Lumea, ianuarie-martie 1935 (Anul 18, nr. 4998-5073)

1935-01-02 / nr. 4998

ULTIMA ORA rlin - ULT11WA ORA - rdinul de zi căre armată de M. S- Regele cu pilejul Anului Nou eri o, L M. S. Regele a dat a ordin de zi către armată, cu prilejul Anului Nou, in care-și exprimă dragostea Sa pentru oștire, către care se îndreaptă gândul Suveranului. După ce face urări de noul an, M. S. Regele își exprimă Buc. 1.— Unul din primie cazuri de aplicare a legii uenulului s'a produs erc. Lgea cumulului s'a aplicat clui Gr. Trancu-Iași fost minimi. Ministrul Instrucțiunii a aprobat decizia prin care Iancu-Iași nu mai poate fi ¥ sasfacția și fericirea pentru pogresele înregistrate de arată, Ministrul apărării naționale și toți comandanții de trupe a dat de asemenea ordine de za către armată, profesor cu tilu definitiv la catedra de științe comerciale de la Școala Comercială Superioară No. 1 din București pentru faptul că ocupă funsia de profesor agregat la Academia de înalte Studii Comerciale. Declarațiile d-lui Ienolescu-Strunga despre călătoria din străinătate Buc. I. D. Manolescu capitalele europene a fost de Strunga ministrul industriei și obține o balanță comercială comerțului. Înapoiat eri din activă în țările față de care străinătate, a făcut declarații se prezintă deficitară, nu străoficiosului guvernului. inătate a întâmpinat multe d.Ministrul comerțului, a deficultați, totuși a izbutit să ce arat că a găsit pretutindeni închee acorduri de mare fa In străinătate, bună înțelegere Jos pentru România. Scopul vizitei întreprinse ! ’ S’a aplicat lejsa cumulului d-lui Gr. Trancu-Iași Ce va cuprinde decretul de amnistie Rue. I. La minister^ just f**, lucrează la alert--— „stlllUI u, »-.umile !/eau„ctele silvice. acretul de amnistie pentru celelalte delicte nu v» »aprinde personajii importante -“-“-și ispășesc actualmente diferite condamnări, ci numai cap»a condamn»!» — —r Com****' Raidul aviatorului Dumitrescu Buc* 1. —• Aviatorii Frim Spre a întreprinde un raid și Dumitrescu au decolat în București—Saigon, de pe aero «romul Băneasa Guvernul anunță importante reforme rnujpare deschidere« Cce cu zvonurile despre o criză politică. Guvernul pregătește bugetul pe 1935. Un important discurs al Regelui — Buc. 1. Oficiosul guvernului ocupându-se de zvonurile fanteziste care și-au luat drumul cu privire la situația guvernului, după ce reproduce declarațiile făcute de d. Tatărescu la Cluj, afirmă că pentru a tempera zelul amatori 1r de senzațional, e în măsură să anunțe că la începutul activității parlamentare vor fi aduse în dezbatere importante reforme iar la departamente vor ince e în curând lucrările pentru pregătirea viitorului buget. » « Astăzi dimineață are loc inaugurarea nouei clădiri a Palatului Regal, in prezența Suveranului, membrilor guvernului și corpului diplomatic. Cu prilejul acestei solemnități, M. S. Regele va pronunța un important discurs. Se afirmă că discursul Suveranului va fi de o mare Însemnătate în ce privește situația politică internă. La solemnitatea de astăzi a inaugurărei noului Palat Regal, nu vor lua parte d-nii Iuliu Maniu, Argetoianu, Iunian, Gr. Filipescu, G. Brătianu și O. Goga care nu se afla in Capitală. Mareșalul Averescu care sosise Luni la București a plecat aseară la Turnu Severin. Ce-i ca tovarășul lui Coroi, care se află în cercetarea poliției T— Atitudinea suspectă a arestatului — Cazul li Ștefan Vasiliu, cel care ló dat drept tovrăș al bandituui Coroi, preocupă autorități polițienești ieșene. Am relata, la timp destăinuirile făcute de el în legătură cu activitatea temutului bandit. Faptele precizate de Vasilii urmând a fi verificate, el a fost trims leg unei de jandarmi Botoșani, pe teritoriu, căreia actează Coro. După ce a fost cercetat de jandarmi, Vasilu a fost retrimis la Iași, anchetatorii ajungând la convingerea că au de a face cu un dement La biroul judiciar d. comisar șef P. Bobeica a luat un nou interogator lui Vasiliu pentru a afa motivul care l-a făcut să facă denunțul. Individul s’a mulțumit să răspundă că „a fost beat“ și nu-și mai amintește ce a declarat. D. Bobeica continuă anchetarea lui V Siliu data fiind atitudina lui suspectă. La pușcărie Poiția locală a întreprins cercetări în legături, cu cazul opt anume Costache Crecu, iar din Botoșani, care se deținut în penitenciarul 1 Fălticeni. Printr’o cerere emisă Parchetului „recu se plânge și se află Încarcerat «pe gratis“. Fusese implicat întrun fals de acte publice. Procesul s-a judecat la 9 Noembrie iar citația a primit-o la 14 Noembrie—find condamnat la 1 an închisoare. Dacă se prezenta la proces ar fi administrat probe că el nu are nici un amestec în faptele ce se puneau în sarcină, adevăratul vinovat fiind—spune el—un anume V. Berdan din Iași. Pentru cercetarea lui Berdan s'a cerut intervenția poliției ieșene. „P3 _ gratis“ Cazul unui cetățean Condamnat la 1 an inchisoare, fără a fi vinovat Ameliorarea situației evreilor din Germania Londra — „News Chronicle“, .Oficiosul partidului liberal englez, află din Berlin că cercurile conducătoare ale partidului național-socialist intenționează să adopte o nouă atitudine față de problema evreiască. Fruntașii naziști au ajuns la convingerea că nu trebue continuată lupta de distrugere dusă împotriva evreilor, ci e necesară utiliarei în folosul statului a activităților constructive. Știrea de mai sus e confirmată de o telegramă a agenției „Reuter“, care vorbește de asemenea despre apropiata ameliorare a situației evreilor din Germana. Cercurile politice engleze își exprimă părerea că informația agenției „Reuter“ se srijinäse o recentă declarație a lui Goering, primul ministru al Prusiei. Goering e dealtfel singurei membrii guvernului german care păsastrează și azi bune raporturi cu personalități proeminente evreești. DL Laval și-a amânat plecarea la Roma Negocierile franco-italiene continuă favorabil. Dl. Laval pleacă la Londra Paris 1.—Minstrul afacerii străine al Franței a dat aseară un comunicat în care precizează că in cursul negocierilor franco-italiene relativ la Europa Centrală, n’a fost nici un moment vorba de revizionism. S’a discutat numai problema respectării independenții și întreg rității teritoriale a țărilor din bazinul dunărean. Londra 1. Agenția ..Reuter" află că vizita d-lui Lavil la Roma unde urma să se întâlnească Sâmbătă cu d. Mussolini, a fost contramandată. Agenția oficioasă engleză mai află că negocierile care au loc între canelariile din Paris și Roma, decurg într'o atmosferă mulțumitoare și vor intra în faza decizivă după plebiscitul din Sarre. Sir John Nimon, ministru afacerilor străine al Marii Britanii care se află acum la Cannes, este în permanent contact cu cancelariile din Roma și Paris. Știrea despre apropiata plecare a lui Sir John Simon la Roma nu se confirmă. El va pleca săptămâna viitoare la Londra pentru a pregăti primirea d-lui Laval. Un fost comerciant eșan, veteran din războiul neatârnării, — s’a adresat Casei Regale spre a fi ajutat — Rezoluția primită de prefectura de județ — Autoritățile locale au primit din partea Casei Regale cererea unui ieșan, fost co- — — —— — — I tx.x miniar»*» «'a adresat Suveranului pentru a fi ajutat. Petiționarul, Sacni Caufman, veteran din războiul neatârnării, arată în cererea trimisă Casei Regale că fiind pe vremuri comerciant, a sărăcit în ultimii ani, neavând nici un mijloc de existență. Lipsit de orice ajutor, a fost primit în azilul de bătrâni.7.jf.i n r»' 11 în ani, închee impresionanta petiție, solicitând Suveranului un ajutor. Petiia a fost trimisă prefecturei de județ, cu rezoluția de a se acorda un ajutor fostului comerciant. Făcând i-se unele investigații, s'a aflat că Intr'adevăr bătrânul L mi Caufman se află la azilul de bătrâni, iar soția Lili A“s «•* în Hrml. fift di' s este internată în azilul de in* firmi d la Spitalul israelil din localitate. Ambi se găsesc intr'o situație jalnică. Prefectura de județ a luat măsuri pentru ajutorarea bătrânului veteran. Activitatea Tribunalelor și a Curței pe anul exporat 1954 La Tribunalul local s’a făcut ori statistica activității anului 1934. La secția I s'au introdus 13.500 afaceri civile și penale. Repartizate ar fi astfel : 16 dosare din oficiu, 69 acțiuni civile directe, 345 delicte, 210 contravenții, 7 adopțiuni, 10 succesiuni, 3 exproprieri, 140 divorțuri, 28 cereri de alinonte. De asemenea 230 apeluri civile, 1775 apeluri penale, 245 apeluri fscale, 60 scursuri civile, 80 recursuri penale, 275 recursuri fiscale, 14 propriri, 45 comisii rogatorii civile, 9 comii rogatorii penale. Au intrat spre conservare 40 dosare cu ordonanțe de clasare, 404 acțiuni de conversiune. S'au confirmat 25 mandate, un dosar electoral, un dosar de vagabondaj și 7 acțiuni diverse. In acest interval au fost soluționate 723 dosare civile 104 divorțuri, 4 adopțiuni, 4 exproprieri, 3159 pense, 3 electorale, s'au dat 3689 amânări penale, 2922 amânări civile, s'au scos de pe rol 332 dosare, s'a desesizat 114 dosare, s'au redeschis 79 dosare, s'au dat 128 ordonanțe prezidențiale, 31 confirmări s'au infirmări, 1387 hotărâri diverse și 2 decizii disciplinare. La secția 11 a Tribunalului registrul de intrare a avut 29702 numere, cel de este 37411. S’au format 16 dosare din oficiu, 116 acțiuni civile, 422 delicte, 131 contravenții, 7 adopțuni, 14 succesiuni, 223 apeluri civile, 1830 apeluri penae, 264 acțiuni fiscale, 41 recursuri civile, 67 recursepenale, 265 recursuri fiscale, 13 propriri, 15 comisii rogatori, 414 onversiuni, 37 confirmări, 2 electorale, 5 exproprieri, 3 încetățeniri, 149 diverse, 17 dosare de alimente, 15 sechestre judiciare, 44 refereuți și 6 anchte în futurum. Au fost judecate la secția L în acest interval 2674 acțiuni penale, 673 civile, 126 divorțuri , s'au dat 9415 amânări, s'au scos de pe rol 452 dosare, s'au desesizat 78 dosare, s'au înființat 41 sechestre și propriri, 46 ordonanțe prezidențiale, 63 confirmări sau eliberări, 248 diverse, 198 formule executori, 43 ordonanțe prezidențiale, 3 trimiteri în posesie. S'au rezolvat în camere, pe cale grațioase 1587 dosare și s'au deschis 3 testamente. La secția IV s'au înființat 3940 dosare și s'au dat 2670 hotărâri. S'au format 25 dosare din oficiu, 79 dosare civile, 529 delicte, 1 punere sub interdicție, 11 expropieri, 139 divoțuri, 9 adopțiuni, 8 succesiuni, 173 alimente, 173 apeluri civile, 1739 apeluri penale, 197 apeluri fiscale, 3 propriri, 12 comisii rogatorii penale, 30 comisii rogatorii civile, 3 anulări de acte, 6 ancheta în futurum, 7 contestații fiscale, 2 ordonanțe în refere, 2 sechestre, 394 conversiuni, 6 sechestre judiciare, 1 evacuări, 3 apeluri electorale, 85 recursuri civile, 89 recursuri penale și 269 recursuri fiscale. • • • S’au judecat și soluționat în acest interval la secția IV 618 dosare civile, 68 divorțuri, 3 exproprieri, 2676 penale. S'au dat 1908 amânări penale, 2009 lumânări civile,au scos de pe rol 47 dosare s’au redeschis 14, s’au făcut 125 de sesizări, s'au înființat 14 sechestre și propriri, s'au dat 28 ordonanțe prezidențiale, 56 confirmări, 14 comisii rogatorii, 1153 jurnale de cameră și 21 electorale. • . • * La secția 111 comercială s'au Înființat din oficiu 31 dosare, sau cerut 19 propriri, 40 sechestre, 87 vânzări, 68 acte comerciale, 24 falimente, 1 adopțiune, 12 succesiuni, 499 apeluri comerciale, 187 apeluri fiscale, 56 apeluri civile, 51 executări, 26 confirmări, 1 concordat, 26 comisii rogatorii, 3 depuneri de testamente, 16 refereuri și 423 conversiuni. S'au judecat 251 sentințe civile, 450 semințe comerciale 15 ordonanțe prezidențiale, 1678 investiri cu formule executorii, 6 sechestre pe venituri, 76 eliberări reciproc, 191 radieri, ipoteci și privilegii, 43 confirmări, 4139 jurnale de amânare, 28 trimiteri in posesie, 4 deschideri de testamente, 21 dosare conexate, 50 închideri de dosare, 1 adopțiune, 114 suspendări de procese și 1731 diverse. • La curtea de apel s. I sau înființat 13 dosare din oficiu , 296 acțiuni civile, 879 delicte 45 contravenții, 87 comerciale 920 recursuri penale, 9 expropieri, 372 recursuri fiscale 105 divorțuri, 104 acțiuni în contencios, 34 asanări, 9 electorale și s'au judecat 133 civile 83 comerciale, 69 divorțuri, 954 penale, 255 fiscale, 37 contencioase, 780 recursuri penale, 10 asanări, 8 electorale, și 10 revizi și exproprieri. La Curtea de Apel sII-a s'au format 6 dosare din oficiu, 293 doare civile, 791 delcte 23 contravenții,73 comerciale, 1 tutelă, 892, recursuri panae, 8 exproprieri, 351 recursur, fiscale, 101 divorțuri, 103 conte cioase, 7 electorale și 34 alimente, in acest timp s'au judecat • • „LUMEA Mărfi 1 ianuarie WM Ron No. 37 um 125 PREMII IEI 50.000 BANI Groaznică catastrofă maritimă — 25 persoane au pierit în valuri New York.— O groaznică care femei și copii, s'a lovit nenorocire s'a produs crivn de o stâncă. Valul s'a siărat Mexic, mai complect iar 25 persoane O șalupă în care luaseră majoritatea femei și copii au loc peste 40 persoane, intre pierit in valuri. Uimitor atac banditesc la o mare banca — Trei funcționari împușcați — Budapesta 1. — Un atac banditesc de o Îndrăzneală extraordinară și care amintește de cele ale gangsterilor americani, a fost comis ori în centrul orașului. Trei bandiți normați s’au introdus în localul sucursale. Bancei Comerciale Ungare, una din principalele instituții financiare, situată în centru. Bandiții au tras mai multe focuri de revolver, împușcând mortal 3 funcționari. * ’Personalul aflat în bancă a ripostat la fel și bandiți au fost nevoiți să dispară fără a fi jefuit banca. Poliția înștiințată imediat, n’a mai dat de urma lor. intrucția atentatului de la Marsilia — Ce au declarat doi dintre complici — Paris 1.— Judele instructor din Marsilia a ascultat eri pe teroriștii Rakek și Posperil implicați in atentatul de la Marsilia. Ei au declarat că au fost la Versailles unde au așteptat instrucțiuni din partea lui Kovateminsk delegatul asociației teroriștilor care a pus la cale atentatul. Neprimind la timp instrucțiunile, ei au plecat la Paris. Dl. Manolescu-Strunga In audiență la M. S. Rebele Asasinarea unui diplomat de câtre bandip Buc. 1. — Dl. Manoescu- Strunga, ministrul industriei și comerțului, va fi primit mâine in audiență de Suveran cu New-York. — Intr'o clădire din vestul New-Yokul ui a fost găsit eri mort diplomatul statului Ecuador, Hernesto Hako. Victima a fost jefuită de care prilej va expune rezultatul călătoriei întreprinse in străinătate, bandiți, după comiterea crimei Hako urma să plece în Europa fiind detașat la legația dintr-o principală capitală europeană. Jucătorul Șepci a plecat cu avionul la Atena Buc. 1. Ori după amiază a decolat de pe aerodromul Pipera avionul pilotat de comandorul Bănuțescu, care a plecat la Atena, având pe bord pe judecătorul Șepci dela Universitatea Cluj, chemat de urgență spre a juca ca portar In matchul de foot-ball ce România îl dispută astăzi cu Iugoslavia. Cladireat unei primarii aruncata in aer New-York L.Clădirea primăriei din localitatea Seminole (statul Oklahoma) a fost distrusă ori de o groaznică explozie. Trei persoane au fost ucise iar altele grav rănite. Convocarea congresului national bisericesc pentru alegerea Mitropolitului Moldovei Buc. 1.— Consiliul Central Bisericesc a expediat ori convocările pentru congesul național bisericesc și a Adunării Eparhiale a Moldovei la 23 Ianuarie in vederea alegerii noului Mitropolit al Moldovei. ȘTIRI • D* Anul Nou spunem cititorilor noștri: La Muliani 10 La ultima ședință a epitropiei spitalului israelit a fost ales cu unanimitate de voturi dl. ing. Brill vice-președinte în locul regretatului Isac A. Gheltzer. ® La locuința d-lui N. Cogălniceanu din str. Calarași 16, s-a prezentat dri noaptea o femeie care s'a plâns servi-119 acțiuni civile, 57 comerciale, 52 divorțuri, 893 penale, 221 fiscale, 33 f contravenții, 792 recursuri penale și 9 electorale. Deasemeni 7 expropieri naționale și 2 expropieri de utiliîți s publicA. toarei Elena Ceatososki că este maltrată de soțul ei Când servitoarea a chemat apoi pe bărbatul ei care se afla în bucătărie, necunoscuta a luat-o la fugă. Prin felul cum fugea, servitoarea d-lui Cogălniceanu, crede că în realitate necunoscuta era un bărbat îmbrăcat :o haîne femeești venit să dea o lovitură. Poliția a întreprins cercetări . Un incident nostim s'a înregistrat ori la un cinematogrif din centru. Rula un jurnal sonor, între altele, și reprezintă o scenă în care numeroși câini sunt înhămați la săniuțe. La un moment dat, un cățel din sală — trezit de lătimul câinilor de pe film—a înce ut ea să... polemizeze zgomotos cu frații săi de pe pânză. S’a produs zgomot, spectatorii începând a vocifera. Cu mare greutate cățelul—»* împreună cu respectiva sa stăpână, o doamnă în vrâstă, a fost evacuat. După rularea jurnalului cu bocluc, spectatoarea și cățeluși au reluat locul la sală.