Magazin Sălăjean, februarie 2007 (Anul 12, nr. 21-40)

2007-02-01 / nr. 21

POLITIC de Daniel SĂUCA Pauza de inventar Care va să zică, integrarea în UE. Barosso nu se bagă în criza politică, balamucul politic din România. Chiar ar trebui să fie dus cu UE sorcova să se bage în poveștile mârlănești din Republica Eurobananieră România. Care are aceleași vechi probleme. Combaterea (combaterii) corupției. Modernizarea administrației publice (mai degrabă, depolitizarea acestui "segment”, discutăm la momentul potrivit). Crearea și aplicarea unui sistem eficient, corect, de protecție a copilului. Integrarea (măcar în România, nu în UE) a minorității rromilor. Reforma armatei. Programe de recalificare a personalului disponiblizat din nu știu câte domenii. Programe, măsuri pentru ca specialiaștii să rămână în țară. Reducerea inflației. Legea minorităților. Asigurarea unei cât mai mari transparențe în procesul de privatizare (mai este ceva de furat?). Problema Justiției, a creșterii pensiilor, problema sănătății (interesant, în ultima vreme nu se prea scrie/ vorbește despre problemă în mass-media centrală, te pomenești că o fi fost rezolvată), problema scumpirilor, cea a finanțării agriculturii (în context european, of course), a fiscalității excesive, a construcției de locuințe, a infrastructurii, a datoriilor la bugetele de stat, a descentralizării administrative și economice, problemele grave ce țin de creșterea (nu dimineața) a nivelului calității în învățământ. Căpșunarii vs. chinezoaicele. Șoseaua de centură a Zalăului. Legea lustrației. Autostrada Transilvania. Problemele "morale" ale deconspirării Securității ca poliție politică. Preoții turnători. Serviciile secrete și democrația. Capacitatea managerială a directorilor din instituțiile de stat. Independența judecătorilor, procurorilor și a altor categorii de oameni ai muncii cu Legea. Bazele sportive. Drumurile județene. Drumurile pline de gropi. Traseismul politic. A avut ceva probleme dl. Băsescu în discursul din Parlamentul European? Migrarea forței de muncă. Șomajul. Spiritul civic al românilor. Regionalizarea. Canalizarea. Alegerile pentru "europarlamentari". Parlament bicameral sau unicameral? Pragul electoral. Modificarea Constituției. Inundații, cutremure. Republică parlamentară, semi-prezidențială, prezidențială sau bananieră? Două, trei sau patru salarii minime pe economie? Mă repet: nu-ți trebuie mult timp pentru a face un astfel de inventar de subiecte. Puteți să vă aduceți și dvs. contribuția. Ceea ce mă îngrozește în continuare este faptul că despre majoritatea acestor subiecte se scrie de mulți, mulți ani. Și se va mai scrie. Ceea ce mai observ, în ultima vreme, este că vor reveni în actualitate și subiecte "închise": insulta și calomnia infracțiuni penale, pușcărie pentru defăimarea națiunii, ascultarea telefoanelor, dărâmarea de biserici, puterea serviciilor de informații etc, etc. Teme care aduc aminte de trecutul ceaușist al patriei, nu de viitorul ei european. Oare de ce mi-e scârbă?... i la nlăjenii j Joi, 1 februarie 2007 net Peremiștii cer schimbarea Codului Rutier și a lui Traian Băsescu Președintele PRM Sălaj, senatorul Petru Stan, a făcut cunoscut, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, că parlamentarii partidului au inițiat o propunere legislativă de modificare a Legii 49/2006 (noul Cod Rutier) privind circulația pe drumurile publice. "Legea în sine este foarte bună, dar parcă este prea dură pentru noi", este de părere Stan. El consideră că românii nu sunt pregătiți să aplice prevederile noului Cod Rutier, în timp ce starea drumurilor lasă de dorit: "în primul rând, nu suntem pregătiți să aplicăm Legea. Apoi, drumurile sunt mizerabile, iar salariile noastre, din care trebui să plătim amenzile, sunt foarte mici". Acestea sunt considerentele pentru care parlamentarii peremiști, la care se raliază și Petru Stan, vor să facă demersuri pentru modificarea actualului Cod Rutier. Printre propunerile de "îmbunătățire" a actului normativ, se numără suplimentarea punctelor de penalizare la care se suspendă carnetul de conducere de la 15 la 30, precum și scăderea valorii amenzii de la 10 la 5 la sută din salariul minim brut pe economie. în altă ordine de idei, senatorul Petru Stan mărturisește că a fost printre primii parlamentari care au semnat lista cu privire la demararea procedurii de demitere a președintelui Traian Băsescu, în condițiile în care șeful statului nu-i provoacă resentimente prea mari... "Am semnat printre primii acea listă. Cu toate acestea, mărturisesc că Băsescu nu mă prea deranjează în mod special, dar parcă este prea mult bâlci la conducerea acestei țări. Atitudinea președintelui instituie o permanentă stare de neliniște în rândul populației", spune peremistul. Apoi, continuând șirul mărturisirilor, Stan precizează că nu și-ar dori ca Băsescu să fie suspendat din funcție, ci mai degrabă speră în căderea Guvernului, însă, dacă s-ar atinge ambele deziderate, cu atât mai bine: "Eu, personal, nu aș vrea ca președintele să fie suspendat, ci ca atitudinea sa să fie corectată. Dacă ar ieși în fața națiunii și și-ar cere scuze public, mulți dintre noi am fi renunțat la semnăturile alea... Practic, mai degrabă, aș vrea să cadă Guvernul Tăriceanu, decât Băsescu. Dar, dacă s-ar putea, mai bine ar cădea amândoi", se hotărăște să declare în cele din urmă președintele PRM Sălaj. Printre demiteri de președinți și Guverne, "însiropate" cu ajustări legislative la noul Cod Rutier, senatorul Petru Stan își amintește că, de curând, rândul peremiștilor sălăjeni sa mai îngroșat cu doi membri "dezertori" din structurile județene ale PSD. "Vreau să vă informez că avem doi noi membri de partid, veniți de la PSD. Este vorba de Ioan Leitan și Liviu Terec. Din câte știu, cei doi au fost membri marcanți ai PSD, așa că i-am inclus rapid în echipa noastră, fiecare dintre cei doi primind deja sarcini precise... Ulterior, vor fi cooptați în Biroul Executiv Județean al partidului", a condus liderul peremist. ■ Olivian VĂDAN www.magazinsalajean.ro - Sălajul