Magazin Sălăjean, decembrie 2008 (Anul 13, nr. 232-249)

2008-12-02 / nr. 232

Magazin Sălăjean Marți, 2 decembrie 2008 Editorial Olivian Vădan Frustrări post electorale De obicei, când te adresezi cititorilor, orice normă deontologică spune că nu e bine să jignești demnitatea și sentimentele oamenilor. Pe de o parte, habar nu ai cine te citește, ce tQ au oamenii orice opțiuni politice vor avea peste câteva zile. Un lucru este clar ca lumina zilei: e foarte grav să-i insulți plecând de la opțiunile lor "’politice". Totuși, în ciuda tuturor speculațiilor de mai sus, întrebarea ce-mi stăruie în minte în urma acestui scrutin uninominal este dacă nu cumva suntem un popor de naivi? Desigur, nu neapărat în adevăratul sens al cuvântului, ci doar în ceea ce privește decizia colectivă, atunci când avem de luat "împreună" o hotărâre importantă. Noi știm la ce ne referim, nu-i așa? Sau, cel puțin o parte dintre noi, ne facem că nu știm și nu vrem să recunoaștem că o gândim. Știm că voturile noastre sunt egale ca putere. Știm că suma opțiunilor noastre, acum foarte bine identificate prin votul uninominal, îi va desemna pe politicieni pentru următorii patru ani. în principiu, am votat persoane asupra cărora am avut timp să reflectăm, să cântărim, să le evaluăm credibilitatea și buna lor intenție. Asta s-ar presupune, însă câți dintre noi am votat în cunoștință de cauză? Desigur, majoritatea am votat după propria conștiință ori așa cum ne pricepem fiecare, în funcție de experiența de viață, de educație, de planurile noastre. Iar responsabilitatea ne aparține direct: cei pe care vor i-am trimis în Parlament nu au fost puși acolo de șeful de partid, ci cu mânuia noastră. Aleșii parlamentari sunt dintre noi, exact ca noi, în nici un caz altfel. Nu cred că românii care nu au fost la vot, declarând pe un ton superior că rămân pe vecie scârbiți de țara asta, etichetăndu-i pe toți politicienii ca fiind "niște incompentenți", nu îi vor înjura încă de a doua zi după încheirea votului, adică de azi. Ei bine, cei care au stat acasă, îmbibați în propriile frustrări, la rândul lor, sunt tot atât de responsabili de mizeria ce colcăie în politica românească. Prin faptul că au refuzat să-ți exercite dreptul câștigat după atâția ani de comunism, în care majoritatea celor cu drept de vot au stat cu călușul în gură, denotă acceptul tacit al propriilor frustrări. Ori, exact acesta este sentimentul care ne încearcă, acum, când știm cine ne va reprezenta în Parlamentul României, însă, ca să mai reparăm ceva, este deja prea târziu. Poate peste alți patru ani, desigur... de veșnice și nemărginite frustrări. 1 Decembrie 90 de ani și în Sălaj, evident, au avut loc ieri manifestări dedicate împlinirii a 90 de ani de la făurirea Marii Uniri. La busturile știute din Zalău s-au depus coroane și jerbe de flori, iar pe platou a avut loc obișnuitul ceremonial religios și militar. Au luat cuvântul prefectului Andrei Todea, președintelui Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, și a primarului Radu Căpîlnașiu. Parcă a fost mai multă lume ca anul trecut, probabil și datorită vremii frumoase. Și a sarmalelor, date gratuit celor doritori ori mai pofticioși. Desigur, mulți dintre participanți, numai la Ziua Națională a României nu se gândeau, discutau aprins rezultatele alegerilor parlamentare. Seara, la Casa de Cultură a Sindicatelor a avut loc un spectacol omagial dedicat Zilei Naționale „ROMÂNIE, LA MULȚI ANI!" Până una, alta, să ne amintim sau să ne reamintim, după caz, pe urmele istoricului Florin Constantiniu, că "...Marea Unire din 1918 a fost și rămâne pagina cea mai sublimă a istoriei românești". Așa că, n-ar fi rău să mai discutăm pe acest subiect și cu alte ocazii... ■ D. S. Aiaga^m Sălăjenii fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.1 tel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional: Director:.................................................................................................Daniel Mureșan Redactor-șef:.............................................................................................................Olivian Vădan Redactori:.....................................................................................................................Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Sergiu Olar Ciprian Mihuț Tehnoredactare..........................................................................................Călin Pavăl Silviu Mocan Culegere.................................................................................................Liuia Boloș Sima Marketing-Publicitate.............................................................Carmen Mureșan Andreea Cotuț Corector:..........................................................................................................................Ioana Cionca Consiliere juridică:..................................................................Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil:..............................................................Cleopatra Petroviță Distribuție.........................................................................................Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan loan Groza Mica publicitate.................................................................................Mariana Hanganu Crina Miclea Editor: S.C. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare APEL Ewrrw filWB Locus Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al www.apelro.ro Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Unii maghiari au plâns de "Ziua națională a României" Președintele UDMR, Marko Bela, a declarat, săptămâna trecută, în fața a aproximativ șapte mii de participanți la un spectacol de campanie electorală organizat la Târgu-Mureș, că maghiarii nu se pot bucura la 1 decembrie, această dată însemnând "70 de ani de agonie". Mai mult, președintele UDMR a prezentat o hartă a componenței etnice a Transilvaniei, conform recensământului din 2002, în care teritoriile locuite preponderent de maghiari erau însemnate cu roșu. "Pata roșie (de pe hartă, n.r.) putea fi și mai mare dacă nu exista Trianonul în 1920. Trebuie să întoarcem roata istoriei. Să fim uniți în orice clipă pentru viitorul nostru și al copiilor noștri. Ne doare Trianonul și ne doare 1918. După alegeri e sărbătoarea națională a României, dar evenimentul nu ne bucură, ne doare, pentru că acea întorsătură a istoriei a însemnat 70 de ani de agonie. Nimeni să nu ne ceară să ne bucurăm de această zi, deși o respectăm", a spus Marko Bela. El a arătat că, totuși, în 1 decembrie, maghiarii ar putea sărbători victoria în alegeri a UDMR. Contactat, liderul UDMR Sălaj, deputatul Seres Denes, a ținut să sublinieze că, în județul nostru, contrar aparențelor, relațiile dintre români și maghiari sunt ceva mai echilibrate decât în alte zone ale țării. "Așa cum am mai afirmat și cu alte ocazii, în Sălaj, nivelul de conviețuire dintre români și maghiari este la un standard mai ridicat decât în alte zone ale țării". Ca atare, susține Seres Denes, și în acest an, o delegație a UDMR Sălaj nu va rata manifestările dedicate "Zilei naționale a României". Ceea ce, de altfel s-a și întâmplat. Cu toate acestea, însă, referindu-se la Tratatul de la Trianon, subiect abordat în discursul său de la Târgu Mureș și de către Marko Bella, președintele UDMR Sălaj precizează, destul de evaziv, însă pe înțelesul tuturor, că, în primul rând, cursul istoriei nu poate fi schimbat, ceea ce nu poate decât să despartă populația în două categorii, de mulțumiți și, desigur, de nemulțumiți. "In istoria noastră au existat evenimente care, pentru unii, au fost de tristețe, însă pentru alții au fost de o imensă bucurie”. No comment. ■ Olivian VĂDAN „90 de ani de la Marea Unire” la Muzeul Județean în „Sala Unirii" a Secției de Istorie „Vasile Lucăcel" a Muzeului Județean de Istorie și Artă din Zalău a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute simpozionul „90 de ani de la Marea Unire", eveniment organizat de Instituția Prefectului Sălaj, Consiliul Județean Sălaj, Direcția Județeană pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național Sălaj, Muzeul Județean și Inspectoratul Școlar Sălaj. După cuvintele de bun venit adresate de directorul Muzeului, dr. Alexandru V. Matei și de precizările făcute de Ileana Petrean - Păușan, consilier în cadrul Direcției pentru Cultură, privind necesitatea organizării unor astfel de manifestări și de regândire a evenimentelor publice legate de Ziua Națională a României, au prezentat comunicări: cercet. șt. dr. Elena Musca, „Premisele diplomatice ale Marii Uniri"; prof. dr. Ioan Ciocian, „Generația Marii Uniri - o generație de aur în istoria neamului"; prof. Viorel Mărgineanu, „Importanța națională a Zilei de 1 Decembrie"; drd. Marin Pop, „Marele Sfat Național - Parlamentul provizoriu al Transilvaniei după Marea Unire"; Marius Anghel, „Documentele Marii Uniri" și drd. Ioan Oros, „Mărturii din preajma Marii Uniri pe cărțile românești vechi din ținuturile Sălajului". ■ D. SĂUCA