Lumea, iulie-septembrie 1929 (Anul 12, nr. 3294-3372)

1929-07-01 / nr. 3294

> * \ } IAȘI Red. și Administrație etr. Ștefan cel Mare6 1 Ateliere tipografice etr. Uzinei No. 33 — IAȘI -mit XII vie. 3294 tatii 1 fosta fier Politică și socială Ziar independent ABONAMENTUL pe un an 850 lg| po jum. „ 440 „ pe 3 luni 230 m ........................rnää^Kaiakmämmmm—si dințară ULTIMA ORA si străinătate De fipi . Acordarea de premii studenților La Universitatea din Capital a avut loc erit pentru prima oară în țară, solemnitatea acordărei premiilor în bani , și căr studenților merituoși.Solemnitatea a avut loc în sala Senatuluiiret. Dl. N. Iorga, Rectorul Universitiiei, a adresat un apel studenților, îndemnându-i să-și însușească o cultură generali literari, necesară pentru a scrvi și vorbi frumos, ai fie oameni de specialitate, cu simțurile întregi. Refacerea liniilor ferate prin dimineață a avut loc la direcția generali a căilor ferate o conferință, sub președinția d-Iul ing. Vidrightn. S-a discutat repartiția fondului de 5 miliarde lei pentru reorganizarea căilor ferate. Deocamdată s'a alocat suma de 1 l.212.ooo.poo lei pentru refacerea liniilor existente și terminarea celor aflate în construcție. Dezvelirea monumentului feritului ‘V ,Jmm 'Eri dimineață a avut loc dezvelirea monumentului geniului. S’a comemorat cu acest prilej aniversarea a 70 ani de la înființarea primului batalion de geniu în țara noastră. Au asistat la această solemnitate Principele Regent Nicolae,d. Maniu, președintele consiliului, membrii guvernului, ofițerii generali, etc. După ce discursuri, s’au ținut mai multe s’a dezvelit monumentul în prezenta asistentei. Recolta se prevede bună Se prevede că anul acesta vom avea o bună recoltă a păioaselor. Se contează la export pe 150.000 vagoane grâu, 150.000 orz și 100.000 ovăz, in valoare de 25 milioane lei. Atacuri In adresa asociației medicilor din Iași dri dimineață a avut loc adunarea generală a asociației medicilor. Președintele, d. dr. Gheorghiu, a anunțat hotărârea asociației de a ține două adunări generale anuale: una științifică și o alta de interes profesional. Dr. prof. dr. Gheorghiu, a * 1 * * * * * * criticat atitudinea filialei din Iași, față de asociație, făcând apel la 1 membrii de a achita regulat co <lizațiile. Au luat cuvântul mai mulți vorbitori printre care d. dr. Cerchez—Iași, după care s’a ales biroul asociației. 1 Serbările aviației d» 1 Capitală r Eri au început la Capitală serbările aviației. Dimineața s’a oficiat pe aerodromul Pipera un parastas in memoria celor 153 aviatori morți în războiul pentru întregirea neamului. Au participat A. S. R. Principele Regent Nilae, dr. Maniu și ceilalți vremi ai guvernului, ofițerii genei etc. Șase avioane au făcut aluzii deasupra aerodromului. La ora 112 d. a. o delegație ofițeri s’a dus la cimitirul Jău, unde a depus coroane pe irmbleie aviatorilor mori în bolu. 19 In jurul monstruosului viol comis de subcomisarul Tărăboi din Ștefănești _____ Revenim azi cu amănunte in legătură cu monstruosul viol săvârșit de subcomisarul Tărăboi din Ștefănești, asupra copilei lu Olga Hu|anu. ar. că Din declarațiile fetitei rezultă copila a fost introdusă in . camera polițaiului de către d-na Il Tărăboi, soția polițaiului. Tărăboi, promițându-i o mare sumă de bani, i-a spus că dacă i> va tăcea din gură, îi va cumpăra o casă. Când a vrut să-și pună în aplicare planul bestial, copila începând să țipe, el i-a astupat ji gura, după care a siluit-o. Țipetele înăbușite ale copilei, au atras atenția vecinilor, cari au sosit imediat. Parchetul fiind sesizat, a delegat cu facerea anchetei pe dl. pretor Panu, care prezentându-se la spital pentru a face anchetă, n’a găsit copila. Intre timp, sta»rea fetiței agravându-se, ea a fost dusă de mama ei, care a » internat-o în spitalul din Botoșani. Rezultatul anchetei pretorului, a nemulțumit pe părinții copiei, care s’au plâns d-lui procuror ; . general Corot. Examenul medical făcut de d. , medic legist dr. Bogdan și d-na dr. Ropală din Iași, a stabilit că violul a fost comis cu o bestialitate nemai pomenită. Până acum nu s’a luat nici o măsură cont.a polițistului firoval de această crimă. Cum a decurs raidul I Iași-Bălți și înapoi . Am arătat în numărul nostru 1 de Miercuri plecarea ofițerilor I din reg. 7 Roșiori „Cuza Vodă” 1 pentru a străbate călare distanța 1 Iași-Bălți. Parcursul s’a executat în condițiuni excelente. Timpul s’a menținut foarte frumos până la orele 5 dim. când a început să plouă, așa că partea ultimă I a raidului s’a efectuat pe o ploae torențială. Sosirea la Bălți n’a fost totuși deloc intârziată. La 5 km. de oraș călăreții ieșeni au fost întâmpinați de toți ofițerii reg. " “ roșiori călări în frunte cu d. cc Ionel Mărculescu, comandanți regimentului, care le-a urat „bu sosii”. La popota ofițerilor s’a servi o gustare, iar la la orele lui dejun intim. La șampanie a toastat d. co Ionel Mărculescu, ridicând cel dintăi pahar pentru M. S. Regele Mihni, apoi a arătat importanța acestor vizite camaraderești între ofițerii de cavalerie și a felicitat pe ofițerii regi roșiori pentru frumosul raid executat. A terminat închinând in cinstea comandantului și ofițerilor ieșeni. A răspuns mulțumind căpitanul Giușcă. Seara a avut loc un dineu, urmat de serată dansantă, la care au luat parte pe lângă toți ofițerii cu doamnele și domnii general de divizie Petala, inspector general de armată, general Oprescu, comandantul diviziei 14-a, general Jupescu, șef de stat major al Insp. 2 general de armată și întreg statul lor major. Ofițerii ieșeni au fost viu felicitați și sărbătoriți. Din cauza ploilor continue, plecarea a fost întârziată până n noaptea de 27—28. La orele 1, călăreții ieșeni însoțiți dețiva camarazi din Bălți, care au petrecut câțiva km., au pornit in marș spre Iași, străbătând distanța de 94 km. în 10 ore, cu toate că drumul era desfințat din cauza ploilor. La sosirea în Iași au fost înâmpinați de d-nii colonei Ghika, comand. reg. 7 roșiori, sf. colonei Sturdza. I». colonel Ranetlei ceilalți domni ofițeri din regiment, cari te-au făcut o căijuroasă primire. BACALAUREATUL Reușiți la proba scrisa La liceul Oltea Doamna Din 111 candidate, eu reușit următoarele 99: Abramovici Dora, Ambrozie Adr., Andronic A, Aron Sava, Bădărău D, Bijirescu Ort, Blumen Ana, Braunștein Ana, Cornel Sima, Cihodariu Marg, Croitoru C, Damian Ecal, Dimitriu Elena, Finchelstein Carola, Florescu Zenobia, Genoi El Gliga Viorica, Gheorghiu Fl. Grigoraș Lucia, Grisariu Biime, Herșcu Maria, Herșcovici Olga, Hristea V, Ioan Lucie, Iordăchescu S, Iosef Frida, Kogălniceanu El, Lupu Mina, Mai Clemensius, Neculau M, Crnștein Liza, Petrescu A, Petrovici Aur, Popovici A, Rivalei El, Rosen- Zweig B, Sadoveanu T, Sspira E Lovinescu M, Sfârlos Ag, Schwartz Golda, State „Natalie, Teodorescu C, Teodoru Lidge, Țiglea Bug, Tincoca E, Fischer S, Triandaf Ana, Ardea M, Weber Valeria, Vexman Veli, Silberman R, Agapi M, Atanasiu V, Barbu Ecal., Bereu Feiga, Botez F, Camil Adela, Constantinescu Maria, Dima Eugenia, Dominic Ana, Eșanu El, Funiack El, Giosanu Ort, Goldenberg Selina, Hristescu Angela, Iosipovici G, Irimia Olga, Ițicovici Ana, Kaner Debora, Michelsohn M, Minciu Nai., Olariu Lina, Pârău El, Perl A, Picher F, Popovici E, Renciuc Mel, Berent C, Rivale Adr, Rosu Florica, Lavinescu Matilda, Serion M, Sfârles El, Spiridon A, Stavru Olga, Stoicescu Virginia, Stroja Ort, Trandafirescu Zamf, Constantinescu L, Anghelescu M, Blumenfeld A, Ermerling I, Genoi J, Marek Viei, Popovici E. Schalzki T, Steinberg Bela, Vasiliu Maria și Rosen Martha. Se aduc acuzații administratorului financiar din Bai. In urma unei comunicări făcute la Cameră impotriva d-lui Turtureanu, administratorul financiar din Bălti, justiția a deschis o anchetă. Un număr de 50 comercianți au fost citați la Parchet pentru a da informatiuni în legătură cu învinuirile care se aduc d-lui Turtureanu. Reușiți la examenul oral de bacalaureat Comisia II Internat In prima zi au reușit și la proba orală candidații: Andriescu Mircea, Axelrad BendH, Bereu Moise, Șmil Caufman, A. Condurache, A. M. Moise, Gutman Aurel, Herman Socrat, Herșcu A.oise, Ichim Const., Ițicovici Moise, Michel Leibovici și Lobel Marcu. Sărbătorirea d-lui Pogonat Organizația locală averescană a sărbătorit aseară pe șeful organizației, d. avocat P. Pogonat. Dintre cei 250 ^participant notăm pe d-nii general Popovici, Mihai Negruzi, Const. Cerchez, Petrea, lonescu Râmniceanu, dr. Enășescu, M. Georgescu, Țintță, Sion, Marcel Câmpeanu,Sachelarie, Căprilă, Vasiliu, Martiniuc, Tufescu, col. Ștefanovici, precum și un numeros grup de evrei clubiști. Au luat cuvântul d-nii Petrea, col. Negruzi, general Popovici, Căpriță, dr. Enescu, Tufescu, Matache Georgescu, Sion, C. Cerchez, etc., cărora le-a răspuns adânci emoțional sărbătoritul: „ Í . Un sat în luptă cu jandarmii Parchetul general a fost era înștiințat de o gravă rebeliune care a avut loc în satul Petriș comuna Dolhești jud. Fălticeni. Jandarmii Asaftei și N. Barbu pe când se aflau în patrulare, prin sus numitul sat pentru executarea unui mandat de arestare, au fost fi științați de săteanul D. Cozma că consăteanul lui Em. Simioniță i-a furat 3 miei. Intrând în curtea bănuitului, l-a surprins pe acesta pe când jupuia mieii. Houl, văzând jandarmii, s’a înarmat cu un revolver și dispărând printr’o ușă dosnică a adunat mai mulți prieteni și rudele din sat, cu toții au năvălit asupra jandarmilor spre a-i dezarma. Jandarmii opunându-se, s’au tras focuri de armă asupra lor. Gloanele însă nu i-a atins. Jandarmii au răspuns trăgând focuri de armă în aer, după care s’au retras. Arestarea unor spioni sovietici Inviătorul Gh. Pop din comuna Ceatârlunga jud. Tighina, un periculos spion sovietic, era căutat de aproape un an de zile de autoritățile noastre, fară a putea fi prins. Un necunoscut încercând să treacă «■** Nejrul în Basarabia, a fost somat de locotenentul de grăniceri Grigoriu să se predea. Individul a aruncat o granată de mână, care n’a făcut insă explozie. Fiind arestat s’a stabilit că se numește Burlov. Cercetat de aproape s’a constatat că era in legătură cu învățătorul Gh. Pop, care a putut fi deasemenea arestat. Cerefi astăzi w tUMEAw în 6 pagini I Consorțiul suedez ia in primire fabrica de chibrituri Buc. 30. La direcția generală a regiei a avut loc o conferință la care au luat parte reprezentanții consorțiului suedez de chibrituri : I. C. N. Teianu secretar general la finanțe și directorii II de la R. M. S. Chestiunea discutată a fost vânzarea mai departe a produselor fabricei de chibrituri care au fost concesionate consorțiului suedez. Concesionarii au cerut concursul direcției generale a R. M. S. pentru desfacerea mai departe a chibriturilor prin organele și depozitele regiei. Oferta a fost acceptată, urmând ca regia să întocmească o situație, care să cuprindă cheltuelile cu personalul, depozitele, materialul etc. Convenția aceasta va începe de la 1 iulie și va dura pănă când concesionarii vor avea mijloace proprii de distribuire. Presa pariziană despre protestul Reichului Paris 30.—Ziarele comentează pe larg, protestul Reichului împotriva tratatului semnat la Versailles. „Petit Parisien” scrie: „In momentul când s’a procedat la lichhidarea generală a războiului, ' asemeni manifestațiuni per și mai intempestive, fără ca ele să poată f de folos Germaniei, deoarece ele nu pot decât să tulbure azs moșiera liniștită, pe care, după < atâția ani, și după atâtea eforturi, Puterile au reușit și o creiere*. j( j. iun spori Ui rit ini și avionul „Numancia“ au fost gasiti k Londra 30. Aviatorii spanioli, în frunte cu căpitanul Franco, plecati pe bordul avionului ,Numancia" de pe aerodromul Airiares lângă Cartagina, peste Atlantic, în America, despre a căror soartă nu se știa nimic, au fost găsiți ori de vasul-avroport englez „Eagle“ în largul oceanului. Succesul acesta a fost astfel transmis prin radio. Hidroplanul „Numancia“ tip „Dornier-Val“, cu aviatorii spanioli au fost găsiți la 36 grade 28 minute atitudine nordică și 26,18 longitudine vestică. „Hidroplanul a fost ridicat pe vasul „Eagle“, fiind foarte puțin avariat; echipajul întreg e bine“. Vasul „Eagle“ e acum în drum spre Gibraltar. Statele Unite resping cererea Franței de a amâna plata datoriilor de razboi. Paris 30. Ambasadorul Franței la Washingtona d. Claudel, a cerut ori guvernului american să admită amânarea achitării datoriilor Franței către Statele Unite. Guvernul american a răspuns negativ. La sfârșitul ședinței Camerei franceze, de Poincare a anunțat convocarea comisiunilor pentru afacerile străine și finanțe, spre a le face comunicări în legătură cu răspunsul Statelor Unite la cererea Franței. Grav conflict între Epitropia Sf. Spiridon din Iași și ministerul sănătăți 3 Buc. 30.— Hotărârea Consi.» fiului de miniștri de a incasa 150 la sută din venitul Cazinourilor, plus o taxă fixă din meansări, a provocat viî proteste din partea Eforiei Spitalelor civile E. din București și a Epitropiei Sf. Spiridon din Iași, care cu cheltuit sume enorme pentru amenajarea Cazinourilor de la Sinaian și Slănicul Moldovei. Ambele instituții filantropice au prezentat guvernului un memoriu prin care cerea în concordanță cu dispozițiunile legei, concesionarea cazinourilor să se facă de istoria spitalelor civile din București și Epitropia Sf. Spiridon din Iași, cărora să le revie totalitatea încasărilor, urmând ca statul să ia taxele pe joc. Consiliul n’a admis insă această cerere. Suntem informați că faptul acesta va provoca în comisiunile Camerei și la discuția generală vii proteste din partea parlamentarilor moldoveni, în special a celor ieșeni. Iminenta criză de guvern în Franța Paris 29.— Radical-socialiștii francezi sunt hotărâți sa se retragă din majoritate pentru faptul că politica guvernatul înclină prea mult spre dreapta, in cazul acesta se va produce , o criză de guvern. Epidemia  de tifos exantematic Cernăuți 30.—In comuna Oprișeni (jud Rădăuți), s’a ivit o gravă epidemie de tifos exantematic. Pănă acum s'au înregistrat 6 cazuri mortale. Informații Bird 30. Regina Mărioara a Iugoslaviei a dat dun naștere unui al treilea băiat, care a luat provizor numele de Paul. — New York 30. Exploratorul Byrd a descoperit la Polul Sud 20,000 mile de terenuri necunoscute pănă acum. — Mașina No. 248, trecând prin Piața Unirei, a dat peste copilul G. Cojocaru de 5 ani, fiul unui agent polițienesc. Copilul a fost internat în spital. — Automobilul 179 Bârlad, condus de șoferul Aurel Zorilă, trecând prin com. Zorleni, a dat peste normalistul D-tru 1 Cojocariu, rânindu-l grav, . Învățătoarea Maria Berbeciu din Iași, a reclamat Parichelului pe colegul ei Vasile TulucS. jo Acesta a promis că o va lua în căsătorie, dar după o conviețuire de un an, lăsând-o însărcinată, a părăsit-o, l ^ P — In statia Cuza Vodă, cu ocazia unei inopinate revizuiri, li s’a constatat o lipsăă de bani la casa de bilete. e Casierul a somat s ă de- e pue banii Jjps* ^ —- ij — Dl. Grigore Moțoc, directorul regionalei P. T. T. și-a înaintat acum câteva zile demisia din postul pe care-l deținea. Direcția generală i-a primit ori demisia. D. ing. Comarnischi fost delegat să conducă directoratul pănă la numirea unui titular. Se afirmă că d. inspector Verciu va fi numit director regional. —Londra 30.Dr. Macdonald a ținut ori un important discurs în Camera Comunelor,arătând scopul pe care-l urmărește guvernul laburist , pace pentru lume și muncă pentru cei cari stau azi fără lucru. Cea mai mare parte a activității guvernului va avea de scop realizarea păcii internationale. Există riscuri ale păcei, după cum există riscuri ale războiului; eu îmi întemeiez socotelile mele pe riscurile păcei și dacă națiunea britanică e gata să ia asupra ei riscul păcei decât al războiului. Națiunile care iau asupra lor riscul păcei obțin pacea, pe când națiunile care au luat asupra lor riscurile războiuui, au obținut războiul. — Autoritățile ceferiste locale au fost informate că respectorul general administrat Cociorvă a sosit la Bălți pentru a aplana conflictul ivit între Primăria Bălți și organele ceriste, cu privire la loturile de împroprietărire din jurul slujiei. — Parchetul a dat in judecat! pentru excrocherie pe proprietarul C. Pavel din Mahalaua Frumoasa. Acesta și-a însușit o mare sumă de bani, pe care d-na Ana Iliescu, a trimis-o ca ajutor unei chiriașe a lui Pavel. — Săteanul Vasile Hrișcu din Uricani, reclamase pe fiul tău, pentru că l’a rănit grav. In baza ordinului Parchetului, fiul a fost arestat de jandarmi. Bătrânul părinte s’a adresat eri din nou Parchetului cerând eroare pentru fiul său, numai spre a fi eliberat fiel« jendam» in Bucovina1 1