Magazin Sălăjean, iunie 2005 (Anul 10, nr. 105-126)

2005-06-01 / nr. 105

Pagina 2, Magazin Săiăjean Editorial Cum îti așterni, I I * asa dormi! r Ne mirăm de multe ori de ce suntem priviți în lume așa cum suntem priviți... "Țiganii Europei’ ni se mai spune...în vamă suntem verificați la sânge, tocmai pentru că suntem români și nimeni nu are încredere în noi... "De ce?’, ne întrebăm de multe ori. Bineînțeles și datorită celor care pleacă dincolo să lucreze, dar se ocupă numai de lucruri murdare, de furturi, de înșelăciuni, și datorită țiganilor care ajung în străinătate la cerșit. Pe de altă parte, imaginea pe care o avem momentan în Europa, este cea pe care o promovăm noi. Ce altă imagine am putea avea când la știri nu vedem mai nimic în afară de violuri, de bătăi etc. Baba din Cocomârla a fost violată de nepot, i-a furat banii și apoi a omorât-o... Doi prieteni au mers la baru’din deal să bea o bere împreună, sfârșind prin a-și da în cap unul altuia. Emisiuni gen "sartă-mă", la care majoritatea invitaților sunt țigani sau oameni inculți, sau "Ciao Darwin", la care nu este promovată altceva decât prostia și incultura unor oameni, care probabil au prea mult timp liber și nu știu ce să facă cu el, nu ne arată decât partea proastă a societății în care trăim. Exemplele ar putea continua la nesfârșit. Fiecare țară are problemele ei. Nici o țară nu este perfectă... Și în America sunt drumuri cu gropi, și ei au negri, al căror comportament se apropie de cel al țiganilor noștri. Se știe că, dacă treci cu mașina printr-un cartier de negri, cel mai bine e să nu oprești. Nu se știe niciodată ce poți păți. Drumuri proaste și scursuri ale societății sunt în fiecare țară: și în Franța, și în Germania, și în Italia... Diferența dintre noi și aceste țări este faptul că ele știu ceea ce trebuie promovat pentru a-și face o imagine cât mai bună în lume, în timp ce noi prea puțin scoatem în față părțile bune ale țării, pe care le avem, Har Domnului, dar n-am știut să le valorificăm niciodată. Au fost evenimente de amploare și în orașul nostru, autoritățile au invitat televiziunile pentru a face un reportaj, dar n-au venit... Nu era exploziv pentru ei... în schimb, au venit când i-au chemat țiganii, care amenințau că ies în stradă pentru că Primăria nu le dă locuințe sociale... Asta a fost interesant pentru ei... A fost mai important decât un act de cultură sau un eveniment social... Suntem un popor care promovează kitsch-ul, incultura, prostia... Care apreciază prea puțin cultura și evenimentele pozitive... Ne-am promovat în lume o imagine cu toate defectele noastre, dar oare nu știm că noi avem și calități? Poate chiar mai multe decât defecte? Din bătrâni există o vorbă: "Cum îți așterni, așa dormit", care, din păcate, nu se potrivește de minune. Miercuri, 1 iunie 2005 SOCIAL Onorica Abrudan nu cedează în fata presiunilor rău-platnicilor Viceprimarul Onorica Abrudan ne-a informat că SC Uzina Electrica Zalău ia trimis ieri, 31 mai, o listă cu datornicii din căminul SCCM. Astfel, sumele pe care locatarii acestui cămin le datorează depășesc 105 milioane de lei. Printre chiriașii rău-platnici se numără Gabriel Chichișan, Sorin Dangi, Marian But, Gheorghe Supuran, fiecare datorând peste 13 milioane de lei, Veronica Teren datorează peste 11 milioane de lei, iar restanțe de peste 10 milioane de lei au Eugenia Birtalan și Vasile Imre. Mai mult, aceștia au început să-și exprime nemulțumirea față de chiria, care e prea mare pentru ei: 623.000 de lei, amenințând că vor chema televiziunile televiziune, fiindcă nu vor pentru ei. Dar pentru faptul pentru a vedea situația în ceda în fața nici unei că niște persoane sunt care se află ei, presiuni, ci dimpotrivă. Am iresponsabile și distrug bunul Onorica Abrudan ne-a să le spun că au fost invitați public, nefiind în stare să-și spui că toți cei care au să mediatizeze o acțiune plătească propriile cheltuieli, datorii și au creat probleme socială. «Să dăm o șansă pot să vină să viziteze în cămin vor fi evacuați, vederii», însă nu apalaul", a declarat Abrudan. "Pot să cheme orice prezentat nici un interes ■ Adina IVAȘCĂU Narcisele de la Racâș, subiect de dezbatere la Hida Agenția de Protecție a Mediului Sălaj importanța și rolul ariei naturale protejate organizează, azi, la ora 12.00, în sala "Poiana cu narcise de la Racâș-Hida". de festivități a Primăriei din comuna în cadrul acestei acțiuni, vor fi Hida o acțiune menită să sublinieze prezentate expuneri ale elevilor și profesorilor de la instituțiile de învățământ din comună, iar reprezentanții Agenției de Protecție a Mediului Sălaj vor efectua informări referitoare la legislația privind regimul și modalitățile de administrare a ariilor naturale protejate. ■ TiaSÎRCA