai grupnea de centru , care face parte din guvern. Un comerciant acuză soția sa de părăsirea domiciliului conjugal Deasemeni pretinde că nu i s’a dat zestrea prevăzută in foaia dotală că reclamația sa este inteiată. " Aceasta apre a-și aduna probe cazul unui eventual proces. crimele unei ciocniri de trenuri Kc. 10. O mașină de manevră ciocnii violent un tren de ra4 în stația Turnul Roș. Mai mi vagoane au fost sfărâmate, iaritru persoane s’au ales cu rămare. Starea Regelui Angliei Londra 9. Regele George a petrecut eri o zi liniștită ; starea generală a Suveranului e neschimbată, se bucură de încrederea Camerei Paris 10. Ziarele franceze subliniază că ostilitatea radicalsocialiștilor se îndreaptă numai împotriva unor anumițe membrii ai guvernului, nu contra d-lui Poincaré. Părerea generală este că șeful guvernului se bucura de încrederea deplină a întregii Camere. Cercurile politice bine informate dezmint versiunea apropiatei remanieri a cabinetului. omandantul militar I Zagrebului Bead 9. Fostul prefect al orașu Zagreb, Uzorinski, a fost numit atăzi comisar extraordinar al graiului pentru întreg ținunutul grebului. Alți victimi ailcolului metilic Buc. . — Un nou caz de otrăvire (alcool metlic s’a înregistrat și în Capitală. Frizerul Votan c Calea Griviței după ce a percut cu un prieten la o cârciur, unde au consumat câteva kg de vin, și-a pierdut vederea, ir după puțin timp a încetat din vafl. I v Gravi ciocnire de trenuri Praga li—Acceleratul Praga- Iglan s’a iocuit aseară cu un tren de pgoane. Locomotiva și 4 vagoane a fost complect sfărâmate. Sui câțiva atori și numeroși râni. 18 pesoane prăbșite în Mare cu un hidroavion. . • Paris 10.—un hidroavion francez, trimotor,s-a prăbușit. 15 pasageri și tri oameni din echipaj, printre cui un locotenent și-au găsit mortea în valuri. Citiți In pag. 4-a Ultimle știri ¹ Situația minorităților din România Washngton 10.—La clubul femeilor republicane din Boston, consilierul financiar Windsor a ținut o conferință despre situața mnorităților din România. D-sa a arătat că concluzile comisiei americane care a făcut o anchetă asupra starei minorităților în țara româneasca, sunt exagera!.. Realegerea președintelui Camerei franceze Paris 10, — Camera franceză și-a redeschis oriședințele. Dl. Bouisson a fost reales președinte ; de asemenea au fost realese vechile birouri. Greva minierilor de la Anina Buc. 10.—Lucratorii de la minele de cărbuni din „Anina“, proprietatea uzinelor „Reșița“ au declarat grevă. Până acum au părăsit lucrul un număr de 3 opo lucrători. Lucrul a fost suspendat până V neri dimineață, în așteptarea tratativelor pentru mărirea salariilor, începute cu direcția minelor. Un alt motiv care a determinat izbucnirea grevei e faptul că direcția minelor a denunțat contractul colectiv de muncă, care era valabil până în luna Mai. Autoritățile au trimis două companii de soldați pentru menținerea ordinei. Informații — Grafic a unui aranjament tehnic, „LUMEA" apare de câteva luni. Duminica In 6 pagini. Direcția ziarului căutând să consolideze acest progres—prin altele și mai simțitoare, speră că în curând să poată asigura apariția ziarului „LUMEA" în câte 6 pagini, de două ori și apoi de trei ori săptămânal. — Buc. 10.—Astăzi dimineață va sosi în Capitală d. Herbert Gutman, directorul general al lui „Dresdner Bank“. D-sa va rămâne câteva zile în București. — Londra 10.—Alegerile generale pentru Camera Comunelor a fost fixată pentru ziua de 13 Iunie. — Incorporarea tinerilor din contingentul 1929, va avea loc în ziua de 18 Februarie. Calarașii cu schimbul vor fi încorporați în ziua de 5 Martie. — D. Gh. Cirila, a fost numit revizor de animale în orașul Huși. — Anton Rudinschi, fostul portar al palatului Cogălniceanu din Bucium, condamnat în primă instanță la 1 an închisoare, a făcut cerere de eliberare pe cauțiune până la judecarea apelului. Curtea de apel i-a respins cererea. La Parchetul militar al Corpului IV Armată se află în curs de instrucție, cazul d-lui maior Kiselevschi Alexandru de la Cercul de Recrutare Storojeneț. D-sa este învinuit de omor prin imprudență, IAȘI Red. j Administrat: atr. Ștefan cel Mare Atelierele tipografice •tr. Uzinei No. 33 — IAȘI -ABONAMENTUL pe un an 850 lei pe jum. „ 440 „ pe 3 luni 230 m — Vaporul „România" a sosit ed după amiază in portul Constanța . Nu s’a înregistrat nici un accident. Furtuna bantué cu furie pe Marea Neagră. Bărci cu pescari înecate — Constanța 10.—In ultimile două zile, furtuna pe Marea Neagră a luat proporțiile unui adevărat uragan, afâându-se pe tot întinsul Mării. Furtuna a cauzat pagube materiale considerabil și a periclitat circulația vapoarelor. Două bărci de pescari în care se aflau 8 persoane, plecate acum trei zile pe Mre, s-au înecat. In apropiere de punctul Saba, furtuna a curațat de pe mal o colibă în care se aflau 4 pescari, înecându-i în valuri. In portul Constanta, deși furtuna avea mari proporții, nu s-a iregistrat decât un accident vasului „Oituz”. Vaporul „România" al serviciului maritim român sosit ori după amează la ora 4 lum. în portul Constanta, a adus 50 călători, dintre cari 40 medici, cari au luat parte la congresul internațional de medicină de la Cairo. De la Alexandrina până la Pyreu, pe Mediterana, Marea era relativ liniștit. In Marea Egee însă, după ce vaporul a părăsit portul Pyreu, și a părăsit insulele Andros, a navat tot timpul pe furmă. Atât călătorii cât și marinarii aveau impresia că au intrat în apale iadului, atât de violentă era furtuni. Valurile de înălțimi enorme dădeau asalt vasului, trecând de multe ori chiar peste puncte. Numai datorită solidității și rezistenței mari a vasului nu am avut de înregistrat o adevărată catastrofă. . Pasagerii de pe „România“ pove lesc că, pe când vaporuieșise din Bosfor, a primit semnale disperate prin T. F. F. de a veni în ajutorul vaporului sovietic „Krasieiko“, care anunțase că e pe pragul de a naufragia. In apropiere de Sinope, alte două vapoare au eșuat. In cursul serei furtuna Mare e in creștere, vânul pe se întețește, iar barometrul scade. S’au terminat favorabil tratativele cu bancherii străini Convenția împrumutului va fi semnată Sâmbătă Buc. 10.—Dl. Nantu a primit o telegramă din partea d-lui Lugoșanu, de la Prîs, prin care e anunțat că discuțiile cu bancherii străini în vederea Inchcerei împrumutului de stabilizare au fost terminata. iii. Mihai Popovici, «nSiLtru «le fina»,«.. « sftainai Paris« pentru a stabili «ursul emisiunei și a semna acordul. D-sa va pleca Vineri la Paris. Răscoale in Japonia Sute de morți și răniți in luptele dintre armată și răsculați In ciocnirile care au ți avut loc între răsculați și armată s’au înregistat câteva zeci de morți și sute de răniți. La sate, țăranii s’au revoltat, incendiind recoltele și mari proprietăți’. Pagubele sunt considerabile. Londra 10.— Se anunță din Tokio că in mai multe localități din Japonia, în special în orașul Gifu, s’au produs revolte din cauza modului cum s’au făcut lucrările de irigație ale râului Saimikawa, revoltele iau din ce în ce un caracter tot mai grav. — Cluj 10. — Studentul Fritz Nelson de la Academia de agricultură care întreținea relațiuni cu tânăra Vera Alexandrovna, studentă la aceiaș Academie, bănuind că ea îl înșeală, a rânit-o grav cu un glonte de revolver, după care s-a împușcat în cap. Ambii în stare gravă au fost transportați la spitalul din Cluj. Medicii cred că vor putea fi salvați. — La cancelaria Metropolitană s’a primit o cerere din partea conducătorilor comunității baptiste din com. Valea Mare, prin care aceștia roagă să fie readmiși în sânul bisericei ortodoxe române. — Autoritățile bisericești au fost înștiințate că un călugăr, Luca Moraru, de la schitul Preutești (jud. Fălticeni) instigă pe călugări în contra conducătorilor acelui schit. In cursul anului 1928, debitul administrației financiare a fost de 182 milioane 119 mii lei, încasându-se circa 180 milioane, 955 mii lei. Veniturile trezoreriei orașului nostru s’au cifrat la un miliard, 270 milioane 744 mii lei, iar cheltuelile s’au ridicat la suma de un miliard, 210 milioane 384 mii lei. Se constată deci pe exercițiul trecut un excedent de peste 60 milioane lei. Examenele de admitere in cursul superior din seziunea Iunie vor fi date numai de elevii căzuți la acest examen. Cei care dau examene ca preparați în particular sau sunt elevi la școlile statului, nu vor da examenul de admitere. — Am relatat reclamata ir: 4 « .«A <4 ■• <>» «£ «Ia A ToHIa», se plângea că d-na Edelstein i-a falsificat iscălitura pe o poliță de 100.000 lei. Em, d. Teiler și-a retras cererea întrucât polița a fost anulată. Camera de punere sub acuzare, a respins apelul flăcăilor D. Marină și Gh. Ungureanu din Scobinți, contra reconfirmărei mandatului de arestare. Flăcăii sunt acuzați de a fi ucis cu ciomegele pe prietenul lor C. Ciuntu. — Ciobanul Gh. Blaj din Valea lui Ion, Bacău, a fost condamnat de Tribunalul Bacău la 1 an închisoare pentru tâlhărie. In apel, aparat fiind de d. Cărnii Gărcineanu, Curtea i-a micșorat pedeapsa la 2 luni. — Am relatat reclamația introdusă de d. A. Teitler, care se plângea că d-na Edelstein i-a falsificat iscălitura pe o poliță de 100.000 lei. Eri d. Teitler și-a retras cererea întrucât polița a fost anuțată. D. jude instructor Pavloff, a reînceput de eri cercetările în afacerea crimei din Bivolari. D. Pavloff a ascultat pe Avram Rehmil din Bivolari și servitorul său, Petrea Iliescu. Cercetările vor continua. — D. Locol. Marian Sebastian din Regim. 4 Vânători, Tg. Lipcani-Hotin, a fost cercetat la Consiliul de Războiu al Corpului IV Armată, învinuit fiind de ofensa superiorului și calomnie. — Budapesta 10. — Contele Sztereny a plecat la San-Remo, pentru a participa la lucrările conferinței optanților, care se va redeschide în acea localitate in ziua de 15 Ianuarie.s,