Lupta Sibiului, iunie 1949 (Anul 6, nr. 26-51)

1949-06-01 / nr. 26

Li Xi - - 1 Propunerile sovietice urmăresc rezolvarea problemei germane Propunerile sovietice cu privire la asigurarea unităţii economice şi politice a Germaniei, prezentată de către delegatul URSS, A. I. Vâşinski, în sesiunea de la Paris a Consiliului Miniştrilor de Externe, au fost primite cu mult entuziasm de opinia publică mondială şi în special de către poporul german. Textul acestor propuneri, prin care Uniunea Sovietică cere restabi- lirea activităţii Consiliului pliat de control şi reintrarea în funcţiune a Comandaturii interaliate din marele Berlin, înseamnă revenirea la hotărîrile conferinţei de la Potsdam, principii pe care marea Ţară a Socialismului nu le-a părăsit nicio clipă, revenirea la colaborarea quadripartită a celor patru mari puteri. Propunerile sovietice prevăd deasemenea şi înfiinţarea unui organ unic de coordonare german — Consiliul de Stat al întregii Germanii — care va putea asigura deplina unitate economică şi politică a ţării. Prin acest organ, care va fi compus pe baza organismelor existente în ambele zone ale Germaniei, poporul german va contribui el însuşi la tranformarea ţării sale într-un stat democratic, umillar şi paşnic, care să nu mai poată deveni nicicând nucleul unui nou atentat împotriva păcii. Prin această atitudine Uniunea Sovietică a smuls din nou arma otrăvită a propagandei mincinoase din mâna apelor, care spre a-şi acoperi uneltirile lor mârşave împotriva păcii, vorbeau de „agresivitatea“ politicii sovietice. Fermitatea cuspre URSS merge pe linia traaptie de conferinţa istorică de la Potsdam, este cunoscuta de oamenii cinstiţi de pe toată suprafaţa pământului, de acele „uriaşe forţe sociale1 ce văd în marea Ţară a Socialismului, bastionul păcii şi al progresului. A. I. Vâşinski a arătat în discursurile sale că reluarea firului colaborării quadripartite, pe care puterile occidentale l-au întrerupt, spre a-şi satisface interesele lor personale — ce nu coincid nicidecum cu cele ale poporului german, — este carea sigură pentru a rezolva în mod paşnic problema, care a produs o tensiune primejdioasă în politica internaţională. Drumul pe care au pornit puterile occidentale în politica lor faţă de Germania est© un drum primejdios, ce punte în pericol pacea lumii. Sprijinul acordat fasciştilor hitlerişti, ce fără nicio jenă ies din umbră, colaborarea cu vârfurile capitalului german şi includerea Germaniei în planurile Unei noui agresiuni, nu sunt pe placul poporului german. Sătul de a mai fi masă de manevră în mâinile unei clici setoase de sânge şi jaf, sătul de a fi care de tun pentru satisfacerea intereselor unei bande de exploatatori, poporul german vrea să păşească pe drumul păcii şi al desvoltării democratice, pe drumul care duce spre un stat unitar şi Uber. De aceea poporul german, alături de toate popoarele lumii, a primit cu entuziasm propunerile sovietice cu privire la rezolvarea problemei germane. GH. SANDU Din Ţara Socialismului O şcoală de experienţă stahanovistă într’o staţiune de maşini şi tractoare In staţiunea de maşini şi tractoare din Azov, regiunea Rostov pe Don, decorată cu ordinul „Lenin”, a fost organizată o şcoală de experienţă stahanovistă. Cursurile acestei şcoli sunt urmate cu un mare interes de colectivele staţiunilor de maşini şi tractoare din regiune. In şcoală se ţin regulat şi după un plan dinainte stabilit, cursuri şi conferinţe consacrate schimbului de experienţe. Cursurile sunt ţinute de cei mai buni brigadieri, tractorişti, combaineri, muncitori calificaţi, agronomi, mecanici, comntabili, etc. Un succes foarte mare a avut conferinţa lui Gordienko, cel mai bun combainer al staţiunei de maşini şi tractoare din Azov, consacrată folosirii raţionale a pânzei de combaine. La această conferinţă au asistat 40 de combaineri, care au pus referentului o mulţime de întrebări. Combainerul Afanasie Serbinski a ţinut o conferinţă despre organizarea strângerii recoltei, simultan cu strângerea fânului şi a plevei. Contabilul staţiunii de maşini şi tractoare, Miscenko, a vorbit despre introducerea autonomiei bugetare în brigăzile de tractoare, despre economisirea combustibilului şi a pieselor de rezervă, în legătură cu reducerea costului de producţie a lucrărilor. Distribuirea pasteor făinoase pe cartele Serviciul Comercial Judeţean Sibiu comunică următoarele: Se aduce la cunoştinţă celor interesaţi că Miercur 1 Iunie 1949 Magazinul de Stat „Sibiul”, Cooperativa 1 Septemvrie, Cooperativa Cibinul, Cooperativa Filimon Sârbu, Cooperativa Solidaritatea, încep distribuirea pastelor făinoase pe trimestrul II-1949. Pentru posesorii de cartele raţiile sunt următoarele: 1.000 grame pentru cartela tip A, B, B1 şi 0. 500 trimestrial pe cartelele D1 şi D2. Distribuţia se face pe baza bonului Nr. 3 diverse Mai, din cartelele pe trimestrul II. Instituţiile, ca: spitale, sanatorii, cantine, cămine, internate, creşe, azile şi orfelinate, vor prezenta mai întâi tabele nominale la Serviciul Comercial care le va elibera bonul pentru cantitatea cuvenită. Raţiile pentru instituţii sunt: 2.500 grame trimestrial de bolnav pentru spitale şi sanatorii TBC şi câte 500 grame de persoană pentru celelalte instituţii Centrele de distribuţie vor afişa vizibil acest comunicat. Din activitatea Oficiului de închirieri Sibiu » Au fost plasate un număr de 1063 familii cu peste 2721 persoane — S’au repartizat 1327 camere. — Metode înrăite de camuflare a locuinţelor — Noul regim de atribuire a locuinţelor face parte din lupta poporului muncitor pentru îmbunătăţirea condiţiunilor material© de trai. Prin aplicarea practică a acestui regim, se repartizează locuinţe oamenilor muncii în spiritul luptei de clasă. Ce s’a realizat până în prezent de Oficiul de închirieri Sibiu şi mai ales cum s’a dus această luptă în oraşul Sibiu? Din datele obţinute în urma recensământului din Decemvrie 1948 şi după extragerea încăperilor disponibile, aplicând decizia spaţiului locativ, Oficiul de închirieri Sibiu dispunea la data de 8 Martie de un număr de 1010 încăperi disponibile, dintre care numai 32 m/p erau camere bune de locuit, restul fiind camere de trecere, holuri, birouri, atelere cabinete sau camere nesănătoase. S-au înregistrat, începând de la 8 Martie, 2142 cereri de locuinţe pentru un număr de circa 5000 periate îndreptăţite a primi locuinţă. • Au fost verificate şi aprobat© de comisie 1369 cerea de locuire şi au fost plasate în locuinţe sănătoase, corespunzătoare şi în apropierea intreprinerior respective: 219 familii a 6 persoane, 353 familii a două persoane, 282 familii a trei persoane, 112 familii a 4 persoane, 97 familii cu peste 4 persoane, adică au fost cazate un număr de 1063 familii cu peste 2721 persoane. Repartizaţi pe categorii de muncă au fost plasaţi: 570 famili de muncitori, 360 familii de funcţionari, inclusiv pensionarii de stat şi militari, 35 familii de liber profesionişti, 25 familii de meseriaşi, 73 familii de ape categorii. Repartizaţi pe număr de încăperi, au fost atribuite de oficiu până în prezent: 862 încăperi de o cameră, 399 încăperi a două camere, 56 încăperi a trei camere, 10 încăperi cu peste trei camere, adică au fost atribuite până în prezent din disponibilul oficiului şi prin schimb de locuinţe 1327 camere de locuit, biroui şi prăvălii, în afară de dependinţele respectiv©. Au mai fost atribuite 150 încăperi întreprinderilor, instituţiilor publice, organizaţiilor de masă şi politice şi a fost verificate pe teren circa 5000 de încăperi de pe 300 de străzi ale oraşului SibiuMUNCA COLECTIVULUI DE SALARIAŢI Pentru ridicarea nivelului politic şi ideologic s-a organizat o bibliotecă cu peste 80 de broşuri aparţinând colectivului de salariaţi şi o colecţie a ziarului nostru, iar prin şedinţe operative zilnice se analizează munca depusă şi se repartizează sarcini concrete pentru ziua în curs. Totuşi mai sunt multe de îndeplinit, multe greutăţi de înlăturat în aplicarea dispoziţiunilor referitoare la spaţiul locativ în spiritul luptei de clasă. Astfel, până la data de 15 Mai Oficiul mai avea de satisfăcut circa 704 cereri cu peste două mii de persoane, dintre care 421 familii de muncitori. Zilnic se depun la Oficiu 20—30 de cereri, fie pentru schimbul ele locuinţe, fie mutaţi în interes de serviciu în oraşul Sibiu. Pe de altă parte în manca pe teren încă se mai întâlnesc locatari care, străini de nevoile oamenilor muncii, mai folosesc mijloace învechite, ca intervenţii, schimbarea destinaţiei încăperilor, declarări fictive de persoane, fie că pleacă de acasă ca să nu fie găsiţi, sau mai deţin camere în plus pentru a-şi menţine comoditatea în timp ce oraşul este supra-aglomerat, iar salariaţii nu sunt toţi plasaţi. Lipsa mijloacelor de deplasare întârzie identifficarea locatarilor în neregulă şi deci plasarea familiilor fără locuinţe. Faţă de aceste greutăţi, datorită cărora au mai rămas numeroase familii neplasate în încăperi corespunzătoare ca higienă şi suprafaţă, colectivul Oficiului, printr’o muncă mai organizată şi mai planificată va face o verificare integrală a recensământului, mergând din casă în casă pentru a identifica spaţiul de locuit şi locatarii fiecărui imobil, aplicând nouile dispoziţiuni primite pentru a crea spaţiul necesar să plaseze toţi muncitorii care au nevoie d© locuinţe. La verificarea ce s’a făcut în ziua de 22 Mai a. c. în centrul oraşului de comisia MAI pentru aplicarea nouilor dispoziţiuni referitoare la spaţiul de locuit, s’au găsit 15 locatari care, contrar dispoziţiunilor în vigoare, deţineau camere în plus peste nevoile lor. Dintre aceştia unii mai încercau să se opună pe toate căile şi sub dferite pretexte. Ei vor fi în viitor, arătaţi nominal pentru a fi cunoscuţi de toţi oamenii muncii, ca saboteuri la legea oficiilor de închirieri Halul educaţia al asesatilor naţudati Sunt asesor popular de o lună şi jumătate. In linii mari înainte am auzit dda tovarăşii care au fost asesori populari, despre îndatoriri e asesorilor, rolul Ier în noua justiţie şi despre spiritul luptei de clasă ce trebu© să fie permanent viu în toată munca de asesor l popular. Până la chemarea mea, aproape nu am avut idee despre justiţie, despre ceea ce se petrece între zidurile judecătoriilor şi tribunalelor. Astăzi, înntr’un timp aşa de scurt, am avut de învăţat foarte multe, despre proceduri, legi şi aplicarea lor. Colaborând perfect cu alţi asesori şi cu magistraţii de carieră, mă simt mulţumit că am putut şi eu să-mi fac şi datoria de muncitor şi cetăţean conştient al Republici Populare Române. Când voiu reveni în câmpul muncii, vom căuta să împărtăşesc tovarăşilor mei cunoştinţele acumulate despre justiţia poporului, magistraţii progresişti şi asesorii populari, despre nouile legi ce apar mereu în interesul clasei muncitoare, despre apărarea Planului de Stat în interesul scumpei noastrei Republici Populare, precum şi despre munca permanentă în spiritul luptei de clasă ce se duce între zidurile Palatului de Justiţie, unde altădată dreptate se făcea numai celor cu Pungă mare. Bârsan Dumitru asesor popular taA*AUUAaiAAAAiA*A*iAUiAaAAiiaUUaaAAAiaAU Dispoziţiuni privind plasarea în câmpul muncii — Comunicatul Biroului de repartizare a forţelor de muncă — Se atrage atenţiunea tuturor întreprinderilor şi instituţiilor de Stat, cooperativelor de orice fel şi organizaţiilor comerciale, economice şi sociale, publice sau particulare, că este interzis ca odată cu declararea locurilor vacante să numească și personalul care de cele mai multe ori a fost pus la probă fără prealabila repartizare a acestui birou. Acest sistem îngreunează bunul mers al acestui birou şi justa repartizare a braţelor de muncă necesare pentru îndeplinirea Planului de Stat, începând cu data de 1 Iunie p. c. potrivit Deciziei Ministerului Muncii şi Prevederilor Sociale, se vor face verificări pe teren asupra personalului angajat după data de 26 Martie 1949 şi cei găsiţi vinovaţi vor fi daţi în !jQQ0OeQ0Q00Q(DQO0OQQC)(-)00OOOöeQ00OO00<3OOfcXJQ0OÖO0Og>P Cum se vor întrebuinţa bonurle de carne — Com 11 uicat 111 Direcţiei Comerciale Judeţene — Direcţiunea Comercială Judeţeană Sibiu, aduce la cunoştinţă că în luna Iunie, carnea se va distribui pe bonurile de carne din cartela pe luna Iunie, după cum urmează: Dela 30 Mai—5 Iunie Bonul Nr. 1 Iunie; dela 6 Iunie—12 Iunie Bonul Nr. 2 Iunie; dela 13 Iunie—19 Iunie Bonul Nr. 3 Iunie, dela 20 Iunie—26 Iunie Bonul Nr. 4 Iunie; dela 27 Iunie—3 Iulie Bonul Nr. 5 Iunie. ❖ Totodată se face Cunoscut tuturor instituţiilor şi intreprinierilor că, justificarea distribuirii cartelelor de îmbrăcăminte s© face în zilele de 30, 31 Mai şi 1, 2 Iunie a. c., între orele 9—13. La justificare se va prezenta odată cu procesul verbal cu care s-au ridicat cartelele, declaraţiile salariaţiilor completate cu toate datele şi cu un tabel centralizator de justificare a distribuirii cartelelor de îmbrăcăminte, arătându-se numărul cartelelor distribuite şi cel al cartelelor restituite, dacă este cazul, în aşa fel ca totalul general să corespundă cu totalul cartelelor ridicate. Cartelele ridicate în plus se vor restitui la această Direcţiune cu două procese verbale. Se atrage atenţiunea celor care nu se vor prezenta în termenul fixat, că la altă dată nu se vor mai face niciun fel de justificări.