Magazin Sălăjean, iunie 1998 (Anul 3, nr. 102-123)

1998-06-01 / nr. 102

alăjean GU TOATE ACESTEA, EI SUNT PUNGTUR PE O altă generație de Românie în Tranziție și-a cântat serenada și are emoții fiindcă dau Bacalaureatul! Atât a mai rămas din frumoșii și dezinvolții ani de liceu și... amintirea. Adolescentul, veșnicul nevinovat pentru conflictul dintre generații, e glasul rebeliunii, al nevoii de libertate, de împlinire, de vis propriu. Săptămâna trecută, am primit la redacție un plic, o scrisoare mică, asemănătoare bilețelului adolescentin, dacă mai există timidul răvaș, prin care o tânără pe nume Oana, ne făcea părtașă la marea speranță a apropiatei maturități: "La fel ca mine sunt zeci. Voi primi flori, am împărțit sonete, sunt majoră, pot decide, am aripi să zbor. Dar... de ce a luat totul sfârșit, atât de repede. Nici nu le-am mulțumit profesorilor, nu mi-am bârfit îndeajuns colegele, nu am învățat chiar tot. Am făcut atât de puțin iar, anii mei au trecut prea ușor! Pentru toți curajoșii, baftă la Bac, Oana!" Cu toată vârsta voastră controversată, cu toate opreliștile în dorință de a nu vă subordona cerințelor unei societăți conformiste, plină de avataruri, veți rămâne, pentru totdeauna, punctul pe 1 al oricărui sfârșit de an școlar. Baftă la Bac _______________________________DANIELA POP 30 MAI - ZIUA GARDIANULUI PUBLIC Stabilită prin H.G.518/ 199 modificată în 1997, ziua gardianului public a găsit unitatea de gardieni ai județului Sălaj în plin proces de pregătire și radicalizare a activității pentru creșterea calitativă a personalului, precum și a prestațiilor în executarea serviciilor de pază a bunurilor publice și private a apărării ordinii și liniștii publice. Străduindu-se să reprezinte principalele instituții de asigurare a serviciilor de pază, pentru orice beneficiar, Corpul Gardienilor Publici Sălaj, unitate extrabugetară, prestatoare de servicii, a reușit să se extindă în această perioadă asigurând locuri de muncă pentru 350 de locuitori ai Sălajului, în marea lor majoritate tineri. Prin competența și profesionalismul lor, aceștia au contribuit la creșterea încrederii beneficiarilor serviciilor de pază din 12 localități ale județului. al Bucurându-ne de sprijinul real conducerii Prefecturii, Consiliului Județean Sălaj, Primăriei Municipiului Zalău, precum și al Inspectoratului Județean de Poliție, Corpul Gardienilor Publici, este la ora actuală o instituție publică, care, prin forțe proprii, și-a asigurat o bună bază materială, care-i permite să asigure servicii de pază în orice domeniu, precum și o activitate de supraveghere corespunzătoare a obiectivelor, și o intervenție rapidă cu echipaje dotate corespunzător. Prin activitatea desfășurată, gardienii publici au reușit să descopere peste 250 de prinderi în flagrant, care a permis recuperarea de bunuri materiale în valoare de peste 100 milioane lei. Gardienii publici au reușit să se integreze mai ușor în aplicarea și asigurarea respectării legislației, , privind comerțul stradal, păstrarea curățeniei localității, apărarea ordinii și liniștii publice. De ziua lor, întreg personalul Corpului Gardienilor Publici dorește să transmită tuturor beneficiarilor și colaboratorilor mult succes în activitatea ce o desfășoară și cât mai bune și rodnice relații de cooperare și colaborare și în viitor. Șeful Corpului Gardienilor Publici Col.(r) MIHAI VARTIC "CaravanaPoețior" în " " / îRomânași A treia "haltă" a "Caravanei Poeților" a fost efectuată la Românași. Și de această dată, sprijinul Centrului de Conservare și Valorificare a Tradiției și Creației Populare Sălaj-Zalău, al Casei de Cultură a Sindicatelor din Zalău, s-a dovedit de mare folos în organizarea "haltei", fiind stâlpi de sprijin pentru iubitorii de poezie din Sălaj. De această dată, cum era și normal, lor li s-au alăturat Consiliul Local și Școala Generală din Românași. Au fost prezenți numeroși poeți din "valul tânăr" al cenaclului "Silvania" din Zalău, iar publcul, deși foarte tânăr, s-a dovedit a fi foarte receptiv la invitația poeților de a cunoaște farmecul rimei, dincolo de paginile manualului. în deschidere, Daniel Hoblea a făcut o scurtă prezentare "Invaziei formelor", cartea care i-a apărut la Editura "Zalmoxis” din Cluj Napoca. Momentul care a impresionat cel mai mult pe oaspeți, a fost acela în care micii ascultători au citit din creația celor pe care îi aveau în față, plus ale altor personalități ale cenaclului zălăuan "Silvania". Adică: Daniel Hoblea, Cristian Contraș, Teodor Meleg, Daniel Săuca, Emilia Costea, Valentina Cheție, Ioan Gușet, Veronica Tudoran, Valentin Meseșan, Viorel Mureșan, Viorel Tăutan, Marcel Lucaciu etc. Un mare merit pentru organizarea "haltei", îl are și Veronica Tudoran, originară din Românași. Anton Jean Criste BANCA INTERNAȚIONALA A RELIGIILOR ÎȘI DESCHIDE O SUCURSALA LA ZALAU în perioada imediat următoare, în orașul Zalău o nouă instituție bancară își va deschide o sucursală, Banca Internațională a Religiilor. Aceasta va avea sediul județean în același imobil cu sediul sucursalei județene Credit Bank Sălaj, în clădirea a "Galeriile Meseș". SARMIS SA, proprietara clădirii în discuție, a închiriat jumătate din spațiul folosit până acum de către Credit Bank. Acestei noi sucursale i se va adăuga în curând, se pare, deschiderea cochetului sediu al Băncii Comerciale Ion Țiriac SA, de la parterul blocului Gulliver, lucru care nu poate fi decât îmbucurător. A.J.C. NUMIRI DE NOI DIRECTORI De săptămâna trecută. SC CONSTRUCȚII MONTAJ SA Zalău are un nou director. El se numește Florin Hodiș și va conduce firma zălăuană până la 19 iunie 1998, dată la care Adunarea Generală a Acționarilor va hotărâ cine va fi noul director al acestei societăți comerciale. Domnul Hodiș a fost numit director interimar în urma expirării contractului de management al fostului director, domnul Onac. Tot de săptămâna trecută, Ioan Ghiran este noul președinte al Cooperativei "Munca" Zalău, înlocuindu- l pe Emanoil Maghiaru. Vom reveni cu amănunte. ---------------------------------------------------------------------------------------- --------------------- Anton JeanCriste Actualitatea HĂRȚUIREA SEXUALĂ Hărțuirea sexuală a unei persoane de către o altă persoană, la locul de muncă sau în orice alt loc în care aceasta desfășoară o activitate profesională, este interzisă. Executivul a aprobat Proiectul de lege privind egalitatea de șanse între femei și bărbați. Prin hărțuire sexuală se înțelege: "Acele comportamente nedorite, neavenite sau scandaloase care încalcă demnitatea personală, constând în contact fizic nedorit, remarci indecente, material vizual ofensator, invitații compromițătoare, cereri de favoruri sexuale". Constituie contravenție afișarea la locurile de muncă de materiale vizuale cu un conținut ofensator la adresa demnității unei persoane de un sex sau altul și se sancționează cu amenda de la 1 milion la 2 milioane lei. Conform legii, discriminarea directă și indirectă pe criteriul sexului este interzisă. Prin discriminare directă se înțelege orice diferențiere excludere sau restricție care se face fără temei legal și lezează exercitarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului. Dicriminarea indirectă constituie diferențierea, excluderea sau restricția ce decurge din reglementări, dispoziții sau practici uzuale și care, prin efectele pe care le generează, favorizează sau afectează persoane de un sex sau altul. Conform actului normativ, nici o persoană nu poate fi discriminată direct sau indirect pe criteriul sexului, în legătură cu un raport de muncă. Persoanelor care dau anunț pentru ocuparea unui loc de muncă le este interzisă selecția pe criteriul sexului Singura excepție de la această prevedere se face în cazul în care, la angajarea în aceste locuri de muncă, unde datorită naturii sau condițiilor particulare de prestare a muncii, sexul constituie o condiție determinantă. Angajatorul nu poate refuza angajarea în muncă a femeilor pe motiv de graviditate sau de statut matrimonial. Discriminarea este interzisă și la stabilirea salariului. Persoana discriminată pe criteriul sexului, în cazul promovării în muncă, va avea dreptul să pretindă despăgubiri în cuantum de până la trei salarii lunare. Fiecare angajator este obligat să afișeze textul legii într-un loc adecvat în interiorul unității, ușor accesibil pentru salariați. Nerespectarea prevederilor legii constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 1 milion la 2 milioane lei. FUMĂTORII PAȘI LA ZID Fumatul în locurile publice ar putea fi amendat cu un salariu mediu pe economie, prevede un proiect de lege comandat de Guvern. Locuri unde fumatul va fi interzis sunt unitățile de învățământ, unitățile sanitare și de cultură, biblioteci, hoteluri, institute, bănci, sedii de firme, sediile administrației publice locale și bazele sportive. Această lege este în concordanță cu comandamentele europene în materie. Proiectul Legii privind prevenirea și combaterea consumului produselor din tutun, elaborat de Institutul de Management și organizații neguvernamentale la comanda Executivului român, prevede amendarea cu salariul mediu brut pe economie a persoanelor care fumează în spații publice închise, precum și în locurile unde există inscripții și afișe care interzic fumatul. Proiectul de lege, a cărui finalizare a fost anunțată în conferința de presă organizată de Institutul de Management, cu prilejul Zilei Mondiale împotriva Fumatului, mai prevede interzicerea fumatului în mijloacele de transport în comun, unitățile de învățământ, unitățile sanitare și de cultură, biblioteci, hoteluri, institute, bănci, sedii de firme, sediile administrației publice locale și bazele sportive. Legea va da posibilitatea amenajării unor spații speciale, închise și cu ventilație corespunzătoare, pentru fumat în locurile publice (baruri, restaurante etc). De asemenea, toate unitățile publice și private care dețin spații accesibile publicului, vor fi obligate, prin lege, să stabilească locurile în care se poate fuma. Legea va interzice producerea și vânzarea oricăror produse de tutun care nu poartă o inscripție-avertisment, privind pericolul pe care îl reprezintă pentru sănătate. Va fi considerată contravenție și va fi pedepsită cu amendă, vânzarea produselor de tutun minorilor, dar și comercializarea în instituții de învățământ și sanitare. Potrivit proiectului, va fi interzisă, sub orice formă, publicitatea pentru produse din tutun sau în favoarea fumatului. Documentul mai conține o serie de reglementări referitoare la producția și comerțul cu produse de tutun, la taxe și la cultivarea tutunului. Aceste reglementări urmează să fie finalizate de reprezentanții Ministerului Industriei și Comerțului Direcției Generale a Vămilor, Ministerului Finațelor și Ministerului Agriculturii. Mai multe instituții și unii parlamentari au încercat, în ultimii ani, să promoveze proiectele de lege destinate interzicerii fumatului în locurile publice.