Magazin Sălăjean, februarie 2006 (Anul 11, nr. 21-40)

2006-02-01 / nr. 21

OSOCIAL de DEÁK Zoltán Cu o mâna pe volan, iar cu cealaltă pe bulan O vinit de sus comandă: "Măi băiep, i ascultați voi citea! Anu' ăsta, mai precis pe primele 6 luni, reducem cu cinci la sută numărul accidentelor rutiere! 'Nțeles?!". Cam așa se petrecea și pe vremuri, când la atâtea comenzi de arat și semănat, România ajungea până la granițele NATO. Statistic vorbind. Așa-i când vine comanda de sus, stai și execuți, fără crâcnire, nu contează că ordinul e o tâmpenie, că nu se poate face, că-s prea multe variabile în joc etc. Comanda a venit, a fost semnată, iar în iulie, când va veni vremea raportării realizărilor atinse, se va raporta, cu mână întinsă tremurând peste vipușcă. "Am onoarea, dom'general, raportez, numărul accidentelor rutiere s-a redus fix cu 5 la sută. Nici mai mult, nici mai puțin, "trăiți!", îmi pare rău, nu pot să mă abțin, nu vreau să fac mișto de voi. E adevărat, printre voi, agenți rutieri din Sălaj, sunt și o grămadă de băieți buni, deschiși la minte, cu care se poate discuta, dar tot de o "armată" vorbim, chir că, spun unii, poliția s-a demilitarizat. Normal ar fi fost ca la mintea asta născătoare de idei infantile să se aprindă un beculeț, care să-i semnaleze cam majoritatea, dacă nu toate, variabilele, care au dus la îngroșarea numărului de morți și răniți de pe drumurile țării. Am putea vorbi despre carnetele de șofer luate de către unii, mult, din păcate, pe pile, sau pur și simplu, prea simplu, fără o testare temeinică. Am putea vorbi despre șoferii dep prinși de polițiști și lăsap liberi de instanță, am putea aminti drumurile cretine pe care suntem nevoie să circulăm zilnic, "caravanele" de animale ca oile, vacile și sătenii mangă care circulă doar pe mijlocul drumurilor, de "stăpânii" șoselelor, pentru care nu există semne de acordare a priorității, de stop, ocolire sau mai știu eu ce. Că se va face educare rutieră în școli. La școlarii de 8-9 ani. Care, peste 6 luni, când se termină de aplicat "comanda la mine", vor avea tot 8-9 ani. Poate ar trebui ca educapa rutieră să se facă la facultate, când tânărul de bani gata abia așteaptă împlinirea celor 18 primăveri, ca tata să poată fugi la polițe, ca să-i aranjeze carnetul. Ca, mai apoi, să-și poată așeza fundul nenorocit și lipsit de griji, pe scaunul bengos al Merțanului, în care să-și plimbe gagica, cale de 500 de metri, de la o crâșmă la alta. Că se vor atrage, în atingerea "scopurilor nobile" și organisme ca ARR și RAR și mai știu cu ce, când toată lumea știe de banii care curg din buzunare, pe lângă buzunare, pentru primirea actelor necesare. Că se va monitoriza circulara în colaborare cu secpile de drumuri, care nici măcar ele însele nu-și pot monitoriza gropile apărute peste noapte în carosabil, indicatoarele lipsă, podurile bombardate etc. Multe ar mai fi de spus. Scumap, vă rog, pesimismul personal în realizarea "programului"propus și ordonat. Sunt sigur că va fi îndeplinit într-un fel sau altul. Măcar, la hârtie. Iar când vom ajunge acolo încât să discutăm despre o disciplină în trafic și infrastructură bună, atunci vom putea, poate, în cazul în care vom mai exista pe lumea asta, ori existența noastră va fi, poate, marcată pe marginea drumurilor cu cruci, să discutăm, la modul real, despre scopurile sosite pe nemâncate de sus. Iign^in țigălăsean Miercuri, 1 februarie 2006 Pensionarii nemulțumiți de pensii și de situația compensatelor Consiliul Național al Federației Naționale a Sindicatelor Pensionarilor din România (FNSPR) s-a reunit vineri, 27 ianuarie 2006, eveniment la care au participat președinții organizațiilor teritoriale ale pensionarilor din țară. La reuniune au mai pariticipat ministrul Sănătății, Eugen Nicolăescu, președintele CNSAS Frăția, Marius Petcu, doctorul Vasile Cepoi, director general al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, și Petre Ciotloș, secretar general al Casei Naționale de Pensii. de Președinții organizațiilor pensionari și-au prezentat nemulțumirile față de faptul că multor pensionari, aproape 2 milioane, nu li s-au mărit pensiile nici în 2005, nici în 2006. Totodată, ei sunt nemulțumiți de situația existentă în domeniul medicamentelor compensate și gratuite, pensionarii începând deja, în calitate de pacienți, să suporte cheltuielile pentru medicamentele folosite în perioada spitalizării, pentru analizele medicale, întrebându-se retoric dacă în România mai există sistem public de sănătate. Conducerea FNSPR a prezentat Consiliului Național o informare privind modul în care instituțiile centrale au soluționat în 2005 propunerile sale și a adoptat, totodată, o rezoluție privind acțiunile revendicative din 2006. Printre propunerile făcute de organizațiile de pensionari se află revenirea la indexarea tuturor pensiilor trimestrial, cu un procent care să acopere integral rata reală a inflației, valoarea punctului de pensie să nu fie mai mică de 35% și mai mare de 50% din salariul mediu brut pe economie aprobat anual prin buget. De asemenea, s-a propus modificarea prevederilor legii privind acordarea unui ajutor material pentru soțul supraviețuitor, astfel ca acesta să fie de minim 25% din salariul mediu net pe economie. Totodată, organizațiile de pensionari solicită ca ajutorul de deces să fie stabilit prin lege, la nivelul a două salarii medii brute pe economie pentru asigurat și 75% din acesta pentru membrii familiei. ■ Adina CRIȘAN 2005: Judecători puțini, dosare mai multe Numărul cauzelor înregistrate la instanțele sălăjene (Judecătoria Șimleu Silvaniei, Judecătoria Zalău și Tribunalul Sălaj), în cursul anului trecut, a crescut cu aproape 13 la sută, față de anul 2004, a anunțat judecătorul Ioan Chiș, șeful Secției Penale din cadrul Tribunalului Sălaj și, în același timp, purtătorul de cuvânt al instituției. La analiza activității instanțelor sălăjene, în urma căreia s-a concluzionat că instanțele au obținut rezultate bune și foarte bune, a participat și președintele Curții de Apel Cluj, Virgil Viorel Andreeș, care este și membru în Consiliul Suprem al Magistraturii. Așa cum a menționat și judecătorul Ioan Chiș, și în cazul magistraților sălăjeni se poate vorbi de o lipsă de judecători, ceea ce a dus la încărcarea, peste media pe țară, a dosarelor judecate de un judecător. Spre exemplu, schema de muncă, în cazul judecătoriilor, cuprinde 19 magistrați, dar se lucrează doar cu 11. In cazul Tribunalului, unde organigrama prevede existența a 14 judecători, există doar 12. Ca urmare, numărul cauzelor judecate de un judecător de la instanțele locale a fost de 963 de dosare pe an, față de 608, în anul 2006 și 650, cifră care reprezintă media pe țară la acest capitol. Cele mai multe dosare judecate într-o singură ședință de judecată au fost înregistrate la Zalău (47 dosare), urmat de Tribunalul Sălaj (42). Numărul cauzelor rămase nesoluționate, la sfârșitul anului 2005, a fost de 1.618 dosare, din care 1.316 civile și 302 penale, dar trebuie menționat faptul că la nivelul Tribunalului Sălaj și al Judecătoriei Șimleu Silvaniei nu există cauze mai vechi de un an, rămase nesoluționate (la Judecătoria Zalău, vorbim despre două cauze penale, mai vechi de un an, rămase nesoluționate). ■ D. Z. www.magazinsalajean.ro • Sălajul pe net