Magazin Sălăjean, iunie 2003 (Anul 8, nr. 101-121)

2003-06-02 / nr. 101

MAGAZIN SALAJEAN 2 iunie 2003 de Cristina GhIORGHIU Bani de-o pâine!!! Cu mare pompă s-a anunțat că vor fi indexate pensiile cu fantasticul procent de 2,7%, la unii chiar mai puțin, majorate de care vor beneficia câteva milioane de pensionari. Altfel spus, mai marii zilei leau transmis pensionarilor că pot fi fericiți, vor avea pensii de aproape 2,5 milioane de lei, bani cu care vor avea un trai îndestulător. Nu vor mai consuma 2-3 grame de carne pe lună, ci câteva zeci de grame, vor avea bani de achitat datoriile către stat, ce mai vor fi super fericiți. Despre agricultori, ce să mai spunem, vor ajunge ca pensia medie să fie de ceva mai puțin 400.000 de lei, dar ce contează, sunt bani, statul face eforturi să-i plătească, ca și cum ar fi vinovați pensionarii CAP de existența unei astfel de situații. Ce contează că un hectar de teren care trebuie arat costă peste un milion de lei, ce contează că nu au cum să-și vândă produsele pentru a mai face un ban în plus. Totul este OK. Când auzi astfel de inepții, care pot fi considerate a fi atacuri la demnitatea și siguranța oamenilor, în speță, a celor care au muncit pentru a avea dreptul de a obține o pensie, parcă ți-ai dori să fie doar un coșmar din care azi, sau mâine, dar repede, te vei trezi și-l vei putea uita. Din păcate, ca multe altele, această formă de prelungire a agoniei este reală, este de-a dreptul palpabilă. Cu ce vom intra în Europa? Cu bătrâni bolnavi, cu pensionari terorizați de facturile la serviciile publice, cu festivisme și fățărnicie din partea celor care, din 4 în 4 ani, pozează în oameni de cuvânt. Nu s-a făcut nimic mulți ani, nu s-a încercat nici măcar să se refacă un sistem de valori care și-a pierdut de mult logica, e greu să faci ordine în haos, dar cineva trebuie să încerce. Se zice că se încearcă, și pe undeva așa este, dar de ce cu jumătăți de măsură, de ce abia după ce răul este prea mare? Răul, ca și negii, se taie de la rădăcină. Dacă nu, se împrăștie peste tot și gata. Aș folosi un cuvânt care, deși există în dicționar, mulți"pudici" strâmbă din nas când îl aud. Este vorba despre scârbă, atât în sensul de "greață", cât și în sensul pe care îl folosesc țăranii atunci când sunt necăjiți și au sufletul greu. Cu 2,7% sau 1% nu-i ajutați cu nimic. Decât să mai acordați salarii compensatorii pentru angajații unor societăți fruntașe pe listele rușinii, mai bine ați investi în învățământ, în sănătate și le-ați oferi pensionarilor dreptul de a se bucura de acei câțiva ani care le-au mai rămas, exonerându-i de grija de a nu muri cu zile, stresați de greul prea mare pe care trebuie să-l duc în spate, din cauza unora care - indiferent de clasa din care fac parte, nu știu decât să ceară, să îndese în buzunare, fără să aibă vreun merit. Dar aceste lucruri parcă nu au sfârșit... S.C. AMBIANTA S.R.L. AM GAJ £ A2A zidari, zugravi cu experiență în domeniu. Relații la telefoanele: 661040, 0744/475995 SOCIAL -PUBLICITATE După ce primele criterii de performanță, stabilite de consilierii județeni la finele anului trecut, de repartizare pe unități administrativ-teritoriale a 50 la sută din cota de 17 la sută a impozitului pe venit, aflată la dispoziția Consiliului Județean (CJ) Sălaj pentru echilibrarea bugetelor locale, s-au dovedit a fi dezastruoase, în special pentru comunele sărace, care, pe baza acestor criterii, au devenit și mai sărace, aceeași consilieri județeni au revenit cu un alt set de criterii de performanță care, în opinia lor, vor repara "dezechilibrarea" bugetelor locale. Noile criterii de performanță de repartizare a banilor prevăd împărțirea acestora pentru fonduri de întreținere a drumurilor județene și comunale de interese județean (50 la sută), pentru fonduri de susținere a unităților de asistență socială (10 la sută), pentru fonduri destinate echilibrării bugetelor consiliilor locale comunale cu putere economică redusă (17 la sută), pentru situații speciale, fonduri aflate la dispoziția CJ (20 la sută) și fonduri pentru învățământ, cultură, sport și alte activități la care CJ este partener (3 la sută). Fondurile pentru echilibrarea bugetelor locale se vor repartiza în funcție de sumele colectate din impozitul pe venit, respectiv 9 la sută, pentru un impozit pe venit realizat cuprins între 150 milioane de lei, 3 la sută, pentru un impozit pe venit realizat între 50-75 de milioane de lei și 3 la sută, pentru un impozit pe venit realizat între 75-100 de milioane de lei. Sumele care se vor repartiza în luna iunie vor fi raportate la realizările impozitului pe venit din 2002, iar pentru realizările din trimestrele III și IV se vor lua ca referință sumele realizate în semestrul I și respectiv cumulat pe 9 luni ale anului 2003. Consiliile locale care nu vor încasa cel puțin 50 la sută din veniturile proprii aferente perioadei vor fi penalizate cu 50 la sută din suma care li se cuvine, primarii sălăjeni primind astfel un imbold în vederea colectării impozitelor și taxelor locale. ■ D.Z. Comunele vor primi bani de la județ doar dacă cetățenii își plătesc dările Calitatea mierii - o condiție strict impusă de UE . Având în vedere că "culesul" salcâmului se apropie de final, SC Apicola Sălaj se pregătește pentru achiziționarea mierii de la apicultori. Se ridică, însă, o problemă foarte importantă. Cum mierea este monitorizată, condițiile impuse de Uniunea Europeană sunt foarte stricte, în ce privește calitatea, respectiv concentrația în reziduuri antibiotice (streptomicină, teramicină, sulfamide etc). în acest sens, au fost organizate o serie de conferințe, pentru conștientizarea crescătorilor de albine. Pentru stabilirea calității, din fiecare lot sunt prelevate probe, care sunt trimise la București, la Complexul Apicol, sau sunt examinate chiar la Zalău, de către un delegat al Complexului Apicol. Dacă mierea corespunde din punct de vedere calitativ, plățile sunt efectuate către producător în termen de 48 de ore; în caz contrar, crescătorii de albine riscă să rămână cu marfa nepreluată. Complexul Apicol are contracte ferme cu parteneri străini, pentru o cantitate de 3.000 tone. Cel mai important partener extern este o firmă germană, care va prelua aproximativ 80% din cantitate, restul urmând să fie exportată în Italia sau Anglia. Ca o paranteză, ar fi interesant de menționat faptul că, dacă în România se consumă anual, în medie, mai puțin de 100 de grame/locuitor, în Germania, consumul mediu este de un kilogram/locuitor. Conform declarației directorului SC Apicola, Ștefan Costea, "în acest an, estimativ, prețul de colectare va fi de 95 - 100 mii lei, la care se adaugă un procent de 10%, ce reprezintă subvenția de la stat, în piețele agroalimentare din Sălaj, prețul unui kilogram de miere variază între 110 și 130 mii lei. ■ Călin ONICAȘ Putem dormi liniștiți în cursul săptămânii trecute, a fost finalizată prima campanie de dezinsecție și deratizare din acest an, care a avut loc în municipiul Zalău. Conform declarațiilor viceprimarului Radu Căpâlnașiu, "s-au efectuat lucrări de calitate, rezultatele sunt vizibile și, ceea ce este mai important, beneficiarii direcți, adică locuitorii orașului, s-au arătat mulțumiți de efectele acțiunilor de dezinsecție și deratizare. Asta, poate, și datorită faptului că, în permanență, împreună cu echipele de muncitori, au fost prezenți inspectori ai Primăriei, precum și un reprezentant al Direcției Sanitar Veterinare, care au urmărit și verificat modul în care s-au desfășurat aceste operațiuni." O campanie similară, ca amploare și scop, se va desfășura la începutul toamnei, când aceeași firmă care a efectuat lucrările în această perioadă va efectua dezinsecția și deratizarea la nivelul întregului oraș. Cert este că acțiuni de asemenea amploare nu s-au mai desfășurat de foarte mult timp în municipiul Zalău, motiv pentru care, inițiativa Primăriei este binevenită. ■ C. G.