Lumea, octombrie-decembrie 1937 (Anul 20, nr. 5837-5914)

1937-10-01 / nr. 5837

«fin feiră - ULTIMA OMA - străini ăftate Dl. ministru Victor Iamandi a creat un premiu național de muzică de 100.000 lei Buc. 30.—Dl Vlamandi, a făcut dri dimineață o vizită la Societatea Compozitorilor români, fiind primit de președintele societăței maestrul George Georgescu, Nona Ottescu, rectorul Academiei regale de muzică și ceilalți membri. Ministrul cultelor și artelor a acordat societăței o subvenție anuală de 100.000 lei și a înființat un premiu național pentru compozițile muzicale originale de 100.000 lei. Noua compunere a consiliului superior militar Bue, 30,—«Monitorul Oficial" de est, publică decretul regal de numire a nouilor membri ai consiliului superior al armatei. Au fost numiți d-nn i general de divizie Ilasievici,ministrul aparărei naționale, președinte, iar membrii cu vot deliberativ, d-nii general Manu, general Prodan, general Motăș, general Sichitiu, gneral Cănciulescu, general Florescu, general Todicescu, viceamiral Bălăcescu, general Stoicescu și general Paul Teodorescu, subsecretar de stat la ministerul apărării naționale. D. Mania participă la solemnitățile de la Cluj- Buc. 30. După cum se știe la 14 Octombrie se vor desfășura la Cluj mari festivitâți cu prilejul dezvelirii monumentului ridicat la memoria martirilor Horia, Cloșca și Crișan. La aceste solemnități va participa M. S. Regele, generalul Gamelin șeful de stat major al armatei franceze și numeroși oameni politici. Se anunță că și d. Iuliu Maniu va lua parte la festivitățile de la Cluj. Congresul tineretului țărănist din jud. Ilfov Buc. 30.— In Capitală va aivea loc Duminică congresul tineretului na'ional-târănesc din jud. Ilfov. Cu acest prilej, d. Madgearu va face importante declarații in deosebi In legătură cu orientarea și activitatea tineretului . Două formidabile explozii — 5 morți și Î1 răniți — Berna 30. O puternică puternică incât a provocat explozie s-a produs eri la o uzină din Bale. Un compresor de aer de 400 atmosfere a făcut explozie pe când se afla într'un laborator de încercare, înainte de a fi expediat in Rusia. Au fost omorâți 5 lucrători și mecanici. Alții 1 lucrători și mecanici au fost răniți, dintre care 3 se atu la stare foarte gravă. Explozia a fost atât de dărâmarea unei imense clădiri pe o lungime de 80 m. Londra 30.Un rezervor cu ulei de o capacitate de un milion galoane, din Iodiile britanice a fost trăsnit eri dimtopate. Trăsnetul a provocat incendierea rezervorului. Florile uriașe au împiedecat pe pompieri să poată stăvili incendiul care a distrus ln Întregime marele rezervor. Situația din nou tulbure in Palestina Paris 30.—Corespondentul din Ierusalimul agenției "Havas" anunță că arabii arestați in legătură cu asasinarea comisarului britanic din Galileea, au fost transportat la închisoarea din Akre unde vor rămâne timp de 3 luni, conform legii asupra prevențiilor. Populația arabă se arată indignată de măsura luată și mai multe delegații au protestat pe lângă autoritățile britanice contra arestării și deținerii unor persoane a căror vinovăție nu e stabilită și mai ales că ancheta asupra descoperirii vinovaților nu e terminată. Sângeroase ciocniri în India Londra 30. In Indiile britanice s'au produs ori două ciocniri sângeroase între triburile dizidente și trupele hinduse. Un ofițer hindus și 5 soldați au fost uciși iar 26 soldați grav răniți. Cutremur de pământ In Capitală Buc. 30. Un cutremur l Epicentrul seismului a fost de pământ s'a resimțit ori la calculat la 400 450 km. Sud, ora 5 dim. în Capital5, ' Răspunsul vehement al oficiosului litivil dat calomniatorilor d-lui Dinu Bratianu — întrevederile avute eri de șef al partidului. — Consfătuirea ministerială dela locuinta d-lui Tătărescu. — Bup. 30. — DI. Tătărescu și-a reluat audientele. Eri, primul ministru a avut o întrevedere cu d lnculaț, vice președintele consiliului. Dl. Dinu Bratianu a primit eri pe d-nn general Ilasievici, ministrul apărării nationale, Vaier Pop, ministrul industrei și comerțului și C. Tabacovici, fostul președinte al consiliului de ad tie CFR. Discuțiile cu d. Vaier Pop au avut de obiect problemele de care s'a ocupat d. Dinu Brătianu in declarațiile făcute la Brăila și asupra cărora are cunoscitul punct de vedere împărtășit și de primul ministru. Dl. Valer Pop a primit In audientă pe dl. Fabrutzius, ministrul Germaniei la București Bup. 30, —- D. Victor Antonescu va pleca de la Geneva. Duminici seara. Ministrul afacerilor străine se va opri la Belgrad, iar la București va sosi Joi sau Vineri, la săptămâna viitoare. • Buc. 30.—Oficiosul guvernului, ocupându-se la numărul de astăzi de comentariile apărute la unele ziare asupra declarațiilor făcute de dl. Dinu Brătianu la Brăila, răspunde următoarele: «Aceste declarații au indispus anumite cercuri interesate, partidului pentru care șeful liberal devine, nici mai mult nici mai puțin decât un «trădător". Naționalismul s'a născut odată cu exploatatorii de astăzi ai naționalismului. Până atunci, tot ce s'a realizat ca idee, ca postulat naționalist in domeniul politic, economic, cultural etc. n'a existat. Înfăptuirile naționaliste trebue să înceapă de astăzi, cu excesele demagogice și cu supralicitările interesate ale protagoniștilor unui naționalism pe cât de postum pe filat de sterp. Restul e «trâdare". DI. Const. I. C. Bratianu e «trădător" iar partidul natronal-liberal nn «înstrăinat". Acest limbaj, dovedește un singur lucru: valoarea morală și politică a naționalismtului și țărănismului de astăzi. Declarațiile făcute la Brăila au venit la timp. Furia și trivialitățile demagogilor dovedesc cu prisosință acest lucru". • fi • La locuința d-lui Tătărescu s'a ținut dri dimineață o importantă consfătuire ministerială la care au participat aproape toți membrii guvernului. S-au examinat problemele de politică internă la ordinea zilei. Marele incendiu din str. Uzinei — Fabrica de lame „Fulger“ în flăcări. — Panica produsă în cartier — Un violent incendiu a izbucnit aseară la fabrica de lame de lemn și fasonarea etanului "Fulger" din str. Uzinei, proprietatea fraților Adolf și fosef Solomon. La orele 8 jum. seara, trecătorii au observat flăcări mari răbufnind prin acoperișul clădirei. Au dat imediat alarma. Pompierii fiind înștiințați au sosit la fața locului toate secțiile, sub conducerea d-lui căpitan Streina Focul luase proporții, amenințând locuințele din vecinătatea fabrici. Locuința d-lui comisar G. Popp, șeful circ. IV-a, care se află la imediata apropiere a clădirei incendiate fiind amenințată a fi distrusă de foc, s’a procedat la scoaterea mobilierului și lucrurilor din casă. Plasările se vedeau de la mare distantă, o mare mulțime asistând la operațiile pompierilor. Panica un cartier a fost de nedescris, locatarii evacuând locuinrile și scoțându-și avutul in stradă. La locul incendiului au sosit d-nii procuror Costinescu, Gr. Botez directorul chesturei, comisar D. Agapi șeful biroului judiciar, Gh. Stănciulescu șeful circ. la, comisar Epure, reprezentanții poliției începând ancheta asupra împrejurărilor la care s’a produs incendiul. Din primele cercetări s’a stabilit că focul a izbucnit din podul fabricei și s'a propagat cu repeziciune, mai ales că la fabrică se afla o mare cantitate de scânduri și lemne necesare la fabricarea produselor acestei întreprinderi. D-nii Adolf și Iosef Solomon proprietarii fabricei, precum și doi lucrători au fost invitați la circumscripția s-a pentru a da declarații. Fabrica era asigurată pentru suma de 10 milioane lei. La ora 2 noaptea, focu continua să ardă, gh. mihail Mussolini a părăsit Germania — Ce declară cercurile oficiale asupra scopului călătoriei la Berlin. — Primirea triumfală fără precedent organizată de italieni. — Berlin 30. — D. Mussolini însoțit de baronul von Neurath, ministrul de externe al Germaniei, s-a dus dri dimineață la Onter den Linden unde e depus pe mormântul eroului necunoscut, o coroană de lauri cu culorile naționale italiene. A urmat apoi la marea piață din fața Academiei Tectnice o mare paradă a unităților din garnizoana Berlinului. Führerul și Mussolini au lust loc In tribune de onoare in care ise aflau toți fruntașii partidului national-socialist și guvernul Reichului. Șeful guvernului italian a urmărit cu atenție defilarea trupelor, exprimțndu-și în termenii cei mai elogioși satisfacția de felul cum se prezintă armata germană. In piața din fața gării berlineze, o imensă mulțime a făcut o mare manifestație de simpatie lui Mussoli și președintelui Hitler. Inainte de a părăsi Berlinul, Mussolini s'a întreținut foarte cordial cu Fuhrerul, timp de câteva minute. D. Rudolf Hess, reprezentantul permanent al d-lui Hitler, a luat apoi loc în vagonul special și a condus pe d. Mussolini până la frontieră. • • Berlin 30. 11— In cercurile bine informate, se declară că nu se va publica nici un comunicat oficial cu privire la vizita d-lui Mussolini în Germania. Vizita n'a avut caracterul comun al obișnuitelor întrevederi ale oamenilor de sta și prin toasturile ce s'au schimbat la banchet și discursurile rostite de d-nii Mussolini și Hitler la demonstrația de la Câmpia Mai, s'au definit lămurit raporturile dintre Reich și Italia și s'a arătat in esență obiectivul comun al politicii celor două state, * * # Roma 30. Roma va saluta Înapoierea d-lui Mussolini în Italia printr'o primire triumfală fără precedent. Toate unitățile milițiilor fasciste parcursul vor fi așezate pe ce-l va străbate cortegiul organizat in cinstea Ducelui. Sosirea lui Mussolini la Roma va fi anunțată de toate clopotele și sirenele din oraș. Marele Teatru Trianon Comp.GârâțiUȘ-uri. έ.ÎăiîâSe-120p3 FS. Azi Joi 30 Sept. ora 9 seara la ora 4 ELECTRO CĂRĂBUȘ Muzica: G. r»,« €* TAMAQIP Liana Mihăilescu, Nutzi Pantazi, Mia Roman, Elena Burmaz, Cil C TANASE Oiana Mihăilescu, Nutzi Pantazi, Mia Roman, Elena Burmaz, Demirino kivette Popescu Jeny Geaușu, Maria Dinu Sura Ianosckaia, Al. Giugariu, N. Roman, Puiu Maximilian, I. Dinescu, G. Trestinn, I. Antonescu STROE ȘI VASILACHE Celebru duo american Ciarly & Síit** Jezahias Biletele la Cassa Teatrului TRIANON CEL MAI MARE SUCCES BUCUREȘTEAN ABOAM £,1ITE: Pe an 360 lei Pe 6 luni 180 „ Pe 3 „ 90 „ Lunar 30 „ Instituții 1000 lei anual pe efoane : Redacția și Adia 1358 Atelierele 1359 Molia enciclice» a Papei împotriva primejdiilor care amenință lumea Roma. 30. — Papa Pius a adresat ori o nouă enciclică în care denunță primejdiile ce amenință civilizația. Aceste primejdii sunt comunismul și unele reacțiuni împotriva comunismului. înaltul Pontif arată că prin cultul statului se caută reintronarea ordinei și a autorităței publice, dar se părăsește religia, neglijând-o, făcându-se astfel să reînvie mișcările păgâne. Raportul înaintat guvernului asupra încadrărei personalului românesc în întreprinderi Buc. 30.—Senatorul Monteanu, președintele comisiunei pentru încadrarea personalului românesc in întreprinderi, a Înaintatori d-lui ministru Valer Pop, un detailat raport privind situația In industrii. In acest raport, d. Moteanu arată cu cifre comparative, modul cum s'a făcut aplicarea și rezultatele obținute până astăzi de legea pentru protecția muncii naționale. Convenția vamală franco-italo-britanică a fost semnata Paris 30.Delegatii navali ai Marei Britanii, Franței și Italiei au pregătit ori dim ceață în deplin acord convenția pe care o vor supune guvernelor respective. Această convenție tinde să asigure protecția flotelor comerciale în Mediterana, împotriva atacurilor ilicite, cum au fost definite prin aranjamentul de la Nyon. In cursul după amiezii, a avut loc semnarea convenției franco-italo-engleze. Geneva 30,—Consiliul Soc. Națiunilor a ținut ședință publică ori la amiază, sub președinția d-lui Delbos, maistrul de externe francez Delegatul Franței a urat bun venit membri ai celor trei noui Consiliului, reprezentanții Belgiei, Iranului și Perului, care au răspuns mulțumind pentru onoarea :e li s'a făcut. Consiliul s'a ocupat apoi de rezoluțiile comitetelor economic și al meterilor prime, rezervăndu-și dreptul să revină asupra acestor chestiuni, % Reușiții la bacalaureat uri a continuat examinarea candidaților reușiți la teză. La Liceul National din 20 candidați au reușit următorii 9: Rusu C., Lichitiu Alex., Stan Gh. Șteinberg Lazar, Vesiliu Traian, Drăgănescu A ., Hachimu lehi Uder, Porumb C., Ciobanu C. La Liceul Oltea Doamna din 24 candidați eliminați în cursul zilei de eri, au reușit următorii 11 : Mardare Veronica, Merlescu Gheorghe, Miron Alex Mirocescu Oga, Misievici Vratislava, Munteanu Gheorghe, Ohtzky Tamara, Panaitescu Ecaterina, Petrovici Angels, Saulea Maris, ȘTIRI S Buc. 30. La 25 Octombrie se va întruni la Atbara conferința șefilor de stat major ai armatelor din țările înțelegerii Balcanice. Din partea României va participa d. general Sichitu, Intensificarea boicotului mărfurilor japoneze Muncitorii englezi refuză să încarce mărfuri pentru Japonia. —• Actul de eroism al 20 soldați chinezi. Londra 30.— Liniile japoneze se întind acum pe o distanță de 300 kilometri, după ocuparea orașelor Paotiugfu și Ciaocea. Campania pentru boicotul comerțului exterior japonez se intensifică. "News Chronicle" propune magazinelor să puie afișe în care să arate că nu vând produse de origină japoneză. In noua Zelandă, hamalii au refuzat să incarce un vapor cu mărfuri destinate Japoniei, care ar putea fi folosite in războiul contra chinezilor. Agenția japoneză „Domei" anunță că japonezii au dezlănțuit ori o mare ofensivă asupra orașului Shangai, participând la lupte toate forțele aeriene,terestre și navale. Japonezii au ocupat localitatea Chiang-Wan și înaintează spre Luoiang.j Londra 30, — "Reuter" transmite următoarele : In cursul nopței trecute, un grup de 20 soldați chinezi din Foetung au plecat inot în largul fluviului, unde se afla vasul amiral japonez „Izume". Ei aveau mai multe bombe cu care urmăreau să provoace explozia vasului. In timp ce distrugeau un baraj de sârmă aflat în cale, s'au ivit zorile. Camarazii lor de pe mal, temându-se ca cei 20 soldați să nu fie surprinși de inamic și astfel planul să eșueze, au provocat explozia bombelor duse la larg. Cei 20 soldați chinezi au fost prefăcuți la bucăți iar vasul amiral japonez s'a ales cu grave avarii. Explozia a fost atât de puternică încăt echipajul vasului american "Augusta", ancorat la jumătate milă depărtare, a fost aruncat din paturi. • • Londra 30.— Consiliul de miniștri englez întrunit ori după amiază, a examinat situația din Extremul Orient și probleme mediteraneană. In ce privește situația din Extremul Orient, care a fost examinată in Întregime, guvernul britanic deplânge evenimentele petrecute in ultimile zile acolo. Se afirmă că propunerea de boicotare a mărfurilor japoneze nu va putea dobândi aprobarea sferelor guvernamentale, însă Marea Britanie se declară gata să ia inițiativa unei acțiuni de mediate între China și Japonia. ® Buc. 30. Cu prilejul vizitei generalului Gamelin la Capitală, va avea loc la Muzeul militar solemnitatea inaugurării bustului ridicat la imemoria generalului Berthe- Ot. © . D, primar Racovitză a secat aseară din nou la București, unde urmează să ibâ azi și mâine întrevederimportante pentru rezolvarea nevoilor Iașului.