Magazin Sălăjean, octombrie 2003 (Anul 8, nr. 188-210)

2003-10-01 / nr. 188

MAGAZIN SĂLAJEAN 1 octombrie 2003 EDITORIAL de Cristina GtllORQHIU Éxerdtiu de libertate I Toată atenția se acordă în această perioadă unui eveniment care va avea loc în data de 19 octmbrie, adică referendumului. De altfel, acest moment poate fi considerat un fel de repetiție generală pentru alegerile din 2004, însă scopul scrutinului este de o altă factură. Acum trebuie să votăm Constituția, ceea ce reprezintă coloana vertebrală a unei națiuni și, spun unii optimiști, oamenii se vor prezenta la vot pentru că este în interesul lor să o facă. O fi într-adevăr în interesul nostru, dar problema este aceea că, din păcate, foarte mulți în frunte cu aleșii noștri, nu prea sunt la curent cu ceea ce trebuie să voteze, în plus, dacă mai ținem cont de starea de apatie în care se "scaldă" poporul român, nu m-aș mira ca, în data de 19 octombrie, românii să considere că au altceva mai bun de făcut decât să-și exercite dreptul de vot. E agitație mare pe seama acestui eveniment. De la premier la președinte, de la prefecți la membri de partid, cu toți sunt angrenați în organizarea referendumului. Probabil se vor implica și alte forțe politce în această campanie de conștentizare a electoratului de a participa la vot. Probabil vor exista și cazuri în care se va încerca politizarea evenimentului, pentru că, trebuie să spunem, deși nu se recunoaște, fiecare formațiune politică își face campanie electorală ori de câte ori are ocazia sau consideră că este cazul. Poate dacă vor amenaja niște saloane de cosmetcă și coafură pentru femei în incinta secpilor de votare, iar plata să reprezinte votul, sau un birtuleț pentru bărbați, așa vor exista ceva șanse să fie o participare corespunzătoare. Firesc ar fi ca tot să conștentizăm că trebuie să aflăm ce vom vota în 19 octombrie, iar dacă suntem sau nu de acord cu modificările propuse să mergem să votăm cu "da" sau "nu". Pentru că este datoria noastră, pentru că nimeni nu câștigă voturi aici, sau procente, ci noi, românii, avem obligația morală în primul rând, de a ne exprima opinia față de ceea ce trebuie să fie legea de căpătâi a fiecărui român. Știu că stăm prost la capitolul "conștiință", dar trebuie și în acest sens să facem eforturi să o modelăm, să învățăm că ea trebuie să existe în fiecare dintre noi, pentru a avea deptul să pretindem să fim respectați. Votul nostru din această toamnă poate demonstra celor care au ochi să vadă și minte pentru a înțelege că românii știu să se motiveze, că legea există pentru ei, că libertatea votului poate fi și corect exprimată. Dacă nu știți ce trebuie să votap, întrebați. Veți găsi și oameni care să vă poată răspunde. Mai ales în cazul culturii, scolii și bisericii Omul sfintește locul II Nici un județ al țării nu se poate lăuda cu organizarea unei manifestări de genul celei care a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute la Zalău și Șimleu Silvaniei. Așa cum v-am informat săptămâna trecută, în 24 septembrie a debutat la Zalău seminarul cu tema "Relația autorități publice - instituții de cultură - biserică - școală", organizat de Direcția Județeană pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național Sălaj și Centrul Zonal pentru Educația Adulților Șimleu Silvaniei. La acțiune au participat oameni de cultură și preoți din mai multe județe ale țării, iar Ministerul Culturii și Cultelor a fost reprezentat de Maria Ferko. Prima zi a "întâlnirii de lucru”, așa cum a numit-o reprezentanta ministerului, a prilejuit discuții constructive pe marginea Legii așezămintelor de cultură. Cu toate că autoritățile publice locale au cam lipsit la întâlnirea de la Zalău, debutul seminarului a fost de bun augur, dovadă fiind cele întâmplate în zilele de 25 și 26 septembrie la Șimleu și la Mănăstirea Bic, în cele trei zile ale seminarului, participanții au discutat probleme legate de relațiile pe care le au autoritățile publice, instituțiile de cultură, școala și biserica și atât invitații din alte județe, cât și gazdele și-au împărtășit experiențele. Au fost impresionante relatările preotului Luca Corneliu Constantin din Valea Putnei, județul Suceava, despre experiența lui de zece ani ca preot paroh, timp în care a reușit să facă lucruri minunate în cadrul comunității pe care o păstorește. Nici preotul Vasile Bocșa de la Așezământul filantropic "Sfinții Apostoli" din Șimleu Silvaniei nu s-a lăsat mai prejos, iar directorii căminelor culturale și ai caselor de cultură și-au prezentat și ei, rând pe rând, părerile cu privire la relațiile dintre instituțiile mai sus amintite. Din cele aflate de la directoarea Centrului Zonal de Educație a Adulților, prof. Ligia Mirișan, dar și de la directorul Direcției Județene pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național, prof. Gheorghe Chende-Roman, concluziile seminarului organizat la Zalău și Șimleu Silvaniei au fost excelente. Legat de relația dintre instituțiile aduse în discuție, considerate pietre de temelie în formarea de caractere și, implicit, în evoluția comunității, s-a ajuns la concluzia că, deși relațiile de colaborare există, ele pot fi îmbunătățite simțitor, în ceea ce privește Legea așezămintelor de cultură, chiar dacă unii dintre participanții la seminar au considerat că actul normativ nu este bun pentru că nu nominalizează sursele de finanțare ale instituțiilor de cultură, dându-le doar atribuțiuni foarte clare, majoritatea celor prezenți au fost de acord că succesul se va datora oamenilor inimoși și doritori să facă multe pentru comunitate. ■ Dana FIZEȘAN SOCI/ Doar 15 suplinitori necalificaț au ajuns la catedre De la începerea noului an școlar, principala activitate a Inspectoratului Școlar Județean Sălaj a fost cea de încadrare cu personal didactic a unităților de învățământ, în cadrul conferinței de presă care a avut loc ieri, la Inspectorat, inspectorul școlar general, prof. Ioan Drida, ne-a informat că acțiunea de încadrare pe posturi a personalului didactic a început din luna iulie, când a avut loc concursul național unic de ocupare a posturilor vacante/ rezervate din învățământul preuniversitar și s-a finalizat la începutul lunii septembrie, odată cu sesiunile de repartizare pe posturi a dascălilor care au promovat concursul național, în urma verificărilor făcute în unitățile de învățământ către Comisia de mobilitate a personalului didactic și reprezentanții compartimentului de normare-salariza s-a constatat că în școlile sălăjene posturile sunt ocupate în proporție de 99,6%. De asemenea, prof. Io Drida a afirmat că majoritatea cadrelor didactice sunt calificate, datorită faptului că la concursul de titulariza s-au prezentat foarte mulți tineri care au obținut rezultate deosebite, în acest an școlar, în unitățile de învățăm din județ există doar 15 cadre didactice necalificate (care au doar studii medii), față de 73 câte au fost în an școlar trecut. Inspectorul școlar general și-a exprimat, totuși, nemulțumirea că există 71 de dascăli titul care au solicitat în acest an concedii fără plată, dintre care 35 concediu de studii, iar 36 pentru probier personale. De asemenea, există alți zece profesori care au cerut eliberarea de la catedră și s-au orientat și alte domenii de activitate. în cursul zilei de ieri, Comisia de mobilitate a personalului didactic a finalizat verificăr în ceea ce privește încadrarea pe posturi a dascălilor la licee și grupuri școlare și, după cum spunea Ioan Drib astăzi va avea loc o ultimă ședință publică de ocupare a posturilor rămase libere. ■ Dana FIZES7 Bordaș pleacă din nou Președintele Consiliului Județean Sălaj, Leontin Bordaș, va participa, în 3 octombrie, la întâlnirea trimestrială a Biroului Adunării. Regiunilor Europei, în calitate de membru supleant al acestui organism, întâlnirea va avea loc în Insulele Azore. Discuțiile vor viza problemele politice curente, cum ar fi Tratatul Constituțional European, prezentat de Peter Straub, președintele Comisiei A și Acordul General asupra Serviciilor în Comerț și Serviciile Publice - impactul lor asupra regiunec, tratate de Bruno Hosp, președintele comisie. <• Stig Erik Westmak, președintele comisiei B. Print altele vor fi atinse și subiecte precum inițiative de cooperare între Nord și Sud și coopera interregională, Carta Verde asupra Serviciilor Interes General și altele. Conform purtătorului c cuvânt al CJ, Corina Știrb, la întâlnire va fi prezeni președintele Insulelor Azore, Carlos Martins de la Cesar și președintele ARE, Liese Prokop. ■ D. Cașcaval și re alterat De asemenea, frigiderele sunt insuficiente pentru păstrarea produselor. Pentru deficiențele constatate, cele trei organe de control au oprit, temporar, distribuirea cașcavalului și a untului, până la remedierea problemelor, iar Dorasil a fost obligată să înlocuiască produsele cu altele echivalente, achiziționate de la firme autorizate. Livrarea produselor de cașcaval și unt, de către Dorasil, se va face doar după obținerea buletinelor de analiză cu parametri corespunzători. Transportul acestor produse se va face doar cu mijloace izoterme în care să poată fi păstrate în condiții optime produsele, iar acestea vor fi predate doar persoanelor nominalizate de conducerile unităților de învățământ, care vor semna o notă de recepție. Se va impune, de asemenea, dotarea unităților școlare cu frigidere. Până la remedierea tuturor acestor deficiențe, livrarea de lapte pentru consumul elevilor, produsă și pentru  urmare din pag. 1 H distribuită tot de Corasil, la parametri normali, se va desfășura doar în cele patru orașe din Sălaj și în zonele Sărmășag, Bobota, Carastelec, Măieriște. La cele concluzionate în nota de constatare mai poate fi adăugat că, conform directorului OJPC, Dorina Rednic, se impune instruirea persoanelor nominalizate în școli pentru ca preluarea și depozitarea acestor produse să se realizeze în condiții igienice. "Dotarea cu frigidere a unităților școlare este foarte importantă, din cauză că, cașcavalul și untul trebuie depozitat în condiții de temperatură cuprinse între 2 și 6 grade Celsius", a declarat directorul OJPC. Dacă firma distribuitoare nu va întâmpina dificultăți în remedierea deficiențelor proprii în îndeplinirea activității, Dorasil fiind o societate aflată la început de drum, iar problemele constatate fiind caracteristice "novicilor", mai grea va fi dotarea unităților de învățământ cu frigidere. Din cele uni școlari , declarate de inspectori general școlar Ioan Dridal Sălaj se face distribuire acestor produse în 265 d grădinițe cu program normal în 266 de unități școlare, iar toate acestea instituții exist doar 21 de frigidere, din care 2 sunt rezultatul investiții Consiliului Județean, iar u frigider a fost adus de acasă, ci către un cadru didactic. Mai pot amintite și nemulțumirile elevi ji care primesc "una dulce sou amară", adică niște biscui produși de firme din Alba Iulia la Sibiu, cu cașcaval, ceea ce aduc mai mult cu un meniu englezes decât cu unul ardelean. Și nu î ultimul rând, nemulțumirii cadrelor didactice din medii rural, care spun că sunt situații , care li s-a livrat cașcavali necesar unei întregi săptămân lăsându-se la îndemână la porționarea produsului, cec. nu se prea poate realiza, ar în vedere faptul că o porție pe un școlar însemnă 20 de g / iar pentru un preșcol? / grame. ■ DEÁK /