Magazin Sălăjean, noiembrie 1999 (Anul 4, nr. 214-235)

1999-11-01 / nr. 214

LA "ARMĂTURA", SE FURĂ PÂNĂ ȘI PIESE DE STRUNG! Cine dorește o piesă metalalică, un pachet cu electrozi sau un robinet, poate să facă rost fără probleme din Armătura. Aici se pare că se fură ea în cadru. Ultima tentativă de acest gen, nefinalizată din cauza gardienilor publici, s-a petrecut în seara zilei de 27 octombrie și a avut ca obiect sustragerea unui așa-zis "Universal de 250” (un sistem care prinde piesele ce urmează să fie prelucrate la strung, care cântărește peste 40 de kg) și un "Platou- 350"(un alt sistem de fixare a pieselor, mai puțin complex). Hoții au vrut să le scoată pe poarta fabricii, însă era prea bătător la ochi, iar gardianul public care asigura paza trebuia "cumpărat". Prin urmare, au hotărât să arunce cele două piese în curte la "Stejarul". De aici nu le-a mai ridicat nimeni. Curios este faptul că în aceeași seară, la ora 24, Vincze Alexandru încearcă să forțeze intrarea pe poarta de la "Stejarul", fiind reținut și predat la Poliție. Deocamdată nu au fost identificați autorii acestei tentative, asupra cazului efectuându-se cercetări. Florin VUDA Chiar cu bilet de trimitere ASIGURAȚII VOR PLĂTI UNELE SERVICII MEDICALE Reforma sanitară a produs numeroase schimbări în sistemul sanitar din România. Conform noii legislații, fiecare persoană trebuie să se înscrie pe lista unui medic de familie. în cazul unor probleme de sănătate, asigurații trebuie să se adreseze în primul rând acestora, în urma consultației, dacă medicul de familie consideră că este necesar, îi eliberează asiguratului un bilet de trimitere către un medic specialist, care decide, tot în urma unui consult medical, dacă este caz de internare sau asiguratul poate fi tratat ambulatoriu. Medicii specialiști din Policlinică pot efectua, conform Normelor Metodologice de aplicare ale Contractului Cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului asigurărilor de sănătate, elaborate în baza HG nr. 312/1999, un maxim de 28 consultații și tratamente pe zi, calculate la un program de 7 ore. Pentru serviciile medicale prestate peste acest plafon, medicii nu sunt plătiți. Datorită faptului că Policlinica Spitalului Județean Zalău nu beneficiază de încadrarea tuturor cabinetelor cu medici specialiști, dr. Marius Tăutu, director general adjunct medical al Casei Județene de Asigurări de Sănătate Sălaj, ne-a informat că asistența medicală este asigurată și de către medici specialiști din spital în baza punctului 6, lit. c (cap. III) din Normele amintite mai sus, "medicii care au norma de bază în spital vor fi plătiți pentru serviciile medicale efectuate la 50% din valoarea punctului pentru serviciul respectiv, față de medicii titulari din Policlinică. Restul, de la 50% până la valoarea tarifului serviciului respectiv, va fi plătit de către asigurat pe baza unui chitanțier". Prin urmare, asigurații vor plăti consultația medicală, chiar dacă au trimitere de la medicul de familie, dacă apelează la serviciile unui astfel de medic specialist. Asigurații vor mai plăti și în următoarele situații: - nu au trimitere de la medicul de familie și se prezintă la consultație la medicul specialist; solicită o anumită investigație, cum ar fi tomografii, rezonanțe magnetice nucleare, scintigrafie, angiografie, endoscopie. Aceste servicii sunt suportate de Casa Județeană de Asigurări, în anumite condiții: în caz de urgență, când se impune efectuarea acestor investigații, sau când s-au epuizat toate celelalte mijloace de investigație, iar pentru elucidarea diagnosticului și a conduitei terapeutice se impune investigația respectivă.. Tincuța CHIRA «IW)»1 Sălăjcnn O treime de români "agnomi" de Se pare că facilitățile Agenției Naționale de Locuințe pentru construirea de case sau apartamente se opresc undeva la clasa de mijloc a societății, din moment ce statisticile oficiale arată că 34% din români trăiesc sub pragul de sărăcie. Este adevărat, înlesnirile Agenției nu sunt de trecut cu vederea: terenuri pentru construirea locuințelor date în folosință gratuită A.N.L.- ului de către Consiliile Locale printr-o ordonanță de urgență; scutirea de T.V.A.; reducerea, prin convenție cu Consiliile Locale, a altor elemente de cost a locuințelor, comisioane bancare mici. Borbély László- secretar de stat al M.L.P.A.T., participant la întîlnirea de lucru din 28 octombrie, ne-a declarat că "A.N.L.-ul nu poate face minuni", aceasta însemnând locuințe de calitate la prețuri mici. Plus de asta, în mod conștient, a fost ridicat pragul de acces la programul A.N.L., pentru a-i ocoli pe anumiți locuitori ai orașelor (cei care trăiesc în apartamente la fel ca și în corturi). Acest prag ne pare de neatins atâta vreme cât dobânda lunară, mai mică ca aceea practicată de băncile comerciale, este de 6-7%(cca. două milioane lei), iar avansul este 20% din valoarea apartamentului. Așadar, cei care nu realizează un venit lunar de cel puțin 4 milioane lei, nu prea au șanse la programul A.N.L., ca să nu mai vorbim de categoriile tinerilor sau șomerilor. Nici locuitorii zonelor defavorizate nu-și pun speranțe prea mari în acest proiect, ceea ce explică și numărul mic al chestionarelor (78) pe județul Sălaj. Cei interesați, pot să-și procure chestionarele de la orice oficiu poștal din județ. Borbély László se întreba retoric de ce așa puține cereri în Sălaj ? Răspunsul vine de la sine în condițiile în care avansul e de 20%, aceasta putând însemna 40-60 milioane pentru un apartament de trei camere evaluat la 260 milioane. Or, cu acest avans, zalăuanul iși poate achiziționa un apartament acceptabil de pe piața imobiliară, în aceste condiții, cu toate că A.N.S.-ul e o organizație guvernamentală prezentând garanția statului, programul construcțiilor de apartamente pare a fi avantajos doar pentru regiunile prospere economic. La aceiași întâlnire, Borbély László a precizat că este necesar ca Primăriile și Consiliile Locale să urgenteze finalizarea lucrărilor de pietruire a drumurilor și aprovizionare cu apă a satelor, acestea fiind condiții ca sumele acordate de M.L.P.A.T. pentru aceste programe să intre în bugetele administrației locale. De asemenea, prin programul M.L.P.A.T. de finalizare a construcțiilor începute înainte de 1989, a fost dat în folosință un bloc cu 22 apartamente în Șimleul Silvaniei iar unul cu 12 apartamente în Pericei. în Zalău, se află în faza de proiect construcția unui bloc de locuințe sociale pentru care au fost alocați 500 milioane lei. Cristian CURTA Alarmă falsâ: UN SCHIMBĂTOR DE VITEZĂ PUNE PE JĂR O FAMILIE DIN ȘIMLEU Luni, 25 octombrie, Vasile Pădureanu din Șimleu Silvaniei, ocupat cu treburile casei, după ce a mutat de la locul său un butoi, aflat în curtea casei sale de pe strada Simion Bărnuțiu la nr.22, a avut surpriza să găsească sub acesta un obiect metalic, cu formă rotundă, care părea să fie o mină uitată sau ascunsă acolo cu foarte mult timp în urmă. Butoiul era folosit pentru colectarea apei de ploaie și nu fusese mișcat din loc de foarte mulți ani. Obiectul respectiv, dotat cu o tijă metalică și un cablu de sârmă, semăna cu așa zisele "mine de ridicare" (mine care erau îngropate, având asupra lor un obiect care odată ridicat declanșa mecanismul de detonare); în aceeași zi, la ora 16:35 este anunțată Poliția care la rândul său a anunțat Inspectoratul de Protecție Civilă (IPC). Familia intrată în panică a cerut imediat o echipă de geniști a IPC-ului. Chiar dacă butoiul a fost amplasat în locul respectiv abia după război, deci ascunderea unei bombe era exclusă, la fața locului s-a deplasat însuși comandantul IPC, colonelul Pavăl Nicolae. După analiza obiectului s-a constatat că "mina" care a pus pe jar o familie și iPC-ul, era un simplu schimbător de viteză provenit de la un camion fabricat prin anii '50. Chiar dacă a fost o alarmă falsă, modul în care a procedat Vasile Pădureanu este lăudabil pentru că, în foarte multe cazuri, asemenea obiecte (care mai apoi s-au dovedit a fi muniție sau substanțe explozive), ignorate de cetățeni, au produs victime omenești. Florin BUDA ETITTTI Atenție ia 9 arme si 1 _ muniții și Lucrătorii Serviciului arme, muniii, toxice și stupefiante au organizat și efectuat, la începutul săptămânii trecute, mai multe acțiuni și controale pe raza județului, urmărindu-se cu prioritate respectarea regimului armelor și munițiilor, în cadrul acestor activități a fost sancționat contravențional cu suma de 500.000 lei, B.Z., din Zalău (în conformitate cu prevederile art. 25 lit. "1" din Legea nr. 17/1996) De asemenea, pe baza unor probe administrate s-a început urmărirea penală împotriva a două persoane, M.V. și K.Z., ambii din Sălățig, pentru comiterea infracțiunilor de nerespectarea regimului armelor și munițiilor. După definitivarea cercetărilor, urmează să se dispună măsurile legale. Amenzi contravenționale r Joi, 28 octombrie, lucrătorii Serviciului Poliției Rutiere au efectuat controale de dirijare și supraveghere a traficului pe principalele artere din județ Alături de numeroasele indicații primite de conducătorii auto, polițiștii au aplicat 81 de sancțiuni contravenționale pentru încălcarea normelor circulației, în valoare de peste 10.000.000 lei. De asemenea, un permis de conducere a fost suspendat, iar două certificate de înmatriculare au fost retrase temporar. (c.p.) *SC METEORA SRL Zalău intenționează obținerea autorizației de mediu pentru bar și discotecă în foaierul Casei de Cultură a Sindicatelor Zalău. Eventualele contestații se pot depune la sediul APM, str. Parcului nr. 2, în termen de 5 zile de la apariția anunțului.