Magazin Sălăjean, iulie 2000 (Anul 5, nr. 128-148)

2000-07-03 / nr. 128

3.07. 2000 ARTA DE A FI VICLEAN Olivian VĂDAN Alegerile locale au trecut, iar în prezent ne pregătim pentru cele generale. Lăsând la o parte impotența unor formațiuni politice de a mai câștiga la "generale" vreun fotoliu, credem că până în noiembrie unele lucruri pot lua o întorsătură dubioasă, cel puțin în ce privește alianțele premergătoare acestui eveniment. Situația pe scena politică românească se mișcă centrifug, chiar haotic, în jurul unui partid pe care nu demult îl blamam, blamat fiind și la ora actuală de unii. Care este motivul pentru care PDSR a ajuns din nou în fruntea clasamentului întocmit după ce s-a tras linia la "locale"? Este o întrebare a cărui răspuns îl găsim, probabil, în "arta" lui Năstase de a câștiga din mers electoral. De fapt, dacă tot vemi vorba de acest personaj, am putea spune că Adrian Năstase a câștigat de mult, primul loc în PDSR, în ce-l privește pe "blajinul" Iliescu, situația este destul de confuză, multe voci pedeseriste acuzându- l de un comportament neadecvat vârstei și poziției sociale ale acestuia, dar curajul pedeseriștilor de a face o schimbare majoră la vârf rămâne de domeniul: "când va face plopul pere și răchita micșunele". Ar fi timpul domnilor să mai întineriți echipa și, implicit, ideile statului partidului pedeserist. De fapt, în opinia multor oameni politici Iliescu va ceda (într-un viitor apropiat) fotoliul lui Năstase care, fie vorba între noi, are ceva mai multă stofă (dacă putem vorbi despre așa ceva) decât actualul președinte. De partea cealaltă, "talibanii” își ling rănile și pun la punct strategii de viitor. Nu demult am auzit un zvon cum că "aripa" de tineret (fără pene) a PNȚCD-ului ar fi dorit schimbarea (la față) a lui Diaconescu. Dintr-un anumit punct de vedere, situația care se înregistrează la nivelul celor două extreme politice, privind vârstele și anchilozarea liderilor acestora, este identică. Nu poți face prea multe, din punctul meu de vedere, cu unul care pe lângă faptul că dă semne de senilitate, mai are curajul să dea ordine ce pleznesc de atâta ipocrizie. Bătrânețea nu înseamnă întotdeauna și înțelepciune, înțelepciunea este demonstrată de inteligența unora de a renunța la atâtea onoruri și figuri prin fața camerelor de luat vederi. Lăsând extrapolările la o parte, revenim pe vechile plaiuri sălăjene și ne întrebăm de ce politica înseamnă atâta ură, imoraliatate, prostituție morală etc.? O parte din răspunsurile acestor întrebări le aflăm evaluând activitatea politică a unor lideri de Sălaj. Am fost întrebat, de mai multe ori, cum de îmi permit să mă leg de politica sălăjeană și, implicit, de politrucii noștri. Ei bine, câți dintre cei care "activează" în vreun partid, indiferent de doctrină, sunt în stare să înțeleagă prin "politica de Sălaj" altceva decât interese personale, familiale sau de buzunar? Puțini, domnilor. Aceștia pot fi numărați pe degetele de la o mână. Criticile la adresa acestora nu cred să aibă ceva efect, așa cum de altfel nici "nuca nu se lipește de perete", oricât de des ai încerca s-o faci... însă, poate le mai limpezești mințile acelora care mai cred în ceva, în țara asta. Aceștia sunt nimic altceva decât o mașină de vot la dispoziția celor ce au interesul de a pune mâna pe o funcție. Nu știu de ce în țara asta, toată lumea urmărește să obțină funcții fără să miște un deget? Este extrem simplu să realizezi acest lucru având puțină carismă, coerență în limbaj și puțintică minte. Eu sper să ne vină, în primul rând, nouă mintea la cap și, în același timp, să "băgăm la cap" tot ceea ce se petrece la nivelul cerebral al acelora pe care i-am ales, dar nu cules... La Cehu Silvaniei. "Din cauza ambițiilor lui Domokos, U.D.M.R.-ul nu mai este o echipă" - urmare din pag. 1 Vardar Tiberiu. "Am participat pe lista candidaților U.D.M.R. la C.L., fiind trecut la poziția 5, în alegerile preliminare organizate de organizația noastră, pentru a desemna candidatul la primărie, am fost trei candidați: Domokos Francisc, Vitek Ernest (actualul consilier județean) și eu. Ne-am înțeles să nu facem campanie unul împotriva celuilalt. Bineînțeles, unii nu au reușit să se țină de promisiune: fratele lui Domokos a făcut fel de fel de promisiuni prin oraș, iar Vitek în ziua alegerilor a dus cu propria-i mașină lumea la vot. Eu am rămas la înțelegerea convenită, probabil, din acest motiv având cele mai puține voturi, ieșind pe locul trei (pe primul situându-se Domokos). După prealegeri, neam întâlnit toți candidații pentru C.L. împreună cu candidatul la Primăria orașului, moment în care mi-am exprimat intenția de a mă retrage de pe lista cu candidaturi pentru C.L. Am fost rugat, la acel moment, să mă mai gândesc. După o săptămână, am depus o cerere la partid prin care anunțam că îmi retrag candidatura. Barta Zoltán m-a chemat în fața conducerii, unde din nou au insistat să nu plec deoarece este nevoie de mine. Am rămas, dar cu două condiții: să candidez pe locul 5 pe lista U.D.M.R. (locul fusese promis unui alt candidat din Ulciug), la momentul propunerilor pentru viceprimar să nu se țină cont de rezultatele preliminariilor. După acest fapt, deși eram vicepreședintele organizației, de la data prealegerilor eu nu am mai fost contactat de loc. S-au organizat fără mine. Nici până în data de 21 iunie nu am fost chemat la sediul organizației, deși am fost ales consilier local. în data de 21 a fost o ședință extraordinară a Consiliului de Conducere a organizației, unde au participat 22 membri cu drept de vot din 25, cu două puncte pe ordinea de zi: discutarea rezultatului alegerilor; dezbaterea cazului meu.Am fost acuzat că am făcut campanie împotriva maghiarilor și U.D.M.R.ului, că aș fi îndemnat electoratul maghiar să voteze cu oricine altcineva numai cu U.D.M.R. nu, că l-aș fi susținut pe Peter Carol împotriva candidatului Domokos, că aș fi sărbătorit eșecul ademerist la un restaurant din Cehu, lucruri total neadevărate și pe care nu au putut să mi le demonstreze (unele acuze au apărut și în ziarul "Szilágyság"). După ce s-a citit raportul Comisiei Etice (care mi-a dat un vot negativ fără a mă fi ascultat, fără a putea să demonstreze cele spuse), s-a citit proiectul de hotărâre privind excluderea mea din U.D.M.R. (18 au votat pentru, 2 împotrivă și 2 abțineri), decizia fiindu-mi trimisă prin poștă. în 23 iunie m-am prezentat la secretarul organizației pentru a vedea ce trebuie să fac pentru a fi consilier independent. Nici până în data de azi (n.r.: 29 iunie) nu am primit un răspuns. Consider că atât prin lege, cât și prin voturile ce le-am obținut, îndeplinesc calitatea de consilier. Voi ataca în Instanță hotărârea comisiei de validare a ședinței de constituire de azi. în ce-l privește pe Domokos, părerea mea este că, moral, nu avea dreptul să candideze (din iunie 1999 este managerul S.C. Pro Urbe S.A., cu capital integral de stat), și, în aceste condiții, nu cred că avea voie să fie validat. Până la alegeri, U.D.M.R.-ul a avut o echipă omogenă. Orgoliul și ambițiile lui Domokos au destrămat această echipă". Domokos Francisc Vardar Tiberiu a candidat în alegerile din cadrul organizației noastre pentru calitatea de candidat la funcția de primar, în urma alegerilor a ocupat locul 3. După aflarea rezultatelor nu a avut puterea să recunoască adevărul și a început, prin acțiuni particulare, să lucreze împotriva Uniunii. De altfel, după alegerile din cadrul organizației și-a înaintat demisia scrisă, pentru ca după două săptămâni să revină asupra ei - am acceptat acestă revenire ținând seama de activitatea sa de până atunci în cadrul organizației. Dar, a revenit numai formal, campania pe care a începuto împotriva partidului a continuat-o. Astfel, am luat în discuție cazul lui Vaidar Tiberiu în Consiliul reprezentanților locali, unde prin vot secret - așa cum prevede statutul uniunii - s-a hotărât excluderea sa din cadrul partidului, în privința postului de consilier, ținând seama de hotărârea Consiliului, am propus înlocuirea acestuia cu persoana imediat următoare de pe lista de candidați ai U.D.M.R. -ului, pentru că Vardar Tiberiu nu ne mai reprezintă, nici pe noi, nici pe electoratul nostru." ogt»din Clojenti Aproximativ 500 de catedre din învățământ își așteaptă ocupanții loan SELUTAN în fiecare an au loc concursuri pentru ocuparea catedrelor libere din învățământul preuniversitar. în acest an, numărul acestora este de aproximativ 500 la nivelul întregului județ (cca. 230 în cadrul Concursului Național și 173 la unitățile de învățământ reprezentative). Ca și în alți ani, cele mai multe posturi vacante sunt pentru limbi moderne (engleză, franceză, germană). După cum ne-a declarat Simion Taloș - inspector în cadrul Inspectoratului Școlar, în acest an, au loc două concursuri pentru ocuparea posturilor vacante, și anume unul organizat de către Inspectoratul Școlar pentru catedrele libere de la unitățile de învățământ care nu au statutul de unități reprezentative, în cadrul Concursului Național, iar al doilea concurs este organizat de fiecare unitate de învățământ, care are acest statut, pentru posturile care le are vacanțe. Posturile vacante care se scot la concurs în cadrul Concursului Național sunt afișate la Inspectoratul Școlar Sălaj, unde se depun și dosarele cu actele necesare înscrierii. Concursul propriu-zis va avea loc în data de 17 iulie, iar termenul limită pentru depunerea dosarelor este 6 iulie. Unitățile reprezentative vor desfășura concursurile de ocupare a catedrelor libere după data de 26 iulie, adică după ce vor fi anunțate rezultatele de la Concursul național și se va face repartiția pe posturi. Dosarele pentru înscrierea la concursurile organizate de unitățile reprezentative se depun la sediul acestora. "Pentru a veni în întâmpinarea candidaților, Inspectoratul Școlar va afișa la sediul său, toate posturile vacante de la unitățile reprezentative, precum și graficul desfășurării examenelor pentru ocuparea posturilor", a precizat Simion Taloș. De asemenea, ținându-se seama de faptul că nu există cadre suficiente de gradul I și II care să fie cuprinse în comisiile de examinare, la unele discipline, cum sunt informatica, Educație religioasă sau Limbi moderne se vor organiza concursuri în anumite centre din Șimleu Silvaniei, Zalău și Jibou, pentru toate unitățile reprezentative. De asemenea, în această perioada au loc și depunerea dosarelor pentru posturile care urmează a fi ocupate de suplinitori, care nu au studii corespunzătoare catedrelor. Cei doritori să ocupe aceste posturi, trebuie să depună un dosar cu actele necesare la Inspectoratul Școlar și să achite o taxa de 80.000 lei până cel târziu în 10 iulie. în perioada 18-20 iulie au loc cursuri de pregătire, iar în 21 iulie are loc testarea acestora. Mulțumim TIPOCOMAT, bun găsit TIPOHOLDING! A bate pasul pe loc înseamnă a muri puțin câte puțin. Pentru că dorim să "ținem pasul" și nu să-l "batem pe loc”, pentru că vrem ca cititorii noștri să aibă în față mereu ceva nou, atât ca imagine cât și ca structură, cotidianul "Magazin Sălăjean" vine, începând de astăzi, cu un tipar executat în condiții grafice deosebite, prin intermediul firmei Tipoholding din Cluj-Napoca. După ce a pornit în 1995 ca ziar de mică publicitate, sub denumirea "Mica Publicitate Sălăjeană", iar de la 1 ianuarie 1997 sub actuala denumire, după ce numărul cititorilor a crescut încet dar sigur, "Magazin Sălăjean" vă oferă acum o nouă calitate sub o nouă imagine (și dacă o "personalitate" din presa locală încearcă să ne discrediteze, calificându-ne drept "ziarul ce se vinde în jurul blocului", ținem să-i precizăm respectivului că - cel puțin în Zalău - vindem la mai multe blocuri decât o face el și, în plus, promitem ca în cel mai scurt timp să dăm iarna și pe la case). Aflați la sfârșit de drum cu cei de la Tipocomat, nu putem decât să le mulțumim și să ridicăm pălăria în fața acelora care, la momentul respectiv, au reprezentat cea mai viabilă și bună soluție, întotdeauna însă este loc de mai bine și suntem convinși că Tipoholding Cluj va demonstra acest lucru. Cumpărați-ne și o să vă convingeți și domniile voastre cititorii. Redacția