Magazin Sălăjean, august 2006 (Anul 11, nr. 148-170)

2006-08-01 / nr. 148

OSOCIAL Despre prietenie Una dintre greșelile frecvente pe care le facem, în multe cazuri, este legată de faptul că spunem cu mare ușurință, despre un individ sau altul, că ne este prieten. Trebuie să recunoaștem că prietenia este o "ecuare" extrem de complicată și, în același timp, destul de greu de definit, in mod sigur, prietenul ideal ar trebui să dorească pentru tine un bine mai mare decât și-l dorește lui, să nu te invidieze niciodată, să păstreze orice secret pe care i-l încredințezi etc. Ei bine, v-ați gândit vreodată dacă avei cu adevărat un prieten, desigur, printre cei pe care-i numiți astfel? Ți s-a întâmplat ca, din interes sau din nevoia de a-și face imagine, cineva să te prezinte cuiva, pe tine, ca pe un prieten, arătându-se jovial și amabil, în același timp? Desigur, față de o persoană pe care el nu o cunoaște și care, la rându-i, nu-i este nici prieten și nici măcar amic, îi vine greu să-l pui la punct. Buna creștere ne obligă la gesturi de complezență, în realitate, această amabilitate, acest bun simț, creează confuzii. Dacă X pretinde că este prieten cu Y o persoană de o anumită distincțe intelectuală și, bineînțeles, morală), înseamnă că, la rândul lui, X are merite comparabile, calitativ seamănă cu Y, altfel n-ar fi admis ca prieten. Dacă facem o scurtă introspecție în trecut, observăm că am întâlnit o sumedenie de astfel de profitori, care au apelat la acest tip de confuzie, indivizi care-și clădesc un sistem întreg de relați, pe care mai apoi le exploatează în folosul propriu. Astfel de situați se întâmplă destul de des, însă realitatea ne-a învățat că prietenia este cu mult mai mult decât câteva cuvinte aruncate peste umăr, încă din vremea în care eram pe băncile școlii, părinți mi-au scanat "prietenii"". La acea vreme, gestul alarmei mi se părea agresiv, în condițiile în care simțeam nevoia ca relațile mele cu "prietenii" să rămână oarecum confidențiale, însă, cu trecerea timpului, am conștientizat tot mai mult că proverbul "spune-mi cu cine te însoțești, ca să-i spun cine ești" este perfect adevărat Așa că, acum, privind puțin în urmă, mă apucă un soi de recunoștință și, în același timp, de părere de rău că, la un moment dat, îmi criticam părinți atunci când mă întrebau cu cine mă întâlnesc la cine știe ce cofetărie din oraș (pe vremea copilăriei mele, careinternet-urile nu existau). într-adevăr, prietenia este complicată și greu de definit... Puțin dintre noi știu ce însemnă cu adevărat o relațe de prietenie. Cineva spunea că o prietenie este mai importantă decât o căsnicie, într-o notă aproape cutremurătoare, acel "cineva" îmi arăta verbal că o relațe cu un prieten adevărat este una pe care te pot baza ori de câte ori este nevoie, în timp ce cu sora i se poate întâmpla, foarte ușor, să eșuezi... Ca o paranteză, din punctul meu e vedere, căsnicia ideală este, totuși, acea "ecuațe" în care legătura dintre parteneri se bazează, printre altele, și pe o relațe puternică de prietenie. Cât dintre noi au atins acest mod aproape ireal de a-și petrece timpul, în liniște, între cei patru pereți pe care-i numim "cămin"? Ca o confesiune, dacă vrei, în ceea ce mă privește, se poate spune că, din acest punct de vedere, sunt un norocos. Totuși, la un moment dat, viața mi-a arătat că acel "cineva", amintit mai sus, avea perfectă dreptate, însă doar în ceea ce-l privea pe el și, bineînțeles, propriile-i interese. Să fie acesta motivul pentru care, azi, nu mai am "prieteni"? Qofloțin Unlăscatt Marți, 1 august 2006 Parteneriat pentru soseaua de centură a Zalăului Președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, și-a arătat, ieri, în cadrul conferinței de presă, toată disponibilitatea față de rezolvarea problemelor cu care se confruntă Primăria Municipiului Zalău în proiectul "Șoseaua ocolitoare a Zalăului". Reamintim faptul că proiectul în cauză este pe cale să fie blocat, din cauza faptului că o anumită porțiune de drum - cel de la ieșirea din Zalău spre Aghireș, în lungime de circa 200 de metri, este un drum județean aflat în administrarea CJ, iar finanțarea poate fi deblocată doar în cazul în care beneficiarul poate să arate cu acte în regulă ca domeniul pe care va fi amplasată viitoare șosea este privat, adică în domeniul privat al Zalăului. "Noi nu putem dona acea porțiune de drum, nu este legal acest lucru, însă problema se poate rezolva printr-un parteneriat sau prin cedarea acestei porțiuni de drum, în limita reglementărilor admise", a declarat Marc, mai adăugând că alte probleme se vor ivi și din partea proprietarilor de terenuri care urmează a fi expropriați, disensiunile fiind incitate din cauza valorilor de expropriere; în opinia lui Marc, având în vedere că pe acea porțiune de drum urmează să se construiască încă o bandă de urcare, parteneriatul ar fi o soluție viabilă sau trecerea segmentului de drum respectiv, prin Hotărâre de Guvern, din administrarea CJ în proprietatea PMZ. Tot Marc a mai spus că problema trebuie rezolvată în cel mult două săptămâni. Contactat în legătură cu aceeași problemă, primarul Zalăului, Radu Căpîlnașiu, a declarat că și în opinia sa, parteneriatul ar fi calea de ieșire din impas "dar nu știu dacă mai reușim să facem acest lucru, având în vedere că proiectul se află într-o stare foarte avansată, el trecând prin toate etapele și aprobările", întrebat cum se poate ca o asemenea eroare să se fi strecurat în proiect, adică nesesizarea problemei cauzate de porțiunea de drum respectivă, primarul Zalăului a spus că "la acea vreme nu s-a considerat că va fi o problemă. Am fost în aceeași situație cu drumul european de la ieșirea spre Panic și situația nu a creeat probleme". Una peste alta, Zalăul este pe cale să piardă o finanțare de 8 milioane de euro și un drum de centură care ar rezolva traficul greu din municipiu. Neglijență? ■ D.Z. O nouă publicație -Buletinul Procedurilor de Insolvențe . Oficiul Național al Registrului Comerțului a lansat azi, 1 august, o nouă publicație - "Buletinul Procedurilor de Insolvență". Publicația va facilita derularea, cu cerelitate, a formalităților juridice și administrative aferente procedurii de insolvență, aplicabilă debitorilor aflați în stare de insolvență sau în insolvență iminentă. în "Buletinul Procedurilor de Insolvență" se vor publica citațiile, convocările, notificările, comunicările și alte acte de procedură efectuate de instanțele judecătorești, administratorii sau lichidatorii judiciari. Publicația va fi editată și difuzată în format electronic, iar la cerere, se asigură tipărirea și distribuirea acesteia pe suport de hârtie. Comercializarea "Buletinului Procedurilor de Insolvență" se va derula prin sistemul abonamentelor sau individual, de către Oficiul Național al Registrului Comerțului și oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale. în același timp, Oficiul Național al Registrului Comerțului va publica, gratuit, pe internet, lista persoanelor supuse procedurii de insolvență, în primele 6 luni accesul persoanelor interesate la "Buletinul Procedurilor de Insolvență" se va face gratuit la adresa www.buletinulinsolventei.ro. Publicația va deveni, astfel, un instrument util pentru mediul de afaceri și, în special, pentru investitorii din domeniul financiar-bancar, asigurări, valori mobiliare, cât și în activitatea instituțiilor și autorităților publice. ■ Mihai CHEȘELI www.magazinsalajean.ro Sălajul pe net: •