Magazin Sălăjean, ianuarie 2009 (Anul 14, nr. 1-19)

2009-01-19 / nr. 10

Eminescu sărbătorit altfel. La Horoatu Crasnei Inedită, cred, ideea de a-l omagia pe Mihai Eminescu altfel, în comuna Horoatu Crasnei, Centrul Culturii Tradiționale Sălaj, Cenaclul „Silvania", revista „Caiete Silvane" și Școala Gimnazială din Horoatu Crasnei și-au unit forțele pentru a oferi comunității locale un spectacol, „Dor de Eminescu", de muzică, dansuri populare și poezie pentru cinstirea Poetului Național. Lăudabile eforturile gazdelor, reprezentate de directoarea școlii, Lenka Lungu, de învățătorul Ioan Sur (instructorul Ansamblului folcloric „Plaiuri sălăjene" și promotorul Festivalului „Dor de cântec și de joc") și de primarul Iosif Șimon, de a organiza acest spectacol și a primi oaspeți din partea comunității culturale a Sălajului. Au fost de față prof. Iuliu Suciu, președintele Cenaclului „Silvania", Ion Pițoiu - Dragomir, Imelda Chința, Carmen Ardelean, Peter Cooper, directorul Centrului Culturii Tradiționale Sălaj, Cristian Contraș, poetul și traducătorul Daniel Hoblea, artistul Ioan Seleși și subsemnatul. A fost prezentată și revista „Caiete Silvane", intrată deja în al cincilea an de existență în noua serie, s-a recitat din creațiile poeților prezenți, iar prof. Iuliu Suciu a făcut un interesant excurs, nuanțat, față de receptarea, astăzi, a poetului Mihai Eminescu. Una peste alta, o „ieșire" reușită a oamenilor de cultură sălăjeni, în „aerul tare" al unei zone în care cultura are altă „rezonanță" decât în alte zone, mai „ființe"... ■ Daniel SĂUCA Edilii din Valcău de Jos vor personal specializat Autoritățile locale din comuna Valcău de Jos au depus un proiect pentru accesarea unei finanțări prin Fondul Social European pentru dezvoltarea viitoare a localității prin realizarea unei viziuni strategice de dezvoltare durabilă locală pe perioada 2010-2020, strategie care va permite identificarea prioritățiilor comunității și creșterea accesării fondurilor europene nerambursabile. Cu alte cuvinte, se dorește îmbunătățirea managementului în administrația locală prin planificarea resurselor, stabilirea obiectivelor și a procedurilor care, în final, să ofere cetățenilor servicii și utilități la standarde de calitate. Primarul comunei Valcău de Jos, Ioan Roșan, ne-a declarat că una din problemele identificate la nivelul administrațiilor locale o constituie lipsa personalului calificat pe domenii. Nivelul scăzut al salariilor este una din cauzele care împiedică atragerea personalului specializat în cadrul primăriilor, mai ales în cele din mediul rural, unde lipsa funcționarilor și a strategiilor de dezvoltare duce la imposibilitatea scrierii și implementării proiectelor. "Pentru rezolvarea acestor probleme am avea nevoie, în primul rând, de personal specializat. Un personal instruit poate conduce la creșterea eficienței în primărie și, implicit, la creșterea veniturilor acesteia. în acest sens, prin proiectul pe care dorim să îl implementăm se va forma personalul din instituțiile publice din comună, pentru a putea răspunde nevoilor acestora și nevoilor de dezvoltare a comunității. Este o mare nevoie în primărie de experți în scrierea și implementarea de proiecte și strategii pentru dezvoltarea comunei", ne-a declarat primarul Roșan. Pe lângă dezvoltarea personalului și a unei reglementări strategice mai eficiente, administrația locală din Valcău de Jos intenționează să dezvolte și parteneriate inter-instituționale. „Activitățile în proiectul de formare a funcționarilor publici, realizarea de schimburi de experiență cu alte primării din țările membre ale UE ne va ajuta să dezvoltăm capacitatea noastră de a formula politici publice, de planificare strategică. Participarea tuturor instituțiilor locale la elaborarea strategiei va conduce la dezvoltarea parteneriatelor interinstituționale. De asemenea, implementarea strategiei nu va putea fi realizată fără implicarea tuturor factorilor locali", a adăugat edilul. Valoarea finanțării accesate de Primăria Valcău de Jos pentru ducerea la bun sfârșit a acestui proiect este de 1.883.500 de euro, din care contribuția locală va fi de 2 la sută - 38.000 de euro. ■ M. M. Magazin Sălăjean C Luni, 19 ianuarie 2009 w Zvonotecă . Iarna nu-i ca vara pe drumurile Zălaului, asta-i bistos. Avem berdeluș, avem patinoar, avem oi tăzi, de nici nu trebuie să se sinchisească primarele să ne facă așa cum le-a făcut Oprescu la bucureșteni. Noi avem din mila lui Doamne- Doamne și a lui tătuca Făgărășească, de fiecare dată când ninge binișor în oraș. Iu hituu! Am scăpat până și de grija taxei auto, arzo focul, că nu ne mai trebuie mașini, că patinează și facem accidente. Ne luăm sănii, că-s fără taxe și merg gratis, de-a dreptul ecologic. # Cică au venit facturile la gaz, dar nu ne luăm de valoarea lor. Ne luăm de faptul că au venit săptămâna trecută, iar penidula tuturor scrie că trebuie achitate până în 1 ianuarie 2009. Serios? Măi, dar bine s-a gândit EON-iștii! Ne și închipuiam visând în noaptea de Revelion că o să vină factura peste două săptămâni și, sărind de pe cuptor, direct în nădragi, ca năucii, să plătim în 1 ianuarie, să ne meargă bine tot anul, să nu ne încuie rușii robinetele și să avem cu ce încălzi piroștele. Ăsta da mod de facturare! Să trimiți factura după două săptămâni! Vezi, așa dezvolți la clienți calități paranormale, de ar putea face toți concurență Mamei Omida, nu altceva! * A se considera pamflet. Orice asemănare cu personaje reale este pur întâmplătoare! Zvonărașul de serviciu Veniturile proprii ale Șimleului pe 2008 se apropie de 94 la sută Potrivit unor informații aparținând Primăriei Șimleu Silvaniei, veniturile proprii ale orașului pentru anul 2008 au fost de 8.774.413,94 lei, din cei 9.368.260 lei prognozați, ceea ce reprezintă 93,67 la sută procent de realizare. La capitolul impozite și taxe pe proprietate s-a încasat suma de 1.956.603 lei, din care impozitul aderent clădirilor reprezintă 1.545.661 lei, în timp ce impozitul pe terenuri se ridică la 253.058 lei, diferența fiind reprezentată de alte taxe (taxe judiciare de timbru, alte impozite și taxe de proprietate). La capitolul cote și sume defalcate din impozitul pe venit, s-au încasat 4.539.370 de lei, din care 4.295.989 de lei reprezintă cote defalcate din impozit, iar 243.381 de lei sunt sume alocate de către Consiliul Județean Sălaj. Din utilizarea bunurilor, au intrat în bugetul local taxe în valoare de 582.882 de lei, din care 541.322 sunt taxe pe mijloace de transport. Veniturile din concesiuni se ridică la suma de 376.279 de lei, din prestări servicii încasându-se suma 65.297 de lei, iar din amenzi și sancțiuni s-au obținut 245.176 lei. Primăria Șimleu Silvaniei a obținut, în 2008, venituri din valorificarea unor bunuri în cuantum de 832.268 de lei, peste 700.000 de lei fiind obținuți de la centrala din cartierul Gheorghe Lazăr unde, în prezent funcționează supermarketul "Unicarm". "Mă bucur că, acel spațiu insalubru al vechii centrale termice, a devenit un loc unde se poate desfășura azi un comerț civilizat. Evident că sumele încasate pentru acest edificiu se reflectă în lucrările pe anul trecut. Sunt foarte mulțumit de modul în care s-au încasat aceste taxe, masa impozabilă fiind bine reprezentată în programele de taxe și impozite pe anul 2008", a declarat primarul orașului Șimleu Silvaniei. ■ Ciprian MIHUȚ Știri obiective, informații de ultimă oră. . . E / / / isiuni de interes. 2 Stuzico adeodratd. . . scultă—ne în tot județul! scultă—ne pentru a fi informat/