Magazin Sălăjean, august 2012 (Anul 17, nr. 144-164)

2012-08-01 / nr. 144

Miercuri, 1 August 2012 ~rrrrt "~r7- IR Magazin Sălăjean Editorial Daniel Săuca Să câștigi prin Truismele, valuri, valuri, nu poți să câștigi dacă nu participi la o competiție. Băsescu & comp. ne-au demonstrat contrariul: poți să câștigi prin neprezentare. Logica, firescul, bunul simț au fost răsturnate, trimise la plimbare ori aruncate la lada de gunoi a istoriei postdecembriste. Poți să câștigi dacă nu participi, în cazul de față la referendum. Și poți să latri nervos că ești furat, că ești victima unei lovituri de stat, dar tu nu participi. Te bagi, dar nu participi pentru a răsturna și noi ceva, de exemplu un banc mai „subțire". Contează că peste 7.400.000 de români au votat pentru demiterea președintelui suspendat? în „logica" amintită, nu. Au câștigat cei care au stat acasă. Sau în vacanță. Cei care au votat (aproape 90 la sută dintre ei au spus ca demiterii lui T.B.) sunt niște fraieri. Sau „proști", cum nu s-au sfiit, nemernic, să-i aprecieze așa-ziși „oameni de dreapta", în fapt talibani nevrotici ai președintelui fost suspendat. Și pupinculiști idolatri ai unui Conducător, ajuns probabil un Meneken Piss de Dâmbovița. Dacă tot s-a discutat în draci despre „simboluri" și, vai, despre coana Europa și ortacii d-sale din Bruxelles, special guest star-urile manelei „Fonduri și cureaua lată". Mizeria astalogică are și o componentă „pucistă" (de să folosim limbajul „apărătorilor patriei"). Dacă președintele răssuspendat se va întoarce la Muzeul Cotroceni pe post de artefact, nici junele Victor Ponta nu se simte mai bine. Și din perspectiva modului cum și-a condus turma prin deșertul crizei, dar și a meseriașului scandal de plagiat în care a fost introdus și scos de mai multe ori. Nu se simte mai bine nici ex-președintele interimar, Crin Antonescu. Să se lase de politică, să nu se lase? Bănuim că vorbele spuse despre treaba asta nu au fost o cacealma. Truismele, valuri, valuri, nu poți să câștigi dacă nu participi la o competiție. La alegerile parlamentare din acest an propunem să nu participe niciun partid. Cu o condiție, pragul de validare a alegerilor să fie prezența la vot a minim 50 la sută + unu dintre alegători. Ce rost are... „Politica mare" nu e făcută la noi. Magazin Snittien» fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.X tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mihaela Moldovan Mihaela Oprea Adela Farkas Tehnoredactare: Silviu Mocan Marius Blaj Secretariat: Florentina Chiș Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Adela Păcurar Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Contact Mircea Potrivit art 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. S.C. MMAR S.RX. ZALAU 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia Zdef Satu-Mare 22 de ani de colaborare românobritanică la Spitalul Județean Mihaela Moldovan Conducerea Spitalului Județean de Urgență Zalău și reprezentanții Fundației Medical Support in Romania (MSR) din Marea Britanie au marcat, ieri, 22 de ani de colaborare, perioadă în care cea mai mare unitate medicală din Sălaj s-a bucurat de sprijinul partenerilor britanici pentru a se dezvolta și a crea compartimente/programe unice la nivel național. Directorul MSR, Patrick Calquhoun, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că până acum, de-a lungul acestei colabărări care durează de mai bine de două decenii, 229 de doctori, asistente și tehnicieni din Marea Britanie au făcut 434 de vizite în România, alături de MSR, și aproape toate la Zalău. De asemenea, au fost 28 de vizite făcute de 20 de oameni care au predat engleza personalului spitalului sălăjean. "Oamenii revin din nou și din nou datorită generoasei ospitalități a multor membri din personalul acestui spital, care i-au primit în casele lor. MSR a continuat să vină și mulțumită celor opt manageri pe care spitalul i-a avut de când am venit aici prima oară și până acum", a declarat Patrick Calquhoun. Acesta a prezentat câteva din reușitele pe care le-a avut parteneriatul celor doi actori - cel britanic și cel zălăuan. Astfel, au fost amintite ieri dotarea fostei spălătorii a spitalului cu utilaje second hand, dar și crearea unor normative noi în România privind spălătoriile unităților medicale, normative bazate pe experiența de la Zalău și cea existentă în spitalele din Addenbrookes - Marea Britanie. Ulterior, s-a insistat pe amenajarea unei spălătorii noi la Zalău, aspect care s-a concretizat în luna februarie a anului curent. Un impact major asupra calității serviciilor medicale oferite sălăjenilor l-a avut și noua stație de sterilizare creată în cadrul Spitalului Județean de Urgență Zalău, stație care este unică la nivel național, fiind luată ca reper de restul spitalelor din țară. Această investiție s-a făcut cu fonduri aduse de MSR, din bugetul spitalului și de la Ministerul Sănătății. în plus, odată ce stația a fost deschisă la Zalău, Spitalul Județean a organizat anual, în ultimii 3 ani, Conferințe Naționale de Sterilizare, unitatea medicală sălăjeană fiind o resursă de informație în acest domeniu pentru restul spitalelor din țară. Un succes a fost și crearea Serviciului Reprezentantului Pacientului, după model britanic, fiind îmbunătățită astfel relația medic - pacient. "în viitor, văd noi parteneriate dezvoltându-se între alte spitale britanice și alte spitale din România, prin implicarea și experiența spitalului din Zalău", a declarat directorul MSR. Prezent la conferința de presă respectivă, managerul Spitalului Județean de Urgență Zalău, Laurențiu Barna, a apreciat colaborarea cu MSR ca fiind deosebit de benefică pentru unitatea medicală pe care o reprezintă. La fel, președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, a declarat, în aceeași conferință de presă, că sunt puține cazuri care au în centru o colaborare atât de lungă și de fructuoasă cum e cea de la Zalău și că România mai are de recuperat în ceea ce privește parteneriatul public - privat. Finanțele ne (re)împrospătează memoria Olivian Vădan Direcția Generală a Finanțelor Publice (DGFP) Sălaj reamintește că, potrivit prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului 125/2011 pentru modificarea și completarea Legii 571/2003 privind Codul Fiscal, începând cu 1 iulie 2012, contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice au trecut în administrarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin direcțiile generale ale finanțelor publice județene. Astfel, contribuabilii la care impozitul pe venit se determină pe baza datelor din evidența contabilă în partidă simplă datorează contribuția de asigurări sociale (CAS - 31,3 la sută) și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS - 5,5 la sută), dacă singurul venit realizat este cel din drepturi de proprietate intelectuală. Baza lunară de calcul pentru CAS (pensie) este venitul declarat care nu poate fi mai mic de 35 la sută din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat (2.117 x 35 la sută = 741 lei) și nici mai mare decât echivalentul a de 5 ori acest câștig (10.585 lei). Baza ternară de calcul pentru CASS (sănătate) este venitul net, respectiv venitul brut diminuat cu cheltuielile deductibile exclusiv cheltuielile reprezentând contribuții sociale, care nu poate fi mai mic decât un salariu de bază minim brut pe țară (700 lei). Pentru CAS, organul fiscal va stabili obligațiile de plată pe baza venitului declarat în baza Declarației 600 și va emite "Decizia de impunere privind obligații de plată cu titlu de contribuții de asigurări sociale", cod 610, iar pentru CASS - "Decizia de impunere pentru plăți anticipate cu titlu de contribuții de asigurări sociale de sănătate"", cod 620, pe baza declarației de venit estimat sau privind venitul realizat, potrivit modelului aprobat prin Ordinul președintelui ANAF 891/2012. Contribuțiile se plătesc trimestrial, în 4 rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. După încheierea anului fiscal, în baza declarației privind venitul realizat depusă de contribuabili, formula_ 200, organul fiscal stabilește obligațiile anuale de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate prin decizia de impunere anuală regularizând sumele datorate cu titlu de plăți anticipate. Plata contribuției de asigurări sociale de sănătate stabilită prin decizia de impunere anuală se efectuează în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării deciziei, iar sumele achitate în plus se compensează sau se restituie potrivit prevederilor Codului de Procedură Fiscală. Potrivit DGFP Sălaj, contribuabilii care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală în regim de reținere la sursă, în condițiile în care acesta este singurul venit realizat, datorează: contribuția de asigurări sociale (CAS -10,5 la sută) care se aplică asupra venitului brut diminuat cu cota de cheltuială forfetară și care nu poate fi mai mare decât echivalentul a de 5 ori câștigul salarial mediu brut (10.585 lei); contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS - 5,5 la sută) care se aplică asupra venitului brut diminuat cu cota de cheltuială forfetară și care nu poate fi mai mic decât un salariu de bază minim brut pe țară. Contribuabilii amintiți mai sus datorează contribuții sociale individuale în cursul anului, sub forma plăților anticipate, plătitorii de venituri având obligația calculării, reținerii și virării sumelor respective. Contribuțiile reținute se virează și se declară în "Declarația privind obligațiile de plată contribuțiilor sociale, impozitului pe a venit și evidența nominală a persoanelor asigurate", formular 112, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost plătit venitul, respectiv a lunii următoare trimestrului în care s-a plătit venitul, în funcție de perioada fiscală aleasă de plătitorul de venit. Pentru acești contribuabili, obligațiile reprezentând contribuția individuală de asigurări sociale calculate, reținute și vizate în cursul anului fiscal de către plătitorii de venit sunt obligații finale. Indiferent de opțiunea exprimată pentru modul de impunere (sistem real sau reținere la sursă), contribuabilii nu datorează cele două cote de contribuții dacă mai realizează alte tipuri de venituri sau sunt asigurați în sistemul public de pensii sau beneficiază de una din categoriile de pensii acordate în sistemul public de pensii.