Magazin Sălăjean, februarie 2008 (Anul 13, nr. 20-40)

2008-02-01 / nr. 20

2 Editorial de Olivian Vădan Maghiarii, monopolul și libertatea de a alege UDMR și-a pierdut, în fine, monopolul politic asupra comunității maghiare. Acest lucru s-a întâmplat zilele trecute, după ce Tribunalul București a admis cererea de înregistrare a Partidului Civic Maghiar; în acest context, cei aproape 2 milioane de etnici maghiari vor avea, în sfârșit, libertatea de a alege. Acest fapt s-ar încadra în segmentul veștilor bune. Vestea proastă este că, din acest moment, nimic nu mai este sigur: în viitorul Parlament, maghiarii din România vor putea fi reprezentați de două partide maghiare, unul sau chiar nici unul. Comunitatea maghiară scapă, oarecum, după 18 ani de la prăbușirea comunismului în România, de dictatura UDMR. Lipiți cu ventuze puternice de putere, cu CDR, cu PSD sau cu PNL, liderii Uniunii s-au contaminat atât cu virusul partidului unic, cât și cu bolile politicii românești. Elita UDMR a transformat problemele comunității maghiare - autonomie culturală, economică, promovarea limbii în școli și administrație - într-o carte de vizită, negociind la sânge orice pas făcut spre îndeplinirea acestor deziderate. Chiar și în aceste condiții, "eficiența " politicilor promovate de UDMR se poate vedea în mai multe statistici: județele Harghita și Covasna, fieful Uniunii, sunt printre cele mai sărace din România. Oricât de corupți sau rupți de realități s-au dovedit a fi liderii UDMR, comunitatea maghiară s-a votat la modul cel mai disciplinat cu putință, sub amenințarea că va pierde reprezentarea în Parlament. Acest soi de șantaj a prins foarte bine, astfel că etnicii maghiari au ajuns să voteze necondiționat cu UDMR, la fel cum se vota, înainte de '89, cu PCR. Totuși, în toți cei 18 ani de pseudo-democrație, comunitatea maghiară a avut de pierdut, deoarece liderii UDMR și-au urmărit, în primul rând, propria agendă. Distribuția funcțiilor administrative în județe, împărțirea generoaselor fonduri primite de la Budapesta, candidaturile la funcțiile de consilieri, promovarea pe listele parlamentare au trecut, fără rezerve, printr-un singur filtru, și anume cel al "partidului unic". în acest sens, am putea concluziona că UDMR și-a dezvoltat "tentaculele", beneficiind de un soi de putere artificială. Până în prezent, Uniunea și-a desfășurat activitatea după logica partidelor totalitare, închise, conservatoare, protejată însă de absența unui adversar pe scena politică. Acum situația este pe cale să se schimbe radical. Din datele pe care le deținem, aflăm că primul atac concentrat asupra monopolului UDMR a avut loc în 2004, când Uniunea Civică Maghiară a încercat să se înscrie ca partid politic. Atunci, liderii Uniunii au scăpat datorită unei presupuse intervenții în justiție din partea PSD. A doua tentativă de spargere a castei edemeriste s-a consumat la euroalegerile din 2007, când László Tőkes a candidat ca independent. De data aceasta, inițiativa a fost mult mai puternică, astfel că UDMR a scăpat de un eșec umilitor ca prin urechile acului. Doar lipsa de mobilizare a electoratului român a salvat Uniunea de la un dezastru politic, mai precis de la ratarea accesului în Parlamentul European. Ca de obicei, și la europarlamentare, comunitatea maghiară s-a dovedit același soldat disciplinat, mobilizat în fața urnelor de vot, cu diferența majoră că nu a mai pus ștampila într-un singur loc. Voturile acestui segment de populare s-au împărțit între UDMR și episcopul László Tőkes. Astfel stând lucrurile, nu ne este greu să anticipăm că, odată cu apariția noului Partid Civic Maghiar, alegerile locale și parlamentare din acest an vor arăta total diferit de cele cu care am fost învățați. Este evident că existența celor două partide pe eșichierul politic va spori calitatea candidaților promovați de PCM sau UDMR, în timp ce alegerile generale din toamnă ar putea aduce în Parlament două partide maghiare, un singur partid sau nici unul. Desigur, acest lucru depinde, în mare măsură, de mobilizarea românilor și de modul în care se va împărți votul maghiarilor: în cazul în care românii nu vor ieși la vot, atunci sunt șanse reale ca scenariul de la europarlamentare să se repete și la alegerile pentru viitorul Parlament. în acest caz, atât PCM, cât și UDMR, vor avea reprezentanți în cea mai importantă instituție a statului, însă, dacă participarea la vot va fi mare, iar pragul electoral va rămâne neschimbat, cele două partide maghiare riscă să se faulteze reciproc, astfel încât ambele formațiuni politice ar putea rata intrarea în Parlament. Vineri, 1 februarie 2008I Qnnoti» Spalaiti» Consiliul Județean Sălaj are buget pe 2008 Toți pentru, nimeni împotrivă Bugetul propriu al județului pe anul 2008, în sumă de circa 103.000.000 de lei, a fost votat ieri, fără nici un vot împotrivă și nici o abținere, de către consilierii județeni. Veniturile bugetului propriu al Consiliului Județean vor fi construite din: venituri proprii, sume defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetului propriu al județului, sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județului Sălaj, pentru drumuri județene și pentru echilibrarea bugetului propriu al județului, subvenții către bugetele locale pentru finanțarea programului multianual de asistență tehnică pentru pregătirea proiectelor de investiții publice finanțate prin Programul operațional regional 2007 - 2013, transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru drepturile acordate persoanelor cu handicap și transferuri din bugetul de stat pentru finanțarea unităților medico-sociale. Celtuielile pentru acest an au în vedere: autoritățile executive, fondul de rezervă bugetară la dispoziția județului, Serviciul Public Comunitar de Evidență a Persoanelor Sălaj, apărare națională (Centrul Militar Județean), ordine publică și siguranță națională (Inspectoratul pentru situații de urgență "Porolissum" al județului Sălaj), învățământ, sănătate, cultură și artă, asistență socială, programe de dezvoltare regională și socială, drumuri și poduri și un studiu privind potențialul de dezvoltare a turismului în județul Sălaj. Doar remarci. Și observații . . Referitor la observații facute pe marginea bugetului, Ioan Abrudan, consilier județean, dar și inspector general al Inspectoratului Școlar Județean, a precizat faptul că pentru organizarea olimpiadelor școlare au fost alocați doar 20.000 de lei, deși s-au cerut 32.000, condiții în care elevii din mediul rural care vor veni la Zalău, la fazele județene ale olimpiadelor, nu vor mai primi o masă gratuită. în replică, Tiberiu Marc, președintele Consiliului Județean, a menționat că suma este dublă față de cea acordată anul trecut, dar că ea ar putea fi suplimentată la o eventuală rectificare bugetară. Altă intervenție a fost cea a consilierului Lucian Bode, care a cerut să fie avută în vedere o viitoare sprijinire a nou înființatei episcopii a Sălajului, inițiativă apreciată și de Tiberiu Marc; în fine, un aspect dezbătut aprins a fost cel al castrului roman de la Porolissum. Consilierii au considerat că eventualele lucrări sau investiții pe cele circa 93 de hectare ale castrului să se facă doar pe terenuri aflate în proprietatea Consiliului. Elena Musca, directorul Muzeului de Istorie, a precizat că în acest moment există două titluri de proprietate acordate chiar în interiorul castrului; în opinia președintelui CJ, titlurile au fost eliberate ilegal, urmând a se ajunge în instanță pentru anularea lor. Trecând peste aceste observații, bugetul a fost apoi votat de către toți consilierii. 12,5 milioane de lei pentru drumurile județene Detaliind puțin investițiile pentru 2008, la capitolul "Drumuri și poduri" se preconizează opt investiții importante, și anume: refacerea drumurilor județene pe sectoarele Surduc - Brâglez, Treznea - Bozna, Chendrea-Gălpâia, Ciucea - Cizer - Vârșolț (coparticipare CJ), reactualizarea studiului de fezabilitate pentru reabilitarea drumului Ciucea -Cizer- Vârșolț, punerea în siguranță a podului din localitatea Uileacul Șimleului, refacerea podului din localitatea Guruslău și reabilitarea drumului județean pe raza satului Cheud. Valoarea totală a investițiilor suportate de CJ este de 4.082.000 lei. Pentru pietruirea drumurilor de pământ, CJ va aloca 624.570 lei, suprafețele vizate fiind: Valea Lungă - Bezded, Cehu Silvaniei - Ulciug, Zalnoc - Bădăcin, Carastelec - Dumuslău și Zalnoc. Cu îmbrăcăminte bituminoasă ușoară vor fi îmbrăcate în acest an drumurile din zonele Bobota-Bădăcin-Șimleu, Guruslău-Coșei- Archid, Halmășd - Ip - Camăr, Camăr, Halmășd, limita județului Cluj - Dragu și Chendrea - Gălpâia - Romita, suma alocată fiind de 4.081.510 lei. Vor fi continuate lucrări la: podețul din cadre din localitatea Chichișa, podețul tubular dintre Lozna și Clit, podețul dalat pe pe sectorul Cemuc - Bezded, podețul tubular din Coșei. De asemenea, va fi refăcut podețul de pe sectorul Jibou - Someș-Odorhei. Totalul bugetului alocat de CJ la capitolul "Drumuri și poduri" se apropie de suma de 12,5 milioane de lei. ■ Sebastian OLARU S-a înființat Centrul Județean dea Resurse și de Asistență Educațională Sălaj în cadrul ședinței Consiliului Județean, care avut loc ieri, aleșii județului au luat act de înființarea Centrului Județean de Resurse și de Asistență Educațională (CJRAE) Sălaj, unitate conexă a învățământului preuniversitar, cu personalitate juridică, subordonată Ministerului Educației și Cercetării și coordonată de Inspectoratul Școlar al Județului Sălaj. De reținut faptul că, printr-un Ordin al Ministerului Educației și Cercetării, s-a decis înființarea unui astfel de centru, în fiecare județ al țării. Potrivit prevederilor legale, finanțarea CJRAE Sălaj se va asigura din bugetul județului, mai precis, din sumele defalcate din TVA pentru finanțarea activităților descentralizate de la nivel județean. Pentru a putea efectua această finanțare, s-a propus faptul potrivit căruia consilierii județeni să își însușească Dispoziția 61 /2006 a Inspectoratului Școlar al Județului Sălaj, prin care Consiliul Județean urmează să finanțeze cele 8 posturi prevăzute în organigrama CJRAE. ■ O. VĂDAN