Lupta, august 1894 (Anul 11, nr. 2357-2379)

1894-08-18 / nr. 2369

18 AUGUST 1894 dere a balastagiului şi aşezărei caiet metalice pe linia Feteşti-Cernavoda, de la kilometru 147 X 120 până la kilometru 166 X 155. Valoarea lucrărilor este aproximativ de 340.182 lei. Am anunţat că podul de fier peste Dunăre, în urma informaţiilor ce căpătasem, va fi complect gata peste un an. Ni se spune însă că fierăria urma să se întrebuințeze la viaductele din Baltă, nu au fost conform cu devizul, ceea ce va produce oarecare întârziere, deoarece trebue să se construiască altele dintr’un fier de o calitate mai bună. * * Pola, 29 August. — Bastimentele de războiu române au părăsit portul azi dimineaţă la 5 şi jumătate. * * * Zilele acestea se va prezenta comitetului Teatrului Naţional. Traducerea în versuri a tragedii „Cidul“ de Corneille, «Alexandra» de Vos, tradusă de X şi «Greva» de Fulda, tradusă de d. B. Vermont. * * Azi a început la Teatru Naţional repetiţiile la piesa «Maria Stuart» de Schiller, tradusă de J. Negruzzi. * * In capul listei conservatoare pentru colegiul I-ia comunal, din Galaţi, va figura d. C. Resu. * * * Până acum încă nu s’a dat de urmele indivizilor, cari au împuşcat eri la Băneasa pe soldatul din jandarmi. Am spus de multe ori că în acele părţi este o adevărată Vlăsie. Bande organizate de tâlhari pradă lumea în ziua mare, sub scutul autorităţei locale. Ar fi timpul să se ia straşnice măsuri pentru ca să se stârpească hoţii din acele părţi. * * * La Severin s’a făcut alianţă între junimişti şi Gârjalii de o parte, între liberali şi democraţi de alta. In capul listei liberal-democrată pentru colegiul I-iu va fi pus d. Ghelmegeanu, iar în capul listei pentru colegiul al 2-lea d. G. Urdăreanu. Lupta promite să fie foarte violentă în acest oraş. * * * D. L. Catargiu se va întoarce în Bucureşti la 21 August. Duminică vor ţine şi conservatorii o întrunire publică în sala Dacia. * * * D-nul Stolojan va pleca astă-seară la Craiova în vederea alegerilor comunale. D-sa se va întoarce Sâmbătă în Bucureşti. * * * Se zice că mai mulţi conservatori disidenţi, vor figura în alegerile viitoare pe lista liberală. Intre aceştia dăm sub rezerva cuvenită numele d-lor Gr. Păucescu, Ionel Grădişteanu şi Ioan Iancovescu. Manevrele se vor face între Vaslui şi Bârlad. Revista trupelor se va face în Vaslui. Prima temă a manevrelor a fost modificată. Lupta de la fortificaţiile Galaţi-Nămăloasa nu se va mai sfârşi prin retragerea trupelor acestor fortificaţii spre Bucureşti. * * * De peste munţi, învăţătorii români din Făgăraşî, cari au participat la cursul de limba maghiară din Sângiorgiul secuesc,— după ce au fost siliţi, din cauza chinurilor trupeşti şi sufleştî, a părăsi cursul—după cum suntem informaţi, se şicanează acum de către pretura din Făgăraş, care face minuni patriotice , citează învăţătorii (de ce nu’i duce cu gendarmii ?) la oficiu, şi -i constrânge apoi a da la protocol, din ce cause au părăsit cursul şi pentru ce nu s’au supus la examen ? Din al cui ordin, şi cu ce scop se face această, până acum n-am putut afla. Ne mirăm numai de pretorii Făgăraşului, Enteric Hersenii, ai cărui nepoţi prin Herseni sunt «oláh» în toată puterea cuvântului şi de Ruszt János, că ce autorităţi sunt * * * şi * * * * * * * «Măriile lor» pentru învăţători, în cestiuni şcolare ? Avisăm pe învăţătorii, cari în cestiunea cursului din Sepsi-Szt-Georgiu vor mai fi chiemaţî acolo, se spune d-lor pretori, să ’şi vadă mai bine de primari, de notari şi de gendarmi, iar învăţătorilor să le dea pace, căci urciorul merge la apă până se sparge. * «Cestiunea daco-română și statul ungar.»Sub acest titlu ţinu în 24 i. c. cunoscutul archivar Leopold Dvary o prelegere publică în «Associazioni de la stampa periodica în Italia» din Roma, și se insui a combate plângerile Românilor, dar de sigur—fără succes. * Demonstraţiune nereală.—Sub acest titlu scrie «Pest. Lloyd», că la 17 1. c. a murit în Caransebeş dr. Leo Mureşianu şi numai în 30 i. c. în ziua Sântului Ştefan când oraşul era decorat cu numeroase tricolore maghiare, le-a venit Românilor în gând să arboreze pentru Mureşianu în strada principală un stindard negru colosal de mare. Tendinţa demonstraţiunei este evidentă, zice jidano-maghiarul «P. Lloyd». BULETIN ATMOSFERIC București, zg August 1894 12 ore ziua înălțimea barometrului la. . . 0°.752.7 Temperatura aerului............................29°.2 Vântul calm....................................................... Starea cerului puţin..........................noros. Temperatura maximă ( 1 . 390. minimă ( m Mare . 21°. Temperatura la noi a variat între 41°. şi 13°. Eri şi astăzi timp frumos. Barometrul aproape staţionar , a plouat la Brăila, Piatra (N.), Bacău, Paşcani, Fălticeni, Mihăileni, Botoşani şi Bivolari. Războiul chinezo japonez Londra, 29 August.— „Times“ află din Sanghai că China, sprijinită de 5000 Coreeni, au respins armata japoneză asupra lui Kaiceng, la 40 mile la nord de Seul și și-a făcut mari perderi. ULTIME TELEGRAME Berlin, 28 August.— „Reichs Anzeiger“ confirmă ştirea unui ziar că 11,000 oameni au fost încorporaţi în 1893 mai mulţi decât arată legea din 1893. El arată motivele acestei măsuri. Neapole, 28 August.—Poliţia a arestat pe şapte studenţi, bănuiţi că formează un grup care îndeamnă la manifestaţiuni răsvrătitoare cu ocaziunea aniversărei răscoalelor din August 7&93. Batavia, 28 August. — Expediţia olandeză din insula Lombok, a fost surprinsă de indigeni. 14 oficeri, între cari generalul von Horn şi 350 oameni au fost omorâţi. Expediţia va fi formată din nou cu întăriri considerabile. Viena, 28 August. — Comisiunea internaţională a târgului de grâne a exprimat adesiunea la opiniunea comitetului bursei agricole, că târgul se va face in acest an, însă comisiunea internaţională va hotărâ ea însăşi dacă târgul va avea loc anul viitor, înainte de a se lua vreo hotărâre asupra acestui din urmă punct, membrii străini vor fi rugaţi să-şi dea avizul. Managua, (Nicaragua) 28 August.—Consulul englez la Bulfields şi ceilalţi prizonieri, au fost puşi în libertate pe cuvânt. Masuah, 28 August. —Dervişii sunt foarte puţini în număr şi foarte demoralizaţi. Se crede că Mahdiul le va putea trimete ajutoare. Fortificaţiile din Kassala sunt terminate. Garnizona este în stare a rezista la orice atac. Breslau, 27 August. — O furtună amestecată cu grindină a fost ori seară pe teritoriul unde se găseşte uzina Laura Huette. Vr’o 1000 de geamuri s’au spart. Arborii au fost scoşi din rădăcină. Stricăciunile sunt considerabile. Un lucrător a fost ucis; alţi doi au fost răniţi de un vagon. Fulgerul a izbit pe două persoane. Viena, 28 August.—Se anunţă din Belgrad diferitelor ziare, că o ploaie torenţială a ocazionat mari devastări pe linia ferată Salonic-Dedeagatch, în apropiere de Tavirlan. Noul pod a fost luat de apă. Un lucrător s’a înecat. Livorno, 28 August.— O cutie dreptunghiulară de tinichea, a ars, fără a produce vr’o detonaţie dinaintea stabilimentului Pancardi. In cutie se aflau cuie, bucăţi de sticlă, câteva capsule de pistol. O mare spaimă s’a produs, însă nu este nici un accident şi nici o stricăciune. Colonia, 28 August. — Congresul catolicilor germani a hotărât să reînoiască protestarea sa în contra suprimărei putere temporale a papei; aceasta în conformitate cu hotărârea conferinţei internaţionale de la Liége. Constantinopole, 29 August.—D. Catalani, noul ambasador al Italiei, a remis ieri Sultanului scrisorile sale de acreditare. Discursul ambasadorului a relevat raporturile amicale și interesul comun al ambelor state. LAPTA el îşi va da silinţa a le întări şi a le mări. Răspunsul Sultanului a fost din cel mai măgulitoare. El a declarat că împărtăşeşte sentimentele exprimate de ambasador. M. Sa a cerut noutăţi de la regele Humbert şi familia regală, şi a rugat pe d-nul Catalani, să transmită regelui expresiunea amiciţiei sale devotate. După audienţă, dnul Catalani a schimbat vizitele obişnuite cu marele vizir şi ministrul de externe. Paris 29 August. — Ziarele monarhiste confirmă o ştirea despre agravarea bolei comitelui de Paris de vreo două zile. fcAmsterdam, 29 August.—„Neue Rotterdamsche Courant“ află din Batavia că trupele olandeze au fost atacate în apropiere de Mattaran de indigeni din Bali. Ei au perdut 185 oameni, dintre cari 30 oficeri. Ei s’au retras la Augenan. Washington, 29 August.— Congresul s’a amânat. St. Petersburg, 29 August. — Starea marelui duce Gheorghe, s’a îmbunătăţit în mod simţitor. El se va duce din Caucazia la Bielovetz şi la Spala. Licitaţiune Se aduce la cunoştinţa generală că în ziua de 30 luna August a. c. ora 10 a. m. se va ţine la aspelul comunei Bucuresci licitaţiune publică prin oferte sigilate pentru darea în întreprindere a aprovisionărei şi predărei următoarelor cantităţi de furaje necesare primăriei pentru întreţinerea cailor săi, pe timp de la 1 Septembrie 1894 până la 31 August 1895 600 000 fşoase sute mii) kilograme fân. 400 000 (patru sute mii) „ pae. Condiţiunile şi devisul în conformitate cu cari se dau aceste întreprinderi, se pot vedea în orice zi şi oră de lucru în cancelaria direcţiunea comptabilităţei, biuroul licitaţiunilor. Licitaţiunea se va ţine separat pentru fiecare din aceste furaje. Concurenţii pentru a fi admişi la licitaţiune vor trebui să depună probe de fân şi pae. D-nii doritori de a lua parte la această licitaţiune sunt rugaţi a se presenta în sus arătata zi şi oră la primărie, fiind preparaţi cu garanţie în regulă. Art. 68—79 din legea de comptabilitate generală a Statului, sunt aplicabile acestei licitaţiuni. Se aduce la cunoscinţa amatorilor că în ziua de 30 August a. c. orele 11 a. m. se va ţine licitaţie în pretoriul ministerului cultelor şi instrucţiunei publice pentru darea în întreprindere a lucrărilor de transformare a localului actualului liceu externat din Iaşi în şcoală de bele-arte. Valoarea lucrărilor după devis este de lei 34.495,60. Ofertele vor fi sigilate şi însoţite de recipisa casei de depuneri safi oricărei casierii g-le, conţinând garanţia de 4% care se va complecta până la 6 % la încheerea contractului. Lucrările vor fi terminate până la 20 octombre a. c. supra oferte nu se primesc. Art. 68—79 din legea comptabilităţii g-le a Statului sunt obligatorii. Planurile şi devisul se poate vedea la minister în toate zilele de lucru de la ora 11—12 a. m. la serviciul construcţiilor. EFORIA SPITALELOR CIVILE Fublicaţiune La 7 Decembre 1894, orele 2. p. m. se va ţine la Eforie concursul de internat. Condiţiunile de admisibilitate și programa se găsesc în Regulamentul de concursuri decretat prin decretul Regal No. 1186/94 și publicat in Monitorul Oficial No. 288 de la 24 Martie 1894. Registrul de înscriere se află deschis în cancelaria Eforiei, in orice zi şi oră de lucru, din ziua publicăreî concursului, şi se va închide cu zece zile libere înainte de ţinerea lui. No. 13562 1 August 1894 MINISTERUL Agriculturei, Industriei, Comercialul și Domeniilor Publicaţii ne Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi ca, potrivit instrucţiunilor publicate în Monitorul Oficial No. 92 din 27 iulie a. c. relative la executarea în Ungaria a măsurilor sanitare veterinare luate de guvernul Ungar cu privire la vitele noastre destinate a fi exportate acolo pe baza convenţiunei ce avem încheiată cu Austro-Ungaria, exportatorii noştri de vite vor trebui să îngrijească ca în documentele ce, conform acelor instrucţiuni, trebuesc să însoţească vitele noastre la exportarea lor în Ungaria să se arate că acela vite provin din regiuni indemne (într’o periferie de 30 kilomeri) unde au stat cel puţin 30 zile şi că ele au fost transportate la fruntarie pe un drum asemenea îndemne (art. 2 din zisa ordonanţă) Traducţiunea acelor acte să fie bine făcută în limba ungară şi certificate pentru conformitate cu originalul de către o autoritate sau vreun funcționar. Când aceste instrucțiuni nu vor fi observate guvernul ungar refuză importarea vitelor noastre pe teritoriul său. LECŢIUIMI DE FISICA cu preţul de 5 lei INTRODUCERE IN ŞTIINŢELE NATURALE cu preţul de 2 lei de S. Niculescu Brăiliţeanu se găsesc de vânzare la principalele librării din Capitală şi la autor, strada Armaş No. 4. CÂRTI APARUTE II EDITURA LIBRĂRIEI Bucureşti, Pasagiul Român, Bucureşti Praja 1. V. Inspector şcolar «Carte de Aritmetică» pentru clasa II-a primară, cartonată, 75 bani. Praja 1. V. «Poveţuitor» la cartea de Aritmetică, 55 bani. Mihăilescu St. C. «încercări critice asupra învăţământului nostru primar», studiu didactic şi sociologic ed. II-a, 2 lei. Lohmeyer M. «Un nou mijloc pentru a preda copiilor limba germană», cu o prefaţă de D. Gr. Tocilescu, cartonat. Hasdeu B. P. «Ioan Vodă cel cumplit» ediţia II-a ilustrată, 3 lei. Demetrescu . Particularităţi ale limbei franceze. Galicisme, Proverbe, Maxime, Barbarisme, 2 lei. Cionca 1. «Conducătorul copiilor la scriere şi citire» cartonat, 1,25. Dobrogeanu-Gherea. «Literatură şi ştiinţă» volumul II, 5 lei. Livescu I. Ioan. «Angeri lui Rafael», Fantasie originală în versuri în trei acte 2 lei. Copoe P. «Poveste tristă» Roman tradus de D. Stăncescu, 50. Babei A. «Femeea în trecut, present şi viior» 2.50. Bacalbara A. «Artă pentru artă» ediţia IlI-a, 1 leu. «Souvenir de Bucaresta un frumos album lucrat în culori cu peste 20 vederi din Bucureşti, 2 lei. Toate acestea se vor trimete franco la domiciliu dacă se va primi costul în mandat sau mărci poștale. Carol Müller la liceul lumina 40 Calea Rahovei 40 BUCUREŞTI Cursurile complecte în internat, încep la 1 (13) Septembre a c. şi şcolarii, după decisiunea Ministerului şcoalelor cu No. 2952, din 12 Mai, a. c., primesc certificate de la stat, pentru siguranţa părinţilor. DIRECTOR D. R. CORDESCU. NOUL INSTITUT PRIMAR D. D. PASTIA Iaşi str. Bana No. 10, Iaşi Cursurile încep la 1 Sept. inscripţiunile se pot face de la 20 August. INSTITUTUL DE EDUCAŢIUNE PENTRU D-ŞOARE „DESPINA DOAMNA“ FONDAT IN 1885 Bucureşti, Strada Radu-Vodă No. 19. Sub direcţiunea doamnei Paulina Haralambie şi a domnişoarei Anna Bonnis Local spaţios şi higienic, curte şi grădină întinsă pentru recreatul elevelor, îngrijire părintească, viaţă de familie Se predau cursurile primare, secondare şi liceale după programul statului. Examenele de finele anului se trec în şcoalele statului sau în institut, după dorinţa părinţilor. Directori de studii sunt: d. dr. Marcel Brândză pentru partea ştiinţifică şi d. George C. Dragu, pentru partea literară. Profesorii de liceu angajaţi pentru predarea cursurilor secundare şi liceale. Profesoare şi guvernante în număr de 14, pentru predarea cursului primar, lucrului manual şi limbelor franceză, germană, engleză şi italiană. Piano, canto şi pictura facultative. Se primesc şi se prepară eleve pentru Conservator precum şi eleve frequentează externatele secundare. Înscrierile se fac cu începere de la 1 August în toate zilele, orele 9—12 a. m. şi 2—7 p. m. No. 2369 LICEUL DE DOMNIŞOARE „MARIA-DOAMNA“ IM IAŞI Cursuri: primar, liceal complect cu secţie de bacalaureat; curs de cunoştinţe generale, curs special pentru preparaţiuni la concursuri; curs de piano şi de lucru de mână. Limbele moderne francesă, germană şi engleză se învaţă atât din graia viu cu guvernante streine, cât şi cu profesori de catedre. Cu următorul personal didactic pe anul şcolar 1894-1895: D-na Elena Densuşianu, directoară , profesoară de limba germană, curs superior. D. Al. Densuşianu, profesor la Universitate, pentru limba latină şi greacă, curs superior şi limba română. D. dr. E. Puşcării*, profesor la Universitate, pentru igienă şi medic al institutului. Părintele Iconom Carp, profesor de religie. D. I. Paul, profesor la Liceu, pentru filosofie. D-na Moroianu-Stoianovici, absolventă a facultăţii de litere, sub directoara institutului ,profesoară de istorie curs inferior şi de ştiinţă cl. I şi II. D-şoara Elisa Densuşianui, absolventă a facultăţii de litere, pentru limba latină şi greacă curs inferior. D. A. Dink, profesor de limba şi literatura franceză, curs superior. D. Alex. Densuşianu, absolvent al facultăţii de litere, profesor de istorie curs superior şi geografie D. Al. Tovnida, profesor la Liceu, pentru ştiinţele naturale. D. A. Pivniceriu, licenţiat în matematică, pentru matematică. D. V. Teodoreanu, absolvent al facultăţei de ştiinţe. D. V. Popescu, licenţiat al facultăţii de ştiinţe, pentru ştiinţele fizice şi chimice. D. I. Constanţi, profesor la «Alexandru cel Bun», pentru desemn şi caligrafie. D. D. lonescu, profesor la Vasile Lupu, de muzica vocală. D-şoara E. Iickell, profesoară brevetată, de limba germană, curs primar şi liceal inferior şi de lucru de mână. D-sa E. H!î!i!)y, profesoară brevetată, de limba franceză, curs primar şi liceal inferior şi gimnastică. D-ra O. Mestenhauser, profesoară brevetată, de piano. D-rna Florian, absolventă a externatului secundar, institutoară la cursul primar. Se primeşte eleve interne, semi-interni şi externe. Iași, casele Müller, str. Carol (Copou) No. 42. Directoară D-na E. Densusianu. Bursa din streinătate 38 August 1894 Viena Paris Napoleonul. . . . 989 Ren. fr. 3ps la o|o108 35 Imperiale ....— Ren. fr. 36|0 . . .403.57 Livra turcească .11.17„ rom. am. 4)|u 84.— Arg. c. hârtie . .100.— 96.40 Rubla...................133.25 e. 8Ms Credit-Anstalt . .368.95 „ Ital................ 99.90 Rent. perp. austr. 98.50 „ Ung............... 99.33 aur „ 123.30 Ext. Esp. . . . 67.03 aur ungară .121.65 Imp. grecesc. . .638.75 arg. austr. .98.60 Banca otomană .52.50 Nous. cons. An.124.30 Dat. unif. Egipt.127.50 Banque Roum. .49.325 Losuri turcești. .29.09 Sch. asup. Londr.61.— Dec. asup. Lond20.25 Parisul102 75 Sch. asup. Wienel206 — Berlin Londra Napoleonul. . . . 16.20 Nous. cons. engl. 102.— Ren. R. am. 5<>|o. 97 — Banque Roum. . 6.5|8 „j R. 4«|0 1890 84 60 Chauge Paris. . . 25.30 0„ R. 4u|i, 1891 84.50 „ Berlin. . 20.52 Imp. mun. Bucur. 97.10 „ Amsterd 12.03 Rubla...................219.40 Disconto-Gesel .196 25 Sch. asup.;Loudr.20.335 Franefort „ „ Parisul 80 85 „ „ Amst. 168 30 1 Renta R. a. 50/o90.r02 „ „ Vienel.163.— 82.20 „ „ Belgiei 3875 „ „ Italiei.73.35 Tendinţa slabă . „ „ „ „ Berlin,49.325 „ „ Amst. 122.31 „ „ Amst. 44.60 „ „ Berlin 1 [32 „ „ Belgiei— „ „ Belgiei 10. '|b „ „ Italiei.— „ „ label . 91/* Tendinţa fermă . Tendinţa fermă . INSTITUT PENTRU DOMNIŞOARE STRADA SCAUNELE 47 Cursurile primare şi liceale încep la 1 Septembre, înscrieri se fac de la 21 August. Directoare: Euphrosina C. C. Dobrescu POALELE SECRETE NEPUTINŢA BĂRBĂTEASCA Se vindecă după cele mai noul metode radical fără durere şi impedicare, după experienţa de 23 ani de specialistul în boale lumeşti: THOR — No. 1, Strada Emigrata, No. 1. — Intrarea numai prin Strada Sfinţii Voevozi Consultaţii de la 10—1 dim. şi dela 5—8 seara. Loc separat de aşteptare pentru fiecare PROFITAŢI DE PREŢURILE REDUSE pentru a se procura seminţe bune şi rodnice, provenind din culturele de la Slobozia-Galben, a luî C. C. Datculescu, furnisorul Curţel Regale. GRENELE CU SPICUL BALAN SECARA STA HELENA ORZOAICA HANNA-PEDIGREE OVEZEL ALBIE LIGOVO Cererile trebuesc făcute, din vreme, luî C. C. Datculescu, Directorul Gazetei Săteanului la R.SARAT. De Vânzare Pe moşia Darabani una sută clăi fân, plus paile de grofi, orz, ovăz şi coceni de pe una mie fălci. Se primesc vite cornute şi oi la iernat. Doritoritorii sunt rugaţi a se adresa la d-na C. Golescu, comuna Darabani, judeţul Dorohoi. De arendat Moşia Popescu Conduratu lângă Bucureşti, proprietatea d-nei Maria Alexandrescu. A se adresa pentru informaţiuni la d-nul Voinescu Boldur, strada Aurel 2 sau strada Doamnei 2, la societatea Unirea. De arendat moşia mea Mereni de jos din Vlaşcar 950 pogoane arabile, 100 pădure, noul arendaş poate face chiar de acum arăturile de toamnă. Maria Slătineanu Strada Polonă No. 5, București.