Lumea, aprilie-iunie 1935 (Anul 18, nr. 5074-5149)

1935-06-10 / nr. 5132

din țară - ULTIMA ORA - străinătate Suveranul a decorat pe d-na Tătărescu și pe amiralul american Byrd Bic. 9. — M. S. Regele a conferit d-nei Tătărescu, soția primului ministru, precum și d- oi Mitiță Constantinescu și Eugen Titeanu, subsecretari de stat ordinul „Străjerii țării“. D. C. Davila, ministrul României la Washington, a remis eri amiralului Byrd din partea M. S. Regelui Carol al României insignele decorației „Virtutea aeronautică“. Botezul micei arhiducese Alexandra Viena. La castelul Lemberg a avut loc eri botezul arhiducesei Alexandra, fiica arhiducilor Ileana și Anton de Habsburg. Era de față și M. S. Regina Maria a României. Aranjamentul pentru plata armamentului comandat in Franța Buc. 9. Dl. V. Antonescu, ministrul finanțelor, a primit la minister pe dL Venger, reprezentantul industriilor de armament din Paris, cu care a discutat asupra aranjamentului pentru plata comenzilor de armament efectuate de guvern in Franța. După cum se știe, tratativele începute de dl. Victor Antonescu în Franța au fost continuate de dl. Zeneanu. Vizita d-lui Venger la dl. ministru al finanțelor este pusă în legătură cu perfectarea înțelegerilor tratate. Remanierea se va face totuși Buc. 9. Discuțiile care au avut loc intre primul ministru și d. N. Titulescu, după întoarcerea acestuia din străinătate, vor fi reluate in cursul zilei de astăzi. Concluzia acestor discuții va deveni publică abia săptămâna viitoare, când guvernu va fi complectat, astfel ca între politica noastră economică și politica externă să se restabilească armonia necesară unei bune gospodării. Profesorii universitari in audiență la d-nii Tătărăscu și V. Antonescu Buc. 9. O delegație formată din profesori și asistenți universitari s'a prezentat d-lui Gh. Tătărescu președintele consiliului. Delegația a adus la cunoștința primului ministru, modul injust în care se face aplicarea legii cumulului pentru profesorii universitari. S'a arătat că din cauza unor lacune de redactare a decretului pentru simplificarea aparatului de stat, s’a ajuns a li se opri salariile profesorilor universitari, care mai îndeplinesc și o altă funcțiune, neținându se seamă nici de excepțiile prevăzute de decretullege. Față de această situație, d. prim-ministru a dispus să se întrunească Luni la ministerul de justiție, o comisiune care să ia in cercetare doleanțele profesorilor universitari Comisiunea va lucra sub președinția d-lui Valer Pop, ministru de justiție. Delegația profesorilor secundari s-a prezentat și d-lui Victor Antonescu, ministrul finanțelor, căruia i-a adus la cunoștință situația creată de agenții fiscului, membrilor corpului didactic universitar. Aniversarea restaurației în Capitală — îndemnul adresat de M. S. Regele generației tinere — — Dejunul de la Palatul Regal — Buc. 9.—In prezența M. S. Reglui s'a sărbătorit ericim, cu deosebită solemnitate pe platoul Cotroceni, aniversarea a 5 ani de la restaurație. In afară de Suveran mai erau de față Voevodul Mihai, membri guvernului in frunte cu dl. prim ministru Tătărescu, ofițeri generali, corpul diplomatic, reprezentanții autorităților civile și militare. Dintre foștii miniștri erau de față d-nii : Mihalache, dr. N. Lupu, Vaida, V. Madgearu, Voicu Nițescu, Sever Dan, Virgil Potârcă etc. Sosirea Suveranului și Voevodului Mihai a fost salutată cu aclamați îndelungate de numerosul public prezent. M. S. Regele și prințul moștenitor au trecut In revistă tineretul, compus din cercetași, străjeri, arcași și șoimi. S’a oficiat un serviciu religios, după care a avut loc sfințirea drapelelor cohortelor care sunt predate comandanților respectivi. M. S. Regele a rostit un discurs, în care a spus între altele : Prin mișcarea străjerilor s'a urmărit ceva nou, ,Avem nevoi pentru consolidarea acestui neam de o mișcare nouă, de o înviorare care să pătrundă in fibtrele cele mai arlândi ale DOCorului. Iată ce insamnă pentru Mine și ce trebue să însemne pentru toată țara străjerii. Azi să ne amintim că o moștenire grea e aceia a celor 800,000 morți în marele războiu și că voi sunteți acei ce trebue să duceți mai departe această operă, nu cu arma pumnului, ci mai ales cu arma sufletului și a inimei românești. Pentru voi, cetățenii și ostașii de mâine, pentru voi muncim noi, pentru voi pregătim o Românie nouă, în care să trăiți tot așa de fericiți cum aui trăit generațiile dinainte de războiu*. • 9 Tineretul a executat apoi diferite exerciții sportive. Voevodul Mihai a participat la exerciții alături de cohorta sa. Suveranul a venit apoi în mijlocul tineretului, unde a fost întâmpinat de buciumași, care au intonat câteva cântece din bucium« • Buc, 9 — ori la ora 1 ium. d. a. a avut loc la Palatul Regal un dejun, la care în afară de M. S. Regele au participat; P. F. Patriarh Miron, Mareșal Prezan, toți membrii guvernului în frunte cu d. prim ministru Gh. Tătărescu, curtea civilă și militară a Suveranului, Dl. Tătărăscu a rostit un discurs, In care a relevat entuziasmul cu care Suveranul a fost primit in Basarabia. Primul ministru a spus apoi: „Suntem încredințați că sub înțeleaptă conducere a Majestăței Voastre neamul nostru așezat In drepturile sale istorice va găsi dezlegare definitivă a tuturor problemelor ridicate de actul unirei și de zbuciumul vremurilor, Sfetnicii Regelui Își vor îndeplini fără șovăire marile și grelele lor îndatoriri". M. S. Regele luând cuvântul, a mulțumit pentru cuvintele calde exprimate cu ocazia aniversărei restaurației: „Mulțumesc tuturor, mulțumesc călduros celor care M’au înțeles să desăvârșesc și M’au ajutat în această zi gândurile de reînoire, care sunt ale Mele și ale neamului întreg. Îmi dați voe să Mă bizui pe avântul și rezervorul de energie al generației tinere și să ridic paharul pentru reinoirea sufletească a neamului". « • La ora 4 d. a. a avut loc pe terenul C. N. E. F. sărbătorirea zilei sporturilor. A asistat și M. S. Regele, care a făcut cele mai bune urări tineretului sportiv. Căsătoria d rei Cerkez cu dl. Rosetti In salonul de sus al municipiului a avut loc eri cununia civilă a d-rei Jenica Cerkez cu dl. Scarlat Rosetti. Dl. ajutor de primar Jenică Popovici a făcut oficiul de ofițer al stării civile, martori fiind dl. Constantin Negruzzi pentru d-ra Cerkez și dl. Alexandru Rosetti pentru d-nul Scarlat Rosetti. Erau prezenți d-na Mariette Cerkez, d-na și dl. Scarlat Rosetti, d-na Ella Negruzzi, d-na și dn dr. N. A. Racoviță, d-na și dl. Mihai Negruzzi, d-na și dl. Alexandru Rosetti, d-na și dl. Lascar Rosetti, d-na Lilly Beller,d-na Cantacuzino, d-ra Tuti Cantacuzino, d-ra Stewart, d-ra Sturza, d-nii Sandu, Dumitru și In Cerkez, Nicky și Nonel Racovitză, Nicu Miclescu, Const. Negruzzi precum și d-na și dl. Carp, Student maltratat pe str. Gării 1 Studentul Octavian Chitoreanu din str. Toma Cozma 83, a reclamat poliției că venind de la gară întovărășit de două colege, a fost acostat de niște indivizi care l-au lovit fără nici un motiv. După săvârșirea isprăvei, necunoscuții au dispărut. Poliția a închis ori mai multe brutării Pe baza unor dispoziții a autorităților comunale, poliția a luat ori măsuri pentru a opri lucrul la un număr de brutării din oraș. Intre acestea se află brutăriile d-lor A. Grimberg din Calea Gălăței, Elias Iacob, N. Mărgărint, B. Dulce și L Rubin din strada Nicolina și Neculau din str. I. C. Brătianu. La aceste localuri au fost postați gardieni pentru a împiedica începerea lucrului iar la brutăria Forst din str. I. C. Brătianu s’au confiscat 28 pâini, lipsit la cântar. Marele Teatru Cinema TRIANQIV Azi Duminică 9 Iunie ultima zi a programului UN FILM DE O RARA FRUMUSEȚE Parodia Vieții : frumoasa CLAUDETTE COLBERT și actorul cu deosebită prestanță WARREN WILLIAM. Al 2-lea film : FORMIDABILUL FILM DE AVENTURI Misterele din Stambul cu frumoasa MIRNA LOY, LIONEL ATWYLL (cunoscut din Măști de Ceară) și GEORGE BRENT. Complectare Jurnal Sonor Paramount Sărbătorirea zilei de 8 Iunie în localitate . Cum a decurs solemnitatea de la Parcul Sportiv Discursurile Programul sportiv executat de cercetașe și cercetași Defilarea . Urmând dorința Suveranului care a hotărât ca ziua de 8 Iunie (ziua restaurației) să fie sărbătoarea tineretului, autoritățile din localitate au organizat o frumoasă zi a tineretului. Festivitățile s'au desfășurat în aer liber, în plin soare, pe terenul parcului sportiv de la Copou. De dimineață școlile de băeți și fete, cercetași și cercetașe s'au îndreptat spre parcul sportiv, urmați de o mulțime imensă care a ținut să asiste la această măreață sărbătoare a tinereții. Pe orele 10 jum. dim., înainte de începerea solemnității, parcul sportiv era o mare de capete. La tribună au luat loc șefii autorităților militare și civile din localitate ; d. general Toma Dumitrescu, comandantul corpului 4 armată, general Ionescu, general Scărișoreanu, general Pestriț, rector Traian Bratu, T. Zipa prefectul județului, g-ral Pârvulescu, Ion Popovici ajutor de primar, colonel Pandele, procuror de Curte Pogonat, chestor Stamboliu, Gr. Botez, etc. etc. Serviciul de ordine d. colonel Rădescu, comandantul Pieței și căpitan Manea. La ora 10 s'au început festivitățile. Dl. general Toma Dumitrescu, înconjurat de ofițeri a trecut în revistă organizațiile cercetășești așezate în careu. Cu acest prilej, fiecare comandant de organizație a dat raportul. Odată aceasta terminată, in sunetul muzicei s'a ridicat drapelul, primul drapel cercetășesc din Moldova. La ora 11 s'a oficiat un Te-Deum de către un sobor de preoți, în frunte cu P. S. S. Arhiereul Grigore Leo Botoșăneanu, după care s'a trecut la sfințirea drapelului. Depunerea jurământului După oficierea serviciului divin, legiunele de cercetașe ale liceului de fete „Oltea Doamna" și școala Normală de conducătoare au depus legământul, jurând credință M. S. Regelui și țârei pentru care se vor jertfi și atunci când aceasta li se va cere. Dscursa: Preotul protopop I.Ciolan, din partea bisericei, a rostit o impresionantă cuvântare, arătând însemnătatea legământului, care este cel mai frumos act din viața cercetășească. El nu trebue călcat niciodată și cercetași să fie mândri că își pot asuma o obligație sfântă. Oriunde vor fi, să fie conduși de o credință, căci numai sentimentul religios a oțelit pe marii viteji din timpul războiului și tot el îi va forma și întări pe cercetași in vremurile grele. A vorbit apoi dl. general comandant Toma Dumitrescu, care a spus intre altele. Astăzi sărbătorim dmpreună cu toată țara, aniversarea urcării pe tron a iubitului nostru Suveran M. S. Regele Carol al V-lea. Urmaș al regelui Ferdinand I și nepot al regelui Carol I, scumpul nostru Rege face parte dintr’o falnică dinastie și după pilda înaintașilor săi muncește neobosit și veghează să trecem cu bine timpurile grele de azi. Suveranul a hotărât ca ziua de 8 Iunie să fie sărbătoarea tinereții și copii să fie mândri de această atitudine muncind pentru a putea urma preceptele date de Maiestatea Sa. Numai astfel va putea crește valoarea voastră ca oameni și cetățeni și veți putea servi Patria și Regele. După aceasta au mai luat cuvântul preotul Vasile Leu și d-na Roiu, directoarea liceului „Oltea Doamna", care au arătat menirea cercetașilor. D-na Roiu s'a adresat în special tinerelor cercetașe reamintindu-le obligațiile și datoriile ce le incumbă cercetășia. ;&Dr. colonel Stănescu, comandantul Liceului Militar, în numele armatei și a comandamentului legiunei cercetășești a adus felicită pentru actul solemn îndeplinit ori, mai ales atunci când s’a sărbătorit ziua restaurației. In fața celor prezenți a avut apoi loc defilarea tuturor organizațiilor cercetășești, elevi și eleve, după care s'au executat diferite exerciții de ansamblu in massă, sub conducerea d-lui profesor Ultimescu. Felul cum s’au desfășurat exercițiile precum și ritmul mișcărilor a fost foarte mult admirate de asistență. S'a executat apoi „iureșul cercetășesc“ după care cercetașii au intonat câteva imnuri patriotice. Solemnitatea a luat sfârșit la ora 12 jum. Exercițiile sportive de ori la parc uri după amiază s'au desfășurat la parcul sportiv o serie de interesante demonstrațiuni, executate de organizațiile cercetășești din localitate. Au avut loc demontrații de oină intre echipele liceului Internat și școala normală „Vasile Lupu". Rezultat nul : demonstrația de oină ntre seminarul Veniamin și școala normală „Vasile Lupu" [care s'a terminat deasemeni cu rezultat nul; demonstrația de Wolley intre liceul internat și liceul militar sub arbitrajul d-lui prof. Altimescu ; demonstrația de Wolley Intre liceul militar și liceul national, sub arbitrajul d-lui Spreiber ; escaladări de farduri executate de cercetași de la liceul internat și liceul național ; dansuri naționale executate de școala normală de conducătoare, șc. normală de băeți V. Lupu și școala normală de fete M. Sturza ; și demonstrații de bare ball, executate de liceul militar. A urmat apoi alergări executate de pui de șoimi și demonstrații de foot-ball intra echipele liceului național și internat. d. t. întrevederea Beneș-Litvinov Moscova 9. DL Beneș, ministrul afacerilor străine al Cehoslovaciei a fost primit aseară într-o lungă audiență de d. Litwinow. Două groaznice accidente de automobil — 7 morți, 16 grav răniți — Viena 9.— Un autobuz in care se afla și fiul fostului ministru Fey s'a prăbușit ori intr’o prăpastie. 3 pasageri au fost uciși, iar 16 grav răniți. Un alt accident s’a Înregistrat eri la Bruk an der Mur. Un automobil a fost surprins pe linia ferată de un tren accelerat. Mașina a fost complect sfărâmată, cele 4 persoane aflate in automobil fiind omorâte pe loc. Parlamentul francez a acordat încredere noului guvern Laval Paris 9. Camera a acordat încredere guvernului Laval, votând proectul de lege al deplinelor puteri cu 324 voturi contra 160. Senatul a votat aseară proectul cu 233 voturi contra 15. DI. Bibescu s a intors aseară dela Moscova — Declarațiile făcute presei — Buc. 9.— Aseară la ora 21.16 a aterizat pe aerodromul Băneasa avionul pilotat de Bâzu Constantinescu, aparatul in care se afla d. G. V. Bibescu. Ambii se întorceau dela Moscova. Pe aerodrom au fost întâmpinați de d-na Marta Bibescu, comandor Andrei Popovici și numeroși ofițeri aviatori. Dl. Bibescu a declarat ziariștilor : „Sovietele ne-au primit admirabil Rusia imi face impresia unei vaste școli de zbor. Sunt încântat de parașutele lor. Uzinele „Ossowiadin“, ne-au pus la dispoziție planurile. Ca să ne mai rețin măcar c z mai mult, rușii ne-au mințit, spunându-ne că aerodromul Moscova a inundat ! Am terminat cu bine misiunea mea. In primele zile ale lunei Septembrie Rusia va intra în federația aeronautică internațională. D. Mihalache refuză să participe la un guvern de uniune națională Buc. 9.—Dl. Titulescu a avut ori o întrevedere de două ore cu dl I. Mihalache. Șeful partidului național-țărănesc a declarat d-lui Titulescu că nu e dispus să participe la constituirea unui guvern național. Un cerșetor a găsit pe stradă 24 milioane lei Budapesta 9. La sucursala Băncii ungare de industrie și comerț din Seghedin, s'a prezentat ori un pensionar al azilului de săraci de acolo, anume Iohan Frohmayar, care a oferit spre vânzare o mică monedă de aur. Funcționarul băncii, examinând moneda, a constatat că e vorba de un ȘTIRI © Buc. 9. Congresul „Uniunii agrare" (partidul d-lu' Argetoianu) întruniteri a studiat modificările ce ar urma să fie aduse Constituției. Buc. 9. D. col. Gabriel Marinescu, prefectul poliției Capitalei, a vorbit aseară la radio despre restaurație. D-sa a spus că actul restaurației se datorește numai poporului și nici unui om politic. Vorbitorul a găsit cuvinte extrem de jignitoare la adresa oamenilor politici care susțin că ar fi contribuit la desăvârșirea restaurației. Declarațiile d-lui G. M. sunt viu comentate în toate cercurile politice. g) Londra 9. In noul guvern englez ministru al afacerilor străine e Sir Samuel Hoare, iar d. Eden nu mai e Lord păstrător al sigiliului, ci ministru fără portofoliu, însărcinat cu afacerile privind Loc. Națiunilor, Boc. 9. Gigantul Gogea Mitu a făcut Knock-out in prima repriză pe boxerul italian Grizzo. Spakow învinge în repriza 5-a pe Nicovacci, in Baris 9. La Bastia (Corsica) a fost executat ori prin ghilotinare celebrul bandit Spoa, care a ținut sub teroare aproape un deceniu acel ținut, săvârșind și numeroase crime. V9 Organizația naționalțărănistă în cunoștiințează că ședința de Luni 10 Iunie oarele 9 seara, este rezervată exclusiv delegației permanente și șefilor de sectoare.9 Berlin 9. Gen. Goering a sosit erida, la Muenchen întorcându-se cu avionul din voiajul făcut în Polonia. Gen. Goering s'a oprit in drum câteva ore la Budapesta, „napoleon de aur” din cari nu mai există decât 9 exemplare in toată lumea. A fost ncunoștiințat imediat despre aceasta muzeul din Londra care a oferit pentru monedă 800.000 pensoe (24 miloane lei). Frohmayer a declarat că a găsit moneda pe stradă. 9 Aseară a avut loc pe străzile Iașului o retragere cu torțe la care au luat parte cercetașii și cercetașele din cohortele ieșene. Muzica militară a cântat apoi până noaptea târziu la Piața Unirei. Dl. Gh. Cozma din str. Stejar No. 5 bis a reclamat poliției că în cursul nopții de ori a fost victima unu îndrăzneț furt. Prin spargerea unui geam necunoscuții i-au furat hrine, lingerie și diferite obiecte casnice in valoare de peste 40.000 lei. Un alt furt s'a săvârșit In dauna d-lui Spiridon Ciobanu din str. Toma Cozma No. 6. ©^Mașina 2002 a ciocnit aseară pe str. Cuza Vodă trăsura No. 69. Trăsura a fost răsturnată, fără a se produce accidente de persoane. Șoferul vinovat a dat viteză mașinei, dispărând, la Moscova 9.— D-nii Litvinov și Beneș au ratificat an seară pactul de asistență mutuală încheiat recent între Rusia și Cehoslovacia. Roma 9. — Ziarele anunță că un atentat s-ar fi încercateri asupra trenului în care călătoria împăratul Abisiniei. Amănunte lipsesc. ” Londra 9. Noul guvern britanic rezidat de Baldwin se bucură de o bună primire în toată presa, chiar și în ziarele de opoziție. Moscova 9. Comitetul central executiv al partidului comunist a rxclus ori din comitet și din partid pe dl. Jenikidze, un vechiu luptător bolșevic, secretarul general al comitetului executiv. El e acuzat de activitate îndreptată contra statului și partidului comunist.