Magazin Sălăjean, august 2010 (Anul 15, nr. 146-167)

2010-08-02 / nr. 146

2 Magazin Sălăjean Luni, 2 august 2010 Editorial_________ Andreea Vilcovschi Risipă pentru imaginea unui turism șubred 900.000 de euro. Atât a costat proiectul "Explore the Carpathian garden”, adică identitatea brandului turistic al României. Cu banii ăștia și cu un logo reprezentând o frunză verde cu albastru, oficialii, și în special ministrul Turismului, Elena Udrea, speră să atragă, mai ca un magnet, turiști străini pe meleagurile mioritice. Nici n-a apucat să fie lansat, că proiectul a și născut ditamai scandalul, sufocat de penibil. Cică frunza din logo ar fi o copie fidelă și, în același timp, foarte ieftină - vreo 250 de euro, a siglei unei companii de transport. în replică, Ministerul Turismului zice că vina nu le aparține, că logo-ul ar fi trebuit să fie original, cum de altfel s-au înțeles cu firma contractantă și că nu degeaba s-a spart un car de bani pentru noul brand de țară. Costisitorul proiect nu a impresionat, însă. Ziariștii străini susțin că sloganul nu transmite mare lucru și că are șanse nule să-i convingă pe turiști din alte țări să ne treacă granița. Nici dinspre vocile autohtone nu se aud cuvinte de laudă. Reprezentanții agențiilor de turism din România nu s-au arătat impresionați nici de aspectul logo-ului și nici de mesajul pe care îl transmite și spun că munții Carpați nu reprezintă un element recunoscut în străinătate și nici măcar nu sunt specifici doar. Plus că îi lipsește infrastructura pe care se presupune că ar trebui să o găsești într-o "gradină" (garden). Nu este pentru prima dată când statul cheltuiește o grămadă de bani pentru a spăla imaginea pe care România o are în lume. "Eterna și fascinanta Românie" a costat statul român 6 milioane de euro, în 1995. Nouă ani mai târziu, Ministerul Turismului alocă 1,7 milioane de dolari pentru "Romania simply surprizing", un proiect criticat până și de Organizația Mondială a Turismului, pe motiv că ne dezavantajează țara. A urmat "Fabulous Spirit", "Hello, soy rumeno”, o campanie de peste 3 milioane de euro pentru îmbunătățirea imaginii rromilor în Spania. "Land of choice" a costat 1,5 milioane de euro. De fiecare dată, însă, concluzia a fost aceeași: banii s-au aruncat în vânt, iar turismul mioritic continuă să fie o cenușăreasă. Străinii ne întorc spatele și aleg ca destinații pentru vacanțele lor hotare unde serviciile sunt, de multe ori, peste nivelul tarifelor plătite, cazarea se face în condiții cel puțin civilizate, drumurile nu transformă deplasarea într-un calvar. Iar până ce aceste "detalii" nu sunt aduse și la noi în țară la un nivel de bun-simț, toți banii direcționați spre promovarea turismului se duc, practic, pe apa sâmbetei. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu , Mihaela Oprea Andreea Vilcovschi Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Snut venit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional. Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Secretariat: Adina Naroși Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Naroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Editor: SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 14S3-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei" Satu-Mare »171 ASOCIAȚIA PATROR3 .MM* EDITORILOR LOCAL: wrww.apelro.ro Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Iviin'I Zile de criză Zilele Zalăului au fost anul acesta doar una. Sâmbătă. Din cauza crizei economice, manifestările au fost mai puține, fără anvergura anilor trecuți, cel puțin în ceea ce privește „capurile de afiș", accentul fiind pus pe „oferta" locală, în primul rând a ansamblurilor folclorice „Porolissum" și „Columna", ansambluri sărbătorite la împlinirea a 15 ani de activitate. Oficial, Zilele 2010 au avut loc în primul rând datorită sprijinului primit de Primărie din partea unor sponsori, cei mai importanți fiind Tenaris Silcotub și BRD. Pásvár - momente din istoria medievală a Zalăului Vineri, 30 iulie, ca un fel de preambul la Zilele Zalăului, la Galeria de Artă „Ioan Sima" a fost organizată o întâlnire cu tema „Pásvár - momente din istoria medievală a Zalăului", organizată de Asociația Culturală „Atelier Z" în parteneriat cu Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău, cu sprijinul Fundației „Communitas", întâlnirea a debutat cu o informare făcută de arheologul Horea Pop despre descoperirile arheologice de la Zalău - Pásvár/Poligon/Valea Răchișorii realizate de arheologul Dan Băcueț - Crișan și a continuat cu o expunere despre Mănăstirea Paulină făcută de cercetătorul Csók Zsolt. Dezbaterea asupra acestor subiecte este importantă, nu numai în opinia organizatorilor, deoarece vizează începuturile așezării cunoscute astăzi ca Zalău. Diplome pentru „Porolissum" și „Columna" Vineri seara a avut loc un moment special dedicat împlinirii a 15 ani de activitate a ansamblurilor folclorice „Porolissum" și „Columna". Au primit, din partea Primăriei și Consiliului Local, a conducerilor ansamblurilor menționate, a Direcției Județene pentru Cultură și Patrimoniul Național Sălaj, diplome dansatorii și instrumentiști implicați în aceste proiecte, cei care de-a lungul timpului au sprijinit activitatea „Porolissum" și „Columna", jurnaliști, oameni de cultură și din administrația orașului. Tot cele două ansambluri au susținut „grosul" spectacolului folcloric de sâmbătă, de pe scena din fața Casei de Cultură a Sindicatelor. Ședință festivă a Consiliului Local Sâmbătă, după un concert al Fanfarei „Promenada", în sala „Avram Iancu" a avut loc ședința festivă prilejuită de ediția a XIII-a a Zilelor Cetății și a celei de-a VI-a ediții a Festivalului Roman. Ediții de criză, și care au avut loc, după cum a declarat primarul Radu Căpîlnașiu, în special datorită sponsorilor, în primul rând, Tenaris Silcotub și BRD. Tot cu acest prilej a fost lansată revista - catalog „Force Tourism" dedicată municipiului Zalău, „o publicație ce beneficiază de o distribuție națională și internațională, realizată în parteneriat cu Ministerul Afacerilor Externe, dar și cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului" și cu compania aeriană Blue Air. Revista - catalog a fost realizată financiar cu banii rezultați din reclamele firmelor prezente în publicație. Distincția „Credință Cetății" a fost înmânată anul acesta lui Victor Hălmăjan (fost deputat, prefect al județului, președinte al Consiliului Județean, conferențiar universitar) și lui Ioan Mureșan, actualul director al Spitalului Județean de Urgență. Victor Hălmăjan mulțumit pentru distincție, sperând să fie „un îndemn pentru tineri", că „dacă vor munci, munca le va fi răsplătită". Ca și în anii trecuți, de Zilele Zalăului au fost premiate cuplurile care au ajuns la 50 de ani de căsătorie. Parcă și ședința festivă a fost de criză în privința discursurilor, doar primarul Radu Căpîlnașiu luând cuvântul și secretarul Stelian Petroviță, doar pentru a da citire hotărârilor de consiliu local de acordare a distincțiilor „Credință Cetății"). Au fost prezenți prefectul Vogh Alexandru, subprefectul Onorica Abrudanu,