Lupta, martie 1888 (Anul 5, nr. 486-512)

1888-03-04 / nr. 489

Această funcţie fiind de încredere personală a ministrului, d. Populeanu a fost nevoit de a o prezenta. Aflăm că consiliul de miniştrii va reveni poate chiar astăzi asupra decretului de expulzare contra d-lui Al. Ciurcu. Se mai vorbeşte că guvernul este decis de a cere Camerei modificarea acestei legi, în sensul ca expulzările să nu se poată ordona decât de justiţie în urma cererei ministerului de interne. . . . . Un lung consiliu de miniştrii s a ţinut ori sub preşedenţia primului ministru. Consiliul a început a se ocupa de modificările ce trebuesc să se dea tuturor autorităţilor adminis- k trative şi judecătoreşti. Generalul Maican a fost chemat ori înaintea raportorului sătt special. Se vorbeşte cu multă siguranţă că generalul va fi pus azi satt mâine în libertate provizorie. ^ 8% Se zice că d. D. Moruzi, fostul prefect al poliţiei capitalei, va fi numit secretar al consiliului de miniştrii. Noi credem însă a şti că d. Moruzi nu va mai lua nici o funcţiune şi va pleca pentru câtva timp în streinătate, pentru căutarea sanǎtaţeî sale. „ Voiagiul regelui la Berlin n’are numai un scop pur curtenitor, ci şi politic. Astfel se zice că regele se va :**Opri la întoarcerea din Berlin laViena spre a se înţelege singur asupra bazelor pe cari se vor reîncepe negocierile pentru încheierea convenţiei comerciale. Se crede că regele va insista pe lângă guvernul austriac, spre a face oarecare concesiuni în aceste negocieri, căci de altmintrelea se privesce ca foarte greu reînceperea de către guvernul nostru a acestor negocieri. -K . D. general Berendeî, raportor special, a cerut autorizaţia ministerului de războiut, de a se face o anchetă specială la corpul flotilei la Galaţi în privinţa mai multor puncte de acuzaţiuni ce se aduc generalului Maican, prin alegerea de deputaţi a d-lui Dim. Brătianu, N. Izvoranu şi Gh. Tăcu. D. Bârzescu întreabă pe d. Giani, când îşi va dezvolta interpelările adresate guvernului înainte de a fi ministru, căci poate vor să şi le însuşească alţii. D. Giani e foarte încurcat, după câteva momente de hezitare, răspunde că oricare d. senator e liber să şi le însuşească şi d-sa va răspunde. D. C. Roerescu şi le va susţine (râsete.) D. C. Cornescu să alege chestor în locul rămas vacant prin alegerea d-lui Tăcu ca deputat. La ordinea zilei indigenate. Să pun la vot 2 indigenate, dar asupra amândorora votul este nul. Să citește legea pentru modificarea art. 19 din codul silvic. D. Al. Orăscu cere să se voteze legea. 1)nii Ion Brătianu și Poliza Micșunescu cer amânarea, pentru a se mai studia cestiunea. Amânarea să primeşte. Votul fiind nul şi asupra indigenatului d-l ui Gr. Cerbu, şedinţa să ridică la orele 4. Şedinţă mâine. Reporter. TELEGRAME « Tren», 14 Martie.— Fremdenblatt, vorbind de schimbul de depeşt, ce s’a făcut între corniţele Kalnoky şi prinţul de Bismarck, vede în acest fapt o nouă afir- miaţiune a alianţei austro-germane, şi triumful diplomaţiei moderne care ştie să se conformeze trebuinţelor inalterabile ale naţiunilor. Mai multe ziare cred că primele acte ale împăratului Frederic vor desrma pe toţi aceia cari turbură pacea. Viena, 14 Martie. — Alaltăieri s’au ţinut conferinţe militare sub preşedinţa împăratului. (Agenţia Havas) Cronica parlamentară SENATUL ** Şedinţa de Miercuri 2 Martie’. Şedinţa se deschide la ora 2 şi jumătate supt preşedinţa Beizadelei. Prezenţi 76. Mâncaţi 1900 i. n. Pe banca minsterială d-nil Dim. Giani I. Brătianu, Aurelian şi Nacu. D-lul Giani ’I e ruşine să se uite la foştii săi colegi şi’şi răsuceşte mereu mustaţa. Se fac formalităţile obişnuite. Se comunică senatului plecarea regelui, care autoriză pe consiliul de miniştrii să expedieze afacerile curente sub rezerva sancţiunei sale ulterioare. D. Ureche cere guvernului să ia măsuri pentru a se împărţi porumb ţăranilor din judeţul Covurlui, cari sunt în cea mai complectă mizerie. 1). Aurelian promite. Se declară vacant, în urma unei mici discuţii la care iau parte d-nii Mârzescu, Fălcoianu şi Lupaşcu, colegiul I de Prahova, al II de Mehedinţi şi al III de la i . CAMERA Şedinţa de Miercuri 2 Martie. Şedinţa să deschide la ora 11, subt preşedinţa d-lui General Lecca. Răspund la apelul nominal 107 deputaţi. — D. Stoenescu reprezentantul col. II de Ialomiţ , îşi dă demisia din deputăţie. — Se acordă un congediu d-lui Daniilescu. D. D. Sturzii dă cetire decretului prin care regele autoriză pe guvern să gereze afacerile statului în lipsa sa din ţară. Toate numirile şi destituirile făcute în acest timp vor fi provizorii. lepurescu popii D. lepurescu aduce mai multe guvernului dacă nu îmbunătăţeşte soarta popilor. D. Nacu spune că va veni această lege în discuţie, căci acum e la Senat. In chestia pantahuzelor, D. C. Ressu roagă pe ministru de interne să dea ordine prefecţilor, ca să înceteze cu iscălitura pantahuzelor prin care se cere regelui readucerea la putere a d-lui Ion Brătianu, deoarece acum pronia cerească ni s-a dăruit iarăşi. Eminescu. I. Iacob Negruzzi comunică adunărei 20 de petiţiuni prin care se cere guvernului a se acorda o pensiune poetului Eminescu, care lovit de o crudă boală, să află şi într’o mare mizerie. Consiliul comunei Botoşani votase poetului 120 fr., dar d. Radu Mihaiu, fie că n’a priceput, fie că n’a putut pricepe, însemnătatea talentelor literare într’o ţară, a tăiat din buget această sumă. D. Iacob Negruzzi face apel la toate partidele, ca să se unească la această propunere, începând de la cei mai înaintaţi, de la socialişti, al căror reprezentant e d. V. G. Morţun. D. V. G. Mortali. Iscălesc ! D. Iacob Negruzzi până la reprezentantul ideilor celor mai reacţionare... Voci colectiviste. Cine ? I. 1. Negruzi. D. Vasile Lascar! (ilaritate, aplauze). Fac apel şi la d. Kogâlniceanu, preşedintele academiei şi sper că toţi vor fi de acord spre a ajuta pe nenorocitul şi marele poet. I). I. C. Brătianu declară că se uneşte. 1). M. Kogăniceiumu spune că nu numai ca preşedinte al Academiei, dar ca om, care tot-d’auna ’şi-a iubit ţara, se uneşte cu această propunere. — Propunerea se admite cu urgenţă. Tsirau de carnaval 1). Dincă Schileru cere punerea în aplicare a art. 15 din legea rurală, art. care până acum nu s’a aplicat, aşa că prin comune tot-d’auna cel tare despoae pe cel slab. D. Pallade: Asta-i treaba guvernului ! D. P. Grădişteanu anunţă o interpelare în acelaşi sens. Ordinea zilei — Se aleg vicepreşedinţi doi .l Eugeniu Siăiescu cu 77 voturi Andrei Vizanti cu 77 voturi. Se procede la alegerea comisiunei bugetare şi a celei financiare. La 4 ore şi jumătate şedinţa să ridică. ------------------------------------------- ATHÉNEUL ROMAN PROGRAMA Joi 3 Martie, 81 /2 ore seara. D. Al. Djuvara: Reprezentațiunea minorităților. Duminecă 6 Martie, 81/2 ore seara D. Gr. Lahovary : Criminalii la diferitele popoare. LOPTA Joi 10 Martie, 82 ore seara D. V. Laskar : Socialismul de Stat. Duminecă 13 Martie, 81/2 ore seara D. R. Ştefănescu de la Vrancea Calităţile şi defectele ţăranului român. Joi 17 Martie, 81/2 ore seara D. Gr. Maniu : Ronsard şi epoca lui. Duminecă 20 Martie, 8^2 ore seara D. Dr. N. Garoflid: Hypnotismul, suggestiunea hypnotică din punctul de vedere al ştiinţei şi al legilor. Joi 24 Martie, 8'2 ore seara D. Ştefan C. Mihăilescu : A fi şi a părea. Duminecă 27 Martie, 8/2 ore seara D. C. C. Dobrescu : Haiducii. Joi 31 Martie, 8'/2 ore seara. J. lancovescu: Proprietatea mare şi noile teorii sociale. Duminică 3 Aprilie, 8% ore seara. D. O. C. Arion : Bogaţii şi săracii. Joi 7 Aprilie, 8'/2 ore seara. D. dr. Urechiă : Caracterul. Duminică 10 Aprilie, 8'/2 ore seara. D. Gr. Peucescu: îmbunătăţirea soartei ţăranului. Joi 14 Aprilie, 8/2 ore seara. D. G. D. Theodorescu: Miturile lunare : vârcolacii. Duminică 17 Aprilie, 872 ore seara. D-na dr. Catarida Crătunescu: Higiena. Daca hygiena trebue să fie obligatorie in scoalele de fete. Joi 28 Aprilie 8'/2 ore seara D. Angliei Demetr est cu: Poemile americe. Duminica 1 Marti. S'/.? ore seara D. Stef. Velescu : Trei cuvinte. Joi 5 Main, 8V2 ore seara D. Dr. Clement: Conservaţiunea forţelor la copii din puntul de vedere igienic. Duminică 8 Main, 8v2 ore seara D. B. Fiorescu : Poetul Grigorie Alexandrescu. Joi 12 Main, B’/s pre seara D. A. Macedonski : Despre poezia Romană. Duminică 15 Main, 81/2 ore seara D. C. Disescu.: Dreptul de revoluţiune, NB. Conferinţele cari se vor adăuga pe lângă cele sus indicate, se vor publica prin jurnale. EDITIA I-a Ultime Informatiuni Consiliul sanitar superior al armatei a decis în una din ultimele sale şedinţe de a se ocupa serios cu combaterea boalei de ochi, care ar putea să se ivească între soldaţi, o dată cu ivirea căldurilor. fii Intre consilierii Curţii de apel din capitală cari par că vor fi sacrificaţi de noul ministru de justiţie ar fi d-nii Zenidi, Scrăţeanu, Dobrescu şi Cireşanu. Aceste schimbări, satt poate numai o parte din ele, se vor face după întoarcerea regelui. In Azi se va termina negreşit instrucţia în afacerea generalului Maican şi a căpitanului Mardari. Ministru de rezbel va decide asupra cererei generalului de a fi liberat provizoriu. D. Dimitrie Giani a declarat către mai mulţi deputaţi că îşi însuşeşte proectul de lege pentru organizarea magistraturei, susţinând a se introduce într’ânsul însemnate modificări.  Credem a şti că majoritatea comisiunei Senatului însărcinată de a se pronunţa asupra dărei în judecată a generalului Al. Anghelescu, este hotărâtă de a sesiza curtea de Casaţie de această afacere. Comisiunea va ţine azi după amiază o nouă întrunire. „ Se vorbeşte cu oarecare siguranţă că în capul direcţiunei telegrafelor şi poştelor va fi adus de inginer Lupulescu. Nu ştim dacă acesta va primi această grea funcţiune. V D. colonel Pastia, director Bene-Z ostral al telegrafelor şi poştelor, a de clarat către un amical său că înainte de sfârşitul acestei luni va părăsi această funcţie, pentru a reintra în armată. Se vorbeşte cu multă siguranţă că d. Dimitrie Sturza se va retrage definitiv din minister, îndată după întoarcerea regelui. D. Sturza ar fi numit administrator al domeniilor coroanei. Aflăm că o interpelare va fi anunţată în Cameră ministrului de rezbel, în privinţa primirea în armată a unor ofiţeri străini, care este contrarie legilor speciale, ce interzice primire de străini ca ofiţeri. Din sorginte pozitivă aflăm că d. I. C. Brătianu a decis în mod definitiv de a se despărţi de unii din prefecţi. Asemenea mai aflăm că o remaniere complectă va avea loc în administraţia ţărei. SPECTACOLE Sala Atheneuluî. Joi 3 Martie va avea loc un Mare Concert dat de d-ra ît„ SchHllidt cântăreaţă de opere şi d-nul Alfîeri tenor eroic, cu concursul d-lor C. Dillmitrescu şi Gruber, începutul la 8 şi jumătate. Locul I 10 fr. locul al II-lea 5 fr. BIBLIOGRAFIE Au apărut : ZILE NEGRE Poezii de d-nul Th. M. Stoenescu Preţul unui esemplar broşat 2 lei. Un esemplar în legătură de lux 4 lei. Se află de vânzare . In Capitală : La autor, la redacţia Revistei Literare, Bulevardul Elisabeta, Biografia Gucu. In Judeţe : La toţi corespondenţii de ziare.* * * A apărut de sub tipar : Architectura şi Construaţiunea Practică. Prelucrare de Mihail G. Niţescu. Inginer. A doua ediţiune 3 volume. Tip. Wiegand, Bucureşti 1888. Preţul colecţiunei întregi 16 lei. O carte foarte folositoare A apărut de sub tipar : y®"CEL MAI NOU "S*? DICŢIONAR DE BUZUNAR pentru tălmăcirea cuvintelor radicale şi zicerilor străine din limba română. Această broşură este necesară la toţi cei ce citesc ziare şi cărţi şi este un bun ajutor pentru diferite cazuri grele ce se întâmpină în cursul conversaţiunilor. Preţul DUOI LEI. Dicţionarul se expediază franco şi recomandat persoanelor cari vor trimite duolei în mărci poştale (nu timbre fiscale) d-lui Adolphe Steinberg, strada Olteni No. 15, Bucureşti. Congresul Cailoiactic Al cincilea congres al corpului didactic din România va fi la Bucureşti, în zilele de 18, 19 şi 20 Aprilie 1888. Se va discuta despre: Programele de studii ale învăţământului primar rural şi urban. Atât memoriile cât şi înscrierile se vor adresa d-lui profesor C C. Dobrescu, secretarul Societăţea Corpului Didactic, strada Scaune 47. Se acordă o reducere de 50 la sută pe toate liniile ferate române. Preşedinte D. Petrescu, profesor la Universitatea din Bucureşti. Jareie Circ SIDOL! Nr. 7, Strada Poliţiei, Nr. 7. Astăzi Joi 3 Martie Mare representaţie de onoare în beneficiul simpaticului călăreţ Jockel Cesar Sidoli Mâine Vineri 4 Martie Mare representaţiunie cu program schimbat Cu Mimă, THEODOR SIDOLI, Director. A se cere ticole de toalete pentru dame şi copii, îmbrăcăminte pentru bărbaţi, etc., etc., precum şi catalogul tuturor mătăsărielor, stofelor de lână, indiene, pânze, etc., etc., care A apărut * curând trimite gratis şi franco după o cerere timbrată şi adresată la D. JULES JALUZOT & CIE in Porta Expediţiunile franco de port până la destinaţie în ROMANIA se fac de la 50 fr., în sus şi cu augmentaţiune de 5 m/c asupra preţului din factură, iar franco de port şi de vamă, cu o sporire de 30°L asupra preţului din factură. Agiul aurului este întotd’auna în sarcina clienţilor. Casa de reexpediţiune, se află în Bucuresci, 39 Calea Victoriei. Deoarece casa noastră de reexpediţiune din Bucuresci este însărcinată cu îndeplinirea tutor formalităţilor de vamă, clienţii noştrii sunt scutiţi de ver ce alte demersuri. Doamnele pot consulta în biuroul nostru de reexpediţiune toate cataloagele şi eşantiloanele ce avem în depozit. CASA DE SCHIMB N. & D. MORCEANU Strada Lipscani, Noua Clădire a societăţii Dacia- Romania numită „Pasagiul Dimitrie Chica“ No. 6 BUCURESCI Cumpără și vinde efecte publice și face orice schimb de monetă! * Cursul pe ziua de 3 Martie 1888 Bealele Femeeştî.—Cunoaşterea şi vindecarea lor Alcătuire dupe mai mulţi autori de d-na A. Sophie Această carte, care cu drept cuvânt s’ar putea numi populară, descrie semnele după care se poate^deosebi o boală de alta şi învaţă foarte'lămurit cum se poate vindeca toate boalele femeeştî, precum : period neregulat, period cu dureri şi orice tulburări a acestei funcţiuni, poală albă şi alte scurgeri , toate boalele de mitră ca umflarea mitrei, căderea (lăsarea în jos) a mitrei, etc. Cloroza şi anemia. Sfaturi femeilor care nu fac copii pentru a şti cum să se caute şi multe altele. La fie care boală se arată leacurile şi mijloacele cele maî bune pentru vindecare. Medicamentele nu sunt costisitoare şi oricine le poate pregăti acasă. A nu se confunda cu alte publicaţiuni. Nu putem îndeajuns recomanda lumea suferinde această carte a cărei sfaturi urmate să fie sigur oricine că se va vindeca. In capitală, cartea se vinde cu 50 de bani la librăriile Ioaniţiu, Alcalay şi la alte librării, precum şi la chioşcurile de jurnale. Se expediază franco în toate părţile ţerei, oricin va trimite 55 de bani în mărci poştale la adresa : D-na A. Sohie, strada Sf. loan nou No. 16, București. E. GĂNESCU AVOCAT Consultaţi tani Slt ore 34, Calea Victoriei.