Lumea, octombrie-decembrie 1935 (Anul 18, nr. 5229-5303)

1935-10-03 / nr. 5229

«nd xwtn Na. S22* Politică și socială — Ziar Indespinațieist din țară - ULTIMA ORA - străinătate Moartea generalului Grăiniceanu fost ministru de război Buc. 2. — Generalul Grigore Crăiniceanu a încetat din viață ori după amiază în urma unei afecțiuni de care suferea timp îndelungat. Defunctul a fost ministru de război și comandantul armatei in prima parte a campaniei. Reorganizarea regimului de export și import — Suspendarea autorizațiilor de import — " Buc. 2.—" Cu începere de a zi nu se mai primesc cereri pentru autorizare de import. Se primesc în schimb, cereri de supracotă. Pentru a Împăca necesitățile economice cu cele naționale, se lucrează la ministerul Industriei și Bca Națională la coordonarea regimului comerțului extern cu problema devizelor. După terminarea acestor lucrări se va purcede la reorganizarea regulamentului de import și export spre a putea fi aplicabil și da rezultatele dorite. Măsuri pentru imediata rezolvare a petițiilor înaintate C. F. R. Buc. 2.— Constatându-se că la unele servicii ale C.F.R.-ului cererile se rezolvă în mod Întârziat, Direcțiunea generală a dat eri o decizie prin care pune in vedere tuturor organelor sale că orice petiție trebuie să primească un răspuns scris în maximum 15 zile de la înregistrarea ei. O ofertă pentru exportul a 1000 vag. porumb 1 înc. 2— Sindicatul cerealiștilor cehoslovaci care deține monopolul comerțului de cereale în Cehoslovacia a autorizat un nou import de 1000 vagoane porumb. Importul urmează să se facă dintr’o tara care aparține Micei Antante și livrarea sa va face In acest an Cerealiștii români au făcut ofertă pentru export» Fostul lBiagistrat Pastia va fi judecat sub stare de arest Buc. 2 — Se știe că fostul magistrat Pastia care și-a asasinat menajera, a făcut recurs cerând să fie judecat la stare de libertate. Eri, recursul i-a fost respins astfel că Pastia va rămâne arestat și în timpul prevenției. Guvernul a renunțat la contra-manifestația dela 14 M<jcfÉí»fcrÍ0 din Capitala — Polemica urmată de o importantă excludere dela georgiști în urma întrunirii „Frontului Constituțional“ ■—* Buc. 2. Conducerea partidului georgist a dat cri următorul comunicat: „In urma declarațiilor făcute unui ziar de dimineață și a insinuărilor ce le conțin asupra mareșalului Averescu și acțiunei Frontului constituțional, d. profesor Ion Sân Georgiu nu mai face parte din partidul național-liberal". D. Ion Sân Georgiu într’o scrisoare publică adresată d-lui Gh. Brătianu, arată cauzele excluderii sale. Intre altele, afirmă că atitudina d-lor mareșal Averescu și Gh. Brătianu nu e conformă vederilor membrilor partidului cari simt și văd așa cum trebue. In ce privește manifestările de la Marna ce au dezlănțuit excluderea d-lui Sân Georgiu, oficiosul georgist „Mișcarea", lămurește că fondul cuvântărilor d-lor Forțu și Vasiliu- Cluj e conform cu vederile „Frontului constituțional" dar acesta* dezaprobă forma in care s’au exprimat cei doi creatori. " Cercurile politice urmăresc cu interes aceste discuții in jurul atitudinei „Frontului constitution*!" și prevăd consecințe de ordin imediat. • • Buc. 2. Guvernul a renunțat ori la manifestația ce proedase s-o facă în capitală la 14 Noembrie, spre a contrabalansa demonstrația organizată de național-țărăniști la aceiași dată. Guvernul a luat această măsură spre a nu da loc la fricțiuni. Pe de altă parte se anunță că partidul național-creștin va cere autorizarea de a organiza o adunare de proporții la 14 Noembrie, la care vor aduce 300.000 oameni. • • • Se anunță din cercurile politice că guvernul studiază propunerea de a deschide Parlamentul la 15 Octombrie. 0 dispoziție a ministerului instrucțiunii Buc. 2.—Ministerul instrucțiunii fiind sesizat că la unele școli primare, comitetele respective impun anumite taxe părinților elevilor, a interzis pe viitor perceperea acestor taxe. Se vor putea primi numai contribuții benevole, eliberându-se chitanțe. Primul ministru va fi solicitat să aplaneze conflictul din Baroul Ilfov — Vechea conducere se consideră in funcțiune — Buc. 2. —Tensiunea în baroul de Ilfov continuă. Din partea d-lui Istrate Micescu s’a propus d-l ui decan Iorgu Petrovici să demisioneze împreună cu actualul consiliu de disciplină și atunci clauziștii se vor retrage, rămânând ca baroul să fie girat de conducerea demisionară până la nouile alegeri. Dl. L Petrovici n’a acceptat punctul acesta de vedere. Eri la amiază s’a ținut o consfătuire la ministerul justiției la care au participat d-nii ministru Valer Pop, Aurelian Pentoiu subsecretarul departamentului, Iorgu Petrovici decanul baroului, I. Gr. Periștianu președintele „Uniunii avocaților", procuror g-ral Codin Ștefăneșu, prim-procuror Procop Dumitrescu. S’a examinat chestiunea In diversele ei aspecte, fără a se fi ajuns la vre un rezultat. Pe de altă parte, grupul avocaților dizidenți ce a ocupat cu forța biroul decanatului, a început să lucreze la verificarea înscrierilor începând din anul 1918. Vechea conducere s'a adunat în consfătuire la palatul „Uniunii Avocaților". S'a dat o decizie prin care se declară că, consiliul Înțelege să se considera In funcțiune. Se deleagă pe d-nii Iorgu Petrovici și L Gr. Periețeanu de a se prezenta in audiență d-lui prim-ministru Tătărescu pentru a-i expune situația. Consiliul decide să ia toate măsurile impuse de împrejurări, pentru restabilirea ordinei. Consiliul a interzis funcționarilor decanatului să predea cheile și arhiva, sub sancțiunea că, dacă nu se vor conforma, vor fi concediați din posturi. Regele George nu va fi rechemat înainte de plebiscit la Atena 2. Ziarele anunță din spunere de rechemare a regesursă autorizată că guvernul lui George cerută prin votul nu acceptă o eventuală pro- Camerei înainte de plebiscit. k h Instalarea d-lui Gh. Băileanu ca dir,ctor general al așezămintelor Sf. Spiridon  — Programul de activitate — Măsuri de îndreptare a situației Epitropiei — Eridim. a avut loc la Epitropia Sf. Spiridon instalarea d-lui Gh. Răileanu asistent universitar, in postul de director general al așezămintelor Sf. Spiridon. Dl. Const. Rusovici primelor in prezența eforilor și șefilor de servicii a elogiat personalitatea și meritele d-lui Răileanu care a mai deținut postul de director la această instituție în trecuta guvernare liberală când a realizat înfăptuiri temeinice. Dl. Rusovici a declarat că se simte mândru că va avea colaborator pe dl. Răileanu. Noul director general, dl. Răileanu a răspuns că, cunoaște nevoile instituției și va căuta să depuie toate sforțările pentru a fi la înălțimea încredere ce i s'a arătat. Dl. Răileanu și-a luat apoi postul in primire. Cerându-i să ne dea relații asupra programului de lucru, d. Răileanu ne-a declarat că e în curent cu situația așezămintelor Sf. Spiridon și de aceia va scoate o dare de seamă, propunând soluțiunile de îndreptare. De asemenea va întocmi regulamentele cerute de legea sanitară pentru a întări Epitropia in situația ei de instituție autonomă. Marele Teatru Cinema TRIAMQIV Prezintă azi cu ocazia INAUGURAREI LUNEI IAȘILOR , cea mai formidabilă operetă a stagiunei I Marietta cu JEANETTE MACDONALD și noul bariton cu cea mai mai dumnezeiască voce NELSON EDDY. Al 2-lea film . Formidabilul film senzaționali Casa amintirilor cu Ray Francis, Ricardo Cortez, Gene Raymond Complectări o comedie colorată și Jurnalț sonor Paramount In fiecare Sâmbătă și Duminică dimineață masineure populare cu acelaș program dublu cu prețuri foarte reduse Balcon 6 lei. Parter 12 lei plus taxele, lai 3 OctamMHa 1»SS£ ten Exemplarii Poliția austriacă pe urmele asasinilor __ d-nea colonel Farcașanu Arestarea criminalilor e iminentă. —1 Victima a fost narcotizată apoi aruncată din mersul trenului Buc. 2. Siguranța generală și poliția vieneză au colaborat dii toată ziua, spre a identifica pe autorii asasinatului a cărei victimă a fost d-na Maria colonel Fărcășanu din Capitală. Poliția vieneză a ținut să se asigure dacă victima n’a fost cumva urmărită incă din țară. S'a stabilit că d-na Fărcășanu a călătorit în vagon-rus până la Budapesta. S'a revizuit lista pasagerilor din acea noapte și s'a exclus posibilitatea că victima să fi fost urmărită din țară. D-na Fărcășanu a plecat cu foarte puțini bani asupra ei ,dar avea un ordin de plată pentru 4000 franci elvețieni asupra unei bănci din Paris. Deasemenea avea asupra ei numeroase bijuterii de importantă valoare. Indiciile poliției vieneze arată că la gara Budapesta când d-na Fărcășanu a trecut într'un compartiment de clasa II-a, a fost observată de câțiva cunoscuți bandiți de trenuri care au presupus că au de-a face cu o bogătașă. Ancheta poliției austriace asupra cadavrului d-nei Maria colonel Fărcășanu și a poziției în care a fost găsit stabilește că numeroasele răni pe care le prezintă se datoresc numai căderei din trenul în mers. Nu există nici o urma de violență care să se fi produs înainte de căderea corpului din tren. Victima a fost asvârlită din tren, pe la spate. Se crede că in prealabil, a fost narcotizată. In ce privește autorii asasinatului sunt urmăriți doi indivizi suspecți care au coborât în gara Salzburg. Siguranța generală și poliția austriacă sunt pe urmele asasinilor. Se dă ca sigur că, arestarea asasinilor se va produce peste puțin timp.• T99 Reprezentanții poliției vieneze au au avut ori înainte de prânz câteva convorbiri telefonice cu Organele Siguranței. O mașina și o căruță sfărâmate de tramvai — Numeroase persoane rănite — Buc. 2.— Un grav accident de circulație s'a petrecut ori după amiază in str. 11 Iunie, in fața parcului Carol. Un tramvai venind cu viteză a dat peste o mașină și o căruță, pe care le-a sfărâmat complect. A fost sfărâmată și o cabină de adăpost a S. T. B. Vagonul au ales cu grave avarii. In cursul puternicei ciocniri numeroase persoane au fost răpite, fiind necesară internarea unor asii din răniți la spital. Admiterile în Universitate se vor face numai pe baza examenului de selecție Buc. 2. — Ministerul Instrucțiunei a trimis ori rectoratelor celor 4 universități o adresă privitoare la examenele de admitere in anul I la toate facultățile. Ministerul pune in vedere că, in conformitate cu hotărârile consiliului inter-universitar, studenții nu pot fi primiți in anul I decât pe baza concursului de selecție, întrucât a fost informat că, pentru anul acesta, nu toți decanii s'au conformat hotărârii de mai sus, renunțând la instituirea comisiilor de selecție, e cerut rectoratelor să vegheze la aplicarea regulamentului. Italia a mobilizat ori alte două contingente — Supușii străini somați să părăsească capitala Abisiniei. — — Flota franceză va conlucra cu cea britanică. — Londra 2. La Brighton au început ori lucrările congresului anual al partidului laburist, întreaga ședință a fost ocupată de agitate de sistem in jurul chestiunii sancționării Italiei. Conducătorii partidului au fost pentru aplicarea sancțiunilor. In acelaș sens a vorbit și un actual subsecretar de stat. împotriva sancțiunilor a fost numai d. Lansbury, fostul șef al grupului parlamentar laburist din Camera Comunelor care a susținut că partidul se va angaja într'o greșală cumplită dacă va persista să ceară pedepsirea Italiei. După felul cum decurg desbaterile, impresia generală e că punctul de vedere susținut de conducătorii partidului va eși triumfător. ^ I Addis Abeba î r Autoritățile au fost informate că 15 submarine italiene ar fi apărut in Marea Roșie. Se spune că misiunea acestor submarine ar fi să cerceteze vapoarele care transportă armament trimis Abisiniei de celelalte țări. • 9 Londra 2. —Supușii străini din Addis Abeba au primit er ordin să părăsească capitala Abisiniei spre a se pune la adăpost in vederea îminentului atac al aviației italiene. • " • • Roma 2. Guvernul a chemat ori sub arme ofițerii și subofițerii din două contingente vechi. • 9 Paris 2. Se auun 3 că s'a realizat înțelegerea franco-engleză pentru o conlucrare a flotelor celor două state. Forțele navale franco-britasi«a vor fi massate in Medi terana. • 9 y • Cairo 2. — Soldații englezi lucrează febril la așezarea rețelelor de sârmă ghimpată în jurul portului Alexandria. In portul Alexandria unități din escadra navală engleză fac manevre in timp ce deasupra orașului evoluiază avioanele și hidroavioanele trimise de Anglia. Roma 2. Eri s'a îmbarcat pe un vapor cu destinata Africa Orientală, batalionul 518 de artilerie compus din : 1160 soldați și ofițeri, 150 cai și catâri și 50 mitraliere. OD. prim procuror Misi* hănescu a fost informat de o nouă crimă înfiorătoare. Locuitorul Gh. Popazu din Băiceni s certându-se cu vecinul său Gh. Radu i-a aruncat cu o piatră in cap, ucigându-l. Criminalul a fost arestat, ii I».«,—im ■ ——————mmm Asasinarea unui mare moșier Cernăuți 2. In comuna Coz cu două focuri de revolverment bandiții au atacat pe trase in cap. Bandiții au fost marele moșier Iosef Spanitzer I observați de servitori astfel că pe care l-au împușcat mortali n'au putut jefui nimic. Prăbușirea dela atelierele cfr. Nicolină Patru lucrători răniți La atelierele c. f. r. Nicolina o echipă de lucrători lucrari in sala de tâmplărie la vopsirea plafonului. La un moment dat schela pe care s aflau lucrătorii s'a prăbușit prinzând dedesubt pe Schultz Ioan din str. P. Schiopu 23, N. Moșneagu mah. Frumoasa, D. Vasiliu str. Carpați 32 și Ion Soroveanu din str. Isvor No. 13. Lucrătorii căzând de la o Înălțime de 6 m. au fost toți răniți. In stare mai gravă sa află Schultz care are șira spinărei ruptă și Moșneagu care are abdomenul perforat. Starea celorlalți nu inspiră Îngrijorare. Direcția atelierelor a Întreprins o anchetă concomitent cu ancheta poliției pe care o face d. comisar Mircescu șeful circ. II-a. Foștii luptători englezi condamnă prigoana rassistă din Germania Londra 2.— Maiorul Godley șeful lui „British Legion” (foștilor combatanți britanici) a trimis ziarelor londoneze o scrisoare cu următorul conținut : „După ce „Legiunea britanică" s'a ocupat cu atenție de prigoana sălbatecă din Germania împotriva catolicilor și evreilor, a trimis o scrisoare foștilor combatanți germani, prin care protestează vehement contra unor asemenea procedee și arată că îi va fi greu să păstreze în viitor raporturi amicale cu el, in cazul când prigoana rassistă va continua. Avem speranța că acțiunea aceasta va înceta și că vom primi asigurări că în cel mai scurt timp se va produce o schimbaren bine in această direcție". . Paris 2.— Asociația foștilor combatanți evrei din Franța a adresat Societății Națiunilor un memoriu prin care protestează cu energie contra nouilor legi draconice votate în Germania, îndreptate contra evreilor din Reich. Sa amintește cu acest prilej că in timpul războiului 90009 evrei au luptat in rândurile armatei germane, 12000 dintre ei căzând pe câmpurile de războiu. Foștii combatanți evrei fac apel la spiritul de dreptate al Soc. Națiunilor, cerându-i să ia atitudine față de măsurile barbare ale Germaniei, măsuri demne de evul mediu. înfiorătoare tragedie lângă Brașov Cluj 2.— O înfiorătoare nenorocire s'a petrecut aseară la Brașov lângă valea Timișului. Șeful ceferist Naguș Vasile conducând mai multe vagonete, la intrarea în pantă a observat pe linie pe copilașul lui, Emilian de 5 ani. I-a făcut semnale disperate să se dea la o parte dar copilașul nu le-a auzit și a fost prins sub vagonete și strivit. Părintele Îngrozit de această nenorocire a nnebunit, fiind internat la spitalul din Brașov. Informațiuni Buc. 2. Dl. general Manu comandantul Corpului II Armată a fost numit eri director al manevrelor. D Buc. 2. Dl. Aurelian Bentoiu, subsecretar de stat la justiție a declarat aseară că ministerul va lua măsuri pentru ca dizidenții de la baroul Ilfov să intre in legalitate. Dl. Petrovici ar fi dispus să demisioneze dar actuala conducere să rămână până la viitoarele alegeri. Dl. Bentoiu a accentuat că se vor recurge la măsuri grave, chiar și la arestări pentru restabilirea ordinei. 0 Buc. 2. D. dr. Costinescu e decis să modifice legea vadului comercial. Q Cernăuți 3. In stația Grigore Ghica Vodă o locomotivă care manevra, a ciocni violent un vagon polonez de tol. III ce urma să fie atașat acceleratului. Șase polonezi au fost grav răniți iar alți zece mai ușor. • Buc. 2. — Ministerul justiției in unire cu Parchetul a luat măsuri pentru reprimarea unui joc denumit „Îmbogățirea rapidă a tuturor“, joc ce constituie din expedierea de mandate a lei la persoane diferte. O Din cauza unor lucrări la conducta Timișești, apa se va distribui astăzi cercuri și mâine Joi, numai între orele 8—11 dim. și 5—7 d. a. m D. av. Octav Cădere a introdus eri la Curtea de apel si cererea Societății „Asociația Prietenii Universității din Iași“ pentru a fi trecută in registrul persoanelor