Lumina Satelor, 1935 (Anul 14, nr. 1-52)

1935-09-22 / nr. 39

Pag. 2 LUMINA SATELOR Jubileul băncii „Ardeleana". Sărbătorirea împlinirii a 50 de ani de viaţă a băncii „Ardeleana“ din Orăştie. Duminecă, 8 Septemvrie, s’a sărbătorit in orăşelul Orăştie, din judeţul Hunedoara, împlinirea a 50 de ani de existenţă a băncii „Ardeleana“. Din acest prilej s’au adunat la Orăştie numeroşi fruntaşi ai vieţii economice şi financiare din întreg Ardealul. In cuvântările rostite cu acest prilej, s’a arătat marele rol ce l-au jucat băncile rorrâneşti din Ardeal in timpul când eram sub robia Maghiarilor. Trecutul glorios al băncilor româneşti din Ardeal, se vede şi din Îngrijorarea ce-i cuprinsese pe Unguri In acele vremuri, din cauza activităţii ce o desfăşurau băncile româneşti. Intr’un discurs, pe care contele Bethlen István l-a rostit in anul 1912, el dădea următorul strigăt de alarmă: .Ardealul este în primejdie. Pericolul 11 reprezintă valahii şi politica lor de realităţi, conştientă şi sistematică, pe care o fac prin băncile lor. Ardealul este in primejdie de a ajunge cu totul în stăpânirea valahilor, dacă guvernul nu va lua de urgenţă măsuri şi nu va alia alte căi pentru a-i mântui pe seama maghiarilor, dacă nu va întări şi nu vă asigura printr’o politică de realităţi naţionale maghiare supremaţia maghiarimei în Ardeal“. Şi tot ei arătă pe baza statisticii din ultimii 5 ani, că românii au cumpărat deja maghiari în 16 comitate, unde ungurii sunt amestecaţi cu românii, 96 mii jugăre de pământ arabil şi 70 mii jugăre păduri, în total 166 mii jugăre (85 mii hectare), în valoare as circa 70 milioane coroane aur. .Dacă această pustiire a moşiilor maghiare datorită băncilor româneşti — adăuga atunci contele Bethlen, — va continua şi in viitor in aceiaşi măsură, în curs de 30 ani, jumătate din maşiile maghiarilor din Ardeal vor fi pardute*. Oare, dacă sub regimul de vitregie al Ungurilor băncile româneşti din Ardeal au jucat un rol attât de mare şi au dat roade atât de puternice în lupta pentru desrobirea gliei strămoşeşti din măriile acaparatorilor, n’ar fi o crimă naţională ca ele să fie Împinse la prăbuşire acum sub stăpânire românească ? Ele au dreptul la tot sprijinul Băncii Naţionale şi al statului ce trebue să li se dea. Urăm vechii bănci Ardeleana viaţă lungă şi prosperare, pentru ca să-şi continue opera de ajutorare a ţărănimii şi sub stăpânirea de acum, cum a ajutorat-o şi în timpurile de robie. Exportăm porci în Germania, pnr la finea acestui an vom exporta 20 de mii de porci în Germania. Preţul porcilor e în urcare. De un timp încoaci Germania pusese nişte taxe vamale aşa de mari pe tot felul de vite şi porci ce am fi voit să vindem în această ţară, încât cu drept cuvânt orice export de vite în Germania era sistat din această cauză. Zilele trecute s’a încheiat între ţara noastră şi Germania o înţelegere comercială, în baza căreia Germania se obligă să cumpere dela noi mai ales un mare număr de sorci precum şi alte vite, scăzând bine înţeles taxele ce le statolise in trecut. Până la finea acestui an Germania va cumpăra de la noi un număr de 20 de mii porci. Deasemenea vom exporta şi 800 de vite pe an. Porcii vor fi exportaţi tăiaţi. Tăierea se va face la abatorul special din Sofronea lângă Arad. Au şi sosit deja la Arad o delegaţie de experţi germani cari vor supraveghea tăerea şi expedierea primului transport de 500 de porci care se face în zilele acestea. Din această cauză mai ales în Banat, preţul porcilor graşi s’a urcat simţitor, vânzându-se până la 28 lei kgr. greutate vie, cum n’a mai fost de acum zece ani cum se prezintă recolta de poame şi struguri în Ardeal ? Recoltă slabă de poame, dar bogată de struguri. Până când la anii trecuţi din unele regiuni ale Ardealului ca : Valea Bistriţei, ţara Sălajului şi a Maramurăşului cu Satu Mare, unde sunt întinse grădini cu pomi, se vindeau câte 250 de vagoane de poame, in anul acesta recolta de poame e aşa de slabă încât în multe părţi nu ajunge nici pentru trebuinţele populaţiei. De vândut peste graniţă cum se vindea in alţi ani aproape nu poate fi vorbă. In ţinutul Aradului poamele lipsesc total. Doar din recolta de nuci, dacă ţăranii vor putea face ceva binişori. In schimb recolta de struguri e foarte bogată, in întreg Ardealul. in special pe valea Târnavelor şi in regiunea Alba Iulia, strugurii sunt aşa de frumoşi cum de multă vreme nu s’au pomenit. Vom avea In Ardeal cantităţi Însemnate de vin şi de o calitate foarte bună. Adunare frăţească. Duminecă în 29 Septemvrie, va avea loc o mare adunare a Oastei Domnului în comuna Săsăuşi, judeţul Sibiu. Fraţii din aceea comuna împreună cu părintele din log invită cu toată dragostea la această prăznuire duhovnicească pe credincioşii şi ostaşii din împrejurimi. De la Sibiu, va veni păr. Dr. N. Popoviciu. Slăvit să de Domnul. Nr. 39 Izbucnirea Războiului Italo— Abisinian se aşteaptă din zi în zi. Liga Naţiunilor stă neputincioasă în faţa încăpăţinării Italiei. La aproape două săptămâni, Sfatul Popoarelor (Liga Naţiunilor), s’a întrunit in adunare generală şi discută zilnic aflarea unei căi de împăcare între Italia şi Abisinia şi pentru a împedeca războiul dintre cele două ţări, a cărui izbucnire se aşteaptă din zi In zi. Delegaţii tuturor ţăriior din lume s’au declarat contra războiului, dar Italia nu vrea să ştie de nimic. Ea e hotârîtă să cucerească Abisinia şi dela această hotărîre n’o poate clinti nimeni. Ea e hotărită să se războiască cu oricine ar încerca s’o împiedece dela hotărirea ei. Se pare că ea nici nu mai aşteaptă hotărîrea Sfatului dela Geneva, ci numai încetarea ploilor din Abisinia ca să dea poruncă armatei să intre în această ţară. Se aşteaptă chiar din zi in zi ieşirea Italiei din Liga Naţiunilor, dacă aceasta ar lua vre-o hotăâre contra voinţei Italiei. Incăpăţinarea Italiei a produs o mare îngrijorare îa toată lumea, căci locul războiului aprins odată, nu se ştie cum va putea fi stins şi nu ştie nimeni dacă nu s’ar întinde și în Europa nu numai în Africa. Plebiscitul din Grecia. Va avea Ioc la 27 Octomvrie. După cum se ştie in Grecia e pe cale a se introduce iarăşi monarhia. O parte din membrii guvernului şi o mare parte din armată e pentru monarhie, in ultimul timp s’a ajuns la grave neînţelegeri Intre generalul Condylis, ministrul armatei şi dl Tsaldaris, primul sinistru al Greciei, din cauză că acesta tărăgăna fixarea datei când să aibă loc plebiscitul care să hotărască restaurarea monarhiei. Ba s’a produs şi o păruială intre partizanii unuia şi altuia chiar cu ocazia unui consiliu de miniştri. In cele din urmă s’a ajuns la înţelegere şi data ţinerii plebiscitului s'a fixat pe ziua de 27 Oct., când poporul grec prin votul său va hotărâ dacă se va menţinea pe mai departe regimul republican sau se va restaura iarăşi monarhia. In acest caz fostul rege Gheorghe va fi readus pe tron. Abonamente de probă pe 3 luni! Pentru a face cu putinţă, ca aceste foi să ajungă în mâni la cât mai mulţi cetitori din popor, redacţia şi administraţia noastră a luat următoarele hotărâri Însemnate, spre uşurarea şi binele cetitorilor: I. Vestim prin aceasta că: Trimitem .Lumina Satelor* ca .Oastea Domnului“, ca fel de probă, pe cele din urmă 3 luni ale acestui an : Octomvrie, Noemvrie, Decemvrie oricărui cetitor din popor, pentru numai 30 Idei ! Puneţi-vă mai mulţi laolaltă şi trimiteţi în acelaşi Mandat Poştal, pentru 4—5 abonamente, scriind pe dosul cotorului de la Mandat, adresa celor ce trimit banii, şi le vom trimite foile fiecăruia pe numele lui, până la Anul nou. Sau: să se înştiinţeze mai mulţi la preotul locului, dându-i cei 30 Lei şi preotul ne va trimite pentru toţi. II. Facem cunoscut, că de la 1 Octomvrie înainte foile ce merg la oficiul parohial spre vânzare cu numărul, printr’un colportor (împărţitor de foi) se vând cu 3 Lei (Lumina Satelor cu Oastea Domnului împreună!) — aşa că cetitorii noştri vor avea astfel la îndemână, cele mai ieftine foi, — fiindcă Tipografia Arhidiecezană a Bisericii care Ie scoate, nu râvneşte la câştig din ele, doar să-şi acopere cheltuielile. Vestim cu o cale, că dacă prin abonamentele de probă şi vânzarea cu numărul, cetitorii noştri vor spori în chip îmbucurător şi îndestulător, de la Anul nou încolo, vom scădea preţul acestor tot foarte mult ! Rugăm pe cucernicii preoţi, pe evlavioşii cantori şi pe toţi iubitorii de foi de bună îndrumare sufletească, — sa ne câştige cât mai mulţi cetitori de probă pe aceste 3 luni, — şi noi Ie vom arăta mulţumirea noastră, tipărind în toaie numele lor ca pe a unor vrednici ostenitori la răspândirea de citiri ziditoare de suflet în popor. Poşta Redacţiei. Pentru Cartea de rugăciuni, trimite 70 Lei Înainte la Redacţia noastră plus 10 Lei poşta. I. Bârgu Nr. 3672. Ne pare foarte rău, dar raportul ce spui că ne ai trimis nu aflăm la Redacţia noastră. Poate ne vei trimite altul. Mihnică. Poezia B. V. e la noi cealaltă, te rugim a ne-o trimite din nou. Pr. I. Badoi. Cămpuri-Surduc. Cele 2 abonamente se vor trimite, ce v’a rămas, împărţiţi intre credincioşi. Păr. Breaza, Mihalţ. Modelul cerut, îţi va sosi în pachetul cu cărţile de rugăciune. Costă Lei 50. Avem la dispoziţie câte doreşti. Sfinţire de biserică. In comuna Bârseşti— Vancea, judeţul Putna, se va sfinţi biserica de curând ridicată, precum şi monumentul eroilor. Duminecă, 29 Septemvrie. La aceste prăznuiri sunt invitaţi cu dragoste credincioşii şi ostaşii Domnului din împrejurimi. Intraţi în OASTEA DOMNULUI, căci este lucrarea Bisericii Lui.