Magazin Sălăjean, decembrie 2002 (Anul 7, nr. 233-251)

2002-12-02 / nr. 233

MAGAZIN SALaJEAN 2 decembrie 2002 de Dana HZ ELAN Putin respect, domnilor întreaga toamnă, noi toți, dar mai ales pacienții cu boli cronice, am trăit cu stress-ul că, în cazul în care ne îmbolnăvim, va trebui să ne cumpărăm medicamentele pentru a putea urma un tratament. Așa cum spuneam, în luna octombrie, când farmaciile au sistat pentru o perioadă eliberarea medicamentelor gratuite și compensate, cei mai afectați au fost cei care suferă de boli cronice, în general pensionari, ei au fost puși în situația de a se gândi că trebuie să aștepte să moară, pentru că nu au bani de medicamentele de care nu se pot lipsi. Refuzul farmaciilor de a elibera medicamentele de pe rețetele gratuite nu a fost o problemă așa de mare. Trebuie avut în vedere faptul că o farmacie este o afacere iar farmaciștii, neprimindu-și banii de la Casa de Asigurări, nu au avut cum să se aprovizioneze. Vă spuneam, cu altă ocazie, că unii furnizori de medicamente au refuzat să le mai livreze produse pe datorie. Pacienții cu boli cronice au probleme încă de la începutul anului (și au avut și anul trecut) pentru că, dacă nu aveau norocul să ajungă la medicii lor de familie, pentru a le fi prescrise medicamentele, în primele zile ale fiecărei luni, se trezeau că fondurile se epuizează și rămân fără leacuri. Chestia gravă este că, de obicei, fondurile se termină nu pentru că au fost scrise medicamente bolnavilor cronici, ci pentru că medicii au scris întâi câte o rețetă fiecărei cunoștințe sau rude. De aceea, nu pot să nu amintesc reglementările Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea și funcționarea sistemului de asigurări de sănătate. în acest act normativ, la art. 11 alin. 2, sunt prevăzute drepturile asiguraților. Printre numeroasele drepturi este prevăzut și acela că ei trebuie "să beneficieze de servicii medicale, medicamente (...) în mod nediscriminatoriu". Credeți că în cabinetele medicale se poate vorbi de nediscriminare? Aș fi curioasă ce mi-ați răspunde la această întrebare! Dar, dacă tot am vorbit de drepturile asiguraților, nu pot să nu amintesc aici și dreptul la un control profilactic, în fiecare an, pentru fiecare asigurat. Ce control profilactic, fraților? încercați să mergeți la medicul vostru de familie și să-i spuneți că aveți nevoie de o adeverință medicală: în primul rând, deși ar trebui să vă consulte, nu o face, nici nu se atinge de dumneavoastră, iar în al doilea rând, vă cere și 50.000 de lei pentru că vă eliberează țadula. Nu cred că este cazul să mai aduc vorba despre dreptul asiguratului la servicii medicale de urgență. Cred că știți prea bine ce se întâmplă în serviciile de urgență din Zalău. După cum vedeți, problemele sunt extrem de complexe, în general, drepturile asiguraților nu sunt respectate. Am auzit unii medici spunâd că, de fapt, asigurații (pacienții) "sunt niște nesimțiți". Da, dar nesimțiți contribuabili, de pe urma cărora își iau salariile. Ce trebuie să știe asigurații, este că trebuie să-și cunoască drepturile și obligațiile, să ceară informații cu privire la ele, iar apoi să le revendice. Și, nu ar fi lipsit de interes ca și conducerile sistemului sanitar, în special Casa de Asigurări, care este reprezentanta asiguraților, să ia măsuri radicale împotriva celor care își bat joc de pacienți. După ce că omul plătește o grămadă de bani la fondul asigurărilor sociale de sănătate, mai este și lăsat să trăiască cu teama că dacă merge la medicul său de familie nu prea este băgat în seamă sau este jecmănit de bani pentru medicamente, pentru adeverințe medicale, sau chiar pentru consultații. Terminați, domnilor, cu lipsa de respect pentru omul de rând! Până la urmă, omul de rând se va trezi la realitate și vă va pune la respect. _____________ SOCIAL Printr-un comunicat remis redacției noastre, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj face cunoscut faptul că debitele pe care le are de recuperat de la agenții economici, la bugetul asigurărilor pentru șomaj, este de peste 83,1 miliarde de lei. Potrivit AJOFM, unitățile care se află în "topul" datornicilor la bugetul asigurărilor pentru șomaj sunt: EM Sărmășag - 36,6 miliarde de lei, SC SAIFO SA Zalău - 30, 6 miliarde de lei, SC Silvex SA Crișeni - 2,6 miliarde de lei, SC Cesimob SA Cehu Silvaniei - 1,1 miliarde de lei, SC Stejarul SA Zalău -1 miliard de lei și mulți alții. AJOFM reamintește agenților economici că nedepunerea declarațiilor lunare și neachitarea majorărilor de întârziere și a penalităților datorate bugetului asigurărilor de șomaj constituie, conform Legii 76/2002, contravenție și se sancționează cu amenzi între 25 și 50 milioane de lei. De asemenea, rău platnicii sunt asigurați că acțiunea de recuperare a debitelor va continua, urmând ca, în perioada imediat următoare, agenții economici restanțieri să fie executați siliți. ■ Olivian VĂDAN Topul codașilor DGFP Sălaj avertizează Se știe că data de 15 noiembrie a fost termenul limită de preschimbare a autorizațiilor pentru agenții economici care comercializează băuturi alcoolice, tutun și cafea. Deoarece, la nivelul județului, o mare parte a acestora nu s-au conformat prevederilor legale, Direcția Generală a Finanțelor Publice Sălaj atrage atenția că cei care nu intră în legalitate sunt pasibili de sancțiuni, constând în amenzi contravenționale cuprinse între 1 și 5 miliarde de lei, confiscarea sumelor provenite din vânzarea produselor și suspendarea activității. Nu trebuie să se reautorizeze agenții comerciali care desfășoară activități en detail (ex.: magazine ABC). O altă problemă pe care conducerea DGFP a dorit să o aducă la cunoștință este aceea că, încă din cursul lunii decembrie, ordonatorii de credite trebuie să ia măsuri pentru organizarea licitațiilor de bunuri și servicii, pentru ca, în ianuarie 2003, activitatea acestora să se poată desfășura în bune condiții. Acest lucru este posibil și datorită faptului că bugetul de stat pe 2003 este aprobat. O altă recomandare a conducerii DGFP este aceea de a se respecta noul termen de plată al obligațiilor către bugetul de stat, care, pentru luna decembrie 2002, este data de 20 (în loc de 25). La cei care nu vor achita aceste obligații, se vor calcula majorări și penalități de întârziere. Plata acestora se poate face și în zilele de 30 noiembrie, 7 și 14 decembrie, când DGFP - precum și unitățile teritoriale din județ, vor avea program normal de lucru . Cristina GFIIORGANIU Democrații se pregătesc de alegeri Marius Marinescu, membru al Biroului Permanent Național al Partidului Democrat, președintele Organizației pentru întreprinderi Mici și Mijlocii și Mediul de Afaceri (OIMMMA), a fost prezent, joi, la Zalău. Scopul vizitei sale a fost acela de a face cunoscute obiectivele organizației, printre care s-ar număra: sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii și promovarea clasei de mijloc; creșterea electorală prin integrarea în PD a unui număr substanțial de noi membri, aparținând segmentului întreprinzătorilor, managerilor, salariaților și colaboratorilor din sectorul privat; utilizarea capacităților manageriale, structurilor ierarhice, organizatorice, căilor eficiente de comunicare și convergenței intereselor existențiale; transmiterea alternativei PD în rândurile celor implicați în acest sector de activitate; elaborarea de propuneri legislative; măsuri de protecție socială; promovarea imaginii reale a intreprinzătorului ca elemente de progres. în fond, vizita lui Marius Marinescu la Zalău face parte dintrun plan strategic al PD, care are ca principal obiectiv constituirea, la nivelul tuturor organizațiilor județene ale partidului, a unui nucleu al organizației al cărui președinte este. Marinescu a declarat că toate persoanele care compun nucleele de inițiativă din teritoriu sunt personalități care se bucură de o mare popularitate în comunitățile locale și nu au mai făcut parte din alte partide politice. "Reprezentanții CIMMMA vor organiza până în luna decembrie primiri de noi membri de partid, care își desfășoară activitatea în cadrul IMM-urilor", a declarat Marius Marinescu. La finalul vizitei sale, președintele CIMMMA a nominalizat componența comitetului de inițiativă format la nivelul Sălajului, din care fac parte: Viorel Stanca, Dorel Labo, Radu Căpîlnașiu, Dumitru Coste, Vasile Coța și alții. ■ Olivian VĂDAN