Magazin Sălăjean, mai 2010 (Anul 15, nr. 83-101)

2010-05-03 / nr. 83

2 Magazin Sălăjean Luni, 3 mai 2010 Editorial. Alb ca Albă ca Zăpada România este o țară colorată, dar culorile ei nu sunt cele pe care le știm. Verdele pădurilor este defrișat de cei ce-și vând aerul pe câțiva lei, albastrul apelor este neclar din cauza PET-urilor strânse pe sub maluri, galbenul holdelor de grâu a dispărut ș el demult, agricultura fiind în criză de subvenții și investiții, iar halatele albe din spitale sunt și ele pătate ca blana dalmațienilor. O pată ici, una dincolo, apărute în sistemul care ar fi trebuit să fie cel mai alb din țară stârnesc și râs, și plâns, într-o învălmășeală care face rău tuturor. Dar cum să rămână fără pată și steril un sistem de sănătate unde oamenii intră pe picioarele lor în spitale, ca să iasă apoi cu picioarele dinainte, pe năsălie? Iar asta nu se întâmplă în deal la Ciorogârla, în ceva coșmelie de spital uitat de lume, ci în cea mai modernă și bine dotată maternitate din țară - cea din Spitalul CF 2 București. Păi dacă acolo, în buricul capitalei, sub nasul miniștrilor și al guvernanților e haosul la el acasă, ce pretenții să avem în colțuri de județe? De ce să ne mirăm când descoperim cazul domnului Lăzărescu reeditat prin Moldova, Banat, Ardeal, Oltenia sau la malul mării? De ce să fim frustrați, jigniți, dezamăgiți, revoltați când intrăm în spitale unde bolnavii nu sunt tratați, ci trimiși mai departe, plimbați de ici, colo, în așteptarea unei minuni care să îi vindece, să îi ridice de pe targă și să îi facă să umble, ca Lazăr din Biblie? De ce să ne indignăm în fața unor asistente crizate, dornice să își descarce frustrările pe cine le este mai la îndemână, fie el și un bolnav căruia nu îi arde de țipete în timpane? Și de ce să avem pretenția să fim tratați cu echipamente medicale moderne, refuzând aparatura veche, care nici nu drege, nici nu domnește? E greu să ai pretenții și să ceri calitate de la un sistem care ține să dovedească pacienților, cu tot dinadinsul, că e mai găurit decât un șvaițer rostogolit în desene animate de Tom și Jerry. Și a cărui culoare nu e albă, ci de un galben murdar și pal, ce merge la fix cu izuri expirate. Mihaela Moldovan SiUăjenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 611364,616807,611446,0360 101155 Director: Secretariat: Daniel Mureșan Liuța Boloș Mica publicitate. Redactor-șef: Mariana Hanganu Olivian Vădan Marketing Publicitate: _ . Carmen Mureșan Redactori: ... KT Adina Narost Marius Morar Corector: Daniel Săuca Mirela Deac Mirela Moldoveanu Consiliere juridică: Mihaela Oprea Jr. Cornel Merișan Andreea Vilcovschi Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Tehnoredactare: Distribuție: Călin Pavăl Ștefan Bordeianu Silviu Mocan Szucs Ștefan , "AJPJK IX EWI’OKH3)ît LOCAL www.apelro.ro Cotidianul "Magazin Sălăjean" este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Editor: S.C. SIMARS.RJL. ZALĂU ISSN 14S3-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei" Satu-Mare PSD Sălaj protestează prin tăcere Referindu-se la atitudinea pe care social-democrații sălăjeni au avut-o față de 1 și 2 Mai, președintele PSD Sălaj, Tiberiu Marc, a mărturisit, vineri, în cadrul unei conferințe de presă, că s-a decis ca în cele două zile să nu se organizeze "serbări câmpenești", dar nici să se organizeze acțiuni de protest la adresa actualului Guvern. "In cele două zile, s-a decis să ne manifestăm nemulțumirile față de pierderea locurilor de muncă și lipsa de perspectivă față de modul în care Guvernul Boc tratează problemele sociale. O vom face, însă, nu prin mitinguri de protest, ci prin împărțirea de pliante, în care ne vom exprima punctul de vedere cu privire la ce se întâmplă azi în România", a declarat Tiberiu Marc. Liderul PSD face cunoscut că, în ultimele zile, social-democrații sălăjeni au avut o serie de întâlniri cu reprezentanții sindicatelor din județ, întâlniri în urma cărora s-a ajuns la concluzia că lumea și-a pierdut încrederea și, implicit, speranța. "Trebuie să vă mărturisesc că, ca cea de acum. Intr-adevăr, suntem într-o situație economică foarte dificilă, lucru care va creea mai multe probleme în viitorul apropiat", susține Tiberiu Marc, care a adăugat că, din punctul său de vedere, Guvernul ar trebui să fie compus din cei mai buni specialiști pe care îi are, la momentul actual, România. "Este singura soluție care, cred eu, ar putea scoate țara din această stare", a conchis liderul socialdemocrat. Pentru a exemplifica dezastrul din economia românească, Tiberiu Marc a dezvăluit că impozitul pe venitul global perceput de Consiliul Județean, în aprilie, este cu circa 20 la sută mai mic decât cel din luna similară a anului 2009. "Acest lucru ne arată foarte clar că salariile au scăzut și, cel mai grav, sunt din ce în ce mai mulți sălăjeni care își pierd locurile de muncă. In mod cert, este nevoie ca la nivel guvernamental să existe competență. Ceea ce, în momentul de față, nici nu intră în discuție", a încheiat Tiberiu Marc. ■ Olivian VĂDAN până acum, am mai avut foarte multe întâlniri cu membrii de sindicat, însă niciodată nu am simțit o stare atât de apăsătoare Prefectul promite: dosarele de fond funciar vor fi rezolvate în maxim două luni 191 de cereri depuse în baza Legii 247/2005 nu au fost, încă, soluționate de către comisiile locale din județul Sălaj, a anunțat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, prefectul Alexandru Vegh. "Este un număr destul de mare, deși față de acum două luni, s-a diminuat cu aproape 60. Ne aflăm în această situație din cauză că dosarele au fost rezumate, întrucât s-au semnalat nereguli", consideră prefectul. Cele mai multe dosare nesoluționate (78) sunt în Cehu Silvaniei, în condițiile în care terenurile în cauză, aparținând Administrației Domeniilor Statului, nu au putut fi predate, deocamdată, comisiei locale. Potrivit lui Vogh, toate cele 191 de cereri vor fi soluționate până cel târziu în 30 iunie. In ceea ce privește suprafețele de terenuri forestiere revendicate în baza legilor fondului funciar, totalul suprafeței nepredate la nivelul Sălajului depășește 1.300 de hectare, față de mai bine de 1.800 de hectare cât se înregistra în urmă cu două luni. Prefectul susține că pentru aproape 300 de hectare din acest total nu există suprafețe disponibile la nivelul unităților administrativ teritoriale unde s-au făcut solicitările. Ca urmare, persoanelor cărora li s-a validat reconstituirea dreptului de proprietate li se va oferi teren forestier în unitatea administrativă vecină. In situații de acest fel se regăsesc cetățeni din Bobota, Crasna, Crișeni, Dobrin, Halmășd, Ip și Marca. Banii pe pășuni, la control! Instituția Prefectului a solicitat primăriilor din județ o situație cu pășunile și islazurile comunale, în urma mai multor sesizări ale asociațiilor crescătorilor de animale, care reclamă că autoritățile locale nu le acordă suficient teren pentru pășunat. "Vorbim despre 27.000 de hectare de pășune, pentru care asociațiile crescătorilor de animale primesc sprijin pe suprafață, în baza contractelor pe care le-au încheiat cu primăriile. Sunt aproape un milion de euro în fiecare an, o sumă deloc de neglijat. în mod normal, contravaloarea sprijinului pe suprafață ar trebui să fie destinată întreținerii și amenajării pășunilor", a spus Vogh, adăugând că reprezentanții instituției pe care o conduce vor verifica modul în care se cheltuie acești bani. Pregătiri pentru recensământ In Sălaj, pregătirile pentru recensământul populației și locuințelor și pentru recensământul general agricol sunt în toi, a precizat subprefectul Claudiu Bârsan. Potrivit spuselor sale, au fost constituite comisiile pentru recensământ la toate nivelurile și este în curs de realizare activitatea de verificare și actualizare a denumirilor de străzi și de numerotare a clădirilor în toate localitățile. Recensământul populației și al locuințelor se va derula în noiembrie 2011, iar cel agricol, în perioada decembrie 2010- ianuarie 2011. In luna mai va demara activitatea de întocmire a listelor exploatațiilor agricole la nivel de localități. Apostila, numai pe calculator începând din 21 mai 2010, aplicarea apostilei poate fi solicitată și de către o rudă până la gradul II cu titularul actului, după ce, până acum acest lucru putea fi cerut numai de titluar, de un împuternicit ori de către firma cu care titularul are contract. In plus, apostila va fi completată pe calculator, utilizându-se fișierul transmis de la Ministerul Administrației și Internelor. După cum a declarat Claudiu Bârsan, subprefectul județului, categoriile de acte pe care se aplică apostila (acte oficiale administrative emise de autorități ale administrației publice centrale și locale) vor fi cuprinse într-o listă întocmită și actualizată periodic de către minister. In fiecare lună, la Instituția Prefectului solicită apostilă în jur de 120-130 de sălăjeni, în lunile de vară numărul lor ajungând chiar la 250. ■ A.V.