Lumea, aprilie-iunie 1935 (Anul 18, nr. 5074-5149)

1935-04-01 / nr. 5074

străinătate «lii fără Buc, 31. Gruparea vaidistă a lansat ori manifestul către țară, în care expune programul enunțat in toate conferințele CONGRESUL GENERAL al profesorilor secundari din toată țara va avea loc la Tg. Mureș In zilele de 2, 3 și 4 Mai. SPORTIVE Pe terenul O. N. F. a avut locuri în cadrul diviziei naționale A, matchul de foot-ball între Unirea Tricolor și Juventus. Rezultatul a fost 4: 1 (3:1) în favoarea celor dintâi, rostite in ultimul timp de dl. Vaida. Manifestul e semnat de cei 11 fruntași ai aelui parti dl PRELUNGIRE Dl. prim-ministru Tătarescu a citit ori la Cameră și Senat mesajul regal de prelungire a sesiunei parlamentare până la 20 Aprilie a. c. ALEGERILE parțiale pentru locul de deputat în jud. Mehedinți care urmau să aibă loc la 12 Aprilie s’au amânat pentru 18 Maiu. De oră până azi faidiștii au lansat manifestul către țară Consiliul de miniștri de eri Buc. 31. • Eri dim. a avut loc un consiliu de miniștri sub președinția d-lui Tătărescu. Consiliul a hotărât programul ultimilor lucrări ale Corpurilor Legiuitoare, până în 20 Aprilie când se va închide sesiunea parlamentară. MfD. ministru al agriculturii a prezentat proectul de lege pentru asanarea viticulturii și a făcut o largă expunere asupra economiei proectului. S’a numit o comisiune interministerială pentru examinarea profetului spre a-i da forma definitivă, rămânând ca apoi să fie prezentat Corpurilor Legiuitoare. Consiliul a însărcinat pe d. ministru de justiție cu redactarea proectului pentru modificarea legii de organizare a corpului avocaților. D. ministru de industrie și comerț a fost autorizat să prezinte în parlament proectul de lege prin care se sancționează abaterile cu prilejul importului și exportului mărfurilor. ULTIMA ORA Dl. Mihai Popovici ales președinte al organizațiilor național-țărăniste din Ardeal Declarațiile d-lor Mihalache și Maniu Cluj 31.— in vederea congresului ardelean al partidului național-țărănesc au sosit oridim. la Cluj d-nii Mihalache, Mihai Popovici și alți numeroși fruntași ai partidului. Pe peronul gării au fost salutați de câteva sute de partizani In frunte cu dl Maniu, Dl. Aurel Socol a urat oaspeților bun sosit. A răspuns dL L M.halache, e,re a spus între altele : Dacă ar fi să aleg intre partid și persoane, aș alege totdeauna partidul, căruia i-am dăruit întreaga mea putere de muncă". Cu toții s'au îndreptat apoi spre locuința d-lui Ionel Pop, iar de aici la d. Aurel Socol, unde a avut loc congresul. DL Ion Mihalache a făcut o expunere asupra ultimelor evenimente petrecute in partidul național-țărănesc. A arătat că actul d-lui Vada nu a însemnat o divergință pe chestia ideologiei, e vorba numai de o acțiune personală, cu scopul de a pune mâna pe unele organizațiuni ale partidului. Oratorul a făcut apoi o amplă analiză a situației politice, criticând cu asprime partidul liberal. Ocupându-se de problema Skooda, d. Mihalache a arătat ca deși nu a putut fi adusă nici o probă de vinovăție au fost trimiși în judecată d-nii M Popovici și general Cihoschi. Liberalii au revenit la vechiul sistem de calomnii și ponegrire a adversarior politici. Partidul național-țărănesc are datoria să lichideze fără menajamente partidul liberal, trântindu-1 la pământ, pentru a înlocui viața liberală printr-un stat naționalțărănesc cu cooperatizarea șisindicalizarea agricolă a populației țărănești, care reprezintă peste 80 la suta din populația țarei; proteguirea numai a acelor industrii care corespund într'adevăr intereselor reale ale țărei. Programul nostru e gata : fiecare membru al partidului trebue să trăiască. S-a procedat apoi la alegerea noului comitet al organizației ardelene a partidului național-țărănesc. In unanimitate a fost ales președinte d. Mihai Popovici, iar vicepreședinți d-nii Aurel Socol și Victor Deleu. Dl. Iuliu Maniu luând cuvântul a spus între altele . Partidul național a putut să facă înainte tovarăși politici in regat, însă el s’a unit cu partidul țărănesc al d-lui Mihalache, care a găsit întruchiparea ideii democratice. Partidul național din Ardeal care există de 90 ani avea o preferință ideologică cu tânărul partid condus de d» Mihalache. Programul partidului rămâne naționalist, democratic și țărănesc. D-lui Mihalache îi spunem : Mergi înainte și noi te vom urma ca soldați credincioși. D. Mihalache adresându-se d-lui M. Popovici, i-ai spus: Alegerea d-voastră e o consecință a meritelor d-voastră reale și vă încurajează atunci când adversarii vă dau o lovitură nedreaptă și stupidă. A urmat apoi un banchet. La ieșire un grup de vaidiști a manifestat contra d-lui Mihalache. Intervenind polițiștii demonstranții au fost împrăștiați. Votarea bugetelor ministerelor Buc. 31. In ședințele de elt Camerei au fost votate bugetele ministerelor de finanțe, agricultură și domenii,externe, comunicații, sănătății și armatei. Dl. prim ministru Gh. Tătărescu a dat apoi citire decretului regal pentru prelungirea până la 20 Aprilie a sesiunei parlamentare, S’a votat proectul pentru desființarea unor tribunale și judecătorii, din spirit de economie. ,, Senatul a votat proectul de lege pentru sporirea taxelor pe articolele de consumație. D-lii Titulescu și local ei decorați cu legiunea de onoare Buc. 31. DL ministu N. Titulescu, a comunicat or telegrafic d-lui N. N. Săveanu, președintele Camerei, că a fost decorat de dl. Albert Lebrun, președintele republicii franceze, cu marele cordon al legiunei de onoare. Dl. Titulescu a mai arătat că dl. ministru Inculeț, a fost decorat cu legiunea de onoare în gradul de mare ofițer. Îndrăzneață ispravă a unui borfaș §K> îndrăzneață escrocherie a fost comică in localitate. Locuitorul Ion Chiriac din comuna Parincea(Bacău) fiind bolnav a venit la Iaș, să se opereze. In apropierea gării a fost întâmpinat de un individ care s’a oferit să-l conducă la un doctor bun. După ce l’a dus intr’o stradă dosnică, individul i-a spus săteanului să aștepte după care a revenit, spunând că „doctorul" cere bani. Naivul sătean i-a dat banii ce-l avea la el. „Binevoitorul” sa înapoiat apoi pentru a-l conduce pe bolnav la spital. Dar pe drum pungașul a dispărut. Rămas fără nici un ban, săteanul s'a adresat poliției pentru a se face cercetări. Anchetarea țiganilor arestați de poliție In cursul zilei de ori, la chestura poliției au fost cj cetăți țiganii arestați întprejurările relatate erc. S'a stabilit că cei arestați sunt urmăriți pentru diferite delicte, în special jafuri la drumul mare. Pentru stabilirea exactă a faptelor pentru care sunt urmăriți s'au lansat circulări la toate polițiile din țară. Deasemenea s’a cerut printr'o circulară a se afla de la care unitate polițienească lipsesc revolvere, deoarece asupra țiganilor s'au gsit arme pe care le poartă numai agenții polițienești. Eri a fost arestat de către d. comisar Gaman de la circ. IV ,poliție și țiganul I. Bonghin, care reușise să dispară când au fost arestați tovarășii lui. Căruțele țiganilor cu femeile și copii aflate la cârciuma Emacu de la Țuțora au fost puse sub pază până la terminarea cercetărilor. Teatrul Cinema TRIANON Azi ultima zi a programului. Premiera de aur a stagiunei Nu-mi pasă de nimeni “aTcă*“ jE Montgomery. Al 2-lea film: Senzația senzațiilor. Premierl. Complect pou. Film realizat în jungla conțin, negru stiBta aventura a lui Tanaa “ . . .r— ■ artist Buster Crabbe tomai-leu) Complectate Jurnal Sonor Paramount, M Iálae Simi cel mai mare și mai fastuos film al timpului RPlVin AII ca GARY COOPER, FRANCHOT ‘ OCHll/iU • TONE, R, CROMWELL. Al 2-lea film ; Minunata operetă de Oscar Strauss femeie care știe ce vrea l Franiek și Italia pentru restaurarea Habsburgilor . -Atitudinea Micei Antante, Pollaiei și Germaniei Berlin 31.— Ziarul „Berliner Tageblat", află din cea mai buna sursă că Franța și Italia ar fi căzut de acord asupra restaurării monarhiei habsburgice in Austria și Ungaria. O hotărâre principal in acest sens s'ar fi luat cu prilejul recentei întâlniri ce a avut loc la Paris, între don Laval și Savici, subsecretar de stat în ministerul de externe italian. La întrevederea de la Paris s'a mai hotărât să se comunice statelor Micei Înțelegeri că nu există alt mijloc de a se împiedica Anschlusul decât prin restaurarea Habsburgilor. In acelaș timp se anunță că Polonia urmează punctul de vedere al Germaniei, opunându-se cu îndârjire la restaurarea monarhiei habsburgice. înarmarea puternica a Statelor Unite spre a fi gata în caz de războiu New York 31. Ministrul de războiu al Statelor Unite dl. Dern, a ținut ori un interesant discurs la Filadeiba. El a cerut ca Statele Unite să aibă cea mai puternică flotă din toată lumea. De asemenea că flota aeriană să fie cel puțin tot atât de puternică ca și a Franței sau Rusiei Sovietice. Armata americană trebue să dispună de cel mai modern armament, spre a se putea apăra în orice moment. Ministrul a mai anunțat în acelaș timp că în șantierele americane se află actualmente in construcție 7 vapoare de război, fiecare având un tonaj de 35 mii tone și înzestrate cu tunuri de calibrul 40 centimetri. îndepărtarea din armată a numeroși ofițeri superiori greg Atena 31. Guvernul fa decis îndepărtarea din armată a 9 generali, 13 coloneii și a numeroși ofițeri inferiori, bănuiți că au avut legături cu revoluționarii. Pentru acelaș motiv s fost rechemat din postul său atașatul de marină al Greciei la Ankara. Generalul Plastiras a declarat ziariștilor francezi că condamnă cu asprime mișcarea venizelistă. El susține că a sfătuit pe ministrul de războiu, generalul Condylis, să proclame dictatură. Alegerea de azi de la Barou — O scrisoare a unul candidat — Domnule Decan. In lipsa mea din Iași câțiva distinși colegi au binevoit a-mi pune candidatura la alegerea consiliului baroului din localitate. Le mulțumesc și se păstrez întreaga mea recunoștință. Absența mea de aci ne pemițându-mi insă de a mă ocupa în mod efectiv de lucrările baroului, vă rog a lua act că enunț la această candidatura și vă rog a dispune să fiu scos de pe buletinul de vot la alegerea de. Duminică 31 Martie a. c. Vă asigur Insă că voi continua să lucrez cu aceiași tragere de inimă ca și la trecut pentru propășirea strălucitului barou de Uși și că interesele avocaților mu vor găsi mereu prezent atât în consiliul uniunei cât și in parlamentul țarei. Primiți, vă rog, domnule decan, expresiunea sentimentelor mele, cele mai alese, Emil Ceicovschi deputat de Iași membru in consiliul Uniunei avocaților Condamnată la moarte Berlin 31. Curtea cu Juri a condamnat eri la moarte pe tânăra doamnă Innemann, acuzată că și-a părăsit cei trei copi, locuindu-i în casă și lăsându-i să mojiră de foame. W A revenit iarna în Europa — Mari viscole și zăpezi In diferite state — Praga 31. — Din diferite state europene se anunță că a revenit iarna. Astfel in Ungaria, Polonia, Silezia și Slovacia au căzut mari cantități de zăpadă, iar temperatura a coborât sub zero grade. In diferite localități din Ungaria s'a așternut zăpadă atingând în unele locuri înălțimea de jumătate metru. Un viscol violent a bântuit în tot cursul zilei de e zi, cauzând mari pagube materiale. Firele telefonice și telegrafce au fost deranjate, iar unele orașe au rămas in întuneric din cauza stricăciunilor produse la uzinele electrice. Viscolul a făcut deasemenea mari ravagii în Boemia« unde vântul a suflat cu o viteză de 100 km. pe oră, Berlin 31. — Catedrala catolică din Nagolsheim (Winfemberg) a fost distrusă până in temelii de trăznet. In același stat au mai fost trăsnite trei imobile și două magazii cu cereale. Lituania se înarmează spre a apăra Memel-ul de o Invazie a Germaniei] Berlin 31. — Cercurile bine informate cred a ști că guvernul lituan face mereu importante comenzi de materiale de războiu, in Franța. In ultimile săptămâni Lituania a recepționat 14 avione militare iar acum a făcut o nouă comandă de 12 avioane de bombardament la uzinele Breguet. In afară de aceasta Litusznia a comandat 15 tancuri și mai multe tunuri. Amicii un Vaida mulțumesc Patriarhului Buc. 31.— D-nii D. R. Ioanifescu, Voicu Nițescu, Const. Angelescu și I. Gr. Periețeanu, foști miniștri, partizanii acțiunii d-lui Vaida, s'au prezentat ori dimineață în audiență P. F. Patriarh, căruia i-au adus mulțumiri pentru cuvintele pronunțate în Senat, cu prilejul discursului pe care l-a rostit, in favoarea acțiunii d-lui Vaida. universitatea din Iași va putea face schimb de lucrări științifice cu Rusia Sovietică Buc. 31. Se știe că senatul universității din Iași s-a adresat acum câtva timp ministerului instrucțiunii cu întrebarea dacă se pot stabili schimbul de lucrări științifice și reviste între România și Rusia Sovietică Ministerul instrucțiunii supunând cele de mai sus ministerelor de interne și externe, acesta din urmă a răspuns că nu are de făcut nici o obiecțiune, iar ministerul de interne a răspuns că schimbul de mai sus era liber chiar atunci când relațiile diplomatice între România și Soviete nu fuseseră reluate. Rezultatul foarte satisfăcător al tratativelor de la Moscova Conferința miniștrilor de externe ai statelor scandinavice Moscova 31. Lordul Eden a fost eri oaspetele lui Litvinov la moșioara sa din apropiere de Moscova. Ei au avut aici o nouă consfătuire. Agenția „Reuter“ crede a ști că cu prilejul discuțiilor pe care le-au avut, ambi bărbați de stat n’au avut de înregistrat nici o divergință de vederi. Temerile Moscovei față de situația din Europa au fost înlăturate. Sovietele s-au declarat gata ca, prin intermediul Societății Națiunilor să lucreze la menținerea și întă1rirea păcii. In toate cancelariile europene se acordă insă o mai mare importanță vizitei Lordului Eden la Varșovia. Se crede că Lordul sigiliului privat va reuși să determine Polonia la o conlucrare internațională pentru promovarea păcii. Londra 31. — Peste câteva zile va avea loc la Kopenhaga o consfătuire a miniștrilor de externe ai Danemarcei, Norvegiei și Suediei. Ei vor examina cu acest prilej situația internațională și în special problemele care vor fi aduse în discuție in sesiunea extraordinară a consiliului Societății Națiunilor. Revizuirea permiselor de import Buc. 31.— Ministrul industriei a hotărât revizuirea permiselor de import acordate și neexecutate până acum, deoarece s'a stabilit că s'au făcut multe nereguli. Incăerarea cu topoarele* Intre d@ci familii — Doi grav răniți internați în spital — Astă noapte s’a petrecut o gravă Incăerare cu topoarele între două familii în str. Primavere. Locuitorul Const. Parțac împreună cu soția sa fiind cu chef au intrat în locuința vecinului lor Dumitru Nechita cu care aveau de răfuit un vechil diferend. S'au luat la ceartă și apoi la bârne, Parțac s’a dus acasă întorcânduse apoi înarmat efa un topor, Nechita nu s’a lăsat mai prejos. A luat de asemenea un topor și au tras reciproc numeroase lovituri. Intervenția vecinilor și a poliției a temperat pe beligeranți, după ce au căzut răniți Dumitru Nichita și soția sa Alexandrina. Aceștia au trebuit a fi fie transportați cu „Salvarea" la spitalul Sf. Spiridon, unde au rămas internați. DL Gh. Pop, șeful circ. În poliție a sosit la fața locului, arestând pe Const. Parțac și soția sa. Și ei au leziuni căpătate în timpul încăerărei. Naziștii austriaci și-asrgmiespre etatatss sl Vîena 31. în Austria superioara s’a constatat că național-socialiștii care hotărâseră recent propria lor dizolvare și-au reînceput activitatea ilegală. S’au operat numeroase arestări, iar mișcarea î reprimat* 1* fașă, ȘTIRI §| Buc. 31.— Valabilitatea permiselor de import a fost prelungită până la 2 Aprilie a. c. igi Buc. 31. Senatul a admis eri un amendament la prosctul de lege pentru sporirea taxelor pe consumație. Taxa pe kgr. de acid carbonic a fost redusă în 30 lei dels 50. Cum proectul a fost votat de Cameră, va trebui să treacă din nou pe la adunarea depuților. # Buc. 31.— S'a hotărât codificarea legii caselor de depuneri. D-nii Lăzeanu și Baneiu lucrează la aceste modificări. C ® Baris 31. Prin vânzarea la licitație a celebrei biblioteci a lui Louis Barthou s’au realzat 3 727.000 franci (40 milioane lei). Buc. 31. Dl. Cezar Popescu va pleca azi în Spania și Portugalia pentru a încheia convenții comerciale cu ambele state. D D-na Maria Dimibiu din str. Pompei, a încercat să se sinucidă cu spirt denaturat. A fost lăsată la domiciliu, starea ei nefiind gravă. ” Madrid 31. Președintele republicii a însărcinat pe fostul premier Lerroux cu constituirea noului guvern, lăsându-i mâna complect liberă. Stockholm 31. De câtva timp se observă că agenți germani cumpără lă bâlciuril 8 din Suedia cai de muncă plătind prețuri mai mari decât acelea ale pieței. « Câte un furt s’a comis eri la î Marica Cavalescenco str. Moara de Vânt 30, loan Tudor str. Oancea 1 și Leon Lksoski str. A. Vlaicu 75» © Londra Sf.—Artur Hendersohn a dezmințit categoric că ar intenționa să demisioneze de la președinția conferinței dezarmări, « La spitalul »Maternitatea a fost internată ori în stare gravă tânăra Maria Ciubotă, est din str. Carol 37 care și-a provocat un avort. @ Londra 31 — Poliția a ar ®stateri la Dublin 80 membri ai organizației republicane irlandeze. S’au făcut descinderi și percheziți la locuințele șefului de stat major, și oețitarului său. Un general a fost arestat-Toate măsurile acesta* s'au luat pentru că sa dovedit că armata republicană irlandez sprijină mișcarea grevistă.