Lumea, ianuarie-martie 1929 (Anul 12, nr. 3148-3216)

1929-01-14 / nr. 3151

IAȘI Red. și Administrația str. Ștefan cel Mare Atelierele tipografice otr. Uzinei No. 33 -IAȘI -ABONAMENTUL pe un an 850 lei pejum. » 440 » pe 3 luni 230 » din teză ULTIMA ORA și străinătate Decrip^iăatal ... xtul Pastorala Mitropolitului Ourieal Iotă textul pastoralei trimisă « de Mitropolitul Gurie al Basarabiei preoților din Arhiepiscopia Chișinăului, cu privire la data serbărei Paștilor. Către cucernici și mănăstirile din eparhie. »Vă invităm din nou să respectați calendarul îndreptat, care calendar este tocmai cel pravoslavnic potrivit hotărârii Soborului de la Niceea, primit de Patriarhia ecumenică din Constantinopoli și să staruiți ca credincioșii să asculte pe factorii lor sufletești. In legătură cu prăznuirea Sfintelor Paști, ce în anul 1929 va fi în ziua de 5 Mai, vă crătăm aici ordinea in care trebuesc să se citească Sfânta Evanghelie în Duminicele din Căștegiie ce vin. (Urmează enumerarea sărbătorilor și modul cum urmează să fie prăznuite). Pastorala Mitropolitului Gurie închee astfel: »Aceasta vi se comunică spre împlinire din porunca Înaltului preasfânt Arhiepiscop și Mitropolit Gurie. Semnează Consilier econom stavrofor , ANDRONIC Secretar, C. N. Tomescu vsi Mitropoltul Pimen «șâfrăurugii»tătrite pe chesule al calendarului Mitropolitul Pimen al Moldovei, președintele Sfântului Snod, fiind întrebat de un redactor al ziarului "Ultima Oră" din Capitală, ce părere are față de atitudinea luată de clerul basarabean în legătură cu data praznuirii Paștilor, a declarat: „Nu pot să am nici o părere, decât acea pe care o va adopta Sfântul Sinod. Chestiunea pare să aibă și un substrat politic. Neîndoios însă că ea a fost și este comentată de presa rusească din Basarabia, c*e va face gmaîn cazul [ «..»■$»n<ărife ari»prumutului in cazul când s’ar întâmpla ca să nu se poată încheia împrumutul la Paris, guvernul va putea totuși face fața greutăților financiare prin care trece azi țara. Câteva mari Băncii franceze, intre care „Banque de Peris et des Pity» Bas“, „Comploir national d’escompte“, »Union des banquiers parisiens“, au făcut o înțelegere prealabilă cu un mare grup financiar anglo-german, să se rezerve o tranșă importantă din împrumutul de 150 milioane dolari [oferit guvernului român, care, după cum se știe, a venit prea târziu, tratativele fiind suspendate până la aflarea rezultatului da la Paris. In cazul eșuării tratativelor, guvernul se va face forte să facă față împrejurărilor până la deschiderea sesiunii Consiliului Ligii Națiunilor, cu împrumutul oferit de trustul petrolifer »Royal Dutch“, prin Sir Henry Deterding. Partidul liberal și agitațiile sac chestia calendarului . Partidul liberal ia atitudine de frământările din Basarabia pe chestia calendarului. Oficiosul partidului scrie următoarele : "Trebue cu orice chip evitate frământările in sânul Bisericei ortodoxe. Avem toată încrederea că, conducătorii Bisericei noastre vor avea și înțelepciunea și patriotismul cuvenit spre a feri Biserica ortodoxă de o criză, ale cărei consecințe nu pot fi decât primejdioase pentru normala dezvoltare a vieții noastre sociale. Tocmai fiindcă avem încredere în conducătorii Bisericei, socotim profund regretabil gestul Mitropolitului Gurie, care, înainte de a se fi lămurit definitiv chestiunea în fața Sfântului Sinod, a luat măsuri pentru se sărbători Paștile după calendarul vechiu. »Ne place să credem că aceasta informare e inexactă și că nici un conducător al Bisericei noastre ortodoxe,n’a anticipat în mod definitiv asupra măsurilor de luat și n'a pus, prin gesturi precupețite Biserica înaintea unor fapte împlinite, care să îngreuieze reinționarea înțelegerei și păcei în serviciul Bisericei noastre naționale“ Candidatum«» guvername. .tale Irt alegerile parțiale Guvernul a hotărâtt a pună candidatura dlui Velicu in alegerile pentru locul de senator, colegiul universal, în județul Arad. Dl. Crihan va candida la Cetatea Albă, iar d. Buzdugan la Vlașca. Apropiata a acordului averescanoiorghisl In urma unui articol apărut în oficiosul partidului poporului, în cari se aduceau unele atacuri partidului iorghist, amicii d-lui N. Iorga au cerut șefului lor să denunțe acordul încheiat cu partidul poporului, prietenii politici ai d-lui Iorga, cred a ști că articolul în chiliune a fost scris de însuși d. general Averescu. Partizani d-lui Iorga sunt hotărâți să nu candideze în alegerile parțiale care vor avea loc în Februarie. Ei așteaptă răspunsul d-lui Iorga. Solemnitatea de la Consiliul Legislativ dri dimineață a avut loc solemnitatea deschiderea anului al treilea de activitate al Consiliului Legislativ. Au participat d-nii Gr. Iunian, ministrul justiției și Oskar Niculescu, președintele Înaltei Curți de Casație. D. Al. Gane, președintele Consiliului a făcut o dare de seamă a activitatei de până azi; a răspuns d. ministru Iunian. Descoperirea unor grave nereguli Dl. dr. Aurel Dobrescu, subsecretar de statt la g domenii, a dispus cercetarea gestiunea averilor comunitate - grănicerești din Banat. Vinovații vor fi aspru pedepsiți. " In sarcina d-lui Siie Orzescu, președintele comunităței regimentului 13 de grăniceri bănățean, găsidu-se o serie de abuzuri și nereguli, numitul a fost suspendat din funcția pe care o ocupa. Cereți astăzi 6 pagini tab miH 9 jaiÉi ii fur .Bancherul“ Amard în fața justiției ieșene. Omul d-nei Hanau înșală pe un distins concetățean al nostru face victime și Salași Scandalul provocat la Paris de afacerea »Gazetei du Franc“ este îndeajuns de cunoscut. Excrocherile d-nei Hanau au putut fi realizate grație intermediului bancherului Amard—misii versat în afaceri de bursa. Ca și d-na Hanau, bancherul Amard a trebuit să apară în fața judelui de instrucție al Tribunalului de Sena. Cu prilejul Interogatoriului ce i s-a luat, bancherul Amard a indicat persoanele și localitățle respective ale acelora cărora le-a vândut din acțiunile societăților lansate de faimoasa d-nă Hanau. Declarațiile lui Amard au produs o explicabilă senzativă dat fiind numărul mare al victimelor și faptul că ele au fost recrutate prin mai toate statele europene, intre cari și tara noastră. Astfel, Amard a oferit și d-l Anton Rosetti Rosnovanu din Iași a cumpărat acțiuni nord caucaziene și algeriene, în valoare de 5 milioane lei. In contul acestor acțiuni—care după indicaiile lui Amard, trebuiau să înregistreze o cotă urcată, misitul a solicitat o marjă de două milioane lei. D. Anton Rosetti Rosnovanu, i-a remis un milion lei, cl tgându-se printr’o scrisoare asupra riscurilor în cazul când acțiunile vor fi depreciate. Dar acțiunile furnizate de Amard—după cum s’a aflat ulterior, fiind ale societaților d-nei Hanau, era firesc să scadă. Paguba dlui Rosnovanu a fost mai mare decât marfa depusă. Misttul Amard văzând că acțiunile cumpărate de d. Anton Rosetti Rosnovanu sunt tot mai prost cotate, le-a vândut cu prețul zilei, conform unei dispoziții a proprietarului lor. Astfel, intermediarul francez, pe lângă marja de un milion le pa care a primit-o și în schimbul cărora a dat doar o chitanța, a mai pretins d-lui Rosnovanu încă 3oo ooo lei, sumă cuprinsă în pagubă. In legătură cu această chestiune, a urmat un proces care s’a desbătut înaintea Tribunalului Iași. Din partea d-lui Rosnovanu a pledat d. avocat C. Codreanu. Misitul Amard—pe atunci cunoscut ca intermediar cu mare trecere, a fost reprezentat prin procurs de substituire de d. avocat Demostene Botez. Dat fiind scrisorile existente intre d. Rosnovanu și Amard, cel diniâlu a trebuit să suporte pierderea complectă a unui milion trei sute mii lei, sumă care desigur, Amard dela început știa că îi va aparține. Dar d. Anton Rosetti Rosnovanu, care acualmente se află la Paris, a mai fost victima lui Amard și în alte afaceri. Bancherul parizian, dat fiind relațiile sale și sprijinul ce-l avea din partea unor gazete interesate, nu era bănuit de faptele pe care actualmente i le atribuise justiția franceză. Pe cât suntem iilarmați, pentru continuarea unui proces intentat la Paris lui Amnard, d. Rosnovanu a fost nevoit să depună o garanție care se cifrează la câteva milioane lei. Despre bancherul Amard, se spune că a mai făcut și alte afaceri în țara noastră, mai ales în Capitală. Rămâne de văzut ce va mai stabili justiția franceză, în care inctimiie scandaoaselor afaceri cu acțiuni și au pus toată nădejdea. rd. i. In jurul amnistiei, la Iași Intre secretarul comitetului ieșan pentru amnistie, și președinte, a izbucnit un diferend. Primul, acuză pe d. Herovanu de delictul de inconsecvență. Este clar locul să intre și el în... amnistie. Condamnarea autorilor spargerii de la Corporație Am arătat la timp împrejurările în care cunoscuții spărgători Vili Diminschi și Lupu Marcu au încercat să fure casa de bani a Casei Meseriilor. Fiind prinși, la activul lor s-au descoperit numeroase spargeri. La judecătorie, Lupu Marcu a fost condamnat la 5 ani închisoare, iar tovarășul său Vili Diminschi la 3 ani. Ei au făcut apel, care a fost judecat ori de Tribunalul s. 11. Tribunalul după o lungă deliberare a respins apelul lui Diminschi, menținându-i pedeapsa de 3 ani și a admis în parte apelul lui Marcu, reducându-i pedeapsa la 3 ani. Ambii au fost depuși la închisoarea Galata. Ciocniri sângeroase între greviști și lucrători Londra 13. Greva în industriile de bumbac din Bombay (India) a luat un caracter foarte grav. Ciocniri sângeroase s’au produs între greviști și lucrătorii care n’au aderat la grevă. In ciocnirile produse 23 lucrători au fost răniți. Numeroase magazine au fost devastate de greviști. Jugoslovia se va reîntoarce la regimul parlamentar Belgrad 12.— Primul ministru generalul J.tcovici, a făcut interesante declarații trimisului special al ziarului "Daily Telegraph". D-sa a declarat că Iugoslavia se va reîntoarce la regimul parlamentar în momentul când misiunea actualului regim va fi terminată. E greșită părerea că guvernul din Iugoslavia însamnă dictatură militară fascistă sau stabilirea absolutismului. Personal n'am făcut politică de partid — a spus primul ministru — și acum sunt în situația de a lucra ca șeful unui guvern neutru, în mod absolut nepărtinitor. Grava în minele din Saare Parts 13. In minele de carbon din regiunea Saare s’a declarat greva. Grupuri de greviști au pătruns în galerii încercând să saboteze lucrul, dar au fost risipiți de jandarmi. In jurul excrocheriilor Gazetei Francului“ Paris 13.— In cabinetul judecătorului de instrucție au continuat ori cercetările în legătură cu excrocheriile comise de conducătorii ziarului »Gazette, du Franc». S’a făcut cu acest prilej confruntarea d-lui Georges Anquesil, cu bancherul Arnard și d-na Martha Hannau. D-na Hannau a depus o plângere contra d-lui Auguelil pentru excrocherie. Intervenția guvernului pentru sărbătorirea Paștilor după vechiul calendar Buc. 13.— Guvernul a hotăât convocarea Sfântului Sinod pentru ziua de 21 Ianuarie, pentru a discuta și a hotarâ în mod defintiv data când urmează a se sărbători Paștele 5. In cercurile oficioase se eirmă că în urma rapoartelor primite din Basarabia și nordul Moldovei, guvernl intenționează să propună spre aprobare Sfântului Sinod, ca începând din anul acesta Paștele să fie sărbătorit la 5 Mai, adică după vechea Pascalie. Guvernul va lua această hotărâre pentru a nu primejdui o ruptură în Biserica de stat. Suntem informati cu preciziune că Sfântul Sinod va ratifica propunerea făcută de Mitropolitul Gurie, apobată și sustinuta de guvern. Interesantele declarații făcute de d. Poincaré In Camera franceză Paris 13.—in ședința de elt a Camerei franceze. In urma cuvântarei deputatului radical-socialist Berthod, a luat cuvântul d. Poincaré, care s’a arătat surprins de faptul că acesta a criticat programul guvernului, pe care nici nu-l cunoaște. D. Poincaré a arătat că guvernul are încredere de sprijinul intregei [ari. El nu poate renunța nici la sprijinul Parlamentului, de care va avea nevoe in cursul tratativelor in chestia reparatilor și datoriilor interaliate. A accentuat că e nevoe azi de uniunea națională și a declarat că guvernul vrea să știe imediat dacă are sau nu încrederea Parlamentului, căci, dacă Parlamentul refuză încrederea, guvernul va demisiona imediat. Dl. Poincaré a arătat apoi că o criză guvernamentală în momentul actual ar avea consecințe foarte serioase, care ar putea deveni chiar catastrofale dacă criza de guvern s’ar produce în cursul tratativelor asupra problemei reparațiilor. Primul ministru s’a ocupat apoi despre diferitele scandaluri financiare, arătând că nici un parlamentar n'a fost compromis. Pe terenul international, Franja va ratifica pactul Keling și se va strădui să rezolve chestia reparațiilor. In cazul când comitelui de reparații nu va ajunge la o soluție echitabilă, Franja va cere executarea planului Daws pănă când ea va fi Înlocuia cu altă convenție. Au luat apoi cuvântul d-nii Gienbach și Daladier. Pe când vorbea d. Vincent Auriol, deputații socialiști au început să vâite »Internaționala» în timp ce deputații de dreapta intonau »Marseileza“. După restabilrea liniștei, Camera a votat încredere în guvernul Poincaré cu 323 voturi contra 251. Valul de frig în Europa centrală Berlin 13.La Berlin s'a înregistrat ori 26 grade sub zero. Râurile și Oder au înghețat. La Viena au fost 22 grade, iar în provincia Salzburg 32 grade sub zero. In Ungaria domnește deasemenea ger mare. Temperatura a scăzut pănă la 24 grade sub zero. In Italia s’au înregistrat 25 grade sub zero, Slar In Bulgaria 16 grade. Cum a fost evitată o catastrofă pe Dunăre Constanta 13.—Șlepul 46, proprietatea ministerului comunicațiilor pe când venea de la Tulcea la Galați, fiind avariat de sloiuri, apa a pătruns prin mai multe locuri în magazii. Echipajul era pe punctul de a se îneca. Grafie prezentei de spirit a cârmaciului s-a evitat o mare nenorocire. 15 victime ale unei noui explozii de gaz aerian Londra 12.— O conductă de gaz aerian a exploadat la Belfort sub un bloc de cinci case. O femee a fost omorâtă, iar 14 persoane grav rănite, 19 persoane înecate Londra 12.—Pe fluviul Indus în apropierea de localitatea Sukhur (India) s-a răsturnat o barcă in care se aflau 24 persoane, 19 s-au înecat,iar 5 au putut fi salvate. Doi generali impuccați Londra 12.J Doi generali chinezi, după ce au fost interogați, au fost împușcați pe loc de comandantul c armatei. Știri Externe New York 13. Ziarele americane arată că unul din cei mai mari bancheri ai Statelor Unite, a declarat d-lui Gilbert Paker, agentul general al reparațiilor, că piața americană nu e în stare astăzi să absoarbă obligațiile pe care le emite Reichul, daca s’ar hotarâ comercializarea reparațiilor de războiu. Belgrad 12.—Regele Alexandru a acordat amnistia unor categorii de militari condamnați de Consiliile de Războiu. New York 12.—Un avion de transport în care se aflau 10 pasageri s-a prăbușit în Pensylvania. 5 persoane au fost o*raorâfe, iar celelalte grav rănite. Informații — Buc. 12.—La Ciucea, s’a produs o gravă încăerare între două tabere de săteni, unii partizanii d-lui Goga, alții ai d-lui dr. trapi, cunoscut agitator antisemit. In ciocnirea procisă s’au înregistrat 26 răniți dintre cari 14 sunt în stare gravă; unul din aceștia a încetat din viață. Autoritățile au operat mai multe arestări. — Constanța 13.— Din cauza furtunei care bântie pe Marea Neagră, vapoarele »Hélène“ sub pavilion olandez. »Petrolin* sub pavilion belgian cu naufragiat în dreptul capului Caliacra. Un vapor englez a eșuat în apropiere de Șabla. — Brigada de urmăriri a arestat ori dimineață pe comerciantul Strul Zeilicovici din str. C. Negri. Acesta a fost înaintat Parchetului, care l-a deferit instrucției sub stare de arest, pentru bancrută frauduloasă [UNK] I