Lumea, octombrie-decembrie 1929 (Anul 12, nr. 3373-3448)

1929-10-02 / nr. 3373

diniéi ULTIMA ORA 0<e en pina az! Pentru salvarea agricultorilor Eri a avut loc sub președinția d-lui ministru Mihalache o consfătuire la Banca centrală a cooperativelor. UI. Mihalache a făcut o amplă expunere asupra situației în care se găsește agricultura, in special micii producători, in ce privește desfacerea produselor. A arătat că dezorganizarea comerțului de cereale în țară a dus la o scădere nejustificată a preturilor cerealelor, care sunt cotate sub preturile mondiale. Dl. Malache a preconizat să se organizeze desfacerea acestor produse printr'un singur canal, care să reglementeze vânzarea, in sensul de a se interzice abundența ofertelor într-un anumit timp. Concursul automobilistic cu participarea Prințului Niculae in prezenta unui public numeros și a autorităților clujene, in fața startului special amenajat în fata Autoclubului regal din Cluj, a început Duminică după amiază sosirea primilor concurenți la concursul automobilistic de viteză și regularitate. Primul sosit a fost d. Albrecht (Brașov), după care a urmat : Santopol (Cluj), căpitan Caton Georgescu (București), căpitan Bădiceanu. In urma sosirei Prințului Regent Nicolae, care a luat de asemenea parte la concurs, ceilalți concurenți sosiți apoi au fost descalificați. 46 comuniști arestați la Belgrad Poliția din Belgrad a descoperit o nouă organizație comunistă. Comuniștii făuriseră planul de a jefui casieria Poștei și Gării centrale. S-au operat 40 de arestări printre comuniști și funcționari poștali, cari lucrau de acord cu comuniștii. Unul din cei arestați, încercând să fugă de sub excort, a fost împușcat, fiind omorât pe loc. Care Popesc» ? Oficiosul partidului liberal anunț că d. Gh. Popescu din consiliul de administrație al „Societății bancare române* nu e d. Gh. Popescu, directorul „Creditului industrial*, cumnatul d-lui Virgil Madgearu. Un automobil pătrunde in mulțime Un grav accident s’a întâmplat ori în Ungaria cu prilejul concursului automobilistic de la Schwanenberg.Un automobil în plină viteză a intrat în mulțime, omorând doi școlari, rănind grav 4 persoane, mai multe persoane au fost rănite mai ușor. La Budapesta și în alte orașe ale Ungariei, s'au produs ori deasemenea mai multe accidente de automobil; aproape 20 persoane au fost parte rănite, parte omorâte. Congresul pensionarilor ceferiști. In Capitală a avut loc congresul pensionarilor ceferiști, cu delegi din întreagă țară. D. inspector Perleleanu relevă situația jalnică în care se găsesc pensionarii căilor ferate. D. subdirector general inginer Scutaru declară că direcțiunea generală a căilor ferate nu va permite scoaterea la pensie a funcționarilor cari nu au împlini vârsta de 60 ani. Actualmente se studiază crearea unei case autonome a pensiilor, promite că se va face tot posibilul să se augmenteze actualele pensii ale pensionarilor drumului de fier. S'a voiat apoi o moțiune prin care se cere revizuirea pensiilor, să nu se mai alace pensiile cu nici un fel de rețineri, scutiri ori impozite, permise gratuite pe căile ferate, autonomia Casei muncii C. F. R., în legea care e deja întocmită să se prevadă și pentru pensionari aceleași drepturi pe care le cu funcționarii căilor ferate. Suprimarea rapidului „Carpați** Cu începere de azi 1 Octombrie, a fost suprimat rapidul Cullman „Carpați*, între Bucureșii—Brașov. • O nouă ispravă a arabilor Londra 1.—Se anunță din Ierusalim ca în urma meetingurilor de protestare finate la Haia, Jaffa și Ierusalim, împotriva pedepselor aplicate arabilor cari au luat parte la excese și jafuri, arabii au hotărât să închidă toate stabilimentele și să înceteze orice eclivitate pe ziua de mâne ut ioaiă Palestina, în semn de protest. Consfătuirea de la ministerul de finanțe Buc. 1. Aseară a avut loc la ministerul de finanțe o consfătuire în vederea finanțării recoltei și pentru găsirea mijloacelor de combatere a scăderii prețurilor cerealelor. D-nii Mihai Manoilescu și Mihalache au propus instituirea unei comisiuni speciale care să cerceteze situația recoltei și a cerealelor din acest an. Propunerea d-lui Manolescu a fost aprobată in unanimitate. Comisiunea va lua ființă în curând și va fi prezidată de d. Mihai Manoilescu, fost subsecrear de stat la finanțe. Un proces care durează de 11 ani în fața Curtei de Apel din Iași Curtea de Apel secția I, a judecat ori un interesant proces în legătură cu groaznica nenorocire de cale ferată întâmplată în iunie 1918 pe linia Mircești— Săboani. In această nenorocire a fost ucis și un comerciant din Bacău Șmil Reinesberg. După moartea comerciantului, familia a ajuns muritoare de foame. Sora defunctului a intentat în anul 1918 proces de daune cerereului cerând 56,poo lei pentru ea și 75,poo lei pentru copii. In anul 1919, Tribunalul Bacău în lipsa părților a admis acțiunea, co,dând 76,opolei daune. In apel, la Curtea sesizată de ambele părți, administrația cerereului a cerut chemarea în garanție a ministerului de războiu, care avea pe atunci administrația cerereului. Curtea a admis cererea. Eri, după mai bine de 11 ani de la intentarea acțiunei, Curtea a judecat procesul în fond. Pentru minorii comercianțuui, căci între timp a murit și soția lui, a pledat de avocat Șmilovici. Din partea cefereului au pledat d-nii Bulgaru și Marinescu. Curtea se va pronunța azi. In fața Tribunalului comercial prezidat de d. Iorga, s’a judecat ori un interesant proces de faliment. E vorba de cererile introduse de d-nii Eva Onstein și Lehrr pentru firma Pfermenghr, Demostene Botez pentru Rosenberg, Carol Diamant pentru Sigmund Diamant și Fiii pentru Emanoil Marcovici, contra societătei în nume colectiv „Fusul* din str. Arca, reprezintata prin d. M. Iosipescu și I. Griiniberg-Diamant. Prin cererile de chemare in faliment se pretinde și arestarea conducătorilor fabricei, acuzați de fraude. La începerea procesului, reclamanții au cerut președintelui să admită chemarea la interogatoriu a conducătorior fabricei. Apărarea însă, prin d-nii Laurențiu Pilat, Ștein și Nicu Aporecher s-au opus : pentru societăți anonime nu există chemare la interogatoriu. Persoanele nu pot răspunde verbal; se poate răspunde numai la întrebări scrise, fixate societăței. Acuzarea s’a divizat în două : d nii Diamant și Fus au cerut continuarea procesului de falimet a societăței anonime „Fusul*, în când d-nii Demonstene Botez, Kiva Ornstein și Lehrer, s’au obligat să dovedească că societatea „Fusul” este societate in nume colectiv. Tribunalul a decis ca d-nii Botez și Eva Ornstein, până în ziua de 17 Octombrie să modifice acțiunile lor de chemare și declarare in faliment, iar în ce privește cererile celorlalți doi creditori, se va pronunța azi. Tot azi, Tribunalul se va pronunța în procesele de faliment ale societăței Abramovici și Smilovici din str. Cuza Vodă și al firmei Oscar Froimovici. Falimente Se poate aresta consiliul de administrație al unei societăți anonime pentru bancrută frauduloasă ? Importantele hotărâri luate ori de Consiliul Facultății de Medicină Consiliul facultăți de medicină s’a întrunit ori sub președinție d-lui prof. dr. Ștefănescu—Galați, decanul facultății. Consiliul a numit o comisiune compusă din doi domni profesori, care împreună cu decanul să constitue comisiunea de echivalare a diplomelor străine. Taxele de freqvență și examene au rămas aceleași, urcându-se numai cu 10 la sută taxele de laboratoriu. Cu privire la laboratoriu, d. prof. dr. Slătineanu a ținut un violent rechizitoriu contra reducerei subvențiilor destul de neînsemnate și azi. S’a decis ca d. prof. dr. Râșcanu să suplinească catedra vacantă de farmacologie a defunctului Savini. In ce privește anul preparator, cu toată opunerea d-lui prof. Slătineanu, Consiliul a decis că în conformitate cu deciziile anterioare, să se menție anul preparator la facultatea de medicină. O discuție vie s’a încins cu privire la localul și profesorii care urmează să predea cursurile în acest an. D. prof. dr. Șumuleanu, unul din susținătorii anului preparator și-a oferit institutul, cursurile urmând să le predea conferențiarii. S’a decis ca în anul preparatoriu să se poată înscrie toi absolvenții liceului. Selecția se va face însă în anul preparator. In anul preparatoriu se va preda limbile: franceza și germana, apoi fizică, chimie și științele naturale. La farmacologie fizică chimia și botanica — pe lângă limbile franceză și germană. Absolvenții a 8 clase se vor înscrie în anul 1 iar elevii cu examenele de tranziție în anul preparator. Consiliul a numit o comisiune care va încheia un raport asupra modalităților de funcționare în anul preparator. Din comisiune fac parte din prof. Râșcanu, Șumuleanu și Ionescu Matin. izbucnirea unui incendiu cu prilejul rulării unui film la cinematograful din Huși — Cum a luat naștere focul.—Panica.—Ce a ars.—Ancheta — Un incendiu fără a avea urmări catastrofale, s-a declarat eri la Cinema Francez din Huși. Sala cinematografului era tixită de lume. La un moment dat publicul a fost alarmat de strigăte de foc 1 foc 1. Intr’adevăr limbi mari de foc ieșeau din cabina operatorului. Filmul în plină proedare, din cauza unui scurtcircuit, s'a aprins împrăștiind in sală un miros asfixiant. Publicul îngrozit de cele văzute a început să năvălească spre uși. Panica în sală era de nedescris, fiecare căuta să-și salveze viața. Panica a devenit mai mare în momentul, când s-a stins lumina. Strigătele copiilor care nu-și găseau părinții erau sfâșietoare. Au fost rănite câteva persoane cu ocazia îngrămădirii spre uși. Mobilierul a fost aproape complect distrus. Autoritățile sosite în grabă au căutat mai întâi să împiedece aglomerație ce se producea la eșiri. In urma evacuărei publicului, au intervenit pompierii. Ambele filme, dintre care unul rulase iar celălalt urma să fie reprezentat, au fost complect distruse. Deasemenea a fost distrus și aparatul de proiecție. Incendiul s’a produs din cauza unui cercuit la aparat. S’a deschis o ancheta care va stabili proveniența focului și pagubele aduse proprietarului cinematografului. După cum am arătat mai sus, a fost distrus și o parte din mobilierul sălii. Pagubele separe că trec de două milioane lei. Ingeniozitatea unei hoațe Buc. 1.—Serviciul poliției judiciare a făcut ori o interesantă captură. După îndelungate investigații, comisarul Scarlat Haralambie a reușit să aresteze pe femeia Vasilica Ciurgea care, fabricănduși acte de legitimație, se oferea ca servitoare în diferite case din Capitală. Odată angajată, stătea în serviciu o zi sau două, după care dispărea, bineînțeles după ce fură bani și lucruri de valoare. In felul acesta a comis zeci de torturi până când i s’a înfundat, fiind prinsă pe când opera la d. Andriescu, împreună cu complicele ei, un anume Iorgu Petrea, ingenioasa hoață a fost înaintată Parchetului Ilfov, care i-a deferit cu concluzii de arestare cabinetului de instrucjie, si străinătate ȘTIRI ■— un proeminent fruntaș național-țărănist fine să precizeze că la alegerile ce au avut loc la Camera de Comerț, guvernul nu a susținut nici o listă. Dl. Costăchescu a înțeles să mențină până la urma alegerilor în cauză caracterul de alegeri profesionale. Dacă s’au împărțit afișe care anunțau că una din liste era „ susținută de guvern”, la mijloc a fost numai un abuz, ne declară fruntașul naționalțărănist. ” La Comandamentul Corpului IV Armată d. General Zadik, și-a luat Duminică dimineață rămas bun de la corpul ofițeresc al unităților cari au stat timp de 10 ani sub comanda d-sale. D. General Zadik, vădit emoțional a mulțumit colaboratorilor săi pentru felul cum i-au secondat. A rugat pe cei prezenți să continue în aceleș fel activitatea sub viitorul comandant. După ce d. General Prodan, a relevat în cuvinte bine simțite, personalitatea sărbătoritului, solemnitatea a luat sfârșit. — Dl. C. Cerkez, nu este omul care să se dea bătut. Alegerea s’a sfârșit, contestația începe E de prevăzut o luptă tot atât de aprigă. Rezultatul lui interesează pe combativul nostru concetățean. II pasionează lupta și, las dacă nu poate lupta ! A luptat la un moment dat cu proprii săi tovarăși, care după rezultatele de Duminică, încercară un moment de descurajare. ■— Biroul electoral al alegerilor de la Camera de Comerț din localitate — a înaintat ori Parchetului pe comerciantul Carol Bercovici din str. Zugravilor, care a încercat să voteze cu o carte de alegător a unui Palet. El a fost eiberat, deschizându-se contra lui acțiune de delict electoral. Contra celorlalți arestați cu ocazia alegerei de Duminică, nu s-au încheiat procese verbale de contravenție la legea electorală. Poliția a înaintat eri Porchetului pe basarabencele Feiga Crohman și Tiva Goldstein din Chișinău, acuzate de furturi de blănuri din magazinele d-lor Pincu Moscovici din str. Ștefan cel Mare și Max Barai din str. Cuza Vodă. In urma unui lung interogatoriu la care au fost supuse de d. prim procuror M. Calzichi, ambele femei au fost deferite Cele. 1 Instrucție, cu concluzii de arestare , magistratul instructor a emis contra lor mandatele de arestare. — Au fost deferiși instrucției flăcăii Gh. Mihai și I. Cărăcuș din Dumești, acuzați de tâlhării la drumul mare. Tribunalul secția 11 s’a pronunțat ori în procesul de calomnie intentat de d. căpitan Romeo Winder, foștilor să socrii Leonida și Ștefania Gheorghiu. Aceștia din urmă sunt acuzați că au trimis comandantului garnizoanei o petiție prin care fostul ,or ginere era acuzat că se insulta familia. Cum petiția n’a avut un rezultat decât o observație verbală—d. căpitan Winder a dat în judecată pentru calomnie—pe foștii săi socrii. Tribunalul l-a condamnat ori la câte looo lei amendă și loooo lei despăgubiri. Ambele părți au făcut apel. — La circumscripția polițienească a fost depus un inel de aur găsit pe strada Ștefan cel Mare. — Săteanul Al. Dimitriu din Movileni, care fusese condamnat la 500 lei amendă pentru calomnie, a fost șters și din listele electorale. Săteanul a făcut contestație care i-a fost respinsă. Apelul și recursul de asemenea au fost respinse. Rezultate definitive ale examenelor de bacalaureat Din 16 candidați prezentatori la examenul de bacalaureat la Liceul Național* au reușit următorii 8 : Sor Iosif, Anton M, Hausfafer Aured, Lazarovici Ilie, Rivalei V, Vorlic D, Schwartz R. și Meerovici H. La liceul „Oltea Doamna* din 16 candidate au reușit următoarele 8 : Pavlov Bug, Reischer Riva, Stamatopol El, Sârcu D, Andronie A, Atanasiu V, Barbu Ecal, și Dominte Ana. LA LICEUL INTERNAT Din 15 candidațt, au reușit următorii 8: Cihodariu C. Rainfeld, O., Bajen A., Ulmanu P., Predescu L, Pecumir F., Herșcovici M., Neculae Ni O femee împușcată de bandiți pentru a fi jefuită Buc. 1. — Un îndrăzneț atee banditesc s’a înregistrat Duminecă după amiază în apropiere de Ploești. Femeia Lela Mălulescu comerciantă din Pioești plecase spre Corlătești, la 9 km. depărtare de Ploești, pentru a face diferite cumpărături. In apropiere de gara Corlătești, trezând pa la marginea unei păduri, s’a oprit puțin pentru a se odihni. La un moment dat a euzas mai multe detunături de armă prin apropriere, ridicându-se de jos pentru a porni mai departe, s'a pomenit lejă în față cu doi indivizi înarmeni, dintre care unul a tras asupra ei un foc de revolver. Grav rănită in abdomen, victima a căzut în nesimțire. Bandiții după ce au jefuit-o de banii pe care-i avea asupra ei au dispărut. Fiind descoperită de săteni, in stare disperată femeia a fost internată în spitalul din Ploești Alt grav accident de automobil Buc. 1.—Un grav accident de automobil s'a intâmplat ori în apropiere de Comarnic. O mașină în care se afla primarul acelei comune, un preot și doi săteni, din cauza defectarei direcției, s’a prăbușit în șanț, sfărămându-se. Primarul a fost grav rânit, iar ceilalți pasageri s’au ales cu răni ușoare. — Candidații și prietenii d-lui C. Cerchez s’au întrunit aseară in sala de sus a berăriei „Elizee”. S'a decis continuarea luptei „contra profitorilor comerțului* Lupta se va continua printr’un apel către comercianți, manifest călrăară, o manifestație a comercianților în ziua instalărei consiliului Camerei, în cazul respingerii conesie iilor care se introduc mâine atât la Curtea de apel cât și la Uniunea Cemerilor de comerț. La această luptă se vor atrage toți conducătorii și fruntașii comerțului din întreaga țară. — Femeia Ana Zavaliuc din str. Baciu, a reclamat Parchetului că trăind doi ani cu un muncitor fără să știe că e însurat — se pomenește alungată din casă împreună cu copii ei de către solia lui Zavaliuc. Ea cere să se facă anchetă. — D. Zahorean Pavel din str. Uzinei, a reclamat justiției contra soliei lui Ecaterina Balan, că, prin spargerea ușei, i-a furat numeroase obiecte de preț și bani.