Magazin Sălăjean, iulie 1998 (Anul 3, nr. 124-146)

1998-07-01 / nr. 124

^ WHTM Si ®*****1 Controale efectuate de OJPC Sălaj în perioada mai-iunie a.c., OJPC Sălaj a întreprins o serie de acțiuni de control, care au avut drept scop verificarea respectării de către agenții economici, care comercializează produse alimentare preambalate, produse textile și produse cosmetice, a prevederilor legale cu privire la informarea corectă și completă a consumatorilor, fiind verificați cu această ocazie un număr de 56 de agenți economici. Controalele au scos în evidență faptul că cca.20% din produsele verificate prezintă abateri de la legislația în vigoare referitoare la modul corect de informare, existând chiar și situații când produsele expuse la vânzare nu prezentau nici măcar minimul de informații necesar consumatorului pentru a face o alegere rațională în raport cu nevoile sale. Astfel, au fost aplicate un număr de 47 de amenzi contravenționale, în valoare de 10,7 milioane lei, s-a dispus măsură de oprire temporară la comercializare, până la intrarea în legalitate, a unor mărfuri în valoare de 332,62 milioane lei ,și retragerea definitivă de la vânzare a unor mărfuri în valoare de 3,768 milioane lei. S-au găsit abateri de la prevederile O.G. nr. 2192 cu privire la obligativitatea agenților economici de a informa corect și complet consumatorii despre produsele expuse la vânzare și despre serviciile oferite, la următorii agenți economici: S.C. Ardeni SRL Zalău, S.C. Jet Impex SRL Zalău, S.C. Acord Impex SRL Zalău, S.C. Dan Cristian SRL Zalău, magazinul Universal S.A. Zalău, S.C. Meteora SRL Zalău, S.C. BDM SNC Baia Mare- Depozit Zalău, S.C. Pati Impex SRL Zalău, S.C. Magadia SRL Baia Mare- Magazinul Cehu-Silvaniei. Concluziile acțiunilor de control întreprinse au fost dezbătute cu o parte din agenții economici care comercializează produse alimentare preambalate, produse textile și produse cosmetice, acțiunea desfășurându-se în data de 19 iunie, cu un număr de 15 agenți economici. Astfel de acțiuni urmează să se organizeze și cu alți agenți economici, precum și cu reprezentanții asociațiilor de consumatori, pentru dezbaterea problematicii în domeniul informării consumatorilor în conformitate cu prevederile legale. Szucs Ecaterina Deteriorarea mediului - o problemă?! Toți știm ce se înțelege prin poluare. Dar deteriorarea mediului nu înseamnă doar poluare, ci și amenajarea necorespunzătoare a teritoriului. Despre acest lucru am stat de vorbă cu d-l Balogh Adalbert, director la Agenția Județeană de Protecția Mediului Sălaj. Un prim aspect al amenajării necorespunzătoare a terenului este extinderea intravilanului din prima jumătate a anului 1996, în zona Sărmaș. Cine trece pe acolo poate vedea un adevărat cartier nou de vile și case cu etaj. Problema nu este aceasta, ci faptul că aceste case au fost construite fără un plan de urbanism și că nu au canalizare și nici măcar posibilitate de canalizare pentru scurgerea apei menajere. O altă zonă care a fost compromisă în acest fel este zona lacului de pe strada Republicii, zonă de asemenea împânzită de vile care nu au canalizare. Mai mult lacul este pe jumătate colmatat. Ca urmare a acestor stări de fapt, în acea zonă s-a creat un adevărat focar de dezvoltare pentru țânțari. Paradoxul este că bani totuși există, dar se construiește prost. Ar trebui să începem să ne gândim și la mediul înconjurător și nu doar la satisfacerea nevoilor noastre imediate. ___________ Szucs Ecaterina CÂINOSENIE MOTO: Printre primele animale domesticite de om, a fost câinele. Este cunoscută predilecția unei părți dintre semenii noștri în ceea ce privește regnul animal, în speță mă voi referi la faptul că după evenimentele din ’89 (mai ales) s-a produs o inflație de animale (mai ales câini) întreținute de oameni. Nu mă refer la cei care o fac de sute de ati,ci la cei care le mai și plimbă (animalele) pe trotuarele orașelor noastre. N-aș vrea să par desuet, dar eu consider că de exemplu câinele își are locul său bine stabilit, în timp, de către mama-natură, la ușa casei sau la poarta stăpânului. Ori dacă noi îi stabilim un loc în apartamentul, sau (în unele cazuri) în patul nostru, el (câinele) își depășește condiția de "câine", și poate că în "mintea" lui se crede om. Deci trebuie să admitem formula: câine-om. • Și pentru că am auzit nu rareori despre "X" sau "Y" că este "ca un câine” sau "îl cunoașteți pe "X", ăsta taie-n carne vie, ăsta n-are tată, nare mamă ", aș vrea să insist asupra "omuluicâine". Inspirând teroare și conștient de "valoarea” sa, acesta nu vorbește. Urlă. Nu discută. Dă dispoziții. Nu zâmbește. Ordonă. Spre deosebire de câine, cel cu fața omenească, latră împotriva celora care nu muncesc așa cum crede el, latră și înjură, latră și comite ilegalități (brutalități). Și atunci, citând dintr-un cântec popular: "care-i om și care-i câine?" Cu stimă Gheorghe Calimandruc LA LUPTĂ TOVARĂȘI! - urmare din pag. 1 -privilegiat. Cotele defalcate primite de Zalău nu sunt nici măcar egale cu cele ale RAAJ, cu servicii din subordinea CJS. Să ne aducem aminte tot timpul de acest lucru. în condițiile actuale, Petru Durcău pune situația pe tapet: există posibilitatea ca iluminatul stradal să fie întrerupt, să nu se poată face deratizarea, să se compromită deschiderea colegiului, prima formă de învățământ universitar de stat din istoria Zalăului, să nu se mai asfalteze străzile și trotuarele, să nu se mai facă în oraș curățenie etc. Primul și cel mai afectat obiectiv ar trebui să fie Consiliul Județean. Ce spuneți domnule primar de ideea să lăsați împrejurimile acestei vibrante instituții în voia celui de sus? Consilierii au atacat problema pe rând: Ioan Hațeganu, Laurențiu Barna, Vasile Rotaru, Eugen Teglaș. Motivații justificate: Zalăul reprezintă peste 30% din populația Sălajului, trebuie refăcut sistemul de distribuție a apei, sumele nu au fost repartizate echitabil. Eugen Teglaș vine cu propunerea de a se mări veniturile primăriei. Altfel spus, un consilier județean care are grijă să i se mai pună în cârcă alte taxe. Ce să faci? Probabil domnia sa are de unde! După discuții de mai bine de două ore, culmea! bugetul este votat de toți consilierii, exact în aceeași formă. Nimic în plus pentru Zalău. Discuții multe și aprinse, rezultate zero. Dar cât de mult a avut municipiul de pierdut? Inechitabilitatea unui astfel de buget este evidentă, iar în calitate de cetățean nu poți să faci nimic. Zalăul va fi atacat anul acesta de sărăcie. Nici măcar nu ne mai putem gândi la investiții sau frumoase sărbători. Am auzit frecvent în cadrul ședinței de la prezidiu rostindu-se cuvântul "ajutat". Bugetul se repartizează în funcție de nevoi dar, mai ales, de priorități. Ce poate fi mai prioritar decât a nu lăsa un oraș, care ține județul în picioare, să moară? Violenta In familie . "Familia este elementul natural și fundamental al societății și are dreptul la ocrotire din partea societății și a statului" precizează art. 16 pct.3 din Declarația Universală a Drepturilor Omului, familie ce se întemeiază pe consimțământul liber și deplin al viitorilor soți, încrederea, speranța și dragostea sunt valorile umane care trebuie să stea la baza întemeierii unei familii. Și, deși de cele mai multe ori, cuplurile se căsătoresc din dragoste-setimentul cel mai înălțător care poate constitui punctul de plecare într-o căsnicie cu timpul acesta scade în intensitate sau chiar dispare cu totul. Altfel, nu-mi pot explica cum zilnic un număr incredibil de femei sunt victime ale violenței fizice, sexuale sau psihologice chiar în propriile familii. Nu pot să cred că bărbat îți ridică mâna asupra femeii și lovește din prea mare dragoste pentru ea. Declarația asupra Eliminării Violenței împotriva femeilor adoptată de Adunarea Generală ONU a dat o definiție precisă sintagmei "violență împotriva femeilor" și anume "orice act de violență bazat pe deosebirea de sex din care rezultă sau este posibil să rezulte pentru femei traumatisme sau suferințe fizice, sexuale sau psihologice, inclusiv amenințările cu astfel de acte, constrângerea sau lipsirea arbitrară de libertate, săvârșite fie în viața publică fie în viața privată“. în art.5 al Declarației Universale a Drepturilor Omului se precizează că "nimeni nu va fi supus la tortură nici la pedepse sau tratamente ciude, inumane sau degradante" dar, cu toate acestea, femeile sunt victime ale soților lor. La violențele fizice se adaugă violențele sexuale, manifestări precedate, în majoritatea cazurilor, de consumul de alcool, de discuții în contradictoriu care degenerează în conflicte. Dintre omoruri, cele mai multe au fost comise asupra soției sau, respectiv concubinei,în unele cazuri s-a acționat chiar cu cruzime. Consumul băuturilor alcoolice este prezent în mod frecvent și în cazul incesturilor, victime fiind fiicele minore chiar de la vârsta de 12-13 ani, dar și mame în etate constrânse prin violențe fizice și amenințări.Cum să-l mai poți numi om pe bărbatul care, având 4 fete abuzează sexual de ele iar, în sala de judecată nu manifestă nici cea mai mică urmă de regret, în definirea agresiunii sexuale, termen care, în documentele internaționale și în unele reglementări regionale, înlocuiește treptat termenul de viol, legea insistă în general asupra caracterului violent, trecând pe un plan secund componenta sexuală. O problemă controversată în doctrina și jurisprudența penală română este aceea de a ști dacă există sau nu viol din partea soțului asupra soției. Doctrinarii care susțin inexistența violului soțului asupra soției aduc în sprijinul acestei opinii motivația că, prin însăși actul căsătoriei, soția consimte și la raporturile sexuale pe care le va avea cu soțul său în timpul căsătoriei. Așadar, conform acestei opinii, soțul poate oricând și la orice oră să întrețină raporturi sexuale cu soția sa fără a mai fi necesar consimțământul acesteia de fiecare dată. Bineînțeles că această opinie a fost combătută de alți doctrinari care susțin existența violului soțului asupra soției, deoarece și soția este o persoană care are dreptul la libertatea vieții sexuale la fel ca și toate celelalte persoane, chiar dacă ea are în societate statutul de soție. Poate cineva să-mi spună și mie prin ce se deosebește violul comis de un bărbat asupra unei femei, de violul comis de soț asupra soției, astfel încît primul bărbat să fie acuzat și judecat iar cel de-al doilea nu. Simpla motivație că în cel de-al doilea caz agresorul și victima sunt soț-soție. Puerilă motivație. Sunt convinsă că și în țara noastră există asemenea violuri, dar soțiile nu le reclamă fie din cauza rușinii, fie pentru a nu expune familia unor lungi și dureroase procese. De altfel și legislația noastră, în acest domeniu, lasă de dorit. Vă las pe dumneavoastră, dragi soții, mame, fiice și surori să hotărâți cum să reacționați față de aceste așa zise "abuzuri sexuale". Tincuța Chira ROMÂNIA NU ESTE CARUL DE TUN PENTRU NATO Partidul Socialist a dat publicității un comunicat în care face referire directă la interpelările NATO și ale Statelor Unite ale Americii față de România și față de condiționările impuse pentru a intra în această structură militară. Socotite împovărătoare, PS apreciază că România nu trebuie să devină cazul de tun pentru politicile intervenționiste ale NATO și nici să cedeze presiunilor de tip șantaj ale acesteia, sau faceți tot ce vă cerem sau adio NATO! In schimb, NATO nu obligă tranșant la astfel de intervenții țările membre ale pactului, Polonia, Cehia sau Ungaria, care beneficiază de ajutoare și investiții occidentale, fară să fie somate să facă sacrificii de vieți omenești și pierderi materiale. Partidul Socialist consideră că România nu trebuie să-și piardă bunele relații cu Serbia, atrăgând atenția actualilor guvernanți că nu trebuie să ne angajăm pripit și servil în jocurile de interese ale Occidentului și SUA, în solicitarea de a participa la o eventuală intervenție militară în Kosovo, România trebuie să-și ia în serios rolul de negociator credibil pentru o zonă balcanică, aproape de interesele noastre ca națiune din toate punctele de vedere, subliniază Partidul Socialist D.P.