Lumea, iulie-septembrie 1937 (Anul 20, nr. 5759-5836)

1937-07-22 / nr. 5776

BILET DE FAVOARE DOUA PERSOANE ! Cu 50 la sută reducere LA CINEMATOGRAFUL SIDOLI Atât în sală cât și în grădină Valabil azi lercuri 21 Iulie mm XX Mo. 57T € I © 12 iulie 1937% Leo Exemplarul Dir. propr. J. HEFTER Politic] și social« Ziar independent «fin fara - ULTIMA ORA - strai siătate Monedele de 100 lei de argint pierd puterea circulatorie Când trebue preschimbate la casieria Ecei Naționale Buc. 21.—Printr'un jurnal al consiliului de miniștri, s'e hotărât că monedele de 100 lei din argint mai au putere circulatorie numai până in ziua de 25 iulie a. c. De la această dată, monedele de 100 lei de argint vor putea fi date în plată de impozite la Administrați financiare și percepții și vor putea fi schimbate la casieria Băncii Naționale și Uleielor din țară, în schimbul altor monede divizionare. Terminus expiră la 25 Octombrie inclusiv, de la care dată, puterea de plată a acestor monede Încetează complect. IW. §. BelinB« Maria își serbează mâne ziua numelui —La castelul Pelișor va avea loc un dejun intim— Buc. 21. — Deși înă în convalescență, starea Reginei Maria evoluează binefăcătoare. Joi 22 iulie, fiind fiul Sfintei Mironosițe Maria Magdalena, augusta suverană își va serba ziua numelui. Aniversarea va avea loc totr’un cadru strict intim la Curtea Castelului Pelișor din Sinaia și vor participa numai membrii aflători în țară, familiei regele cum și un număr foarte restrâns de invitați. Guvernul, prin d, prin ministru Gh. Tatărescu, va dresa cu această ocazie Majestăței Sale, urările tărei de însănătoșire grabnică. Tr«fific» sinucidere a unei tinere doamne din Capitală Buc. 21. — O impresionantă sinucidere s’a înregistrat în str. Rondă No. 31. Și această adresă locuește d-ra Georgeta Minculescu în etate de 20 ani, împreună cu un copil de doi ani provenit dintr’o căsătorie de curând desfăcută. Ea iubia de mai multă vreme pe un tânăr avocat din Capitală, de a cărui fidelitate insă, începuse să se îndoiască in ultima vreme, mai ales că iubitul ei începuse s-o viziteze tot mai rar. Profund decepționată, d-na Minculescu devenise în ultimul timp de o nervozitate excesivă, cu atât mai mult cu cât părinții ei intervenind in această idilă, o sfătuiseră să-și părăsească iubitul. Scenele pe această temă repetându-se și zi, tânăra și-a pus un gând s’o termine cu viața! Rămânând singură în locuință, a luat un tub in care se aflau 10 pastile de somnalin pe care le-a consumat, căzând in nesimțire. In această stare a fost găsită de mama ei, care a dat alarma. Cu ambulanța "Salvării" candidata la moarte a fost transportată la spitalul Colțea. Nefericita a lăsat pe masă un bilet, în care roagă să nu fie lavimii nimeni de moartea ei, deoarece a făcut-o singură, fiind sătulă de viață. Cum urma să fie asasinat colonelul Adam Koc Varșovia 21.— Cercetările făcute de autorități au reușit să stabilească că atentatorul la viața colonelului Adam Koc, șeful taberei „Uniunea națională", era un etate de 29 ani. Experții declară că bomba cu care urma să fie asasinat colonelul Koo conținea cel puțin un kgr. dinamită. Se pare că atentatorul voia că îngroape bomba în apropierea vilei, așa încât ea să explodeze la trecerea automobilului la care urma să ia loc șeful «Uniunii naționale“» Marele Teatre Cinema TRIANON PREȚURI DE VARA Prezintă azi pe Fernand Gravay In opereta Farmecul unui vals Al doilea film Pemfere celui mai senzațional film Calavetul farat frica cu regele cowboylor Jobs» Wayne Al tuiea film Monumentala Înscenare Dezastrul din San Francisco cu Jeanette MacDonald, Clark Gable, Spencer Tracy Filmul DEZASTRUL DIN ST. FRANCISCO rulează la orele 3 — 7.10 și 1155 d. a. Complectare: Silly Simphony Premieră Doua celebre aviatoare franceze întreprind un raid de 25.000 km. — Maryse Bastie și Suzanne Tilliet vor vizita și România — Buc. 21.— Două cunoscute aviatoare franceze, Maryse Bastie și Suzanne Tilliat, au pornit într'un zbor de studii spre Irkuțk și lacul Baical, pe bordul avionului lor „Caudron Simoun", cu un motor Renault de 220 HP. Acest raid, patronat de misterul aerului francez, este făcut în scop de propagandă, aviatoarele propunându-și să străbată 25 009 km. Ele vor trece, prin următoarele centre, pornind de la Paris! Moscova-Omsk l,kutsk-L.Dingrad-Riga -Varșovia-București- Sofia-Belgrad Budapesta- Viena-Praga-München-Paris, făcând la acest mod escală și in țara noastră, Buc, 21.— Pe ziua de 14 August au fost convocați in capitală toți colaboratorii d-lui prim ministru Tătărescu. Cu acest prilej va avea loc o foarte importantă consfătuire. La 15 August se Inapoiază in capitală M. S. Regele. Se afirmă că în ziua de 20 August se va înregistra un fapt care va fi o indicație pentru desfășurarea în viitor a situației politice. Criza de guvern se va deschide în cursul lunei Septembrie. Se declară că, în cazul când nu se va produce regruparea național-țărăniștilor cu partidul d-lui Vaida, așa cum dorește factorul constituțional, guvernul liberal va continua să rămână la cârmi țării, păstrând bine-înțeles respectul formelor constituționale , alegeri generale. • • Oficiosul guvernului observămn numărul său de astăzi că ziarul «România Nouă", considerat ca oficios al d-lui Msnio, atacă pe „jdanii" din Alba-Iulia, pentru că n'au susținut tn alegeri pe național-țărăniști. «Iată atitudini și expresii ce trebuesc lămurite de d. I. Mihalache, ele fiind în contradicție și cu realitatea și cu atitudinea partidului național-țărănesc“—scrie ziarul „Viitorul“, oficiosul partidului liberal. Cu prilejul alegerilor comunale din Mărășești s-au înregistrat grave incidente. Un grup de bătăuși a aiscat eri seara cu focuri de armă și pietre, casa avocaului Teodoru, în care se aflau fruntașii național-țărani ti d-nn avocat Nicu Graur, prof. Ispas, avocat Șerban, ispector Cerkez și avocat N. Nicolau. Toate geamurile au fost sparte. Grupul de bătăuși a pătruns apoi în casă, unde au bătut până la sânge pe toți cei prezenți. In fața secției de votare și în văzul jandarmilor, fost grav bătut delegatul țărănist Cristea Dogaru. Nu s'a operat nici o arestare. VIAȚA POLITICA Stansele d'lui Tătărescu «Ie « conținu« Oliver!*«re« —. O ieșire a ziarului „România Nouă“.—Grave incidente cu prilejul alegerilor de la Mărășești — Amânarea sine «giei lucrărilor subcomitetului de neintervenție — Italia refuză să examineze acum chestiunea retragerii voluntarilor Londra 21, — La Foreign Office s'a Întrunit ori dimineață subcomitetul de neintervenție. S'a luat in discuție planul tranzacțional britanic. In urma discuțiilor urmate, s'a căzut de acord ca examinarea chestiunei plasăre de observatori internaționali in porturile spaniole sa fie trimisă în studiul subcomitetului tehnic, care se va reuni in cursul zilei de astăzi, in ședința de după amază a subcomitetului, contele Grandi, în numele Italiei, a cerut ca chestiunile să fie examinate în ordinea in care sunt prezentate In plănui britanic. Lordul Plymouth, președintele comitetului, a cerut să se ia in discuție in primul rând problema retragerei voluntarilor străini din Spania. Neputându-se ajunge la o unitate de vederi, chestiunea a fost amânată pentru o ședință ulterioară, a cărei dată n'a fost fixată până acum Moartea lui Marconi genialul inventator al telegrafiei fără fir —■ Funerarii nationale ilustrului savant —> Roma 21. — Savantul Guglielmo Marconi a Încetat din viață In etate de 63 ani. Celebrul savant a murit la ora 3.50 noaptea în urma unei crize cardiace. Guglielmo Marconi s-a născut in anul 1874 la Bologna. Era fiul lui Giuseppe Marconi, iar mama lui ara irlandeză. Înainte de a împlini vârsta de 20 ani, el a făcut studii strălucite asupra electrice. Acorda oscilațiilor cea mai mare atenție studiului electricității care-l pasiona. In anul 1895 a reușit sa transmită semnale prin telegrafie fără fir la o distanță de 2 km. In 1897 a fost invitat la Londra de directorul general al poștelor britanice care s'a interesat de invenția lui. In acelaș an, Marconi a reușit să emită prin T. F. F. până la 15 km. Mai multe guverne se interesau de descoperirea tânărului savant. In Martie 1899 Marconi reușește să stabilească legătura între țărmul francez și cel englez. Numeroase societăți s-au constituit pentru exploatarea descoperirii lui Marconi. Cu timpul, savantul și-a perfecționat invenția, reușind ca după câțiva ani să înlăture toate piedicile care-i stăteau la cale și să comunice la zeci de mii de kilmetraj In anul 1909 Marconi a obținut premiul Nobel pentru fizică. El a fost profesor la Universitatea din Roma, președinte al Academiei de științi, membru al Senatului italian, etc. In 1927 Marconi tras de la conducerea sa retății anglo-italiene, pe sociecare o conducea, dedicându-se exclusiv cercetărilor științiice pe care le făcea pe bordul yachtului său „Electra". In tot cursul zilei de ari, s’au primit sute de telegrame din lotres gestalle și din toate colțurile lumii, prin care se exprimă regretul pentru pierderea ireparabilă suferită de Italia și de lumea științifică mondială prin moartea lui Marconi. Numeroase personalități din lumea politică și științifică au îngenunchiat în fața rămășițelor pământești ale genialului savant. Mussolini a prezentat personal condoleanțe d-nei Marconi. Corpul neînsuflețit al lui Marconi este îmbrăcat in uniforma albastră a academicienilor. Paza de onoare In jurul catafalcului o fac membrii Academiei de științi. Guvernul e hotărât să facă lui Marconi funerarii naționale. Funerariile se vor desfășura astăzi la Bologna la ora 6 după amiază. Moartea lui Marconi a produs o impresie dureroasă în întreaga lume. Prin moartea lui, dispare unul dintre cei mai proeminenți savant;, Noul guvernator al Băncii Franței Paris 21, — Consiliul de miniștri întrunitori a hotă getului. Decretul in acest scop va apare astăzi in „Monitorul Oficial”. Guvernul nu are de gând să vie cu măsuri de conversiune a rentelor. Se va creia un fond de apărare a rentelor asemenea fondului de egalizarea schimburilor. Consiliul a hotărât o mișcare la Banca Franței. Guvernatorul Labéyrie a fost numit guvernator onorific, dl. Fournier vice-guvernatorul, fiind numit guvernator și Băncii Franței. Dl. CHAUTEMPL vot o serie de măsuri financiare pentru redresarea bud Anglia no se retrage din Palestina — Opoziția critică Londra 21. —Propunerea britanică de împărțire a Palestinei a fost violent atacată ori după amiază în Camera Lorzilor de opoziție. Lordul Herbert Samuel, fost înalt comisar britanic in Palestina, a declarat că piscul este nedrept. In numele guvernului a răspuns un ministru, care a declarat că guvernul își însa planul britanic — a șeșta fără rezerve planul pentru împărțirea Palestinei, întocmit de comisiunea regală britanică. Anglia nu intenționează să se retragă complect din Palestina. Exercitând mandatul asupra orașelor Jaffa și Ierusalim, Anglia controlează cel mai puternic nod de căi ferate și își păstrează puternica sa bază aeriană la Palestina. Noul guvern cehoslovac va Praga 21. — Noul guver fi constituit astăzi sub președinția d-lui Milan Hodza. Cabinetul va avea aceiași compoziție ca și fostul guvern, cu singura deosebire că ministerul de finanțe va fi condus de d. Franks, actualul ministru de instrucție publică. Puternica înarmare a Angliei ți Franței Londra 21.— Sir Thomas Inskip, ministrul apărarei naționale, a relevat într'un discurs ținut ori la o întrunire publică, întărirea puternică a armatei britanice. Ministrul a spus că poate declara fără exagerare că în Septembrie sau Octombrie uzinele britanice măsură să fabrice vor fi în întregul material de războiu necesar armatei, flotei și aviației. Paris 21.—Dl. Pierre Cot, ministrul aviației franceze, a declarat că până intr’un an numărul avioanelor moderne de care are nevoe aviația militară, va fi sporit cu 20 la sută. Rebelii au încetat ofensiva în sectorul Madrid Madrid 21.— Trupele rebele au suspendat ori ofensiva pe care au dezlănțuit-o —de altfel fără rezultat—pe fronturile Brunete și Villanueva del Pardilio. Guvernamentalii își păstrează toata pozițiile cucerite în ultimele zile. Pe frontul Guadalajara republicanii au exercitat ori o puternica presiune asupra pozițiilor insurgenților, reușind să cucerească câteva di ii de tranșee. Arestări de miniștri In Uniunea Sovietică Londra 21.— „Daily Telegraph" află din Moscova că eri a fost arestat Bubwoff, comisarul sovietic la instrucția publică și cunoscutul scriitor. Pilnyk Ambi sunt acuzați de activitate îndreptată contra siguranții statului. Agenția «Havas» anunță arestarea lui Grigori Naumovici Kaminski, comisarul poporului la sănătatea publică, a lui Salvar Zurabovici Eliava, comisar al poporului adjunct la industrie ușoară, a lui Nicolae Kirulovici Antipovici, președintele comisiunii de control și a lui Daniel Egorovici Suhinov, președintele consiliului comisarilor poporului din Rusia Albă, Casierul localului „Corso“ victima unei grave agresiuni Pe când dl. Moritz Brii, casier la „Corso" se întorcea aseară târziu acasă, a fost atacat la gangul locuinței sale din str. Cucu 64 de doi indivizi, care l'au ternic la cap și față; lovit pula țipetele victimei a intervenit gardianul public, care a reușit să prindă pe unul din agresori, anume Leonte, fost în serviciul localului «Coreo“, de unde a fost concediat. Victima a fost transportată la spital, unde a primit îngrijiri. Urmează să se istabili ască dacă e vorba de un act de răzbunare, sau de o încercare de jaf. Artileria japoneză a intrat în acțiune Londra 21. Agenția "Reuter" anunță că artileria japoneză a început era la prânz bombardarea localității Wanping. Spre seară, japonezii au adus artileria grea. Se dau de asemenea lupte între chinezi și japonezi în mai multe sectoare din jurul orașului Peking. In cercurile bine informați se afirmă că japonezii intenționează să cucerească orașele Peking și Tien-Tsin. 35 000 japonezi au sosit ori la Tuang Ku, de unde au plecat imediat cu trenurile la Tien-Tsin. ȘTIRI H Buc. 21.—Ere s’au împlinit 10 ani de la moartea Regelui Ferdinand. ^ In Capitala, precum și în întreaga țară s’au oficiat servicii divine în amintirea Regelui loial și totregizor. ® Bur. 21. — Dr. genearal de divizie Mihai Ionescu fost numit președinte al consiliului de administrație al regiei autonome C. F. R. Instalarea va fi astăzi dimineață. @ Londra 21.— La Wimbledon s'a disputat origial la inter-zone (tenis) între Germania și Statele Unite. Americanul Donald Budge a dispus de germanul von Cramm cu 6: 8, 5 : 76 , 46 ! 2, 8 ! 6. ri