Lumea, aprilie-iunie 1933 (Anul 16, nr. 4454-4530)

1933-04-01 / nr. 4454

Politică și socială — Ziar independent Mari manifesta H la Paris contra excesator din Garmania Paris 31. Organizațiile evreești și creștine din Paris au lansat un apel populației prin care-i cere să participe la 5 Aprilie la mari manifestații contra actelor de teroare dezlănțuite de hitleriști contra evreilor din Germania. La una din marile întruniri va lua cuvântul și dl. Painlevé, fost ministru. La Paris, Strassbourg și în alte orașe evreii și chiar foarte mulți creștini au pus în aplicare boicotul coif, mărfurilor de provertiența germană.• Varșovia 31—In fata consulatului german din Poznan a avut loc eri da. o mare manifestație ostila Germaniei la care au participat câteva mii de evrei. Marți au fost convocate mai multe întruniri publice în toată Polonia de protestare împotriva excselor astisemite din Germania. in țară ULTIMA ORA și străinătate De ert pâr»a aif Einstein a renunțat la cetățenia germană Savantul Einstein si a prezentat eri la legația Germaniei din Bruxelles, declarând în scris că renunță la cetățenia germană. Aceasta în semn de protestare contra exceselor antisemite dezlănțuite de hitleriști. INTERPELĂRILE în afacerea Skoda se vor dezvolta în ședința de Sâmbătă a Senatului. Dosarul afacerei a fost adus ori la Maturul Corp de organele Parchetului Militar și pus la dispoziția senatorilor interpelatori, cari au și început cercetarea lui. D. IULIU MANIU, președintele partidului național-țărănist, a sosit aseară la ora 7 în Capitală. DEZORDINI In toate orașele din Germania, boicotul contra evreilor s’a manifestat ori prin arestarea a câteva sute de comercianți, spargerea vitrinelor și devastarea magazinelor de către bandele dezorganizate hitleriste. MODIFICAREA BACALAUREATULUI La ministerul instrucțiunii se adună date în vederea eventualei modificări a legii bacalaureatului. SENATUL a votat erid. a. proectul de lege al arieratelor statului și proectul de lege al vămilor Proectul prin care se înființează cadrul disponibil al funcționarilor publici a fost votat pe articole, urmând ca votul în total să se dea în ședința de astăzi. ACORDUL CU GENEVA D. Gr. Filipescu a anunțat eri la Senat o interpelare cu privire la întârzierea acordului financiar de la Geneva. VA VORBI Dl. MANIU Se dă ca sigur că dl. Iuliu Maniu va lua cuvântul Luni la Cameră spre a da unele lămuriri în afacerea Skoda. 65 MILIOANE Ministerul de finanțe primiteri toate procesele- verbale privind suma cu care statul a fost păgubit prin neplata impozitelor de către reprezentanta din București a societății Skoda. E vorba de suma de 60 milioane lei. AMÂNARE Ședința consiliului general al Băncii Naționale care urma să aibă locuri dimineață spre a examina chestiunea numirii exportului tehnic străin pe lângă institutul nostru de emisiune, a fost amânată. PROECTE DEPUSE D. Mihai Popovici, ministru de justiție, a depus ori după amiază pe biroul Camerii proectul de lege pentru prelungirea suspendărilor silite imobiliare, proectul de lege al chiriilor, proectul codului penal și al procedurii penale. INCAERARI La Lodz (Polonia) au avut loc eri d. a. ciocniri sângeroase între lucrătorii greviști și polițiști. Aceștia din urmă au fost siliți să facă uz de arme. Au rămas pe teren un mort, grav răniți și numeroși răniți mai ușor. D. WALTER EDGE fostul ambasador al Statelor Unite la Paris, a sosit ori în București, într'o călătorie de studii. ■ Memoriul lăsat de generalul Sică Popescu In legătură cu afacerea Skoda - Impresionanta scrisoare adresată Mareșalului Prezan. — Foaia calificativă a d-lui general Amza — Buc. 31. D. colonel Lăzăroiu, primul comisar regal al Parchetului Militar din Craiova a continuat ori ancheta in legătură cu sinuciderea generalului Sică Popescu. Biroul victimei a fost sigilat, iar mai multe acte au fost ridicate și trimise la București. Printre hârtiile găsite în biroul gen. Popescu se află și un memoriu redactat de el după izbucnirea afacerei „Skoda“ în care arată faptele în legătură cu rolul pe care l-a avut la încheerea contractului de armament Eri după amiază a sosit in Capitală d. colonel Lăzăroiu, primul comisar regal Corpului 1 armată din Craiova, aducând memoriul gen. Sică Popescu, în care se face o lungă expunere asupra modului cum s'a ajuns la comanda Skoda. Generalul arată că a semnat acest contract în calitate de inspector general al ministerului armatei. In cantul de sarcini se prevăzuse calitatea materialului ce urma să ne fie furnizat. Tunurile comandate pentru noi au fost refuzate de stat; ele au fost cumpărate apoi de statul otoman și găsite bine. * Se știe că gen. Sică Popescu a arătat în una din scrisorile lăsate, că s’a sinucis din cauză că era în permanență persecutat de generalul Ștefănescu-Amza. In foaia calificativă a d-ui general Amza din 31 Octombrie 1922, când funcționa ca secretar general al ministerului de războiu se subliniază: »dă dovada unui om ajuns la un înalt post și e în stare să nu dea în lături de la orice atrocități*. Am arătat ori că generalul Sică Popescu a lăsat 4 scrisori. In scrisoarea adresată d-lui Mareșal Prezan, el scrie: »Vă rog, domnule Mareșal, să se spună de la tribuna Parlamentului și să se caute la toate băncile și depozitele din lume pentru a se găsi sumele luate de mine ca sperț. Sumele acestea să le ia d'nii dr. Lupu și general Ștefănescu-Amza, iar dacă nu se vor găsi și nu se vor găsi pentru că nu au existat, sângele meu să le țâșniască in față in fiecare zi pentru a le reaminti mișîica săvârșită“. In scrisoarea adresata soției, generalul îi cere iertare pentru gestul pe care face deoarece nu mai putea suporta zbuciumul moral în care l'au pus ultimile evenimente. Ii lasă un teren și co.oooei. In scrisoarea către generalul Condeescu, artă ca e nevinovat de cele ce îi se pun in sarcină, a Írul cinstit, a luptat pentru tatăș moare sărac. Susține că de doi ani e urmărit și persecutat de d. general Amza. In ce privește contractul cu soc. Skoda, arată că el nu putea fi modificat, dovadă că toate sforțările făcute de d. gen. Amza n'au putut aduce clauze mai favorabile. Rămășițele pământești ale gen. S. Popescu vor fi aduse Sâmbătă la București și expuse în capela cimitirului Belu. înmormântarea va avea loc Sâmbătă după amiază. Serviciul religios va fi oficiat în capela cimitirului Belu. Conform dorinței defunctului nu se vor rosti discursuri. D. Vaida Voevod, președintele consiliului, a fost primit ori la ora 12jut.de Suveran, raportându-i asupra tragicei sinucideri a generalului Sică Popescu și a mersului anchetei în afacerea Skoda.* Din ordinul Parchetului militar s'a făcut ori o descindere urmată de o percheziție minuțioasă în locuința din Capitală a d-lui Masek secretarul reprezentenții din București a uzinelor Skoda. Cum a fost hotărât boicotul contra evreilor din Germania Berlin 31.Biroul de presă al partidului național-socialist publică următorul comunicat al comitetului de organizare al boicotului contra evreilor, ca răspuns la propaganda contra Germaniei manifestată în ultimul timp în toată lumea. Boicotul intră în vigoare Sâmbătă 1 Aprilie la ora 10 dimineață și privește nu numai pe evrei, ci și pe evreii botezați cari aparțin astăzi religiei catolice sau protestante. S’a hotărât în primul rând boicotul magazinelor evreiești. Dacă un comerciant evreu e căsătorit cu o creștină, (sau vice-versa) magazinul e considerat evreesc, deci trebue boicotat. Firmele și toate societățile germane în care evreii sunt interesați financiarmente, sunt considerate evreiești. Excepție face marea societate evreo-americană Woolworth (N. B.) se cam tem hitleriștii să întindă prea mult coarda cu americanii. Sâmbătă la ora 10 dim. membrii ai batalioanelor de asalt național socialiste se vor posta în fața magazinelor evreilor și vor atrage atenția cumpărătorilor că nu trebue să inre în aceste magazine. De altfel în fața acestor prăvălii va fi atârnată câte o placardă reprezentând un cerc galben pe un fond negru. Proprietarii magazinelor boicotate nu vor putea concedia pe funcționarii creștini, iar acolo unde aceștia au fost concediați recent, vor fi reintegrați în posturile lor de către membri batalioanelor de asalt. S’a hotărât de asemenea boicotul localurilor de petreceri aparținând evreilor sau în care sunt angajați și artiști evrei. Astăzi, Vineri, vor avea loc în toate orașele Germaniei întruniri ale național- socialiștilor în care se vor rosti discursuri privind boicotul, după care vor urma manifestații de stradă. In marile orașe întrunirile vor avea loc în piețele publice. Autobuzele și camioanele care transportă mobile vor purta placarde mari pe cari va fi scris: „Nu cumpărați nimic de la evrei“ ; ,nu vă duceți la avocații sau medicii evrei". Placarde asemănătoare vor fi purtate cu prilejul defilărei batalioanelor hitleriste. Ungaria persistă în revizuirea tratatelor Budapesta 31. D. Koloman von Kanyi, ministrul de externe al Ungariei, ar vorbitori în fața comisiunii afacerilor străine a Cameri despre rezultatul călătoriilor sale la Geneva, Roma și Viena, după care s-a ocupat de planul Mussolini. D. Kanya a declarat că tratatele de pace trebuesc revizuite, pe cale legală, fără a se tulbura pacea existen;£\ m Dl. dr. Lupu va fi exclus de la zece ședințe ate Camerei ? Buc. 31.— Comisiunea de disciplină a Camerii s'a întrunit ori după amiază spre a judeca pe d. dr. Lupu, șeful partidului țărănist, pentru incidentul avut cu d. președinte Ciceo Pop. Comisiunea conchide excluderea d-l ui dr. Lupu dela 10 ședințe ale adunării. Raportul comsiunii va veni acum în dezbaterea plenului Camerii. Cazul de la „Reuniune" In discuția Senatului Buc. 31. — In ședința de ori a Senatului, d. general Cihoschi a dezmințit știrea publicată de un ziar din Capitală că s’ar fi prezentat la direcția armamentului din ministerul apărării naționale de unde ar fi ridicat unele acte privind comanda de armament de la uzinele Skoda. D. Dorin cere d-lui ministru al instrucțiunii să-i pună la dispoziție rapoartele întocmite de comisiunile de anchetă pentru stabilirea răspunderilor în ce privește cazurile de sinucideri a elevilor din cauza răului tratament la care sunt supuși de profesori. Dl. președinte Costachescu spune că a primit rezuzatul anchetit de la școal »Reuniunea Femeilor Române“ din Iași care condde la trimiterea în judecata comisiunii disciplinare a d-nei Onofrei. închiderea uzinelor „Citroen“ Paris 31. Din cauza unui conflict între conducerea marilor uzine de automobile „Citroen“ și lucrători, cari refuzau să admită reducerea cu 10 la sută a salariilor cu începere de la 1 Aprilie, direcția a închis uzinele, declarând loc k aut. Au rămas astfel fără pâine 21.000 lucrători. Dl. Foru din nou în judecata Buc. 31.— Dl. Gr. Forțu a fost trimis în fața justiției din Brașov pentru faptul că a ținut în acel oraș o cuvântare în care vorbind de afacerea Skoda, a atacat pe unii membri ai guvernului și pe d. Ing. Vaida , fiul d-lui prim-minstru. Tot la Brașov au fost trimiși ori în judecata 40 tineri pentru faptul ci au purtat uniforme naționalsocialiste, Opoziția susține că nu trebuiau citite in Parlament scrisorile lăsate de gen. S. Popescu — Declarațile d-lor Iunian, Încuieț, Leon, Armand Câtnescu și Voiculescu.— — Votarea bugetelor ministerelor — Buc. 31. — In ședința de ori după amiază a Camerei, d. Armand Călinescu, subsecretar de stat la ministerul de interne, a declarat că e însărcinat de d. ministru de interne să dea citire scrisorilor lăsate de generalul Sică Popescu, asupra cărora s'a făcut o întrebare în ședința de cercuri a Camerii. (D-sa dă citire scrisorilor). D. Dr. Iunian cere cuvântul. D. președinte Ciceo Pop spune că aceste scrisori nu comportă nici un fel de discuție. D. Iunian nu renunță la cuvânt. (Majoritarii protestează, impiedicându-i să vorbească, astfel că președintele se vede silit să suspende ședința). La redeschidere, d. Ionescu-Botoșani citește o adresă a ministerului apărării naționale, care a primit o scrisoare din partea d-lui Adrian Brudaru prin care acesta dezminte că ar fi dat 5000 lei unui colonel spre a-1 scuti de concentrare, cum afirmase d. dr. Lupu într'o trecută ședință a adunării, Atacul d-lui Iunian D. Gr. Iunian luând cuvântul în chestie de regulament, spune că guvernul vrea să arunce toate răspunderile pe seama organelor militare. Dar, ce mai grav în toată chestiunea Skoda, e corespondența urmată întreeletzki și conducerea partidului național-țărănist.Majoritarii protestează și somează pe d. Iun an să aducă precizări). Cuvântul d-lui Inculeț Dl. Ion Inculeț spune că scrisorile lăsate de generalul Sică Popescu sunt zguduitoare. Guvernul a comis o indelicateță aducând scrisorile la Tribuna Parlamentului si la cunoștinta opiniei publice. Acuză guvernul că nu grăbește lămurirea afacerii. In încheere cere demisia guvernului. (Se produce un violent schimb de cuvinte între r b rali și majoritarii basaraben ). Cuvântul guvernului Dl. Armand Călinescu spune că a venit să dea răspuns la o interpelare ce s’a făcut de către dl. dr. Lupu în ședința trecută a Camerii în legătură cu sinuciderea generalului Sică Popescu. D-rul Lupu a afirmat că generalul L. P. a lăsat patru scrisori prin care se vor face unele importante revelații. De aceia a fost însărcinat de dl. G. G. Mironescu să vină aici să dea citire acestor scrisori. Se încestră mușama»zarei ? Dl. /. Leon, lupist, spune că guvernul provoacă disensiuni spre a scăpa de sancțiune pe adevărații vinovați în afacere Skoda. Dl. Adam Popa, majoritar califică drept îndrăzneală atitudinea acelor cari ar trebui să se cutremure de asasinatul moral prin trimiterea la moarte a generalului Sică Popescu. Dl. Leon spune că d. d Lupu nu adus nici o învinuire generalului Sică Popescu, ci a citat numai din piesele aflate la dosar unmeriul de apărare pe care el l-a făcut împotriva invinuirilor ce i -au adus de organele tehnice militare. Vorbitorul e de părere că scrisorile nu trebuiau aduse la cunoștința publică, pentru că vorbsc despre un general inspector de armată. Răspunsul d'lui V. Naeșu D. mini f,u Voicu hifescu spune că d. Iunian a afirmat că guvernul ar fi susținut de la tribună că contractele ar fi fost făcute de ministerul apărării naționale și că întreaga răspundere a acestor contracte o poartă ministerul apărării naționale. D-sa a mai afirmat că aceste contracte au fost oneroase și că în jurul acestor contracte s'a creat o atmosferă ,care pune guvernul într’o situație cel puțin delicată. D. Madgearu când a vorbit în numele guvernului a afirmat că tot ce privește încheerea acestor contracte și tratatele urmate aparțin ministerului apărării naționale. In ce privește insă desăvârșirea contractelor și prezentarea lor guvernului de către d. ministru al aparării naționale, d. Madgearu a declarat că înțelege să fie solidar. Prin urmare nu e vorba de o învinuire ce s’ar aduce armatei Ai căutat să creați în toată țara o atmosferă în jurul conținutului ,misterios“ pe care l’ar avea aceste scrisori, să trageți din ele concluziuni și atacuri împotriva guvernului în această chestiune. Am fost atunci datori să venim cu conținutul acestor scrisori, mai ales că dumneavoastră ați cerut ca să vi se comunice. Dl. Iunian a mai susținut că Seietzk ar fi fost în corespondență cu conducerea partidului național-țărănist. Dl. Iunian care a făcut până mai eri parte din conducerea acestui partid, socotește d-sa cumva, după cele afirmate aici că a fost avocatul lui Seletzki și din faptul că a stat de vorbi cu Seletzk se poate deduce numai decât că Seletzk ar fi avut legaturi cu conducerea partidului național-țărănist ? In încheere, d. ministru Voicu Nifsev declară că se va face deplină lumină în chestiunea Skoda. jp. lutiifki răspunde că nu a primit nici un onorar de la Schlkt și că nu a avut Ruperea relațiilor diplomatice anglo-sovietice ? Londra 31. — Dl. Owen, ministrul Angliei la Moscova, a fost rehematori la Londra de guvernul britanic spre a-i da relațiuni în legătură cu arestarea de către Sovietice a inginerilor britanici. Agenția semi-oficială „Reuter“ crede a ști că nu este exclus ca să se producă cu acest prilej ruperea relațiilor diplomatice între Anglia și Rusia Sovietică. Procesul celor 4 englezi va începe la Moscova la 9 Aprilie. Ei sunt acuzați de spionaj și conspirație contra statului. Prigoana contral continuă și în Berlin 31. — Campania contra organizațiilor „Caș*tilor de oțel* continua în diferite orașe ale Germaniei. Astfel, după cele petrecute la Braunschweig, grupuri de național-socialiști au ocupat sediile organizațiilor „Câ `Căștilor de oțel* uite orașe llor de oțel din Gewerstein și Pfalz (Bavaria), arestând pe fruntașii lor. In regiunea Rinului s’au comis acte similare, șefii Căștilor fiind internați în lagăre de concentrare. Anularea amenzilor date comercianților de băuturi spirtoase din Iași Am realat agitația creată în rândurile comercianților de băuturi spirtoase din localitate, datorită amenzilor la care au fost supuși de garda financiară, pentru motivul că ar fi contravenit art. .204 din legea monopolului spirtului D. Schneider președintele asociației comercianților de băuturi spirtoase,a prezentat d-lui I. Botez un memoriu cu doleanțele comercianților. Președintele Camerei de Comerț a găsit în totul juste cele cuprinse în memoriu și cu ocazia pezentei sale la București, a făcut demersurile necesare pentru anularea amenzilor. Aseară, d. Schneider a primit o telegramă din partea d-lui Botez, prin care îi face cunoscut că inervenția sa d l Zamfir Bretescu a avut succes, d sa dispunând anularea amenzilor. 31 victime omenești Londra 31.— In localitatea Muchamn s’a produs eri da. o violentă explozie la o fabrică de produse chimice, distrugând o în întregime. Dn cauza exploziei puternice, geamurile a 200 case situate în împrejurimile fabricei au fost sfărâmate. O persoană a fost omorată, iar 30 printre care mai mulți copii ce se jucau în apropiere au fost grav rănite. Hotărârile Internaționalei 11 privind acteie de teroare din Germania Paris 31.— Comitetul executiv al Internaționalei 11 (socialiste) s’a întrunit eri la Paris, fără participarea delegatului Germaniei, cunoștință de contractul incheiat cu uzinele Skoda. Votarea bugetelor S’au votat apoi pe rând proectele de buget ale ministerelor, externelor, justiție, muncă și sănătate, interne, agricultură, industrie și comerț. Ședința a fost ridicată la ora 1 julie, noaptea. Comitetul a respins cenzura presei instituită de Hitler și Goering in Germania, de asemenea a protestat energic împotriva hotărârii de a se interzice apariția presei social-democrate în Germania, atâta timp cât va continua în presa socialistă din străinătate campania contra regimului actual din Germania. S-a hotărât continuarea luptei contra fascismului. Dl W-Is, șeful partidului soc.de.n.dn Germania a demisionatdui International» II