Lumea, octombrie-decembrie 1936 (Anul 19, nr. 5533-5607)

1936-10-14 / nr. 5543

ptivil KIK Mc. s 43 3 Politică ți socială Ziar independent ț Len Exemplara! din țară - U!L.TIWA ORA * straină falcy Dl Victor Antonescu "fac pregătiri la vederea marilor serbări da la Praga Buc. 13. Dl V. Anton.eseu ministrul afacerilor străine, a sosit ori la Lugoj, unde a fost primit In audiență de *■ ^Suveran» Dl V. Antonescu a făcut Suveranului un raport asupra lucrărilor de la Societatea Națiunilor și a convorbirilor avute la Belgrad cu prințul regent Paul al Iugoslavia și cu d. Stoiadinovici. In cursul acestei săptămâni, va avea loc un important consiliu de miniștri, după care d. ministru Victor Antonescu va face pregătiri în vederea participării României la marile serbări de la Praga. Ministrul afacerilor străine va pleca in capitala Cehoslovaciei inainte la sfârșitul acestei luni. Arestarea scriitorului P. Bellu Buc. 13. Cunoscutul scriitor Petre Bellu a fost arestat ori, fiind acuzat că a fost ras, la un chef, unui ofițer, suma de 56000 lei. La interogatorul luat la Parchet, d. Petre Bellu a recunoscut fapta, losă a declarat că a comis furtul, fiind in stare de ebrietate. Vor fi reînființate jocurile de noroc ? B#c. 13. Se anuoți ci dl. dr. Costinescu, ministrul sănătății, intenționează să intocmiască un proect de lege din legătură cu reînființarea jocurilor de noroc, dat fiind faptul că desființarea lor a adus ministerului o pierdere de peste o sută de milioane pe an, fără ca totuși jocurile de noroc să fi fost cu totul desființate. După cum se știe. In diferite cercuri închise și case particulare continuă practicarea jocurilor de noroc. I Aprobarea cererilor de export de fructe In compensație Buc. 13. — Subcomisiunea orice articole, in afară de cele de lux. Au fost prelungte deasemeni numeroase exporturi în compensație. delegației economice a guvernului a aprobat cererile de export de fructe, in compensație, în afară de nuci, ea dreptul de import pentru D. Titulescu mulțumește d-lui Iamandi j Buc. 13. — Dl. Victor Zaflrandi, ministrul cultelor și artelor, a primit ozi următoarea telegramă din partea d-lui Titulescu: «Cele mai călduroase mulțumiri pentru urările d-tale de însănătoșire“. Incendiu ia locuința unui avocat . Buc. 13. — Un puternic incendiu a isbucnit ori la locuința d-lui avocat Costinescu din str. 13 Septembrie. Focul a luat naștere din neglijența unui fiu al avocatului, care jucându-se cu chibrituri in apropiere de niște ferestre proaspăt vopsite, uleiul a luat foc. Pagubele sunt importante. D. ministru Victor Iamandi se desolidarizează de atitudinea conducătorilor Camerei la mancă din Iași — Când vor avea loc alegerile.—Consfătuirea fruntașilor liberali D. maistru Victor Iamandi a primit ori pe reprezentanții presei cărora le-a făcu declarații în legătură cu alegerile dela Camera de muncă. D. Iamandi a arătat că nu a fost pus în curent până în ultimul moment de situația de la Camera de muncă. In Lei ani de guvernare d’a vă.zut decât de două ori pe d. Mărgărint. D-sa nu s’a amestecat in chestiunile privitoare la această instituție. D. Mărgărint a lucrat pe cont propriu. D. lamandi nu se solidarizează și repudiază procedeul întrebuințat de d .Mărgărint Ministrul Iașului *• și-a exprimat apoi bucuria că justiția a dat satisfacție cauzei drepte. La Camera de muncă—a asigurat d. lamandi—se voi face curând alegeri. De altfel d-sa a sfătuit pe d. Mărgărint să nu facă recurs contra sentinței Trib, lași. Diamandi a prezidat aseară o consfătuire a parlamentarilor ieșeni în legătură cu alegerile de la Camerii profesionale. Cu acceleratul de seară, diamandi a părăsit Iașul urmând a se întoarce în localitate la sfârșitul săptămânei. Marele Teatru Cinema Sâmbătă și Duminică dim. martni AM rtIM tineu popular cu prețuri rec 1 ! !» 11 li duse : Parter 12: Balcon 6 lei AZI filmul așteptat cu nerăbdare de întreg lașul :: Taras Bulba $: Hatmanul cazacilor Realizare momentală după celebra scriere a renumitului autor rus GOGOL, având o distribuție strălucită,în frunte cu mm m» JEAN PIERRE AUTOMONT H arry IS a iar, și dannielle darrieux Al 2-lea film : Minunata realizare de mare anvergură Cei mai celebri clowni pDATTII MADY din lumea întreagă 1 411 jar in comedia muzicală O NOAPTE LA OPERA W Compleciări : Silly Symphoni «i Jurnalul Sonor Paramount Mercur 1 t Octomrbria 1336 Imporsibul stoc de elevi*® găsit la editura Ig. Hertz Buc. 13. — In legătură cu descoperirea dele editura Ig. Hertz, cercetările su continuat și in cursul zilei de ari. S'au operat nouă descinderi la unii funcționari ai editurei, bănuiți că ar deține un bogat material compromițător. Deasemenea s-a efectuat o nouă percheziție la editura Ig. Hertz, ridicânduse numeroase broșuri, reviste și diferite acte cu caracter subversiv. Autoritățile au găsit in cassa de fier a editurii devize străine printre care un mare stoc de mărci germane, pe care dl. Marton Hertz a declarat că reprezintă încasarea unor datorii din Germanie. Dl. Marton Hertz a fost din nou chemat la Consiliul de Război, pentru a da unele lămuriri. In cursul dimineții de ari, experții au reușit să descifreze corespondența găsită la dl. Marton Hertz și la dl. Lantzkroner, directorul editurii. Sunt iminente arestări. D. G. Brătianu răspunde comentariilor făcute cu prilejul voiajului său la Roma Buc. 13. — Dl. Gh. Brătianu publică în oficiosul său «Mișcarea“ un articol în care ocupându-se de criticile aduse de unele ziare declarațiilor făcute de d-sa cu privire la recentul voiaj la Roma, scrie între altele: «Nu contestă existența revizionismului de la Budapesta, care a făcut progrese îngrijorătoare nu numai la Berlin și Roma, dar și la Londra și Paris. Pentru a respinge poftele revizioniste, trebue să deschidem granițele expansiunei altui revizionism care se adauge la ambițiile teritoriale, dezvoltarea unui plan de răsturnare socială și politică, de a cărui evidență, nimeni nu se poate Îndoi ?“. Locțiitorul lui Hitler cere poporului german sa manance mai — „Tonuri în loc de unt". — înarmarea puternică a Reichului. — Hitler cere colonii. — Importantele declarații făcute aseară de Rudolf Hess. — Berlin 13. D. Rudolf Hess, m ministru al Reichului și locțiitorul Führerului la conducerea partidului național-socialist, a făcut aseară importante declarații cu prilejul inaugurării stadionului Hitlerhalle. Ocupându-se de problema alimentației Reichului, d. Roess a declarat că poporul german va ști să se supue unei Îngrădiri, căci naționalsocialismul nu va capitula. Va f necesar să consumăm mai puțină grăsime, mai puțină carne de porc, mai puține ouă, pentru că știm că facem astfel o jertfă pe altarul libertății poporului german. Avem nevoe de devize pentru înarmarea Germaniei, inarmare la care suntem siliți de statele europene. Și astăzi este de actualitate parola : «Tunuri la loc de unt“. Führerul nu este ditre acei oameni cari se opresc la jumătăți de măsuri. Un teak în plus, un tun in plus, un avion in plus, constitue o mai mare siguranță că copiii noștri nu vor fi măcelăriți de bandele bolșevice. Nimeni nu poate crede că Germania se va lăsa învinsă de militarismul sovietic. Oratorul a declarat apoi că guvernul va aplica măsuri drastice împotriva celora cari vor spori prețurile la alimente de prima necesitate. In locheere,d. Rudol Hess a declarat că lumea trebue să dea putință Germaniei de a-și procura materiile primești din străinătate, ei din propriile ei teritorii. Studiile inginerilor congresiști pentru ridicarea și sistematizarea Iașului dii dimineață au început la Universitate lucrările congresului general al inginerilor, lucrări care s-au desfășurat în secțiuni. Ședința s-a deschis sub președinția d-lor Manoilescu și I. Andriescu- Cale, care au dat conducerea lucrărilor d-lui I. Berceanu, secretar de Stat la ministerul de domenii. D-nii M. Manoilescu și Rndriescu-Cale, au salutat prezența d-lui I. Berceanu. La rândul său, d-sa a salutat congresul în numele d-lor Tătărescu și Nistor, după care a făcut o largă expunere asupra programului care va fi înfăptuit de ministerul de domenii. D-sa a declarat că sa va începe o campanie în țară pentru înviorarea producției porumbului. S'a trecut apoi la lucrări pe secțiuni. Secția I: Problema profesiunilor de muncă și învățământ. Au vorbit doi: prof. univ. C. Bedreag: «Prestigiul corpului ingineresc față de progresul științific"; C. G. Dima — Un punct crittabil al recentei reforme a legii statutului personalului C. F. R.; Victor Frigură — Rezultatul aplicării legii utilizării personalului român in întreprinderi; Andrei Ionescu și Isaiia Niculescu — Propunerea de lege pentru organizarea corpului tehnic; Emil Mareș — Memoriul inginerilor diplomați din armată ; Ștefan Mihaescu — Organizarea rațională a institutului tehnic superior; Isidor Mihăescu — învățământul industrial după noua lege din 1936, ~ Secția II-a: Agricolă, silvică, ape . Au vorbit d-nii : Gh. Agapia, C. Băicoianu, Șt. R. Bărbulescu, Em. Constantinescu, M. F. Florescu, G. Grecianu, A. Talasescu, Gr. Vasilescu, etc. Secția Ilii Programul național de lucrări publice. Au vorbit d-nii : I. Andreescu- Cale, Îndărăt la prestația în natură i I. Avramescu, Situația telegrafiei în România: Fl. Baldovin, Contribuții pentru alcătuirea unui program de lucrări publice ; I. Cărturian, Program de raționalizări și sistematizarea pentru calea ferată română, Secția IV, industrializarea țarei. Au vorbit d-DÜ: N. Arcadian, Ordinea de prioritate a investițiilor naționale ; I. Bastagan, Rolul statului in industrializare ; N. A. Dimitrescu, Spre o zootehnicizare și industrializare a agriculturei românești; D. A. Pastia, Datoria statului pentru amenajarea căderilor de apă și electrificarea țarei; M. Secția V. Au vorbit d-nn: Constantinescu-Berlezie, Potențialul chimic românesc neutilizat in apărarea națională ; V. Frigură, Combustibilul și apărarea națională ; T. Mândru, Organizarea agriculturei in timp de războu; D. Mihăescu, Construcțiile civice în raport cu apărarea națională ; N. Mihaescu, O monedă nouă cu importantă utilizare ; monedă de nichel pur ca material de războiu, Secția VI: D-nii: Andreescu-Cale, Valorificarea Prutului și Siretului pentru ridicarea Iașului și a Moldovei; Cum trebue atacată problema sistematizarei Iașului ; Ameliorarea alimentării cu apă a orașului Iași; Mircea Bădărău, Posibilitatea de înviorare economică a Moldovei; I. C. Botez, Posibilitățile de redresare economică a Moldovei; A. Cernătescu, problema drumurilor din punct de vedere al progresului lașului; D. Gavrilescu, Valorificarea vinicolă a podgoriilor lașului , prof. O. Tatrali, lașul istoric și artistic. Lucrările continuă mâine. Seara a avut loc la Palatul Administrativ o serală. A încetat greva generală a arabilor din Palestina . — Viața și-a reluat cursul normal — Londra 13. Se anunță din Ierusalim, că în cursul nopții trecute s'au produs nouă dezordini provocate de bandiții arabi. Ei au avariat conducta de petrol de la Irak și au dat foc petrolului. O colonie evreiască a fost atacată, iar în lupta care a avut loc au căzut mai mulți morți și răniți. O plantație de portocali a fost distrusă în cea mai mare parte de arabi. In schimb ziua de eri a trecut io perfectă liniște. Greva arabilor a încetat, magazinele arabilor au fost deschisa iar viața și-a reluat cursul normal. Greva arabilor a durat jumătate de an și au luat parte la ea 200,000 arabi. OR8S3ÍE&SHS5SHBBB ZIARUL „LUMEA“ 0 t« OFERĂ PREMII DE MARE VALOARE stei pregătiri la averescani Buc. 13. Dl. Mareșal Averescu a avut ori o lungă consfătuire cu dl. Otetelișanu, secretarul general al partidului poporului. Mareșalul a cerut cu acest prilej secretarului general să ia măsuri urgente in vederea reorganizării cadrelor partidului în vederea unor apropiate și importante evenimente. La averescani știreaa a provocat mult optimism. Presa germana ataca vehement pe deputatul francez Thorez protestează vehement contrapotriva ofenselor grave aduse discursului ținut la Strassbourg de deputatul comunist francez Thorez. Presa nazistă se ridică în special îm Führer-ului și respinge în special afirmația că Hitler ar fi artizanul înfometării clasei muncitorești. Un nou conflict izbucnit Intre d-nii Tătârescu și Dina Brătianu ■^;,în JTa?al“î?“a comercianti și industriași, în Brătianu și Tătărescu a izbucnit un nou conflict în legătură cu proectele de legi economice pe cari guvernul intenționează să le prezinte în apropiata sesiune parlamentară. Primul ministru vrea astfel să avantajeze pe mici dauna marilor Industrii și marilor bănci. Se pare că până la urmă, d. Tătărescu va fi silit să cedeze și să admită unele amendamente in favoarea vederilor d-lui Dinu Brătianu. O fată și-a omorât tatăl, mama și sora dopat care s'a sinucis New York 13.— O impresionantă dramă s'a petrecut la marginea orașului O tânără de 20 ani a dat foc locuinței părinților ei, după care și-a asasinat tatăl, mama, o soră, apoi s'a «1] Q Ucis. ” Ea a lăsat o scrisoare prin care arată că a comis acest act din cauza mizeriei în care trăiau. Climovici va fi judecat și pentru spionaj Buc. 13. — Cunoscutul agitator stilist Cl movics va fi trimis în judecată pentru spionaj în favoarea unui stat vecin. După isprăvirea pedepsei, va fi expulzat din țară. ȘTIRI 9 Buc. 13. Loct. aviator Pienescu, grav rănit cu prilejul accidentului de aviație din apropiere de Lugoj, a încetat ori din viață. D. Gheorghadi a depus eri lista de candidați la comerțul mare. Candidează d-nii N. Gheorghiadi, D. Komnarovschy, M. Damswiez, G Werner. L Schneider, Lupu Zilberman, Adolf Kstz, Nu* sum Filler, Fr. Schömblum, Kalman Cratenstein, Șapșa David, Ing. L. Solomon, Levy Margan și G Cris Cristian. Ca supleanți d-nn Marcu Jurist, Sagal Leizer, Iosub Șaraga, I. Rozentzweig, Moise Aronovici și Z. Schömblum. 0 Delegația permanentă a partidului național-țârănist a ținut aseară ședința la clubul din Piața Cuza Vodă. Dl. Zine vice-președine a subliniat mportanța hotărârei justiției care a infirmat actul ilegal al conducerei Camerei de muncă. Dl. senator Alfons Herovanu a declarat că lupta la Camera de muncă începe abia acum și a anunțat prima întrunire pe Duminică în sala «Gheitzer“. În New York 13, Un taifun a devastat în cea mai mare parte insula Lucon din Arhipelagiul Filipinelor. Sunt sute de morți. O Tokio 13. Intr'o mină de cărbuni din nordul Japoniei s’a produs o puternică explozie de gaze. 59 lucrători au fost omorâți. y Q Duminică 11 Octombrie a încetat din viață la mănăstirea Varatac, în urma unei grele suferințe, maica Ecaterina Statahia, născută Carp, fosta directoare a *te* Ilarilor acelei mănăstiri. Înmormântarea are loc astăzi Marți la mănăstirea Vacatec. .............. Buc. 13. Întreg ansamblul de operații pe câmpul de manevre, s’a terminat. In cursul nopții trecut și ori dimineață trupele s'au retras de pe pozițiile ocupate și s’au grupat In jurul orașului Lugoj. Ziua de ori a fost ocupata cu pregătirile pentru marea paradă militară care se va desfășura azi în fața Suveranului și a marilor comandanți ai armatei. M. S. Regele va oferi azi la poDotă, un dejun, la care vor lua parte comandanții manevrelor. Buc. 13. Reducerea de 50 la sută pe c. f. r. acordată vizitatorilor «Lunii Moldovei", a fost prelungită până la 1 Noembrie a. c. N. York 13 — Ori după amiază s’a alergat marele premiu automobilistic al Americii, pentru „cupa Vanderbildt“ pe 485 km. Cursa a fost câștigată de italianul Nuvolari. Al doilea a fost francezul Emil, al treilea italianul Brivio și al patrulea Samiée. Favoritul cursei italianul Farina, a suferit un accident: el a scăpat neatins, dar a trebuit să abandoneze cursa. dl Societatea medicilor și naturaliștilor ieșeni, a ținut aseară o ședință comemorativă pentru regretatul prof. Ion Borcea. © Madrid 13. — Minierii din Asturii au cucerit aseară cazarma Belato din Oviedo, cucerind un bogat material de războiu. Naționaliștii mai stăpânesc Domul și fabrică de arme.La postul de radio Sevila, generalul Queipo da Llano, a făcut declarația semnificativă că Italia e hotărâtă in cazul când Rusia Sovietică va sprijini mai departe pe milițienii guvernamentali din Spania, ea se va vedea silită să vină In ajutorul mișcării naționalista