Luptătorul, octombrie-decembrie 1948 (nr. 192-266)

1948-10-01 / nr. 192

! Este încă vie în mintea textilistelor de la „Proletarul“, viața extrem de grea pe care o duceau în vremea când patronii se aflau la conducerea fabricii și exploatau fără milă pe muncitori. Mânate de spectrul nemilos al foamei și mizeriei, ele erau nevoite să muncească lăsându-și copiii mici închiși în casă, iar pe cei mai mari pe maidane, fără cea mai elementară îngrijire. Din această cauză, deseori se întâmplau nenorociri copiilor rămași fără nici o supraveghere. Cu totul alta e situația astăzi când Partidul și Guvernul poartă o deosebită grijă mamei și copilului. Creșele, dispensarele, casele de naștere sunt dovezi elocvente ale acestei griji.Prima creșă, care s’a înființat în orașul Bacău după 23 August 1944, a fost creșa „Marin Florea Ionescu“ dela fabrica textilă fostă Izvoranu. Nu le-a convenit patronilor fabricii înființarea creșei, pe care o socoteau inutilă, dar au trebuit să cedeze în fața voinței dârze a muncitorilor. Astăzi creșa adăpostește în timpul în care mamele sunt la lucru, 36 copii până la 7 ani, dintre care 3 sugaci. Copiii bine îngrijiți, sub continua supraveghere a personalului de serviciu, primesc o hrană substanțială de 3 ori pe zi. STAREA SĂNĂTĂȚII COPIILOR este o preocupare de bază a personalului supraveghetor. Controlul medical este făcut riguros de către medicul dispensarului fabricii, iar cazurile de boli infecțioase sunt imediat sesizate, pentru a se evita contaminarea celorlalți copii. Acum, în urma prescripției medicului, toți copii urmează tratamentul ratelor ultraviolete, care au o influență binefăcătoare asupra sănătății lor. Pe lângă atenta îngrijire de care se bucură, copiii primesc și o serioasă educație și învață cântece și poezii. Personalul creșei este ajutat în munca sa de a îngriji cât mai bine copiii, de Județeană U. F. D. R , care trimite zilnic câte 2 U. F. D. R.-iste. Acestea, prin munca lor ajută la îngrijirea și educarea copiilor. LIPSURI, CARE TREBUESC ÎNLĂTURATE Creșa mai are unele lipsuri care ar trebui să preocupe serios comitetul de fabrică. Astfel, localul creșei este neîncăpător. Cele 2 camere și antret nu sunt câtuși de puțin suficiente, mai ales în timpul iernii. Deasemenea ar trebui instalată canalizarea cu apă, care ar ușura mult munca și ar permite o și mai atentă îngrijire a copiilor. * Asigurând îngrijirea copiilor în timpul în care mamele lor sunt în producție, se dă posibilitate muncitoarelor care- și știu copiii îngrijiți și în siguranță, de a se angaja cât mai hortărît în bătălia de mărire neîncetată a producției. MARIA SAVIN COLTUL FEMEII CREȘA „MARIN FL IONESCO“ oferă condiții bune de viață copiilor muncitoarelor de la fabrica textilă „Proletarul“ Gospodinele din jud. Neamț și Bacău iși pregătesc din timp conservele de legume și fructe In vederea ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc, A F.D.R.istele din jud. Neamț s'au străduit a deschide cât mai multe centre de conserve, unde sătencepc să învețe a prepara pentru iarnă o hrană mai bună și mai variată pentru familiile lor. In cele 6 centre care funcționează în au fost transformate județ în conserve peste 2.500 kg. de fructe și legume, vătându-se în felul acesata dragostea cu care muncitoarele și sătencele au răspuns unei chemări la o acțiune de a cărei rezultate se vor folosi în mod direct, mărindu-le standardul de viață. Coresp. Lucia Cirilio „ In comuna Bratila Jud. Bacău datorită muncii neobosite de îndrumare și colaborare depusă de delegatul F.D.R. Elena Drângoi, sătencele, conștiente de avantagiile pe care le au, conservându-și legume pentru iarnă, s-au pus serios pe treabă, izbutind să-și pregătească în intervalul dintre 5 Iulie—27 Septembrie, cât a funcționat centrul de conservare 4234 kg. legume.”" Aceste rezultate pozitive, ne arată clar că femeile muncitoare de la țară încadrate în U.F.D. R. își înțeleg pe deplin misiunea lor și caută prin munca neprecupețită să contribuie la ridicarea nivelului lor de trai. Din viata U.F.D.R.Listelor ■ ■ Festival artistic dat de către I.F.D.R. Sâmbăta trecută, în sala Richard din Tg. Neamț, în fața unui numeros public, a avut loc un frumos festival artistic dat de organizația de plasă a U.F.D.R. Coresp. C. Getto. FEMEILE U.F.D.R.-ISTE DIN BUHUȘI REPARĂ HĂINUȚELE COPIILOR PRIN MUNCĂ VOLUNTARĂ. Miercuri 22 Septembrie un număr însemnat de membre ale U.F.D.R. din Buhuși s-au adunat la sediu, unde au procedat la repararea hăinuțelor și leDgeriei copiilor dela Căminul de orfani I. C. Frimu.A In acelaș timp s-a făcut și lectură, citindu-se „Figuri de femei luptătoare antifasciste“. Coresp. C. Nadler PRIN CLACI, U.F.D.R.ISTELE DIN P. NEAMȚ AU REPARAT LINGERIA BĂTRÂNILOR DE LA AZIL ȘI A COPIILOR DE LA SPITALUL T.B.C. Organizațiile U.F.D.R. din Jud. Neamț au început o acțiune de organizare de clăci, prin care femeile, lucrând în mod voluntar, să poată veni în ajutorul celor necăjiți. Astfel în sectorul Dărmănești din Piatra Neamț, 12 femei, în frunte cu muncitoarele Rusu Maria și Enea Anica, la o clacă de U.F.D.R. au reparat lengeria de corp celor 28 de bătrâni ce se găsesc în prezent la Azilul de bătrâni din Dărmănești. Tot în Piatra N. există un spital de copii T. B. C.-iști. Pentru a veni în ajutorul acestor copii, U.F.D.R. din Piatra N. a primit 13 kg. de lână din partea spitalului, pe care a împărțit-o pe sectoare, pentru ca în clăci, femeile să facă din ea ciorapi, flanele, etc., pentru acești copii. Se mai pregătește o clacă în care să se repare lingeria de pat de la Spitalul Israelit din localitate. Acțiunile de până în prezent merită a fi remarcate, ele constituind în acelaș timp și un îndemn pentru celelalte femei care mai stau deoparte. Coresp. M. Vizitiu T „D üPTXT ” RUff* Cronica filmului „MĂRITE“ (Cinema Popular) Săptămâna aceasta — cetățenii orașului Piatra ”, vizionează filmul sovietic „Mărite"', o producție a casei „Mosfilm , 1947, regizat de cunoscuta scenaristă și regizoare, Vera Stroeva. Subiectul filmului, pus în scenariu de Fedor Knore, redă un episod din lupta pentru eliberare a poporului lituanian cotropit de hitleriști. „Mărite” — fata unui sărac meseriaș lituanian — e nevoită de mic copil să pască vitele, fără să poată, în regim capitalist — să învețe carte — fiind silită să părăsească școala și să intre într'o fabrică pentru a-și câștiga existența. Tinerețea Maritei coincide însă cu eliberarea patriei sale — Republica lituaniană de sub jugul moșierilor și capitaliștilor. Mărite găsește în noua sa patrie Uniunea Sovietică, drumul spre un viitor luminos, visând a deveni pud ca Salome Noris Tocmai atunci însă intervine războiul declanșat de hitleriștii care au invadat Lituania Mărite, cu un grup de tineri comsomoliști se refugiază în păduri formând echipe de partizani. Ea nu se teme de greutățile luptei de guerilă și devine o luptătoare curajoasă, fapt pentru care Comandamentul de partizani îi încredințează misiuni din cele mai grele. Ea stabilește legături cu alți partizani, recrutează noui luptători din rândul patrioților lituanieni. Dorința Măritei de a-și elibera patria, o angajează ilupte grele și într'una din aceste lupte rănită , fiind — după ce a doborît cu mitra, Hera și grenadele sale zeci de nemți — este luată prizonieră. Chinurile la care au supus-o călăii în haine verd nu au reușit să smulgă din gura Măritei nici o mărturisire asupra luptei tovarășilor ei. Această fiică curajoasă a poporului are tot timpul înaintea minții sale imaginea clară a victoriei pentru care luptau popoarele sovietice, victorie care însă Măritei nu i-a fost dat să ajungă a o vedea, pentru că a fost executată de nemți. Întreaga acțiune a filmului e străbătută de scene pline de ae<re și momentul în care Marile rămâne singurăn lundă cu dușmanii, este impregnant. Ridul Măriței este admirabil interpretat de marea artistă sovietică Tatiana Smirova. Filmul sovietic a înregistrat cu „Mante" un mare succes. Pentru calitățile sale artidice, pentru învățămintele ce pot fi desprinse din acest mare film, „Mărite" — epopeea luptei poporului lituanian în slujba patriei cotropite de cotropitorii hitleriști, — trebue să fie văzut și revăzut. AL. G. T. Partidul are grijă de sănătatea oamenilor muncii (Continuare din pagina I-a) Se execută tot felul de consultații, la dispensar, și acasă la bolnavi. O trăsură a fabricii este rezervată numai pentru transportul cazurilor grele de boală la spital. Cu sprijinul organizației de bază din fabrică, dispensarul a fost în așa fel amenajat, încât stăzi dispune de o sală de așteptare, una de consultații, una de pansamente, o sală pentru sterilizare, o secție de diatermie și o încăpere ce servește ca birou De curând, dispensarul a fost înzestrat și cu un aparat de ralii. In luna August 1948, numărul acestora depășește cifra de 2200. In aceiași lună s-au făcut 29 tratamente împotriva tuberculozei, 123 împotriva sifilisului, 23 împotriva malariei și s-au îngrijit circa 110 accidente de muncă. Iată cum faptele pun în adevărată lumină „grija" capitaliștilor pentru sănătatea muncitorilor și a întregului popor, și grija regimului de democrație populară, care a ridicat chestiunea sănătății publice la însemnătatea unei probleme de Stat, despre care constituția țării se ocupă în Toți salariații au fost inoculați contra febrei tifoide și li s-a făcut analiza sângelui. S-au întocmit tuturor muncitorilor fișe medicale individuale. In fiecare zi medicii merg în controlul curățeniei prin fabrică, luând măsurile necesare. Se iau deasemeni măsuri pentru prevenirea accidentelor După cum se știe un corp nu poate fi menținut sănătos dacă nu e îngrijit. Dispensarul fabricii Letea posedă o baie cu 12 dușuri și 2 căzi, permanent puse la tulpoipa năucitorilor. Aces lor libere, creste inno» Femeile nemțene dau un însemnat aport in campania de insămânțări îndeplinirea planului de însămânțări nu este o sarcină care să apese numai pe umerii bărbaților, în aceeași măsură ea fiind și o datorie femeii. Dându-și seama de aceasta, plugărița Goriță Maria din com. Costișa a fost cea dintâi în sat care a ieșit cu plugul la arat. In Com. Petricani, 30 de femei, ale căror bărbați erau ocupați la treerat, pentru că vitele să nu stea în grajduri ți plugurile să rămână neîntrebuințate, au ieșit ele în locul bărbaților lor la arat, dovedindu-se că pot face această treabă tot atât de bine cât și soții lor. In Dom. Urecheni și Păstrăveni, femeile care aveau în gospodăriile lor câte o vacă, împerechiat cu cele le-au ale vecinelor lor, le-au pus la plug și au început să are. Toate acestea sunt pilde care ne arată că activitatea de îndrumare dusă de Partid dă roade frumoase, femeile considerându-se și ele lizate în munca de molt ideplinire a planului între însămânțări. Coresp. M. V. Sarcinile VIAȚA DE PARTIIS cari stau in fața organizației de Partid a primăriei Piatra-Neamț Organizația de Partid a primăriei Piatra N. a fost socotită timp de aproape un an și jumătate, una dintre cele mai bune organizații de Partid, din cadrul salariaților publici. Realizările din acea perioadă sunt concludente. După 23 August 1944, în timp ce în celelalte instituții din oraș și județ o parte din funcționarii publici stăteau în „espectativă“, alții, cum erau cei de la Administrația Financiară sabotau chiar măsurile luate pentru democratizarea instituției, salariații comunali din Piatra II, au luat o atitudine justă, pe linia trasată de Partidul de avantgardă al clasei muncitoare. Organizația de bază a primăriei a isbutit să mobilizeze pe toți salariații în frunte cu Comitetul sindical, în acțiunile menite să ducă la îmbunătățirea condițiilor lor de viață și ale întregului popor muncitor. Lozincile lansate de Partid au fost traduse în practică cu entuziasm, lucru verificat în campaniile electorale, în opera de sprijinire a țărănimii muncitoare, îndeosebi pe t timpul secetei, în campania sanitară în prestarea de muncă voluntară, etc. In special în perioada, când la conducerea primăriei se găsea exponentul intereselor burgheziei, tătărășceanul Dr. Gheorghiță, organizația a crescut și s-a călit în lupta de zi de zi, împotriva manevrelor acestuia și a elicei sale pentru realizarea dezideratelor salariaților comunali. Nu mai departe, în toamna anului trecut, cei 235 salariați comunali au primit salopete și haine gata confecționate, în mod cu totul gratuit. Deasemenea, electricienii de la întreprinderile Comunale au primit bocanci, conform prevederilor statutului. In timpul secetei nemiloase, în anul, inițiativei Organizației de Partid, s-au adus alimente din regiunile nesecetoase pentru aprovizionarea salariaților, iar la Gospodăria Comunală s-a organizat o bucătărie, unde muncitorii primeau de 2 ori pe zi mâncare fară să-i coste nici un ban. Pentru muncitorii analfabeți s-a făcut o școală care a fost dată de exemplu, pe județ, iar pentru ridicarea nivelului politic și ideologic al salariaților, s-a organizat o bibliotecă cu peste 300 de volume, ședințe cu caracter literar și educativ. In genere, organizația de bază a știut să fie în fruntea tuturor inițiativelor rodnice, în urma cărui fapt și-a atras încrederea și simpatia tuturor salariaților comunali. A încetul cu încetul însă activitatea și combativitatea organizației de Parid a început să descrească, o moleșeală nesănătoasă cuprinsese majoritatea membrilor și chiar pe linii din biroul organizației. Participarea la ședințele bilunare era din ce în ce mai slabă, ajungând chiar la 50 la sută din totalul membrilor. Neparticiparea la ședințe, a dus la ignorarea sarcinilor ce stăteau în fața Partidului, în fața clasei muncitoare. De aci, o pasivitate destul de accentuată față de problemele și lupta ce se ducea din ce în ce mai ascuțit împotriva dușmanului de clasă, pentru consolidarea și adâncirea regimului de democrație populara din țara noastră. Această situație dăunătoare s-a restrâns și asupra Sindicatului, care a trecut deasemeni în ceea ce privește activitatea, între Sindicatele codașe. Numai astfel se explică că în :t ",ă n- 11 modii !’d :in întrecerile cu sindicatul P. F. 1.-ului cotită până mai ieri fruntașă? Răspunsul ne întârziat. In sânul organizației se strecuraseră din cauza lipsei de vigilență, a neverificării permanente a membrilor înscriși, câteva elemente dușmănoase nouă, cozi de topor ale reacțiunii. Aceste elemente subminau orice activitate constructivă și încercau să zădărnicească întărirea și desvoltarea organizației de Partid de la Primărie. Descoperirea, demascarea și scoaterea acestor elemente dușmănoase, destructive, din sânul organizației de bază a Primăriei Piatra N, a dus la o înviorare firească a activității, fără însă a reuși până astăzi să-și lichideze slăbiciunile, care în unele compartimente mai persistă cu destulă tărie Lipsurile acestea își au una din rădăcini în rămânerea în urmă în domeniul politic ei ideologic a membrilor organizației Nu se poate admite ca numai doi tovarăși să urmeze studiul individual „care stă la baza însușirii marxism-leninistmului“ (Stalin) și numai 3 tovarăși să urmeze cursul seral. Nu se poate admite ca în biblioteca organizației să stea cărți necitite luni de zile, iar citirea colectivă a ziarului „Scânteia“ să se facă numai la Gospodăria Comunală și aceasta în mod sporadic. Pentru desvoltarea conștiinței de clasă, pentru o mai conștientă atitudine față de muncă, trebue adâncită și lărgită munca de ridicare a nivelului politic și ideologic a tuturor membrilor. Se impune deasemeni ca o necesitate sporirea vigilenței de clasă pentru descoperirea și demascarea celorlalte elemente dușmănoase. Atenția trebue să se îndrepte îndeosebi spre elementele nestatornice și șovăitoare. O altă sarcină importantă care stă în fața organizației este participarea activă la viața de Partid a tuturor membrilor, fără de care nu va putea să-și reocupe locul ce l-a avut până nu de mult Dar ceea ce trebue să înțeleagă, de la biroul organizației și până la ultimul membru de partid, e că, cu cât critică și autocritica - legea de desvoltare a Partidului nostru -lichideze lipsurile, spre binele toate i. i\ i/t„L . - * î 1 ii« ^ivLi A ' * ;NJ'I ' 'I 4-, j . : J { Miuot ut /inghil lyto) ■ !? itt a făcut câteva sute de consulMEDICINA Pot EVENTIV A... hitter <■!<* baza ia ■*>!•<»te#uirea sănătății muncitorilor de la Letea. pot J: contrst.de .jottn; dispensar pentru a îngriji de sănătatea oamenilor muncii. In activitatea lor mai au însă lacune. Și una din acestea este faptul că uneori se dau celor suferinzi consultații „din fugă". Alte ori se încing discuții, prin fabrică ori în birou și bolnavii „mai sunt lăsați să aștepte puțin". O lipsă este și aceia că nu se organizează cu regularitate adunări în care să se arate muncitorilor cum se pot apăra de anumite boli, cum se pot trata, cum să se îngrijească, pe ei și membrii lor de familie. Deasemeni se cere medicilor a lua o atitudine justă, hotărîtă, împotriva acelor puțini muncitori care simulează vreo boală, urmărind obținerea scutirilor de la muncă. Interesându-ne de înzestrarea cu toate cele necesare și lichidând lipsurile arătate mai sus, medicii vor putea transforma dispensarul într'o puternică pârghie de apărare a sănătății muncitorilor, de la fabrica Letea. In această muncă un sprijin efectiv va trebui să li-l dea atât organizația de bază a PM. R. cât și sindicatul și direcțiunea. P. BUJOR Partid, a unei organizații so- „Arta în slujba poporului“ VIZITAȚI EXPOZIȚIA DE PICTURA A STUDENȚILOR BELLE-ARTE, DESCHISA DELA 29 SEPT. 1948, IN CASA DE CULTURA ROMANO-SOVIETICA (SALA ARLUS) VIS-A-VIS DE CINEMA MARASTI, DESCHISA DELA CIRELE 10—13 ȘI 16—22. INTRAREA LIBERA. important pentru învățători. A APARAT îndrumătorul învățătorului cu programul școlar al claselor I, II, III și IV elementare. îndrumătorul cuprinde pe lângi programul primelor 4 clase elementare și felul cum trebuie aplicate manualele noui pe baza celei mai înaintate concepții pedagogice. 80 pagini — 20 lei f (Urmare din Nr. trecut) IV O deosebită importanță teoretică prezintă de asemenea acele capitole din „Cursul sunt de Istorie a Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice", care explică mersul și victoria Marii Revoluții Socialiste din Octombrie precum și istoria" construirii societății socialiste în Uniunea Sovietică. Fiecare pas din Revoluție și din construirea socialismului a constituit o nouă creație istorică, creație fără precedent in întreaga istorie a omenirii. Această creație fără precedent a avut ca rezultat construirea societății socialiste, care a atins acum gradul de maturitate, când a început să se realizeze trecerea treptată de la socialism la comunism. Generalizarea științifică teoretică a acestei gigante exiperiențe, care și-a găsit o strălucită întruchipare în cartea stalinistă, constitue o treaptă nouă, superioară, desvoltare a marxism-lenini de smulni. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a deschis în istoria omenirii o eră nouă. Lenin și Stalin au pregătit partidul din toate punctele de vedere pentru realizarea acestui măreț eveniment istoric. Lenin și Stalin au înarmat partidul din punct de vedere ideologic și teoretic cu mărețele lor lucrări despre strategia și tactica partidului, despre impeialism, despre revoluția socialistă, despre forum politică a dictaturii proletariatului — sovietele. Lenin și Stalin au demascat până la capăt pe conducătorii oportuniști ai internaționalei a II a, precum și partidele burgheze și mic-burgheze din Rusia (socialiștii revoluțJinar, menșevicii). Teoria Revoluției Socialiste din Octombrie a fost determinată de următoarele cauze principale. In fruntea Revoluției a fost clasa muncitoare, călită în luptele împotriva burgheziei, și care și-a câștigat autoritatea de conducător al poporului în lupta pentru pace, pentu pământ, pentru libertate, pentru socialism. Clasa muncitoare a știut să stabilească o alianță trainică cu milioanele de țărăni Liră pământ. Fără aceasta alianță Revoluția din Octombrie n'ar fi putut învinge. In fruntea clasei muncitoare se găsea un partid atât de încercat în lupte politice, cum este partidul lui Lenin-Stalin.......Numai un asemenea partid a putut reuni cu atâta iscusință intră un singur șuvoi revoluționar, mișcări revoluționare atât de diverse, precum au fost mișcarea democratică generală în favoarea păcii, mișcarea țărănească democrată pentru luarea în stăpânire a pământurilor moșierești, mișcarea de eliberare națională a popoarelor asuprite im lupta desfâșurată pentru dobândirea egalității naționale și mișcarea socialistă a proletariatului pentru răsturnarea burgheziei pentru instaurarea dictaturii proletariatului“. (Pag. 284). Din învățămintele strategiei și tacticii bolșevismului, partidele comuniste din toate țările își croesc experiența, care arată cum trebue dusă activitatea revoluționară în masse pentru a uni toate forțele poporului într'un singur curent și a provoca înfrângerea hotărîtoare a burgheziei. După moartea lui Lenin, tovarășului Stalin i-a revenit sarcina de a duce mai departe steagul măreț al leninismului, de a duce până la capăt opera de construire a socialismului în Uniunea Sovietică. A fost o epocă cu adevărat eroică. In cursul luptei încordate pentru industrializarea socialistă a țării și colectivizarea agriculturii, Partidul a trebuit să învingă rezistența înverșunată a dușmanului de clasă și a agenturii sale. Partidul a nimicit complet pe numeroșii dușmani ai leninismului troțekiștii, zinovieviștii, buhariniștii, naționaliștii și mulți alții. In această luptă tovarășul Stalin, împotriva trădătorilor cauzei clasei muncitoare, slujește drept exemplu tuturor partidelor comuniste. Ea învață că partidul proletariatului poate să-și îndeplinească sarcinile numai demascând partidele oportuniste și izolândule de massele populare. Ea furnizează arma teoretică cea mai ascuțită pentru lupta împotriva socialiștilor de dreapta din zilele noastre. Istoria construirii societății socialiste în URSS servește ca model pentru partidele tuturor țărilor, care au început să pună bazele pentru trecerea pe calea socialismului și va sluji drept pildă pentru partidele tuturor țărilor care vor păși pe acest drum în viitor. Bineînțeles că popoarele și clasa muncitoare din diferite țări au caracteristicile lor istorice și naționale. Toate acestea, după cum a arătat Lenin, nu pot să nu dea o multiplicitate de forme de înfăptuire a socialismului. Totuși legile desvoltării istorice, în virtutea cărora în locul capitalismului trebue să vină socialismul, sunt în esența lor aceleași pentru toate țările. De aceea toată varietatea de forme în construcția socialismului nu înlătură acel fapt incontestabil, că în general calea spre socialism, trasată de Uniunea Sovietică este în esența ei comună pentru toate țările. „Cursul scurt de Istorie a Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice“ generalizează în mod teoretic munca practică revoluționară în conunea socialimului. Aceasta a făcut ca marea operă a lui Stalin să devină literalmente o carte de căpătâi a milioanelor de oameni în toată lumea. Prin studierea „Cursului Ecuit de Istorie a P. C. (b) al U. S."‘, se educă milioane de oameni corietici, membri de partid și bolșevici fără de partid. Această carte a jucat, joacă și va juca un rol de frunte în ridicarea nivelului ideologic al partidului nostru. „Cuiui iscuit de Istorie a Partidului Umunist (b) al U. S." se termină cu explicarea evenimentelor anului 1937. Iară datorită faptului că această carte nu descrie numai evenimentele, ci le dă o explicație teoretică științifică, descoperă legea desfășurării fenomenelor sociale, dă modelele unei foarte adânci previziuni științifice, educând oamenii în mod teoretic, cei ce o studiază încep să înțeleagă ei înșiși și să-și explice în mod științific nouile fenomene sociale. In ultimul capitol al „Cursului scurt“, tovarășul Stalin a dat o analiză adâncă situației internaționale, a demascat mașinațiile ațâțătorilor la război împotriva U. R. S. S„ a dest7ăluit în fața partidului și a poporului sovietic pericolul deosebit de serios, legat de noul război început de agresorii imperialiști. In tot timpul Războiului pentru Apărarea Patriei, în clipele cele mai grele, poporul sovietic a fost mereu înarmat cu o înțelegere clară a țelurilor, sensului și a caracterului acestuia, ca ale unuia din cele mai îndreptățite războaie din istorie și aceasta a dat poporului sovietic o forță morală de nesdruncinat „Cursul scurt de Istorie a Partidului Comunist (b) al U. S.“, educă oamenii în spiritul patriotismului sovietic. El învață înțelegerea justă leninist'stalinistă, a chestiunii naționale, el educă în spiritul internaționalismului, dând lovituri nimicitoare naționalismului și șovinismului El arată cu toată puterea, că devierea spre naționalism este o adaptare a politicii internaționaliste, a clasei muncitoare la politica naționalistă a burgheziei După apariția „Cursului scurt de Istorie a Partidului Comunist (b) al U. S.“, tovarășul Stalin desvoltă mai departe teoria marxism-leninismului. In raportul său la al XVIII-lea Congres al partidului, în lucrările sale din timpul Marelui Război de Apărare a Patriei și în perioada de după război, el a dat o analiză sintetică a fenomenelor și evenimentelor istorice mondiale. Aceste lucrări sunt o continuare directă a „Cursului scurt de Istorie a Partidului Comunist (b) al U. S.“ și constitue fondul de aur al tezaurului marxism-leninismului După terminarea războiului, sub conducerea partidului lui Lenin-Stalin, poporul sovietic realizează cu forțe noui terminarea construcției socialismului și trecerea treptată de la socialism spre comunism. Pe acest drum au fost obținute succese uriașe. Primul plan cincinal de după război este depășit, el va fi înfăptuit înainte de termen și aceasta va mișca societaea sovietică înainte pe calea spre comunism Acum când ritmul construirii comunismului depinde tot mai mult de conștiința comunistă a masselor, sarcinile muncii ideologice a partidului, a educării comuniste, a oamenilor, lupta cu deforipățile ideologice capătă o deosebită însemnătate. Comitetul Central al Partidului și tovarășul Stalin arată că fiecare comunist trebue să lucreze încontinuu la ridicarea conștiinței proprii și la însușirea bazelor marxism-leninismului. Geniala operă a tov. Stalin, „Cursul scurt de Istorie a Partidului Comunist (b) al U. S.“ — autentică enciclopedie a cunoștințelor de bază în domeniul marxism-leninismului — joacă un rol imens în această muncă de ridicare a nivelului teoretic al partidului și de înarmare a cadrelor de partid și sovietice a intelectualității sovietice, cu învățătura puternică și de neînvins *s* marxism-leninismului. .(SFÂRȘIT). __ 10 ani de la apariția „Cursului scurt de istorie a Partidului CoMunISt (b) AL U. S.“ ENCICLOPEDIA CUNOȘTINȚELOR DE BAZA ~ IN DOMENIUL MARXISM-LENINISMULUI ________________________de P. IUD1N_________________________