Lupta Sibiului, mai 1951 (Anul 8, nr. 533-557)

1951-05-04 / nr. 533

Pagina. 2 15.571 metri ieşaturi peste angajament Textiliştii de la fabrica de postav „Cisnădie Nr. 2”, participând cu însufleţire la mare întrecere în cinstea aniversării Partidului, au dat peste plan în ultimele 10 zile 15.571 metri de stofe în valoare de 9.006.742 lei. Totodată economiile realizate au atins până în prezent cifra de 1.727.239 lei reprezentând o depăşire a angajamentului cu 1720/0. Filatura şi-a depăşit angajamentul cu 9,7o/o, ţesătoria cu 15,9o10 iar apretura cu 11,6°/0. Printre evidenţiaţi ocupă un loc de frunte şi tovarăşele Natalia Toth, Maria Dörr, Maria Waedt, Maria Ghida, Ion Veşteanean şi Nicola© Hanea, care au depăşit regulat normele cu peste 40o/o. Aceste realizări se datoresc bunei organizări a muncii, precum şi metodelor de lucru sovietic, care au fost adoptate în majoritatea secţiilor. Astfel, metoda Kotlear, prin care cadrele sunt calificate sistematic la locul de muncă, a adus rezultate pozitive, ridicându-se în acest chip 10 ţesători de covoare persian©, care în prezent lucrează efectiv pentru îndeplinirea Planului Cincinal. Concomitent cu această metodă, şcoala de calificare gradul I şi II instruieşte un număr de peste 89 muncitori, care vor obţin© o calificare mai înaltă. Acestea sunt numai o parte din realizările textiliştilor de la „Cisnădie 2”. Fiecare zi de lucru adaugă noi succese în munca de îndeplinire a Planului Cincinal. Fiecare succes constitue o nouă lovitură dată imperialiștilor anglo - americani. C. PÂCĂ coresp. Anul III (VIII) — Nr. 533 (1824) „LUPTA SIBIULUI” In cinstea aniversării Partidului „Muncesc cu drag la cele trei risboaie „cord“ — pentru pace şi fericirea copiilor noştri“ In cinstea zilei de 8 Mai, ziua cea mare pentru toată lumea care munceşte pentru construirea socialismului în ţara noastră, pentru an 1921-1951 trai mai bun şi o viaţă fericită copiilor noştri, pentru pace şi linişte, m-am hoitărît să muncesc la 3 războaie „cord” pentru a atrage, ca şi în anii trecuţi şi pe alte tovarăşe de a se ridica în muncă spre folosul nostru, al ţării noastre. De când lucrez la 3 războaie am depăşit norma fixată de 26 mii, realizând 29 mii bătăi. Am căutat ca stofa pe care o lucrez să fie de calitate bună. Metodele pe care le-am întrebuinţat în mărirea producţiei au fost „Vladimi” şi „Voroşin”, care constau în pregătirea materialului din timp, controlarea maşinilor dacă sunt în regula, unsul maşinilor din timp şi aducerea la cunoştinţa, maiştrilor a reparaţiilor necesare. Aplicând metodele sovietice ajungem la îndeplinirea şi depăşirea Planului şi Contribuim la întărirea frontului păcii. ELENA MITREA ţesătoare la fabrica Transilvania” Cisnădie Angajamentele se transformă în fapte la fabrica „9 Mai“ Agnita Şi muncitorii fabricii de mănuşi „9 Mai” din Agnita, întâmpină aSXveră» ,v aniversarea a 30 de ani de la înfiinţarea Partidului nostru, cu însemnate economii. Brigada de economii din secţia 4 tricotat, a realizat o economie de ace în valoare de 8583 lei. S-au evidenţiat la economisirea acelor tov. Cristina Şoimilor, Valentina Datou şi Paraschiva Lazăr. Brigada din secţia bobinat a realizat economii la materii prime în valoare de 33.579 lei. Cel mai mare cont personal de economii este al tov. Sofia Bartesch în valoare de 4815 lei, urmată de Ana Bening cu 4483 lei şi Emilia Ganea cu 3631 lei. Printr-o folosire raţională a materiei prime şi datorită bunei organizări a muncii, la fabrica „9 Mai” din Agnita s-a realizat în cadrul întrecerii în cinstea aniversării Partidului, până în ziua de 21 Aprilie, o economie de 214.000 lei. Şi la fabrica „1 Noembrie“ din Agnita Până în ziua de 20 Aprilie a. c., prin buna organizare a muncii şi folosirea raţională a materiei prime, muncitoarele de la fabrica „7 Noembrie” din Agnita, au realizat economii în valoare de 545.776 lei. Prin economiile realizate, muncitorii îşi afirmă hotărîrea de luptă pentru cauza păcii, întărindu-și prin muncă semnăturile depuse cu câteva zile în urmă pe Apelul pentru un Pact al Păcii. CORNEL BUGNERIU Pentru o recoltă îmbelşugată au terminat însămânţările Aplicând minunata metodă a întrecerii socialiste, salariaţii Gospodăriei Agricole de Stat din com. Axente Sever-raionul Mediaş, au reuşit ca în cinstea celei de a 30-a aniversări a Partidului să termine campania însămânţărilor de primăvară încă la data de 21 Aprilie a. c., la toate cele şapte secţii. La secţia Şeica Mare lucrările de însămânţări au fost terminate la 19 Aprilie, datorită avântului cu care au luat parte la toate lucrările de însămânţări tovarăşi ca Nicolae Tolciu, Petru Stolz, Valeriu Boariu, Mihail Gunesch, şefi de culturi, Ion Vlad şi Iosif Carabis, şefi de echipe la culturile agricole, Ion Weiss, îngrijitor de animale şi viticultorii Ion Schuster, Nicolae Stoica şi Mihai Stiller. GAVRIL ŞTEFARŢA coresp. Au terminat însămânţările cu trei zile înainte de termen Muncitorii şi tehnicienii Gospodăriei Agricole de Stat din Sighişoara şi-au îndeplinit angajamentul luat în cinstea aniversării Partidului, cu trei zile înainte de termen. Astfel ei au terminat însămânţările din campania de primăvară din ziua de 27 Aprilie a. c. însămânţând suprafaţa de 760 ha culturi de câmp, plantări de pomi 100 ha, 30 ha vie şi 37 ha hamei. In toată perioada de primăvară au fost în fruntea lucrărilor tov. Lorentz Vacneti, care a depăşit zilnic norma la semănat cu 206.., Gheorghe Vanchiu, Ion Melas, Petre Leonte şi alţii, care prin succesele lor în muncă îşi întăresc semnăturile puse pe Apelul pentru un Pact al Păcii. NICOLAE COVACI coresp. Succesele tractoriştilor din Sighişoara Cu un deosebit avânt patriotic au sprijinit muncitorii Staţiunii de Maşini şi Tractoare din Sighişoara prima campanie de însămânţări din cadrul Cincinalului, convinşi că prin lucrări de bună calitate şi executate la timp, atât pe terenurile întovărăşirilor cât şi pe acelea ale gospodăriilor colective sau ale ţăranilor individuali contribue la asigurarea unei recolte îmbelşugate. Astfel, tractoristul şef Ion Cristea a dpăşit planul său pe tractor cu 120,2% până la data de 22 Aprilie a. c., realizând o economie de 1470 kg motorină, devenind astfel tractorist fruntaş pe staţiune. De asemenea, tov. Ion Ferezan junior, lucrând pe un tractor sovietic KD 35, a realizat până la data de mai sus 97% din plan, cu o economie de motorină de 26,71 kg. Lucrând pe terenurile Gospodăriei Agricole Colective „11 Iunie”, din comuna Şaeş, tov. Reinhardt Zerves, membră în Gospodăria Agricolă Colectivă „Victoria Socialismului” din comuna Beia, regiunea Stalin, a realizat planul până la 22 Aprilie în proporţie de 97,7%, prin lucrări de bună calitate şi cu o economie de 1071 litri motorină. Lucrări de bună calitate a executat şi tov. Irina Pop, tractoristă pe terenurile întovărăşiţilor din comuna Vânători realizând planul în proporţie de 89o/o, şi o economie de 279o/o. Având în primire un tractor IAR, tov. Martin Markel, tractoristşef, a dat dovadă de multă conştiinţă în executarea lucrărilor pe terenurile întovărăşiţilor din comuna Brabei-raionul Mediaş, demonstrând în acelaşi timp superioritatea utilajului tehnic fabricat în ţară, în deosebi plugurile provenite din întreprinderile „Ilie Pintilie”. Pentru buna întreţinere a tractoarelor, pregătirea batozelor şi a altui utilaj tehnic necesar campaniei de recoltări, s-au evidenţiat tovarăşi ca Iosif Lenghel, şef de atelier, Mihai Volf, mecanic monteur, Iosif Seiller, mecanic sector, Ştefan Barabas, mecanic, Pali Heghiu, mecanic batozor şi Gh. Blaier, mecanic de sector.In buna organizare a transporturilor ,şi alimentarea tractoarelor cu carburanţi la timp şi în bune condiţiuni s’a evidenţiat tov. Vasile Dudaş, şofer, care împreună cu cei de mai sus, au întâmpinat cu succese în muncă măreţele zile de 1 şi 8 Mai. I. C. FRIMU Ion C. Frimu este una din figurile cele mai luminoase ale mişcării muncitoreşti din epoca dinaintea şi din timpul primului războiu mondial. De la vârsta de 17 ani, când I C Frimu, ucenic tâmplar, fiu de ţăran sărac din Bârzeşti-Vaslui, a intrat în rândurile mişcării muncitoreşti şi până în ultima zi a vieţii, el şi-a pus întreaga capacitate de muncă în slujba cauzei eliberării proletariatului, iar din 1893, de la înfiinţarea Partidului muncitorilor din România, a fost mereu în primele rânduri ale acestuia. In anul 1899 burghezia şi moşierimea au deslănţuit o cruntă teroare împotriva muncitorilor şi ţăranilor. Sediile muncitoreşti au fost devastate, muncitorii arestaţi şi maltrataţi, iar sute de ţărani au fost bătuţi cu frânghii ude, călcaţi de copitele cailor Dar nici teroarea poliţienească, nici trădarea „generoşilor" nu au putut nimici mişcarea muncitorească Ion C Frimu s'a găsit în fruntea acţiunii de protest împotriva trădăriigeneroşilor", dând publicităţii „apelul celor 51" de muncitori, apel în care „generoşii" sunt demascaţi în întraga lor mârşăvie. Ion C. Frimu a fost întemeietorul sindicatelor din ţara noastră. Numele lui se afă printre semnatarii primului proces-verbal al întâiului sindicat muncitoresc din România, înfiinţat la 21 Februarie 1905. Victoria Marei Revoluţii Socialiste din Octombrie a dat un puternic avânt revoluţionar mişcării muncitoreşti din ţara noastră. Ingrozit de creşterea volului revoluţonar din ţara noastră şi urmărind să o stăvilească cu orice preţ, guvernul burghezo-moşieresc a organizat, cu complicitatea imperialiştilor din Apus, măcelul de la 13 Decembrie 1918. Arestat schingiuit şi întemniţat ca unul din cei mai consecvenţi conducători ai mişcării muncitoreşti, I. C. Frimu a murit la numai câteva săptămâni, în noaptea de 6—7 Februarie 1919, după macojul din Piaţa Teatrului Naţional. Dar nici uciderea lui Frimu n'a putut stăvili avântul de luptă al muncitorilor. Dimpotrivă, înmormântarea lui I. C. Frimu s'a transformat într'o uriaşe demonstraţie în cursul căreia zeci de mii de muncitori şi-au exprimat hotărîrea de a nu se da înlături dela nicio jertfă în lupta pentru eliberarea de sub jugul capitalist. Lupta dusă de I. C. Frimu pentru eliberarea clasei muncitoare din ţara noastră, a fost continuată, doi ani mai târziu, cu şi mai multă vigoare revoluţionară de către Partidul Comunist Român, înfiinţat la 8 Mai 1921. La 30 de ani de la înfiinţarea Partidului Comunist Român, năzuinţele pentru care a luptat şi şi-a dat viaţa I. C Frimu şi o nesfârşită pleiadă de martiri şi eroi ai clasei muncitoare în frunte cu Ştefan Gheorghiu, sunt împlinite în mod consecvent şi strălucit de către Partidul Muncitoresc Român, care ne duce din biruinţă în biruinţă pe drumul luminos al socialismului și al păcii. In cinstea aniversării Partidului Ştafetele raioanelor au sosit Duminecă la Sibiu Di cinstea celei de a 30-a aniversări a Partidului, au sosit Duminecă dimineaţa la Sibiu ştafetele sportive al© raioanelor regiunii Sibiu, aducând mesagii ce vor fi transmise CC al PMR în ziua de 8 Mai. Vineri, 4 Mai, va sosi la Sibiu ștafeta regiunii Cluj- Ştiri sportive CICLISM. Cursa de semifond pe traseul Sibiu-Avrig-Sibiu, 60 km, a fost câştigată de tânărul Gerhard Mayerbuchler cu timpul de 1 oră 45 minute şi 12 secunde. E de remarcat că acest alergător în cadrul cursei „Scânteii” s-a clasat pe locul al 33-lea, iar în etapa II-a Oraşul Stalin-Bucureşti a ocupat locul al 13-lea. HANDBALL: Metalul a dispus de Dinamo Bucureşti cu scorul de 4:3 (1:1). Sibienii au fost conduşi cu 3:1 până în minutul 50 după care printr-un joc combativ au reuşit să-şi adjudece victoria pe merit prin punctele marcate de Kirschner (2) Schoger şi Otto. FOOTBALL: Metalul IMS — Flacăra (Lupeni) 2:0 (0:0). In cadrul campionatului regional Sibiu, la Dumbrăveni, Metalul Sparta (Mediaş) a învins Dinamo cu 3:2, la Sebeş Avântul cu o formaţie în formă a învins Electrica (Sibiu) cu 5:0, iar la Sighişoara Flamura Roşie a învins Firul Roşu (Tălmaciu) cu 2:1. LA RÂMNICUL VÂLCEA: Metalul Independenţa jucând în cadrul Cupei RPR cu Progresul a învins cu 6:1. LA TIMIŞOARA: In cadrul Cupei de handball femenin a avut loc o întâlnire între formaţiile reprezentativelor Timişoara şi Sibiu, care s’a soldat prin victoria primilor cu scorul de 3:2. In atenţia propagandiştilor de la cercurile de politică curentă Intre 1—15 Mai se va prelucra în cercurile de politică curentă broşura „Popoarele lumii luptă împotriva reînarmării Germaniei Occidentale de către imperialiştii americani”. Această broşură se găseşte la „Librăria Noastră” Nr. 3. Seminarul de pregătire al propagandiştilor pentru această broşură va avea loc Vineri 4 Mai, ora 17, la Cabinetul de partid. Şedinţa preşedinţilor şi secretarilor comitetelor de luptă pentru pace Comitetul orăşenesc de luptă pentru pace convoacă pentru ziua de 3 Mai orele 18, în sala Nr. 88 din Palatul Justiţiei, pe toţi preşedinţii şi secretarii comitetelor de luptă pentru pace din oraşul Sibiu precumşi pe membrii Comitetului orășenesc, la ordinea de zi fiind de discutat probleme importante. PIERDUT permis de bicicletă Nr. 114 Sibiu, pe numele Sturm Adela. 11 declar nai. SPECTACOLE Teatrul de Stat Joi 3 Mai 1951, orele 20: „Două lagăre“. Studioul Teatrului de Stat-Sibiu, Joi 3 Mai 1951, orele 20: „Peste 20 de ani“. Cinematografe Cinema CORSO prezintă: „Omul cu 1000 de fete“. Încep. repr. -î, 0, 3; Duminecă 3, 5, 7, 9. Cinema VICTORIA prezintă: „Cazacii din Cuban“. Repr. încep 4, 6, 8; Duminecă 3, 5, 7, 9. Cinema IIMPURI NOUI prezintă: Festivalul Filmului Sovietic, pentru copii.