Lumina Satelor, 1928 (Anul 7, nr. 1-52)

1928-07-29 / nr. 31

Pag. 2 LUMINA SATELOR Ce mai e nou în viaţa politică? Şi la săptămâna aceasta politica s’a tnvârtit tot !n jurul tmprumutului şi a stabilizării, despre cari scriem In alt Ioc. Liberalii, odată cu răcorirea vremii s’iu mai răcorit şi ei de căldura ce-i apucase cu pertractările pentru împrumut şi acum se laudă că ei s’au stabilit bine până la toamnă când vor stabili şi leul. Naţional ţărăniştii In timpul ce Parlamentul este convocat pentru a dezbate şi vota poiectele de legi pentru împrumut şi stabilizare, naţonal-ţărăniştii sunt convocaţi şi ei la Bucureşti spre a discuta aceleaş proiecte de legi, însă separat, nu cu guvernul la un loc. Din expozeul făcut de dl Iuliu Maniu In zilele acestea se vede că naţional-ţărăniştii pregătesc o nouă ofensivă în contra guvernului. Este de notat că la şedinţa exraordinară a Parlamentului opoziţia — afară de dl Iorga — nu va lua parte. Naţional ţărăniştii fiind convocaţi separat, iar dl general Averescu find plecat din ţară pentru şase săptămâni. Ce mai e nou în lumea mare? In Ungaria, Ungaria iarăşi agită chestiunea optandior, închisă definitiv de Consiliul Ligii Naţiunilor. Dl Josef Vaszi, membru al camerei magnaţiior a întrebat guvernul ungar în privinţa declamaţiei dlui Chamberlain, că prin hotărârea Consiliului Ligii Naţiunilor în sesiunea din iunie chestiunea optanţilor unguri e definitiv închisă? A cerut ca Ungaria să nu primească în tăcere această hotărâre, fiindcă, după părerea dlui Vaszi, atitudinea dlui Chamberlain nu e definitivă. A răspuns primul minitru, contele Bethlen, arătând că în cazul când Ungaria nu s’ar putea înţelege cu România, atunci chestiunea optanţilor va fi supusă de nou Consiliului Legii Naţiunilor şi poate sub o formă nouă în Anglia. Lordul Rothermere continuă propaganda contra României, şi prin ziarele lui susţine ca să nu se dea nici un împrumut României. Prin aceasta se constată că pe acest lord nu-l doare nedreptăţirea Ungariei prin tratatul de la Trianon, ci este un duşman neîmpăcat al României. Lordul Rothermere ar trebui să ştie că România este o ţară aliată Angliei şi că ea este cea dintâi straje în faţa pericolui rustic, care ameninţă şi interesele Angliei. In Portugalia In ziua de 20 iulie în Portugalia a isbucnit din nou o revoluţie. A fost însă complect înăbuşită de armată şi poliţie Aceasta este a 21-a revoluţie întâmplată In aceasta ţară în ultimii 20 de ani. Cu adevărat putem zice că Portugalia este ţara revoluţiilor. In Austria. O adunare generală a corurilor din Austria in ziua de 21 Iulie a făcut o mare manifestaţie publică pe străzile din Viena, pentru formarea unei mari şi puternice Germanii, prin unirea Austriei şi Germaniei. Au cântat cu mare înflăcărare vestitul imn: «Deutschland ueber Alles» (Germania peste toate). In Germania Comuniştii din Berlin au făcut o demonstraţie de stradă, a fost insă impedecată de poliţie. In lupta dintre poliţie şi comunişti au fost mai mulţi răniţi şi de o parte şi de alta. Cum umblă vremea. In străinătate Căldurile mari ce au fost în toate părţile au pricinuit moartea multor oameni. Călduri ca în anul acesta nu s’au mai pomenit de 30 ani. In timpul din urmă vremea s’a schimbat, au fost pe unele locuri puternice furtuni, cari deasemenea au făcut multe pagube de oameni şi material. La Berlin, au murit de căldură 19 oameni. Căldura ajunsese aici la 42 grade la umbră şi 55 grade la soare. La Budapesta, au murit de căldură 17 persoane. Mulţi s’au înecat în timpul scăldatului din cauza întulzelii mari. In ziua de 18 a fost o furtună puternică, care a făcut multe pagube. La Paris, au murit de căldură şi înecaţi la bac în total 30 persoane. Cea mai mare căldură a fost la Seghedin în Ungaria, unde au fost 43 grade la umbră. In tara noastră. La noi in ţară Încă a inceput vremea să se mai răcorească în urma ploilor ce au căzut pe unele locuri şi cari au fost o binefacere pentru porumbul anului acesta. O puternică furtună a fost In regiunea Vaslui Mulţi copaci au fost desrădăcinaţi, rupându-se şi firele telefonice. Pagube mari a pricinuit această furtună in regiunea Vaslui, Huşi şi Bârlad. Asupra oraşului Iaşi a căzut o ploaie mare, însoţită cu grindină care a durat 5 ore, făcând pagube însemnate. Marele bărbat de stat al Italiei, dl Giovano Diolitti, fost timp îndelungat ministru preşedinte al Italiei, a încetat din viaţă în zilele trecute, în vârstă de 86 de ani. împrumutul şi stabilizarea. In sfârşit după pertractări îndelungate care a ţinut pe toată lumea intr’o încordare şi fierbere continuă, am ajuns să vedem o înţelegere făcută între guvern şi bancherii străini în forma următoare: împrumutul şi stabilizarea nu se va putea face decât la toamnă între 15 Sept. şi 1 Oct a. c. când România va putea primi acest împrumut de la grupurile financiare din Franţa, Anglia şi America şi cu concursul principalilor bănci a celorlalte ţări din Europa —în special a Germaniei —. Suma la care se va ridica acest împrumut va fi de 250 milioane dolari din care se va primi acum imediat 20 milioane dolari, sumă destinată special pentru pregătirea operaţiunilor de stabilizare. S’au ajuns la o înţelegere cu băncile de emisiune câştigându se solidarizarea acestora pentru stabilizarea legală a leului românesc. In baza acestor Înţelegeri cu bancherii străini a fost convocată şedinţa extraordinară a Parlamentului pentru ziua de 26 Iulie a c. spre a vota trei proiecte de legi cu privire la Împrumut şi stabilizare. Proiectele de legi cari se discută in zilele acestea in Parlament sunt: 1. Proiectul de lege prin care se autoriză guvernul să trateze și închee un împrumut extern. 2. Proiectul de lege prin care se autoriză guvernul a hotărâ şi fixa cursul şi data stabilizării monetei noastre. 3. Proiectul de lege prin care se autoriză Baca Naţională să emită hârtie monetă peste suma fixată prin convenţia din Maiu 1925. (Prin acest proiect de lege se va sparge «plafonul», dându-se drept Băncii Naţionale de a spori circulaţia banilor în ţară). Adunarea generală a membrilor Băncii Naţionale nu se va mai ţine acum, rămânând a se ţine atunci când se va decreta stabilizarea şi când va fi lipsă de schimbarea statutelor. Toate aceste înţelegeri pentru care trebuesc comisii para comisii, delegaţi prin străinătate, diurna plătită parlamentarilor şi alte cheltuieli ce necesită pentru împrumut şi stabilizare, le va plăti ţara cu bani grei, şi când te gândeşti că toate acestea puteau să nu Le, Iţi vine să dai drept neamţului care zice: «Dă mi Doamne mintea românului cea de pe urmă. Îndemnuri creştine. Milueşte pe săraci Din prisosuţl de avere Şi in ceruri o să ţi faci Cea mai bună măngăere. Şi faci bine chiar acelora Care vor să ţi facă rău, Căci vei primi în ceruri plată Dela bunul Dumnezeu. Să faci numai fapte bune Cât pe lume vei trăi Că aşa Hristos ne spune Că’n cer te vei mântuit Al. T. Isofache. Cam îşi Îndeplinesc serviciul funcţionarii de la G. F. R. La ora 4 dimineaţa Intr’una din zilele trecute personalul din gara Brăneşti aştepta venirea trenului de povară Nr. 9402. Trenul soseşte însă se obrăzniceşte, nici nu salută şi trece mai departe cu iuţeala fulgerului. Şeful gării desperat dă ordin subalternilor şi telegrafistul vesteşte staţiei din apropiere să oprească o locomotivă ce trebuia să plece de acolo spre Brăneşti Locomotiva plecase pe aceeaş linie, pe care mergea cu iuţeala fulgerului, trenul cu buclucul. In urma semnalelor date cu lămpile electrice ceferiştii au reuşit să oprească atât locomotiva cât şi trenul nălucă, evitându-se astfel nenorocirea ce era să se întâmple apoi s’au adunat în jurul trenului ca să-i cerceteze motivul obrăzniciei de a nu sta în gară. S’a constatat că tot personalul, mecanicul, şeful şi frânării trenului respectiv dormiau şi trenul lăsat să meargă in voia lui liberă. Conştiincioasă îndeplinire de serviciul Nr. 31 O pirache respectabilă. In comuna Vrabiţa din lugoslavia triesc soţii Dumitru şi Jivane Filipovici. Dumitru e in vârstă de 117 ani, iar Jivani e de 120 ani. Ei sunt incunjuraţi de un foarte mare număr de nepoţi şi strănepoţi. Dumitru povesteşte foarte bucuros despre vremile trecute aducându şi foarte bine aminte de multe lucruri Însemnate petrecute In Sârbia. La întrebarea unor ziarişti dacă beau spirtuoase, au răspuns că rachiu n’au folosit in viaţa lor, dar că le-a plăcut vinul, însă de vre-o 35 de ani nu mai folosesc nici vin. Când au fost aşezaţi ca să fie fotografaţi, Dumitru s’a aşezat pe scaun, însă soţia sa la început nu voia zicând ci de ce n’au venit s’o fotografeze Înainte de asta cu 100 de ani când era tinără şi frumoasă. Oastea noastră creşte Prea cucernice părinte ! Cetind cartea cu oastea Domnului şi văzând multe învăţături frumoase, m’a cuprins o dragoste pentru Domnul nostru Ism Hristos, voim acum să începem o viaţă nouă, făgăduind că cu ajutorul lui Dumnezeu vom lupta contra tuturor păcatelor atât eu cât şi soţia mea şi copiii noştri. Vă rugăm deci frumos să ne primiţi şi pe noi nu mărita Oastea Domnului nostru Isus Hristos. Constantin Romaniuc soţia mea Trandafira, copii ai noştri Nicolai şi Elena Răzeşi din comuna Igeşti jud. Storojineţ (Bucovina). Au mai intrat in Oastea Domnului următorii: Andrei Muraru, Savu Marcu, Hancu Vasile din Vaidacutu (jud. Tiirnava-mică).