Magazin Sălăjean, mai 2008 (Anul 13, nr. 82-101)

2008-05-05 / nr. 82

2 Magazin Sălăjean Luni, 5 mai 2008 Editorial de Alina Mungiu-Pippidi PACTUL CU EDUCAȚIA RELIGIOASĂ La un român care produce o invenție omologată internațional, există cincisprezece unguri care reușesc acest lucru și patru sute de germani. Aceasta este, cu aproximație, valoarea producției noastre intelectuale în domeniul tehnologic, cel mai strîns corelat cu dezvoltarea economică. Doamna Ceaușescu s-ar răsuci în mormînd citind aceste cifre, ea, care în deceniul opt construia institute de inventică și ne trimitea de pe băncile școlii pe la câte olimpiade apuca, doar doar am doborî recordurile planetare. Cum putem rezolva această problemă, dat fiind că discrepanța nu este atîta de resurse? Ungaria are doar cu o zecime mai mulți tineri ca noi în educația secundară, Germania tot cu atîta mai mulți în universități. Nemții au de cinci ori mai multe computere ca noi, dar ungurii numai o dată și jumătate, ceea ce nu pot justifica de ce sînt de cinci ori peste noi la invenții și la publicații în jurnale academice, deși noi avem impresia că scriem mai bine în limbi internaționale decît ei. Aceste exemple simple, datorate noii încercări a Băncii Mondiale de a monitoriza economia pe bază de cunoaștere, care face în Europa obiectul ambițioasei Agende Lisabona ne arată cît de departe este discuția despre reforma educației de la noi de obiectivele sale reale. Președintele Băsescu, sub influența unui grup de reformatori radicali, este foarte critic față de performanța sistemului, dar nu îmi e clar că înțelege unde e probema, sau nu ar crede că soluțiile din raportul Comisiei Prezidențiale o pot rezolva. Președintele Emil Constantinescu, numai ca să nu-i lase președintelui Băsescu terenul, care e chiar al lui propriu, fiind și profesor universitar, contrazice niște statistici elementare de educație, invocînd niște indicatori de proces care nu spun nimic. Poate România să aplice oricît reformele formale din procesul Bologna, asta nu e nici o garanție că indicatorii Băncii Mondiale se vor modifica, dat fiind că nu procentul de tineri înrolați în universități și forma creditelor sunt responsabile de proasta noastră performanță. Exercițiile retorice pe tema educației par destinate mai mult electoratelor: studenților în primul caz, profesorilor în al doilea. Dar nici cu șuturi în dos și nici cu mîngîieri pe spate marele deficit de cunoaștere din economia românească nu se va rezolva. Respect faptul că dna rector Andronescu, ca și fostul rector Emil Constantinescu își apără universitățile, deși au reacționat exagerat la criticile președintelui Băsescu față de universități. E adevărat că nu avem nici o universitate în topul primelor cinci sute din lume. Și nici un academic nu ar trebui niciodată să fie mulțumit cu această situație, iar un manager de universitate nu ar trebui să doarmă noaptea cînd puținii oameni cu performanță internațională pe care îi are îi scapă printre degete, cum se întîmplă la noi în fiecare zi. Unde e gretelete Băsescu? Oare liderii care cer mai mult de la susținătorii lor nu obțin mai mult? Nu e nimic neadevărat în ce a spus șeful statului și toți cei care reacționează violent contra din lumea universitară sunt profitorii mediocrității călduțe și a unui sistem de valori izolat academice de cel internațional. Ca să nu mai vorbim de valoarea morală. Un excelent articol al Mirelei Corlățan despre istoricii colaboraționiști cu regimul comunist se încheia cu bilanțul carierei fiecăruia: colaboraționiștii, ca Dan Berindei sau Florin Constantiniu, membri ai Academiei. Victimele, cei care au rezistat, la pensie sau pe linie moartă. Oricîte eforturi ar face președintele Academiei să reașeze instituția sa în fruntea cruciadei pentru excelență, asemenea realități fac o impresie devastatoare. Și nu prea am auzit vreun om politic să se preocupe de această situație exemplară. Nu aș vrea să pierd spațiul aici cu discuția soluțiilor, cînd unele preliminare au fost publicate în raportul SAR (www.sar.org.ro), iar altele sunt în raportul comisiei prezidențiale pentru educație. Vreau să îmi arăt în schimb preocuparea față de atașamentul real al semnatarilor politici ai pactului pentru educație față de o schimbare profundă și adecvată. O fotografie oficială pe situl președinției României îi înfățișează pe toți șefii de partide, în frunte cu dl. Băsescu, care a spus nu mai departe de acum doi ani că nu e nevoie de școală ca să ajungi președinte, zîmbind frumos la cameră și la reforma educației. Am îndoieli că știu prea bine tema, dar nu contează, un politician nu trebuie neapărat să fie un expert. Dar dacă nu au idee măcar de natura problemei, așa cum e expusă de mine în primul paragraf al acestui articol este neliniștitor. Dacă ar fi avut, unicul punct concret agreat pînă acum nu ar fi fost introducerea religiei ca materie obligatorie în școală. Tot un sondaj al Băncii Mondiale, WWS, măsoară de ani de zile legătura dintre atitudinea față de educație și cea religioasă. Țările în care majoritățile cred că e important ca un copil să învețe frica de Dumnezeu sunt cele sărace și nedezvoltate. Cele în care oamenii cred că nu asta e important, indiferent că ei înșiși cred sau nu în Dumnezeu, sunt cele civilizate și prospere. Faptul că pactul pe hîrtie pentru educație a început cu un pact în fapt pentru educația religioasă arată că semnatarii fie nu pricep nimic, fie nu le pasă. E un început care pune la îndoială sinceritatea și șansele de succes ale întregului demers. In sfârșit. A început deratizarea Zalăului Acțiunile de deratizare și dezinsecție pe care le așteptau zălăuanii încă de anul trecut au luat, în sfârșit, startul. Mai întâi, SC Coral Impex SRL Ploiești, câștigătoarea licitației organizate de administrația locală în luna februarie, a luat în lucru domeniul public, unde în luna aprilie s-au efectuat acțiuni de deratizare. Manuela Ghiuruțan, purtătorul de cuvânt al Primăriei Zalău, ne-a declarat că graficul lucrărilor prevede ca luna aceasta, în Zalău, să se desfășoare acțiuni de deratizare și dezinsecție pe domeniul privat și pe cel public, în timp ce luna iulie se va face dezinsecția domeniului public/privat. O altă serie de astfel de acțiuni va avea loc începând cu sfârșitul verii. Mai exact, în august și septembrie, domeniul privat va fi scăpat de insecte, iar în octombrie se va face încă o acțiune de deratizare pe domeniul public/privat. Primarul Radu Căpîlnașiu atrage atenția populației că pentru efectuarea lucrărilor de deratizare vor fi folosite substanțe toxice, astfel că, pentru a evita evenimente nedorite, părinții și copiii, precum și crescătorii de animale, sunt rugați să ia toate măsurile de supraveghere. Valoarea lucrărilor de deratizare și dezinsecție care vor fi efectuate în acest an este de aproximativ 180.000 de lei pentru domeniul public, respectiv de aproximativ 215.000 de lei pentru domeniul privat. Dat fiind că anul trecut nu s-au efectuat lucrări de deratizare/dezinsecție din cauza unor contestații depuse la licitația pentru desemnarea firmei care urma să execute lucrările, în acest an nu se plătește taxa specială destinată acestor activități. ■ Mihaela MOLDOVAN Sălajul stă bine cu organizarea alegerilor Prefectul Andrei Todea a participat săptămâna trecută la videoconferința organizată de Ministerul Internelor și Reformei Administrative și Ministerul Sănătății Publice, în cadrul căreia au fost abordate câteva probleme legate de activitățile curente specifice. Astfel, în prima parte a reuniunii de lucru, secretarul de stat Victor Paul Dobre a făcut o trecere în revistă a stadiului realizării activităților din Programul calendaristic privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru autoritățile publice locale din anul 2008. In principal, s-a pus accent pe derularea procedurilor de achiziții publice în vederea tipăririi buletinelor de vot și ridicarea hârtiei pentru buletinele de vot. Potrivit datelor centralizate, la această oră există 15 județe la nivelul cărora nu au fost finalizate procedurile de achiziție a serviciilor de tipărire, ori nu au reușit să ridice cantitățile de hârtie repartizate. Din fericire, la nivelul județului Sălaj, Instituția Prefectului a finalizat toate aceste activități, fiind încheiată totodată și procedura de achiziționare a serviciului de tipărire. Victor Paul Dobre a atras atenția celor 15 județe că au ca termen de finalizare a activităților care țin de tipărirea buletinelor de vot, data de 6 mai, fiind posibile sancțiuni în cazul nerespectării termenului precizat de către secretarul de stat. In partea a doua a videoconferinței, subsecretarul de stat, Raed Arafat, a prezentat Ordinul 168/418/2008 pentru aprobarea Metodologiei de raportare a cazurilor și evenimentelor la care intervin serviciile publice de ambulanță. De asemenea, subsecretarul de stat a abordat și o serie de alte probleme legate de activitatea serviciilor de ambulanță, cum ar fi: respectarea prevederilor legale privind pregătirea ambulanțelor pentru intervenții, finalizarea programului de atestare pentru medici cu prioritate pentru cadrele care lucrează în unitățile de urgență care va fi predat Centrului de Perfecționare și Atestare în vederea demarării cursurilor în luna iunie. La videoconferință au mai fost prezenți subprefecții, vicepreședintele REJ Sălaj, membrii Grupului tehnic de lucru constituit pe lângă Comisia tehnică județeană, reprezentanții Autorității de Sănătate Publică, Serviciului de Ambulanță și șeful Centrului Operațional din cadrul ISU Sălaj. ■ O. VĂDAN Taxele și impozitele vor fi plătite on-line Taxele și impozitele vor putea fi plătite on-line, din acest an, susțin surse din cadrul Agenției de Administrare Fiscală. Sistemul va fi introdus după 15 septembrie 2008, mai întâi pentru persoanele fizice care declară venitul anual și, uterior, pentru companiile care depun on-line declarațiile fiscale. In acest mod, birocrația și costurile ar urma să se reducă, cu toate că sistemul on-line folosit în prezent pentru declarații este preferat de numai 5 la sută din numărul firmelor. Astfel, după ce vor fi emise deciziile de impunere pentru persoanele fizice care depun declarațiile anuale de venit - după data de 15 septembrie - se va introduce plata on-line, prin card, a impozitelor. Persoanele fizice obligate să depună declarații anuale de venit sunt cele care obțin venituri din alte surse decât cele din salarii sau asimilate salariilor, precum: activități independente, însemnând activități comerciale, profesii libere, drepturi de proprietate intelectuală, dar și transferul titlurilor de valoare, venituri în străinătate, activități agricole. Plata on-line are numeroase avantaje pentru contribuabili, deoarece aceștia nu mai trebuie să meargă la ghișee sau să fie dependenți de un anumit program. Insă, statistica arată că actualul sistem on-line pentru depunerea declarațiilor fiscale este folosit de numai 5 la sută dintre firme. Cu toate acestea, sistemul de depunere on-line a declarațiilor fiscale pentru toate categoriile de persoane juridice funcționează la nivelul întregii țări de la 1 aprilie 2008. ■ O.V.